Raskauden ajan ravitsemus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pohdintaa pohdintaa... Yrttitee on kiellettyä, mutta saakohan ruuassa syödä esim. pestoa tai muita yrttejä? :/

MaiKhi, ainakin täällä on neuvolan ohjeessa mainittu, että yrttejä saa käyttää mausteenomaisesti :)

minä kuulun myös tuohon "kohtuudella kaikkea" nauttivaan ryhmään, tosin graavilohesta en pidä ja muutenkin kalan syönti on aika huonoa:oops: hassua muuten kun meidän neuvola täti ei oikein tykännyt kun kerroin ostaneeni raskausajan kalaöljykapselia(siis aiemmassa raskaudessa)o_O

No niin, osaako joku antaa vinkkejä hyviin välipaloihin? Hedelmät menis, mutta se sokerimäärä vähän hirvittää. Mulla on nyt pari päivää ollut KOKO AJAN ihan hirveä nälkä, enkä oikein keksi tarpeeksi terveellistä syötävää, joka vielä pitäis näläntunteen poissa. Nimittäin nälissään sinnittely ei onnistu, heti jos on vähän pitempi tauko ja ehtii tulla nälkä, niin olo on ihan karmea.

Mausteenomaisesti saa yrttejä yms. tosiaan käyttää, yrttijuomat on kieltolistalla lähinnä siksi, ettei vaikutuksia ole tutkittu tarpeeksi. Käytännöthän muuten vaihtelevat ihan maittenkin välillä, joissakin paikoissa kahvi on ihan nounou ja inkivääriä suositellaan pahoinvoinnin ehkäisyyn. Mut mä meen aika lailla Suomen virallisten suositusten mukaan. Niin ja kahvia en pysty juomaan nyt ollenkaan, mutta välillä juon kupin tai kaks teetä.

tuli mieleen että onko teillä mitä lisäravinteita käytössä? itsellä tällä hetkellä multivitan raskaus ja imetys, vehnänalkioöljy ja royal gelee,niin ja gefilus tabletit tuli ostettua kuukaus sitten ja huomasinkin että niitä jopa suositellaan raskauden aikana:wideyed: ubikinol kapselit kerkesin myös tilaamaan kun tässä yrityksessä kestänyt jo niin kauan..

Siis miksi royal gelee, kyfi86? En ollut aiemmin edes kuullut. Mulla on myös nuo Multivitan tabletit ja vois ehkä ryhtyä ottamaan gefilusta myös.

tuolta vinkit raskautumiseen osiosta löytyy tietoa kristinaff :) aattelin ainakin tuon purkin pois syödä, katsoo nyt tuleeko uutta sitten enää ostettua, ja tuota vehnänalkioöljyä ajattelin ottaa kalaöljyn sijasta

Vinks, Valion sivuilla on aika kattava sepustus heidän tuotteistaan ja sopivuudesta raskausaikaan! Monet tuotteet varsin ok! Törmäsin siihen itse kun tietoa etsiskelin.

Mulle neuvolassa sanoi että kaikki pehmeät juustot on nou nou vaikka kuinka olis pastöroidusta maidosta. Kypsennettynä ok. Kahviin tuli muuten totaalinen stoppi, niin kyllä tosin melkeen kaikkeen muuhunki. Mikään ei maistu vaan kaikki ällöttää. Pakkosyöntiä viimeinen viikko, ajatuskin ruuasta inhottaa. Mä niin odotan et tää menis ohi!

Kai välipalaksi käy ihan se, mitä pystyy syömään. En nyt tietenkään suosittele joka päivä vetäisemään pussillista munkkeja. :grin Itse ainakin syön vaikka lämmintä ruokaa "välipaloina" jos tuntuu siltä. Jos on kova nälkä niin tässä tilassahan se on luultavasti ihan tarpeeseen. Itellä oli jokin aika sitten muutaman päivän ihan hirveä nälkä. Paino ei varsinaisesti muuttunut, joten kai sitä sitten tarvittiin. :) Ei niitä kaloreita ja sokereita kannata niin paljon tuijottaa. Fiiliksellä pärjää aika hyvin. Tietysti jos on raskausdiabetes, kannattaa vähän enemmän miettiä syömisiään. (Nimim, minulla on tähän mennessä ollut aina. Ihan syömällä fiksusti pysyi kurissa.)

Mullekkin iski ihan kauhee pihvi himo yks päivä, mutta sit kun sitä sai niin ei se enää maistunutkaan yhtä hyvältä mitä oli kuvitellut, kyllä tää raskaana olevan mieli on ihmeellinen :D

Noista terveellisistä välipaloista, niin olen ostanut manteleita ja cashew pähkinöitä ja napsinut niitä aina välillä. Vaikka täytyy kyllä tunnustaa että enemmän kaikkea epäterveellistä herkkua on kaupasta nyt viime päivinä tarttunut kyllä mukaan.. Nytkin mutustan pullaa kahvin kera.. :/ ;D uups

Mä olen välipalana syönyt proteiini patukan; saako niitä muuten enään syödä ?? Onko niistä olemassa joku suositus?
Entä proteiini ja/ tai palautusjuomat ?

Tänne on nyt uutena iskenyt makea himo! Siis karkki ja jäätelö maistuis. Tähän asti en olisi voinut kuvitellakaan, vaan ajatus kaikesta makeasta on ällöttänyt!

Mites muilla? Tekeekö mieli suolaista vai makeaa? :)

Mulla on tosi huono-olo ollu kohta 3 viikkoa ja välil maistuu ruoka paremmin, mut useesti huonosti. Välillä oksennan, välillä en, koko ajan pahoinvointia ja oksettava olo. Ja se mitä sit tekee mieli on suolaista, esim. Pitsaa. Mietin että pitää varmaan ensi viikoks hakea saikkua, jos vointi jatkuu tälläisena.

täällä tekee mieli "jotain hyvää" mutta mikään ei sit kuitenkaan oo sitä "hyvää" plaah:meh::smiley-angry017:laughing002

Mulla ihan sama juttu.

Ja enemmän makeaa tekis mieli, mut yritän pinnistellä ja valita edes vähän fiksusti.
Perus kotiruoka tai salaatit joita normaalisti teen paljon, ei millään...
Jotain pientä, ruisleipää, viiliä ja hedelmiä menee.

Ei tosiaan tee mitään mieli mutta selkeästi makea menee paremmin esim hedelmät vs. Vihannekset. Vihanneksista oikeastaan vaan porkkanaa voi ajatella syövänsä. Ja lämmin kotiruoka, örks! Tai salaatti joka on normaalisti suurinta herkkua, örks. Samoin kala jota rakastan. Syön lähinnä smoothieta, natustan hedelmiä ja Saarioisten pöläriä on menny alas(normaalisti en syö ikinä!). Ja maustamatonta jugurttia smoothien kanssa. Aika yks puoleinen ruokavalio kyllä. Kai tää toivottavasti joskus muuttuu.

no joo hedelmät on jees ja tuntuu että koko ajan pitää mehua olla saatavilla nii ja rv on vasta 4+3 :grin

Takaisin