Glögin sisältämä inkiväärimäärä on melko vähäinen ts. ylipäänsä inkivääriin liittyvä näyttö on ristiriitaista ja lähinnä varoitukset koskevat suurien määrien (tuore inkiväärinjuuri, inkivääritee ym) nauttimista. Mausteena tuskin tuo ongelmia, kun ei glögiäkään nyt päivittäin litrakaupalla litkitä, eikä ole glögin pääaine.
Kukin tietysti tekee itse omat päätöksensä, mutta itse en tutkitun tiedon perusteella muutamasta lasista glögiä aio hötkyillä. Eviran sivuilta: "Osa inkiväärin kemiallisista aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää. (--)
Koska inkivääristä valmistettua tai inkivääriä ainesosana sisältävää teetä on mahdollista nauttia suuriakin määriä, varovaisuusperiaatteen mukaisesti Evira katsoo, että inkivääriä sisältävään
teehen ja sitä vastaaviin juomajauheisiin on tehtävä seuraava merkintä: ”Ei suositella raskaana oleville”.
Edellä olevan perusteella inkivääriä sisältävää teetä ja sitä vastaavia juomajauheita ei voida myöskään markkinoida siten, että kohderyhmänä olisivat odottavat äidit."
Tuon perusteella en itse katso, että glögin suhteen pitäisi olla totaalisen nollalinjalla. :)
Graavilohta syön, jos olen graavannut itse tai jos on graavattu kaupassa. Vakuumissa olevia en syö listerian vuoksi. Mätiä olen myös syönyt, tuoreena ja pakasteesta, koska vuotuisten listeriatapausten määrä on todella pieni eli sen riskin olen pariin otteeseen ottanut.