Raskauden ajan ravitsemus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nasuvauva, kahvissa on se kofeiini, sen takia siinä on rajoitus.. ja vielä vähemmän kahvia saa juoda jos juo muutakin kofeiinipitoisia juomia, esim colaa..

Onko kaikilla muuten tullut ällötystä kahvia kohtaan?

Mulla oli alkuun vähän, mutta nyt vaikka muu pahoinvointi on alkanut, niin kahvia pystyisin kyllä juomaan ihan entiseen malliin! Joudun ihan oikeasti olemaan tarkkana etten ylittäisi suosituksia!

Noh, ei tee mieli syödä mitään. Tuntuu että kun kerran syöt jotain, jatkossa ajatuskin siitä ruoasta kuvottaa. Tekee mieli vain jotain friteerattua suolaista rasvaherkkua, josta olen tiukasti kieltäytynyt.
Mehuja en oo juuri juonut ikinä, nyt on himo appelsiini tuoremehuun, sen sallin etenkin aamuisin :)
Yritän syödä pieniä annoksia 2-3 tunnin välein, jotta järkky nälkä ja pahaolo ei yllätä. Herkkua on omena, banaani ja viili vaahterasiirapilla :D

Minäkin sain kehotuksen aloittaa "mammavitamiinit" kun varasin ajan neuvolasta. Joten aloitettu.

Muokattu viimeksi:
Itse olen tottunut työssäni juomaan useitakin kahvikuppeja, ja hyvin haastavaa muistaa paljonko on jo juonut ja rajoittaa sitä. Eikä ole minkäänlaista yökötystä ollut kahvia kohtaan, himo pikemminkin. :bored:

Mulla käytössä Multivita (raskaus ja imetys), jonka aloitin jo kaks kuukautta ennen plussaa kun tosissamme aloimme yrittämään. Sitä ennen sai tulla jos oli tullakseen (eli minä yritin, ei mies). Samoihin aikoihin lopetin kerta heitolla tupakoinnin ja itsekkin yllätyin kuinka helppoa se oli. Ehkä johtuen myös siitä, etten kotona juurikaan polttanut eikä esim. tyttäreni tiennyt siitä mitään :)
Kahvia on normaalisti tullut juotua monta kuppia päivässä etenkin töissä, mutta nyt olen juonut vain aamukahvit. Ruuista ei ole tullut vielä ällötyksiä vastaan, vaan kaikki maistuu paremmin kuin hyvin :)

No näin ajattelinkin mutta miksi se kofeiini on niin haitallista? Ymmärrän jos joisi pannullisen mutta jos nyt pari kuppia aamulla ja päivällä...? Terveisin kahvinjuonti on mukavaa

Aloitin itse kanssa ton multivitan käytön muutama kuukausi ennen plussaa.

Kahvia ei ole hirveästi tehnyt mieli, vaikka muuten sitä saatan juodakin aika reippaasti päivän mittaa.

Olen ylipainoinen, joten aion kiinnittää syömisiini paljon huomiota ja alkaa syödä säännöllisesti, vaikkei tuntuisikaan siltä. Juuri ennen plussaa oli pari päivää ihan hirveä nälkä koko ajan, mutta jos se ei vaivaa, niin eiköhän tämä tästä. :) Lapsenkin takia lisään vielä entisestään vihanneksien käyttöä, vaikka aika paljon niitä menee muutenkin.

Koitan myös välttää herkkuja, koska painoa tosiaan ei oikein saisi tulla. Toistaiseksi se on ollut melko helppoa, ei tee oikein mieli mitään. Edellisessä raskaudessahan tosiaan laihduin alkuun, mutta loppuraskauden liitoskivut estivät liikkumisen aika tehokkaasti, niin painoa kertyi...

Sushista tykkään ja aion levää syödä kohtuudella tyyliin kerran kuussa arkillisen, jos tekee mieli. Koska sitä leväähän saisi syödä aika paljon, että suositukset ylittyisivät. Näin ainakin sushin ystävä tuttavani tutki.

Raakaan kalaan en kuitenkaan uskalla koskea. Ja onneksi tosiaan kaikki kotimaiset maitotuotteet ovat pastöroituja muutenkin.

Ruoan kanssa kuitenkin aion käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä ja kohtuutta. Jos tekee mieli, en kieltäydy totaalisesti kuin listeria yms vaaran takia. Totaalikieltäytyminen voi kuitenkin aiheuttaa vaan entistä pahemmat himot ruokiin ja hormoni huuruisena se ei ole kovin kivaa ainakaan omien kokemusteni mukaan. :/

Luin noista neuvolan suosituksista, että alkio/sikiö ei pysty käsittelemään suuria määriä sitä. Kuullostaa ihan kohtuulliselta tuo sun määrä :) siin suosituksissa oli kolme kuppia per päivä. Yks kuppi oli 1,5 dl muistaakseni. Maalaisjärjellä mennään täällä :D kohtuudella ni hyvä on!

Laitetaan nyt tänne kun noita vitamiineja kauhistelen :D Syön tosiaan päivässä 1tbl mamma monivitamiinia, 2tbl raskaus kalatabletteja, 1tbl foolihappoa, 2tbl kalkkia ja 2tbl magnesiumia. Välillä myös 1tbl lactoladya. Nämä siis kerran päivässä. Ja hyvässä lykyssä laskee hemoglobiini loppuraskaudessa jolloin joutuu syömään 2tbl rautaa :( Ihan kamala määrä mutta tarpeellisia kaikki, ei vaan tuu syötyä niin monipuolisesti, nyt varsinkaan kun ei mene alas. Saiskohan noita mitään jotenkin muussa muodossa, alkaa kyrsiä tablettien nieleminen :(

Ohho miehän osasin hypätä väärään ryhmään :D Ihmettelinkin kun ei näkynyt tuttuja nimimerkkejä :D

No kahvi kyllä maistuu täälläkin :P Kerroin raskaudesta jo joillekin läheisille ja äitini totesi tuosta kahvista että kyllä se keho kertoo miten paljon sitä kannattaa juoda (jos osaa kuunnella kehoa), kuulemma se alkaa etomaan jossain vaiheessa niin paljon ettei kahvia tee mieli ollenkaan.
Ite oon nyt sen pari mukillista juonut päivässä (ennen join 3-4 mukillista). Työpäivän aikana on ennen tullut litkittyä pitkin päivää ja nyt otan korvikkeeksi sitten välillä lasin vettä kun jotain tekee mieli hörppiä :)

Mutta joo: teillä joillain on alkanut "ruokaällötys" tms? Mulle maistuu kaikki ruoat ihan entiseen malliin, saa nähdä muuttuuko homma jossain vaiheessa. Vitamiineja kyllä pitää lisätä, nyt oon tällä viikolla ottanut vain foolihappoa + d vitamiinia kun neuvolantäti kielsi ne monivitat.

Mulla käytössä raskausvitamiini ja kalsiumlisä, maitotuotteiden käyttö on välillä sen verran vähäistä että parempi varmistella kalsiumin saantia.

Kahvi kyllä maistuu täälläkin paremmin kun hyvin! Taitaa olla tällä hetkellä pahin rasti rajottaa sen juomista, voisin aikani kuluks lipittää sitä mielinmäärin :P toisaalta tää saattaa kääntyä vielä jossain vaiheessa täysin päinvastaseks ettei pysty tippaakaan juomaan eli nautitaan vielä kun maistuu!

Ja Memilin mainitsemat friteeratut herkut.. Voi juku! Jos kukaan ei vahtis ni varmaan asuisin lähikiinalaisessa syömässä kanapalleroita :D

Kahvia en pysty juomaan enää niin mitenkään, vaikka kuinka kahviaddikti olenkin, teetä saatan jonakin päivänä juoda kupillisen. Jo pelkkä kahvin haju tekee pahaa. Muutenkin on ruokien kanssa vaikeaa, etenkin aamuisin. Smoothie on aika lailla vakiintunut aamuksi, marjoja sinne smoothieen vaan... Niin ja pitänee ehkä ostaa jotain pikkusuolaista lisäksi, päivisin sitten leipää, hedelmiä ja kasviksia. Lämpimiä ruokia pitää valikoida ja se, mikä menee kerran, ei enää seuraavana päivänä uppoa. Kauhulla oksuaikaa odottelen, kun nyt jo näin vaikeaa. Kaiken kevyen ja terveellisen ohella saattaa sitte muuten yhtäkkiä haluttaa jotain suolaista ja rasvaista, outoa kyllä. Kasvisruokapainotteisesti yleensä elänyt, niin kaapissa hyvin harvoin on esim. pekonia tai salamia, joita molempia halutti tänään. Huppis.

Mulla on mammavitamiineja ollut kaapissa jo jonkin aikaa, mutta kun ne tahtoo unohtua sinne kaappiin... :rolleyes:

Mä syön hedelmiä, tänäänkin söin n. 1h välein aamupäivästä eka banaanin, sit nektariinin ja sit omenan.. ne tuntuu maistuvan..
Kahvi ei täälläkään mee alas..

Yritän syödä nyt raskauden ajan mahdollisimman terveellisesti että ei tulis ylimääräsiä ns. turhia kiloja. En haluis uudestaan heti laihduttaa jo laihtumiani kiloja.. herkkuja syön jos on juhlat tms.. mutta karkki ja sipsit on nyt "kiellettyjä" Oon siis ollu jo yli 10viikkoo syömättä mässyherkkuja ja aattelin kokeilla et meniskö koko raskausaika samalla kaavalla..

Onko jokin ruoka/ruoka aine jonka ajatteleminenkin saa voimaan pahoin?

Itsellä keitetty kananmuna :D

Harmittaa, kun mun lempiherkkuni tuore tomaatti on nyt ällöttyjen listalla... Pelkkä ajatuskin kuvottaa. Ja toi keitetty kananmuna, jonka Memili mainitsi, hyi. :D
Eikä melkein mikään lämmin ruoka maistu, syön siis hedelmiä, leipää/näkkäriä (jossa juustoa, kurkkua, leikettä), kasviksia ja smoothieita. Hiukan liian yksipuoliseksi menny tää syöminen, mutta kun ei saa muuta alas.

Mulle tuli viime kesän aikana melkeen 10kg lisäpainoa (siis ihan ylipainoa!), kun elin täysin totutusta poikkeavalla ruokavaliolla. Nyt palattu aika lailla normiruokaan, mikä siis meinaa sitä, että painonnousua ei ole tapahtunut, pikemminkin melkein päinvastoin. Mutta tällä hetkellä ihan oman kehon ehdoilla mennään.

Selasin tätä ketjua eilen läpi ja tuolla oli aiemmin puhe tuorejuustoista. Oon itse ihan hirvee juustohullu, ja kun kuulin että vain pästroidusta maidosta valmistetut juustot on "turvallisia", ni piti alkaa ettimään tietoo. Löysin tällaisen linkin valiolle http://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/
Tuolla mainitaan, että myös tuorejuustot (valion) ovat sallittuja. :p

Ai mutta tuollahan olikin jo joku sanonut asiasta. Sori huolimattomuuteni, jälkikäteen vasta huomasin... :confused:

Takaisin