Raskauden ajan ravitsemus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuorejuustoista sen verran, että ovat ok myös raskaana oleville, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta! Eli Suomessa valmistetut taitaa olla kaikki (paitsi jos joku pienvalmistaja valmistaa raakamaidosta tms.) Eli perus Violat ja tämmöset on kyllä ihan hyviä. Mascarpone kannattaa tarkistaa mitä tuoteselosteessa lukee. Jos ei ole pastöroitu niin sitten niissä yleensä lukee että pastöroimaton maito. Ulkomailta tuotujen juustojen suhteen kannattaa olla varovaisempi koska siellä ei pastörointia harrasteta ollenkaan niin paljon kuin meillä täällä.
Ei lukenu maskarpone -purkissa mitään pastöroimisesta. Lidlistä ostettu Italialainen maskarpone. Jää nyt kyllä syömättä. Mies kyllä lohdutti, että kun teen erissä, ni se kyllä saa syötyä yksinkin.. :D

Ehkä parempi ottaa varman päälle jos ei oo tietoa siitä onko pastöroitu vai ei. Ihan häviävän pieni mahdollisuushan se on että paströroimattomissakaan tuotteissa olisi listeriaa mutta sit jos sattuukin huono tuuri niin se voi olla pikkuiselle tosi vaarallinen. Eli miksi riskeerata kun voi jättää syömättä :)

Ennen raskautta söin joka päivä jotain herkkuja, kahvin kanssa oli ainakin helppoa ottaa kahvileipää. Lupasin itselleni, että plussaamisen jälkeen lopetan herkuttelun, mutta eihän siinä ihan niin käynytkään. Edelleen tulee syötyä melkein päivittäin. Pienenä söin suunnilleen kerta viikkoon herkkuja, mutta en ymmärrä miten näin aikuisena siinä 1krt/vko on vaikea pysytellä. Ruoka on mulle myös palkitsemisen keino... Vuorotyötä tekevänä voin vapaapäivänä hiukan herkutella (esim. ti ja ke) ja kun viikonloppu tulee niin silloinkin on lupa herkutella. Eilen herkuteltiin juustokakulla, sipseillä ja karkeilla.. Nyt ne odottaa himoitsevasti mua keittiönpöydällä, mutta pakko olla sinnikäs ja työntää ne kaapin kätköihin! Pois näkösältä, pois mielestä.

Kahvin juontia olen huomattavasti vähentänyt. Oon pyrkinyt pysymään yhdessä kahvikupillisessa/vrk. Tulee myös päiviä kun en juo kahvia ollenkaan :)

Oon myös huomannut tässä lähipäivinä, ettei minulla haluta lämmintä ruokaa. Eilen seitsemän aikaan illalla hoksin, että en ole syönyt lämmintäruokaa koko päivänä. Tein itselleni nopeaa ruokaa (nuudeli + tonnikala), mutta en syönyt annoksesta kuin 1/3. Ei vai haluttanut. Kylmä ruoka kyllä maistuu. :)

Ruoan lisäksi käytän D-vitamiinia (10mikrog.)/vrk. Kysyin terkkarilta suosituksia ja hän suositteli vain D-vitamiinin aloittamista. Anemian olen sairastanut hyvin pienenä, joten täytyy neuvolakäynneillä tarkkailla rauta-arvoja.

Onneksi näin alussa saa syödä vapaammin herkkuja. Vasta loppuraskaudessahan kaikki ylimääräinen taitaa mennä vauvaan. :D

Täysi olo tulee nykyään nopeammin. Eli annokset on pienentynyt. Voiko sen laskea "pahoinvoinniksi"? :D

Oi että, Onneli84, minulla taas kestää aivan liian pitkään kunnes yht äkkiä tulee järkyttävä ähky. Jos lopetan ruokailun ennen sitä täyden olon tuntua, niin olen 10minuutin päästä kovassa nälässä. AIkamoisia määriä tullu syötyä ja muut kattoo suu auki vierestä kun pieneen ihmiseen menee monen muun annokset. :D Eipä tuo haittaa, ruoka on hyvää ja syöminen kivaa.

Neitinuttura, itse olen samanlainen herkuttelun suhteen! Olen tässä alussa vain ajatellut etten ota stressiä siitä mitä syön, kunhan se ei ole kielletyllä listalla. Minulla käynyt ihan itsestään myös niin, kun ei kiellä kaikkea, niin sitä vähentää ihan itsestään noita herkkuja. "Kunnon ruokaa" syönkin tuplasti enemmän kuin yleensä.

Ostin tänään Möllerin nestemäistä kalaöljyä. Ihan hyvä sitruunan maku, mutta silti koostumukseltaan aika ällöä tavaraa. :D Tablettien ja kapseleiden nieleminen on aina ollut hankalaa, joten ne eivät tule kyseeseen. Joskus olen ostanut lasten pureskeltavia kapseleita! :D Lisäksi siis käytössä Minisun Multivitamin Mama.
Kalaöljyä saisin kyllä käyttää ilman raskauttakin. Sen verran vähän tulee syötyä kalaa.

Voi että tätä syömisen iloa, näkyy kyllä että mieli muuttuu ihan hetkessä.. :D
aamupalaa ryhdyin tänään syömää ja ennen sitä oisin voinut syödä hevosen, ku oli niin nälkä. No yhen pikkuleivän sain alas, tilkan kahvia ja jogurttia pari lusikallista.. iso nälkä hävis hetkessä ja mieli ei tehny mitää edessä olevaa ruokaa :D onko tää normaalia xD

Täällä aloitin raskausajan diabeteksen ruokavalion ja piikitykset. Arvot on pysyneet hyvinä ruuaksi siis nyt aamupaloina, välipaloina ja iltapaloina rasvattomia ja mauttomia rahkoja, jugurtteja sekä raejuustoja. Ruuaksi pääsääntöisesti tomaattia ja kurkkua ja lisäksi n 2dl ruokaa ja yms salaattia. Tervetuloa vaan remmiin jos on raskaudenajan diabetes. Minulla edellinen lapsi oli "sokerilapsi", joten nämä välineet on siltä ajalta. (vauvan synnyttyä ei mitään normaalista poikkeavaa tullut onneksi)

Soittelin tänään neuvola-aikaa ja tuli kyllä kovasti ohjeita! Mulla on ollut joku perus multivita käytössä pitkään ja sanoi että se pitää heti lopettaa, ei kuulemma saa ottaa purkista sellaista valmistetta joka sisältää A vitamiinia. OK, käskystä boss :) Täytyy siis hakee joku vitamiini raskaana oleville.

Aika tarkasti on kyllä tullut katottua mitä suuhunsa pistää ja yks vaikeimpia on ollut jättää kylmäsavulohi pois, se on vaan niin törkeen hyvää! Sushi on toinen. Mietin tossa että esim. ruotsissa sushi on sallittua jos se on tuoretta? Ja meillä pitää välttää myös merilevää. Weird. Uskaltaisitteko syödä sushia jos se kala on ihan super tuoretta (ei siis mitään vakuumitsydeemiä vaan kalatiskiltä maks pari päivää sitten pyydystettyä)? Koetan tässä miettiä miten kestän ens toukokuuhun asti ilman sushia :D

Minä syön multivitan 'mammatabuja'.. Muistakaa muuten lopettaa kalanmaksaöljy hyvissä ajoin ennen synnytystä, koska se vaikuttaa veren hyytymistekijöihin. Itselleni ei kukaan tätä ohjetta antanut esikoisen kohdalla ja menetinkin liki 3l verta.

Hei, tosta kalanmaksaöljystä. Muistan lukeneeni että sitä ei suositella raskaana olevalle ollenkaan koska siinä on A vitamiinia!

Esikoista odottaessa taas nimenomaan luin jostain tutkimuksesta, jossa todettiin kalanmaksaöljyn hyödyllisistä vaikutuksista sikiön aivojen kehitykselle. Varmaan ristiriitaista tietoa asiasta.. Siinähän tosiaan on A-vitamiinia. Nyt en aio ottaa. Neuvolassa eivät sanoneet mitään, kun kerroin viime raskaudessa syöväni kalanmaksaöljyä.

Multi-tabs Raskaus Omega-3 sisältää omega-3-rasvahappoja odottaville ja imettäville äideille oikeassa suhteessa. Ravinnosta saatavat omega-3-rasvahapot, DHA ja EPA, ovat välttämättömiä vauvan kasvulle ja kehitykselle. DHA:n riittävä saanti (vähintään 200 mg DHA:ta päivässä tavallisen aikuisille suositellun päivittäisannoksen (250 mg DHA+EPA) lisäksi) tukee vauvan aivojen ja silmien sekä näön normaalia kasvua ja kehitystä.

Tollasta oli tullut apteekkiin myyntiin, sitä ei ollut kyllä muistaakseni vielä muutama vuosi sitten kun olin viimeksi raskaana. Eli jos haluaa omegaa syödä kannattaa varmaan ostaa nimenomaan tuota mikä on tarkoitettu raskausaikaan.

Maddu, onkohan noita Multivitoja useitakin, kun minulla on Multivita, joka ei sisällä A-vitamiinia ja neuvolasta neuvoi jatkamaan käyttöä.

Maddu, onkohan noita Multivitoja useitakin, kun minulla on Multivita, joka ei sisällä A-vitamiinia ja neuvolasta neuvoi jatkamaan käyttöä.

Varmaan on sitten erilaisia koska siinä mun paketissa on A vitamiinia. Käyn tässä lähipäivinä vähän kattomassa apteekista mitä siellä on tarjolla ja vaihdan sit semmoseen mammapakkaukseen tai vastaavaan :)

Mä soitin tänään neuvolaan ja ei mitään ohjeita tullut. Aloitin itse mama vitamiinit muutama päivä sitten ja karsin ruokavaliosta herkut pois sekä vähennän kahvin määrää. :)

Mä oon nyt ollu 10vko syömättä karkkia ja sipsejä.. synttäreillä oon maltilla ottanu kakkua.. ajattelin olla herkkulakossa nyt raskausajan, ei oo onneks tehny mieli yhtään mitään..
Kahvi ei maistu mut jos alkaa maistumaan ni mä en juo sitä 3kuppia enempää (1,5dl x3 taitaa olla se rajotussuositus)
Sitten kaikki kielletyt ruuat on nyt kiellettyjä
Ja käytössä mullakin minisun mama-vitamiini...

Kertokaa tyhmälle mikä siinä kahvissa on se ongelma? Mä syön niitä mamatabuja mutta mielitekoja tai muutoksia syömiseen ei muuten oo tullut. Siis tietty en kiellettyjä syö mutta muutoin ei tarvinne muuttaa jos perusruokavalio semi terveellinen?

Takaisin