Raskauden ajan ravitsemus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja nyt jatkan pommitusta vielä uudella aiheella! :grin En tajunnut äsken kysyä, että uskaltaisikohan juoda matcha teetä jokatoinen aamu? En itse juo kahvia ollenkaan, ja sitäkin saa juoda sen kolme kuppia päivässä. Matcha on siis tehty teenlehdistä, sen pitäisi olla ok. Mutta noista kofeiinipitoisuuksista en ymmärrä mitään :bored: :shifty:

Mä oon kanssa surru noita juustoja, mutta aivan erityisesti ikävöin aurajuustoa... Mutta eikös sekin kuumennettuna (esim. pizzan päällä :D ) pitäs olla ok?

Täällä muuten tuli se kahvistoppi, ihan pienen määrän kerrallaan voi juoda, mutta kupillista ei saa enää menemään.

rosamarinaa: Kofeiininsaantisuositus näytti olevan HUS:in sivujen mukaan 300 mg/vrk. Jostain löysin tiedon, että matchassa on kofeiinia 35 mg/g. Toisessa lähteessä taas sanottiin, että kupillisessa matchaa voi olla jopa kaksi kertaa enemään kofeiinia kuin kupillisessa kahvia... Eli ota näistä nyt selvää. MUTTA jos et tuon matcahn lisäksi juo paljon muita kofeiinipitoisia juomia, niin minun järjen mukaan voit juoda matchaa ihan hyvällä omallatunnolla vaikka joka aamu. Itsekin tykkään siitä. :happy: Tosin aamuisin kaipaan kyllä pu erh-teetä, että pääsen käyntiin...

Hyvä tietää, kiitos Bilberry! Mun pitää vähän soveltaa nyt, kun en tosiaan juo kahvia (onneksi), mutta päivässä monesti lasillisen (2,5dl) pepsimaxia ja jokatoinen aamu matchaa. Lueskelin että pepsimaxia saa juoda raskaana ollessa jopa 1,5l! En tiedä uskoakko tuohon, mut ei mul kyl normaalistikkaan menisi noin paljon. :hungry: Eli onkohan ok juoda se 2,5dl niinä päivinä, kun ei juo matchaa..? Tai ehkä jopa vähän vähäsempi päärä niinä päivinä kun juo matchaa? Itse kuvittelisin, että kyllä, mutta voin toki väärässäkin olla. :rolleyes: Mulla pepsi maxi hillitsee makeen himoo niin paljon, että oon antanut anteeksi itselleni sen yhden lasillisen. Muuten oisin kokoajan ahmimassa suklaata ja muuta. Tavallaan ollut aina "tukena" laihdutuksessa, joka nyt sit jäi kesken. Lihotaan takaisin mitä laihduttiin. :grin Kunhan ei tule mitään suklaamättöö ja muuta... :)

Stiffie, mä jostain luin et kuumennettuna aurajuusto menee, just vaikka pizzan päällä. Jään itsekkin kaipaamaan kovasti! :wink

Eikös aurajuusto ja suomalaiset tuorejuustot tehdä pastoroidusta maidosta? Eli niitä on turvallista käyttää.

Ai aurajuustokin tehdään? En tiennyt, en erikseen oo kattonut. Tuorejuustoja saa käyttää, ne tehdään pästroidusta maidosta. :)

Ton mäkin tiesin, että tuorejuustoja voi syödä, mutta aurajuuston ajattelin kuuluvan kieltolistalle! Pitääpä tarkistaa!

Muoks. Kirotusvirhe :)

Osaako joku sano mikähän on raskauden aikana suositeltava kalorimäärä/vrk? Tiedän, että ei tarvitse lisätä kuin 200-300kcal/vrk siihen normaalisaantiin, mutta lisätään se mihinkä kcal määrään? Vähän probleema, kun itse syön normaalisti vain 1200kcal/vrk ja se taitaa olla raskauden aikana liian vähän (eli lisätään se 300 > 1500kcal). Mulle itselle toi 1200kcal on oikein sopiva (syön neljä kertaa päivässä), siihen päälle käyn päivittäin lenkeillä. Pitäisiköhän yrittää saada syötyä lähemmäs 2000kcal/vrk..? :wtf: Oon 151cm/67kg. 7kg jäi sitten saamatta pois kesäkiloista, kun normaali painoni on 60kg. :grin

Pitää kysellä neukassa tarkemmin, sinne vain on vielä neljä viikkoa aikaa. :confused:

rosmarinaa, mä oon varmaan aika samoissa mitoissa, kun oon ihan vähän pitempi ja kilojakin pari enemmän (mulla tuli kesäkiloja vähän enemmän :D). Täyttelin neuvolaan esitietolomaketta netissä, niin siihen laittelinkin, että ruokavaliosta voisi keskustella. Mulla on neuvola jo parin viikon päästä, että sitte viimeistään selviää siitäkin lisää. :happy:
Mutta vauvahan ottaa tarvitsemansa, se voit olla sitten sä, joka jäät ilman. Mutta mulla ei ainakaan pahoinvointi anna myöten syödä hillittömästi, ennemminkin syön useita kertoja päivässä, mut kerralla vähän. Tuntuu toimivan.

Mä en voi oikein juoda edes teetä, tuli äkkivieroitus kofeiinista. Tässä nyt veikkaillaan, onko väsymys hemoglobiinin vähäisyydestä vai kofeiinin puutteesta johtuvaa vai ihan vain raskausoire. :grin

Sugarplum, kerro sit mitä neukassa sanottiin ruokavaliosta! Mielelläni kuulisin itsekkin. :) Mulla tää pahoinvointi iskee monesti illalla.. :sour:

Kyllä kylmäsavulohta yms saa syödä kunhan ensin kuumentaa. Näin olen ymmärtänyt.

Aura on pastoröitu, saa syödä :P

Mun pelastus ellotukseen on ohuen ohuet saunapalvisiivut, mmmmm... Helpottaa heti kun siivun syö.

Oon ollu kauhee karkkihirmu ja nyt ei enää uppoo. Hyvä niin :)

Ladyvita Maman alotin plussan jälkeen, sitä ennen multitabs woman. Toivottavasti sen sisältämä a-vitamiini ei oo tehnyt haittaa. Lisäksi juon forever aloe veraa joka aamu.

Mun sydän itkee verta kun tiedän että joulupöydästä pitää jättää graavikalat syömättä.. :'(

Mä aloitin Devisolin (D3) ja Apteq-vita+foolihappo valmisteiden syönnin perjantaina. Neuvolasta kans neuvoi, että varsinkin tuota foolihappolisää kannattaa syödä, että lapsi kehittyisin hyvin ja hermostoputki sulkeutuisi kunnolla. Foolihapposta kyllä jossain sanottiin, että sitä kannattais alkaa syömään heti kun alkaa lasta yrittämään.

Apteekissa en kyllä sanonut olevani raskaana, kun ei millään vielä tahdo asiaa edes uskoa.. Joten noi sit vain valkkasin, tiedä sitten toimivatko tässä tilassa oikein?

Aiemmin en oo syöny muuta kuin monipuolista kotiruokaa. Mies oli ihana, kun heti plussan jälkeen alkoi miettiä kasvisten määrää ruoassa! Ja niitä onkin tullut lisää. Panostetaan kotimaiseen tuotteeseen oikein tosissaan, niin ei tarvi pelätä listerioita tai kolibakteereja yms. Nyt satokauden lopulla kotimaisten kasvisten saanti on helppoa mutta talvella kyllä vaikeutuu ja paljon.

Makeeta ei tee juurikaan enää mieli. Kielloista huolimatta oon napsinu yhden lakritsan palan päivässä, mutta yrittänyt pitää sen siinä yhdessä. Sitä ei kait saisi juurikaan syödä raskauden aikana?

Ittee harmittaa, kun jouluna jää maksalaatikot syömättä! Son niin hyvää, kun on paljon siirappia. :)

Mä koitan foolihapon ja muidenkin hivenaineiden suhteen luottaa, että tuossa Ladyvita mamassa on kaikki tarvittava.

Lakritsi on rajoitettu, muttei pannassa. Päivän maksimi saantisuositukseen mahtuu esim. 1 Lakrisal- pötkö, joten voi sitä silloin tällöin käsittääkseni napsia.

Mä aloitin tämän ruokavalion seuraamisen todella onnistuneesti. Heti ensimmäistä plussatestiä seuraavana päivänä söin töissä kylmäsavulohta ihan autuaasti. Sit vasta, kun viimeisiä vetelin lautaselta, tajusin, että hups! :D Mulla on kyllä ollut selkeästi vähän ongelmaa sisäistää tätä raskautta. Haha! Mutta pastöroituja tuorejuustoja voi tosiaan käyttää ihan huoletta. Sushia (lohesta) tulee kyllä iso ikävä.

Yks mun pikkuärsytyksistä on se, etten edellisenä päivänä tiedä, mitä pystyn syömään ja mitä en. Oon tottunu suunnittelemaan ruoat etukäteen ja käymään kaupassa kerran viikossa. Nyt varmaan pakko siitä joustaa. Oon ostanu paljon semmosta, mitä voi hamstrata pakkaseen & osa tehdyistä ruoistakin on sinne päätynyt. Hedelmät on sentään aika turvallinen ostos, etenkin sitrukset.

Meillä on kasvispainotteinen ruokavalio & aika paljon kalaa, lihaa ollut ehkä kerran kuussa. Nyt tuntuu, että keho vaatii lihaa enemmän ku aiemmin ja samoin maitotuotteita, niitä kun en satunnaista juustoa lukuun ottamatta oo juuri käyttänyt. Että semmoista ihmettelyä. :D

Mun on kanssa tehnyt nyt mieli liharuokia nimeomaan. Ja siis mikään kana ei tunnu riittävältä vaan ihan kunnon pihviä pitäs saada :woot:.

:hungry: Ystäväni lopetti kasvissyönnin yli kymmenen vuoden jälkeen ollessaan raskaana. Kroppa kuulemma huusi liharuokia!

Takaisin