Raskauden ajan ravitsemus

Mä olen juonut glögiä pari kertaa ja nyt on parhaillaankin pannu tulilla! Täytyy myöntää ettei oo käyny mielessäkään, ettei ois hyvä juoda sitä :oops:
 
Mäkin oon juonu glögiä! No luulis kyllä et siinä olis varotus... Enhän mä ees tienny et siinä on inkivääriä!
 
Eiköhän kohtuudella nautittuna glögi käy raskaana ollessakin. Muistakaa se kohtuus niin melkein mitä vaan voi syödä. :) Meillä äiti jaksaa aina muistuttaa, että on se kumma kun ennen saatiin terveitä lapsia kun ei ollut mitään ruokasuosituksia vaan sitä syötiin mitä ennen raskauttakin. :joyful:
 
Jelppis: meidän äiti muistuttaa ihan samaa, siksi aionkin hyvällä omalla tunnolla maistaa isopapan pyydystämää ja valmistamaa graavilohta joulupöydässä (aivan kuten aikaisempinakin jouluina ollessani raskaana)! :)) Olkoon sit muut ajat graavitonta. :wink
 
Odotan jo kovasti kinkkua! Graavilohi ja glögi jäänevät väliin, mutta on kyllä ollut todella hankalaa syödä muutenkin terveellisesti pahoinvoinnin takia. Tuntuu, että kaikki terveellinen tulee todella nopeasti ylös ja vain jäätelö tms. pysyy hyvin sisällä.
 
Glögin sisältämä inkiväärimäärä on melko vähäinen ts. ylipäänsä inkivääriin liittyvä näyttö on ristiriitaista ja lähinnä varoitukset koskevat suurien määrien (tuore inkiväärinjuuri, inkivääritee ym) nauttimista. Mausteena tuskin tuo ongelmia, kun ei glögiäkään nyt päivittäin litrakaupalla litkitä, eikä ole glögin pääaine.

Kukin tietysti tekee itse omat päätöksensä, mutta itse en tutkitun tiedon perusteella muutamasta lasista glögiä aio hötkyillä. Eviran sivuilta: "Osa inkiväärin kemiallisista aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää. (--)
Koska inkivääristä valmistettua tai inkivääriä ainesosana sisältävää teetä on mahdollista nauttia suuriakin määriä, varovaisuusperiaatteen mukaisesti Evira katsoo, että inkivääriä sisältävään
teehen ja sitä vastaaviin juomajauheisiin on tehtävä seuraava merkintä: ”Ei suositella raskaana oleville”.
Edellä olevan perusteella inkivääriä sisältävää teetä ja sitä vastaavia juomajauheita ei voida myöskään markkinoida siten, että kohderyhmänä olisivat odottavat äidit."


Tuon perusteella en itse katso, että glögin suhteen pitäisi olla totaalisen nollalinjalla. :)

Graavilohta syön, jos olen graavannut itse tai jos on graavattu kaupassa. Vakuumissa olevia en syö listerian vuoksi. Mätiä olen myös syönyt, tuoreena ja pakasteesta, koska vuotuisten listeriatapausten määrä on todella pieni eli sen riskin olen pariin otteeseen ottanut.
 
Muokattu viimeksi:
Kylhän pipareissakin on inkivääriä ja kyl mä ainakin aijon syödä niitä ja juoda glögiä! Ei niissä nyt niin paljoa sitä voi olla :wacky:
 
täällä myös mennään tuolla kohtuudella kaikkea systeemillä, tosin graavilohesta en tykkää niin jää jokatapauksessa minulta syömättä :)
 
Menisköhän tää aihe nyt tänne ketjuun..? En oikee aina osaa sijottaa näitä aiheita.

Kuinka paljon te juotte vettä ja muita nesteitä päivässä? Ja mitä muita nesteitä juotte?

Mulla menee 2l vettä ja siihen päälle 2,5dl matchaa, 5dl teetä ja n. 2dl maitoo. Kuulostaako hirveeltä? :D tällain ku kattoo, ni onha tossa melkein 3l nestettä. Ja sen kyllä huomaa ku joutuu vessassa juoksee! Tosin en oo ite lisänny juomista raskauden takia vaan oon jo monta vuotta juonu tollasen määrän. Sinänsä en huomaa et ois tullu sen enempää tarvetta juosta pissalla, ku ennenkää. :eek:

Voihan se olla et jossain kohassa alkaa painaa virtsarakkoo ni tulee mullekki toi jatkuva vessassa juokseminen vaikken joiskaa.. Sit voi olla et jätän kaiken muun juoman pois paitsi veden. :D
 
Ainakin juominen (lähinnä veden?) vähentää turvotusta. :grin Mä en ole ajatellut paljonko juon, mutta todennäköisesti liian vähän. :confused: Ehkä litran päivässä nyt kun ajattelen. Pitäisi opetella juomaan tiheämmin ja enemmän, mutta kun ravaan nytkin vessassa vähintään kerran tunnissa... :dead: En sitten tiedä mistä se kaikki virtsa tulee. :hilarious:
 
Aivan ja juon tosiaan lähinnä vettä. Kupin kahvia ehkä joka toinen päivä ja teetä pari mukillista päivittäin. :rolleyes:
 
Sitruunahappo, mä ravaan vessassa 20min välein! :D mut kieltämättä pitää tosi hyvin turvotuksen kurissa. :) mulla monesti lauantaisin jää veden juonti sellaiseen 1 litraan, niin johan on pöhötys sunnuntaina!

Kannattaa kokeilla tota matcha teetäkin turvotukseen. :) auttaa tosi hyvin!
 
Mä joskus ennen raskautta innostuin laskee paljonko menee vettä päivässä. Keskimäärin se oli 2 litraa. Edelleen taitaa mennä aika sama määrä. Oon ottanu tavaks juoda lasillisen aina vessassa käynnin jälkeen :D
 
Minä juon ihan liian vähän. Minulle on neuvolassa sanottu, että pitäisi olttaa tavoitteeksi kolme litraa päivässä ihan vaan vettä. Siihen sitten lisäksi muut juomiset. Minä kyllä jään kauaksi tuosta tavoitteesta... :oops:
 
Mulla on ollu pienestä asti "pakko" juoda aika paljon, mulle tulee tosi herkästi huono olo ja/tai päänsärky, jos en juo vettä tarpeeksi. Laskeskelin, että juon 0,5 litraa kerralla, yleensä ennen ruokaa tai ruoan aikana. Minimissään 2 litraa menee päivän aikana, yleensä ainakin 3. Muuta juomaa en juuri juo, joskus harvoin kupillisen teetä (aiemmin kahvia, mutta raskauden aikana se on alkanut närästää pahasti). Herkutteluun ostan kaurasuklaajuomaa, kauravaniljaa tai appelsiinimehua. :'D
 
Nyt tuli tiukka paikka jos täytyy pärjätä täysin ilman salmiakkia/lakua! :D Melkein päivittäin tulee joku salmiakkinami syötyä, en oo isoja määriä syönyt kyllä kerralla max. joskus ehkä vähän yli sen 50g, mut uuden suosituksen mukaan ei pitäs nyt syyä ollenkaan. Noh, eiköhän tästä selvitä silti :D
 
Minä aion jatkossakin syödä salmiakkia sen verran kun nytkin. En siis kovin usein enkä kovin suuria määriä kerralla vaan kohtuudella. :) Eipä ainakaan esikoisessa ole havaittavissa mitään ongelmia. Hyvin jaksaa jo kaksi vuotiaana keskittyä johonkin mieluisaan puuhaan ja on muutenkin aika rauhallinen tapaus. :) JA siis söin silloinkin odotusaikana salmiakkia. :grin
 
Takaisin
Top