Raskauden ajan ravitsemus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ollu käytössä Multivita mama jo melkein vuoden (koko yrityksen ajan) ja nyt plussa jälkeen siirryin Femibioniin kun siinä foolihappo on peremmin imeytyvässä muodossa. Raskausajan omegaa on myös käytössä kun kalaa tulee sen verran vähän syötyä.

Kysymys: Miten olette ratkaisseet kalansyöntisuositukset? Kun ymmärsin että kalaa pitäisi syödä 2 kertaa viikossa, mutta petokaloja max 1/kk ja lohta 2/kk. Purkkitonnikalasta tulee raskasmetalleja jos syö usein (enkä muutenkaan haluisi tonnikalaa syödä). Miten ihmeessä suosituksen saa täyteen? Mitä kaloja te syötte?

Mä syön kalaa kyllä liian harvoin, mut syön siis kalaosastolta viljeltyä lohta, joka on mun herkkua, sitten metsästän sieltä tarjouskaloja (kala on kallista murmur) ja sitten ihan pakastealtaasta seitiä ja turskaa. Noista pakastefisuista saa kekseliäisyydellä ihan maistuvia ruokia. Yritän siis vaihdella eri kalalaatujen välillä, oon joskus purkkitonnikalaakin syönyt, mutta sen epäeettisyyden takia häviävän vähän.

Mut siis tällä hetkellä kala on yks vaikeista asioista syödä, kun haju yökkäyttää. Sama lihan kanssa. Ruokavalio pääasiallisesti leipää (ilman mitään päällysteitä) ja hedelmiä. Jonkun verran menee maustetut Yosa-kauravalmisteet ja lämpiminä ruokina piirakat (yritän niihin laittaa mahdollisimman paljon vihanneksia, että ois ees jotain terveellistä). Ai niin, ja peruna myös... Mut mitä syödä sen perunan kans?

Voi, kun normalisoituis nää olot, kaipaan normaalia ruokaani niin paljon!

Heips, olen ennen ollut krooninen sokerihiiri, KAIKKI makea on maistunut AINA. Mutta vähän aika sitten tuli totaalinen stoppi, en voi enää sietää makeaa. Jopa ketsuppi maistuu aivan liian makealta! Eilen laitoin jauhelihapasta-annokseni päälle vähän ketsuppia - en ole mitenkään ketsuppi-fani ollut koskaan, mutta tiettyihin ruokiin se käy. Tiesin kyllä, että ketsupissa on sokeria, mutta en ole ikinäkoskaanennen kokenut sitä makeaksi... Ihmeellistä, miten makuaistimukset voikaan muuttua ykskaks!

Lisäksi yksi suosikkini, Saaremaan kermajugurtti, joka on ennen ollut mielestäni älyttömän hyvää; nyt kun yksi ilta ajattelin syödä sellaisen iltapalaksi, en pystynytkään, aivan liian makeaa, yh! Jääkaapissa olis vielä pari purkkia, en pysty edes katsomaan niihin päin...

Myös kahvi on alkanut tökkimään. Aina ennen kahvi on ollut etenkin aamujen ehdoton must ja vähintään kaksi mukillista "tarvinnut" aina aamupalalla. Nyt: hyvä jos yhden kupillisen saa jotenkin kiskottua...

Tuo makeanhimoblokkaushormoni saisi kyllä jäädä ihan pysyvästikin toimintaan :-D

Täällä ei ruoan kanssa ole ollut suurta ongelmaa. Annoskoot tosin ovat varmaan puoleen pienentyneet, stoppi vain tulee tietyn pisteen jälkeen. Ja kuitenkin jos et syö tulee vähän hontelo olo ja jos syöt paljon niin ällöttää.
Kuitenkin suurin ongelma ja kysymys on juominen. Kylmää vettä kun juon paljon (sanotaan yli kaksi kulausta) se rupeaa ällöttämään ja melkein yökättämään. Kuumissa juomissa ei tälläistä ongelmaa ole eikä mehuissa ja limsoissa mutta niitä ei aina viitsisi juoda. Eli kuinka paljon nyt pitäisi juoda? (jossain sanottiin että juomista pitää lisätä) ja myös kysyisin mitä te muut juotte? Ja paljonko? :)

Oon nykyisin jo päässyt takaisin veden juomisen makuun, mutta mullakin oli muurama vko sitten vaihe, missä se ällötti. Silloin laitoin veteen makuainetta, esim. sitruunamehua tai tein tositosi laimeaa viinimarjamehua. Ei sekään maailman terveellisintä oo, mutta tulipahan juotua & silloin ei oikein ruokakaan maistunut, niin tulipahan energiaa. Myös hiilihapotettu vesi meni ja jos ei mennyt, niin siihenkin jotain luonnollista makuainetta. Niin ja söin jääpaloja huonoon oloon, ne tuntui auttava ja niistäkin sai sitä vettä.

Luin just juttua raskausajan ravitsemuksesta, ihan perustuttua asiaa, mutta vähän ärsytti se, ettei siinä ehdotettu mitään ruokia tähän aikaan, kun näläntunne on jo palannut, mutta useimmat ruuat ällöttää.

Apteekista saatavat Sea Band - pahoinvointi rannekkeet olivat tosi hyvät maksavat noin 20 euroa mutta joka lantin arvoiset ja kestävät loputkin raskaudet. Oksentelu loppui mutta hieman etovaa oloa oli silti havaittavissa mikäli en juonut heti herättyäni jo sängyllä lasillista tuoremehua. Ottaen huomioon lähtökohtana oli se että jouduin vaihtamaan shampoonikin hajusteettomaan dödöstä puhumattakaan kun oksennus lensi muuten heti. Samoin vierailla ei tullut käytyä kun joka paikka haisi nenään ihan kauhealta. Mutta mun kohdalla oli suuri apu ja lievemmillä oireilla saattaa pahaolo häipyä kokonaan. =)

Auts, mulla on nyt muutaman päivän uponnut vaan mikroleivät ja omenamehu. :oops: Alkaa jo vähän tympiä. Tai tänään oli pakko poiketa kotimatkalla mäkkäriin euron juustolle, etten oksenna kadulle ja sekin meni jotenkuten alas. No, hiilihydraatti pitää ehkä kylläisenä hyvin ja juustossa on kalsiumia ja öö... omena on hedelmä. :grin Onneksi syön edes sitä vitamiinia. :oops:

Lukutoukka, jostain muistan lukeneeni, että juomisen pitäis ainaki tähän turvotukseen auttaa ja sen takia pitäis juoda enemmän. Mulla on ihan kylmää vettä menny ny normaalia enemmän, mutta ei kyllä mitään hajua kuin paljon tulee päivässä juotua.

Mä juon maustettua vettä varmaan 1,5l päivässä ja siihen jääpalat päälle. Kait se on ihan riittävästi, kun en oo hirveästi vielä oksennellut. Pari pvää sitten alko iltapahoinvoinnit, oksentanut siis parina päivänä.

Neuvolassa ei puututtu ruokavalioon mitenkään, perusteet kuulemma vaikuttaa olevan kunnossa (kasvispainotteinen ruokavalio). Kalsiumlisää mun pitää syödä, koska liian vähän maitotuotteita, sen mä olin jo arvannutkin. Hoitaja myös neuvoi, että netissä on semmoinen opas kuin "Ruokaa kahdelle" tjsp., josta voi saada hyviä vinkkejä.

Täällä kyllä kylmä vesi maistuu! Oon ennen raskauttakin lipittäny vettä reippaasti.. tosin nyt ruvennut myös maistuu appelsiinimehu erityisen hyvältä :P tulee syötyä sitä mitä mieli tekee! Suklaa ja jäätelö oli kova juttu ennen raskautta, nyt ei meinaa ne enää maistua, hyvä niin :D normi kotiruoka ja leivät on olleet herkkua! Ja välillä maistuu hamppariateriat liian hyville :D kaikki suolainen ruoka uppoo! Aamuisin on vaan inhottavaa kun pitää väkisin syödä ettei tuu huono olo, muuten syöminen on lempipuuhaa xD

Vettä menee jo muutenkin monta litraa päivässä että sitä on ollu vaikeeta enää lisätä. Viis litraa päivässä on tuskin tarpeen :rolleyes:

Ennen olin kanssa kova vetämään makeeta, suklaata ja jäätelöä. Nyt ei oikein maistu mikään muu makee ku hedelmät ja mehut.. Ihan ekoina päivinä plussan aikoihin teki hirveesti mieli suolasia asioita, varsinki ranskalaisia. Se sitte onneks hetken päästä laantu kunnes tänään taas oli niin mukamas rankka ja kakka työpäivä ja huono olo että teki ihan hirveesti taas mieli roskaruokaa. Ja kyllä, sairaan hyvältä ne makkaraperunat grillillä maistuki :grin

Muokattu viimeksi:
Olen juonut paljon kylmää vettä ja mennyt peruskotiruoalla. Tänään sain tosin päähäni, että täytyy saada pihviä ja kermaperunoita. Vähän hassuja mielitekoja, mutta aika harmittomia. Hedelmät maistuvat superhyviltä.

Täällä maistuu kyllä kaikki, vähän liiankin hyvin. Tän päivän pöperöt ei nyt sieltä terveellisimmästä päästä olleet, ja kalorit ihan huimia. Olen hoikka niin hirvittää, kuinka lösönä sitä synnytyksen jälkeen oikeen ollaan. Normaalisti syön paljon kasviksia ja juustoja, mutta nyt on juustot jääneet ja nälkä on kasvanut ihan huimasti.

Tänään söin kaurapuuroa leseillä, marjoilla ja raejuustolla, kaksi croissanttia, pussillisen cashew-pähkinöitä, jauheliha/salaattitortillan, mandariinin, puoli levyä fazerin sinistä, lisäksi join varmaan litran fantaa+vettä+kahvia. :smiley-angelic006Mutta liikuntaa tuli onneksi siitä kun koira ei antanut ottaa itseään metsässä kiinni, niin jouduin tekemään vähän pidemmän lenkin. Yritys terveellisyyteen on hyvä, mutta nyt raskauden myötä tuntuu, että nälkä ja mieliteot vie voiton...:smiley-ashamed005

Mä oon nyt pitänyt suurpiirteisesti kirjaa siitä, mitä suuhuni pistän, niin oon nähnyt, syönkö lähellekään sitä, mitä pitäis. Kasvisten määrää pitäisi ehdottomasti lisätä, joka aterialla on marjoja, hedelmä tai vihanneksia, mutta ei ne silti tarpeeksi oo. Vihanneksia erityisesti lisää, hedelmät uppoais paremmin, mut se sokerimäärä... Mut hedelmiä lukuun ottamatta ei oo erityistä makeanhimoa ollut, 2 kk:n sisään oon syönyt 2 suklaapatukkaa ja pari leivonnaista, mikä on siis aika normaalia mulle.

Kahvia ei vieläkään tee mieli, mutta teetä aina välillä juon. :)

En voi syödä kalaa lainkaan, joten täällä ainakin suositukset siitä menee romukoppaan. Oikee ruoka ja leipä maistuvat, hedelmää oon lisänny vaikka maistukaan. Iltaisin oon ruvennu napsiin liotettuja luumuja, että maha toimis kun parin viikon päästä vissiin hormonien takia hidastua.

Eilen ja tänään on ollut ihmeellisiä mielitekoja pitsaan ja kaikkeen epäterveelliseen. En tiedä liittyykö jotenkin oksenteluun, mutta tällä tyylillä kiloja tulee kyllä vähän liikaa. Yritän skarpata.

Hei! :) Mulla tekee mieli ihan kaikkea ja syön todella paljon!!:) Ruokahalu on lähes pohjaton ja jälkiruoaksi menee sipsejä ja karkkia...:happy

Tiedän, tiedän...paino on noussut, en halua mennä vaa'alle sitä toteamaan....:sad001

Juuri, kun sai kesäksi ylimääräiset kilot pois, niin on jo palanneet korkojen kera, kiitos tän kovan nälän! :sad001

Takaisin