"raskaana ja rööki huulessa"

AAltoja minulle!
Tasan vuosi ja kuukausi päälle ILMAN TUPAKKAA!! Onhan sitä mieli tehnyt silloin ja vähän tällöinkin! jokainen päivä on niin voittoa! ... mitä se tekee rahassa, jos aski meni päivässä? noin 1500 €!!!
Olis vaan sillon hoksannu alkaa laitta neljä euroo jokapäivä kippoon talteen, nyt tietäsin mitä niilllä tekisin!
 
Onnea maarinen ja hatun nosto ![:)][:)][:)]

Kuten sanoit, joka päivä on voittoa, ei ole niin yksinkertaista päästä tupakista eroon, varsinkin jos on monta vuotta polttanut.
 
saman asian kanssa tappelen ! ei todellakaan oo ainakaan mulle ollu helppo homma tupakan lopettaminen. olen rv 21 ja alussa vähensin hienosti askista n.5 tupakkaan/pvä nyt on pahentunut n.10 tupakkaan /pvä. itse kanssa masennuksesta kärsineenä ja lääkkeet lopettaneena tuntuu että tupakointi partsilla on ainoa henki reikäni. yritin vähentää mutta itku ,potku raivarihan siitä tuli. syyllistän itseäni enemmän kuin varmaan muut ihmiset ja tiedän täysin mitä tupakointi tekee sikiölle. maksan tästäkin teosta sittenm koliikki itkua kuunnellen 24/7. kaiken muun olen lopettanut ja kärsinyt niistäkin nuo vieroitus oireet ja ihan täysin lastani ajatellen mutta polton kohdalla "luovutan" . en todellakaan haluaisi luovuttaa mutta lopettaminen tuntuu mahdottomalta. onko täällä ketään äitejä ketkä voisi kertoa konkreettisesti mitä tupakointi on tehnyt vauvalle?tai onko joutunut myöhemmin katumaan polttamistaan. olen kuullut myöskin (naiviina) että ei se aina ole vahingoittanut sikiötä.
 
hei lasi , omaa kokemusta ei ole tupakoinnista , mutta tädilläni on 4 lasta ja kaikkien niiden odotus aikana se on polttanu tupakkaa ja kaikki lapset terveitä ja kenelläkään ei ollut koliikkia tms vaivaa tähän mennessä (vanhin lapsista jo 14v) .. Eihä se tupakka hyvästä kenellekkään oo mut jos lopettaminen aiheuttaa kauhean stressin niin eihän sekään hyväksi ole [:)]
 
Muistan kuulleeni jokin aika sitte tutkimuksesta, jossa oli selvitetty että raskaana tupakoivan äidin lapsilla (etenkin pojilla) saattaa olla vaikeuksia saada omaa jälkikasvua.. Eihän nuo tutkimukset kuitenkaan ole yksiselitteisiä mutta joissain tapauksissa nekin on totta..

lasi, vauriot äipän polttamisesta voi näkyä vasta 20 vuoden kuluttuakin...
 
Olen polttanut yhteensä 15 vuotta.. välillä enemmän, välillä vähemmän.. Viime aikoina (vuoden sisään) yritin lopettaa useita kertoja tuloksetta..

Kun tulin raskaaksi, niin tupakanpoltto loppui itsestään.. en edes ajatellut asiaa. Haju etosi jne.. Lopettaminen oli todella helppoa.
 
Outoa on se että nykyään neuvolassa todellakin kannustetaan jatkamaan tupakointia kun monelle tulee ressiä kun lopettaa..
No miten ihmeessä ihmiset jotka ei polta pystyy sitten välttää ressiä??
Entä minä, lopetin röökin polton joo välillä tekee pirusti mieli mutta ei se ole ressaamista, se on himoa ja siihen sain kavereilta heti kannustusta tyyliin että "joo mee ihmeessä tupakille, ei oo hyväksi vauvalle"

Entä kun ressaan häitäni, Tai ressasi äitienpäivää tai neuvola käyntejä tai sitä että onko toisella kaikki hyvin.
Pitäiskö mun nytte perua häät, jättää neuvola käynnit ja unohtaa äitienpäivä ymym.
Miettikää kuinka vaurioittunu mun vauva on tästä määrästä ressiä!!
 
Täällä kans samaa mieltä käpy ja katusutariina..

Itse olen taistellut tupakasta irti, ja tiedän miten hel**tillistä se voi olla pahimmassa tapauksessa. Mutta loppu peleissä Ei siittä nikotiiniriippuvuudesta ole vaikea päästä eroon, vaan siittä tavasta. Tuon tilalle pitää vain keksiä mahdollisimman paljon kaikkea muuta aktiviteettia.Omasta tahdosta kaikki on kiinni.

Itse poltin 17 vuotta, viime vuoden alussa 2009 raskauduin,odotin joulutähteä ja vähensin,vähensin ja lopetin. Np-ultrassa pikkuinen todettiin menehtyneen viikolla 9+ ja lääkkellisesti hoidettiin pois. Syytän itseäni vieläkin, ja sitä etten lopettanut ajoissa.Vaikka ei sitä voi tietää mistä tämä johtui, ja itsensä syytteleminen ei auta asiaan. Mutta se on auttanut lopettamisessa...
Ratkesin tupakoimaan uudestaan surun murtamana....
2009 Jouluna tuli sellainen olo,että olen raskaana. Tunne oli niin vahva, että tupakka alkoi etomaan, ja väheni yhteen päivässä, eli ne aamusavut. Kuukkareitten alkamiseen oli vielä aikaa, joten en uskonut omaan tunteeseen... no ne jäi tulematta, ja tupakointi jäi siihen. *piste*
Mielitekoja tuli silloin alussa sellaisia hetkellisiä, mutta aika nopeasti meni ohi.

Nyt on olotila aivan mahtava, saan hengitettyä paremmin, iho ei ole "kuolleen" näköinen ja mikä parasta syyskuun iltatähtemme voi erittäin hyvin kohdussa.[:)]
En aijo enään moista moskaa poltella, koska siittä vihdoinkin eroon olen päässyt.
 
Juu kyllä ne rahat menee nykyäänkin johonkin vaikka lopetti tupakanpolton,esim mulla purkkaan,makeisiin yms..
siis olen polttanut 8v ennen esikoista vähensin ja lopulta lopetin rv6 ja aloittanut uudestaan kun imetys loppui ja palasin töihin (8-10kk iässä) sama homma tokan ja kolmannen kohdalla.nyt neljättä odotan rv5+5 ja vajaa viikko sitten loppui tupakin poltto jälleen .Tein itselleni lupauksen jonka aijon pitää:) jotenkin tuo töissä olo on ollut tosi vaikeaa olla ilman ja sekin että mies polttaa häiritsee mutta parin viikon jälkeen on helpottanut ja ties tehneensä hyvän ratkaisun.Kaikki päättää omasta puolestaan mitä ikinä tekeekin. Ite olen kehittänyt muuta tekemistä ihan vain istuminen pihalla kun tuntuu siltä et menee hermo ja tarvii sen tupakin ja hetken hiljaisuuden. Onnea onnistuneille, yrityksille ja vähennyksille! aikasemmin ajattelin et parempi että poltan yhen päivässä kun menetän hermoni mutta tuntui turhalta edes yhtä polttaa kun lopetus oli niin lähellä.
 
Oon joskus kuullut jostain dokkarista, missä kuvattiin sikiöitä samanaikaisesti kun äidit polttivat tupakkaa ja polttaessa sekä vielä hieman sen jälkeenkin sikiöt alkoivat sätkimään hirmusesti. Sen takia saisin itse varmasti kauheet omantunnon tuskat polttamisesta, kun mielessä kokoajan sätkivä sikiö.



Hei mäki näin tän ja ne sätki ihan vain hapenpuutteen vuoksi, oli karseeta katottavaa! ihan vain sekin sai lopettamaan! ja toisex see että aivot,yms kehittyy alkuvaiheessa enkä halua riskiä että jotai sattuis.
 
Olen nyt vasta viikolla yhdeksän ja nyt on niin että tupakoimattomuutta on takana about 11kk. Eli lopetettiin kumpikin miehen kans silloin kun kunnolla päätettiin että nyt aletaan yrittämään lasta. Oltiin me siihenkin mennessä jo "yritetty" mutta kun oikein aktiivisesti alettiin testaan ovulaatiota jne niin samalla jäi tupakka.. syy siihen? Se että en tiedä mitään oksettavampaa, tyhmempää, karmeempaa kuin oman lapsensa rääkkääminen.. ittelleen voi tehdä mitä vaan mutta kuinka joku voi tehdä jotain niin kamalaa omalle lapselleen? Samoin miehen tupakointi tai ylipäätään puolison tai kenenkään läheisen, se on ihan yhtä paha.

Ja hei, en myöskään ymmärrä mitään "yks kalja viikkoon sallittu " jne.. voi jeesus! Itse on lapsen halunnut niin siitä on alusta lähtien huolehdittava. Olen täysin nollalinjalla, eikä edes ota aivoon. Niin paljon mä tätä lasta jo nyt rakastan ja haluan.

Ylpeydellä odottaen.
 
tuota tuota...
Miksi ihmeessä saatte aivan himmeet raivarit siitä että joku toinen polttaa raskausaikana? itse poltan vaikka raskaana olenki ja tulen polttamaan,5 tupakkia max! jokaisen oma valinta. [:)] elkää repikö ahtereitanne toisten valintojen takia.
 
Oma valintahan se on... Se kehittyvä lapsihan ei sitä valintaa voi tehdä. Itse lopetin polttamisen 11 vuoden jälkeen kun jätin pillereiden syömisen vuosi ja 2kk sitten. Nyt imetyksen aikana on taas tehny mieli, mutta olen päättänyt etten sitä tapaa alota ainakaan niin kauan kuin imetys kestää. Ja senkin jälkeen jos sais sen rajotettua satunnaisiin irtotupakoihin vaikkapa ravintolaillan yhteyteen.

Toisaalta typerää se olis semmostakaan alottaa :/

Mutta tosiaan, ei se aina ole helppoa lopettaa. Sikiön kannaltahan noi vierotustuotteet, purkat sun muut, on parempia kun niissä ei niitä kaikkia tupakan myrkkyjä ole. Eihän ne terveellisiä ole nekään mutta parempia joka tapauksessa.
 
mielestäni todella tärkeä ja aiheellinen keskustelu. Itse kun odotan nyt 4. lastani ja aiemmissa raskauksissa polttanut. Vähentänyt sen minkä olen pystynyt (max. 5 päivässä), mutta elämäntilanne on ollut todella stressaava tuolloin ja kokonaan en ole tuolloin pystynyt lopettamaan.

Aiemmista raskauksista neuvolasta saamani "tuki" oli moraalisaarnoja. Jotka koin lähinnä täysin turhiksi, sillä toki tiedän itsekin mitä kaikkia haittoja tupakka aiheuttaa. Viimeisessä raskaudessa sairaalassa lääkäri totesi minulle, kuten useampikin lääkäri on todennut tuttavilleni... "tupakoinnista aiheutuva stressi on pahempi asia vauvalle kuin se, että poltat muutaman vaikkei se hyväksi vauvalle olekaan". Ja tämän sanoi tupakoimaton lääkäri.

Anyway...  tällä kertaa aikomukseni ei ole pelkästään vain vähentää tupakointia vaan lopettaa. Tällä kertaa myös elämäntilanteeni on vakiintunut ja tasaantunut sellaiseksi, että "hermosavuja" en ole tarvinnut aikoihin. Mutta... kun on polttanut yli 15 vuotta, niin vaikeaa se tulee olemaan. Monta kertaa on yritetty.

Pahimpiin vierotusoireisiin aion käyttää mikrotablettia kielen alla. Kokemuksesta tiedän sen polttelevan siellä niin kipeästi, etten voi pitää sitä kuin sen aikaa, että pahimmat vierotusoireet helpottavat. Sen jälkeen on sylkäistävä loppu pois.

Vinkkejä ja kannustuksia polttavat äidit kaipaavat kyllä lopettamiseen, eivät moraalisaarnoja. Ne jokainen varmasti osaa jo ulkoa.
 
Itse olen 10+2 raskaana ja jos tekee tupakkaa tosi paljon mieli, otan mieheltäni muutamat savut. Ikinä en päivässä yli tupakkaa polta. Tarkoituksena on että kehoni tottuu pieneen nikotiinin määrään ja lopettaminen kokonaan sitten helpompaa :)
 
itse toistaiseksi raskaana, tupakointi loppui nopeasti,
kyllä sen sitten lopettaa kun tarpeeksi on motivaatiota.
Itse sanon kyllä sen, etten ekan raskauden kohalla olis pystynyt.
Toisen ehkä.
Nyt tän kolmannen vasta.
Niin sanoin itelleni että jos tolla saan pitää vauvani,
niin sitten lopetan.
Tupakointi kun tuplaa KM riskin.

Hirveesti tsemppiä kaikille !!![:)]
 
Plussasin 10.6. ja jo kaksi päivää aikaisemmin päätin lopettaa röökin polton. Päätin yhtäkkiä et nyt riitti.
En tiedä sitten oliko jokin aavistus vai mitä, mut siitä lähtien olen ollut täysin polttamatta.
Vaikeaahan se aluksi teki kun 10 vuotta kuitenkin oli polttanut (n.aski päivässä), mutta tää masussa asusteleva vaavi pitää motivaation huipulla [:D][:D]
 
Takaisin
Top