"raskaana ja rööki huulessa"

Nuu_

Piirimestaruustason postaaja
Tämmösestä aiheesta en mitään löytänyt, että miten te rakkaat kanssaodottajat olette tupakoinnin kanssa tehneet ?
Varmastikkin kun löytyy muitakin tupakoitksijoita odottajien joukosta.
Muutenkin aiheesta keskustelua pystyyn nyt.
 
siis lähinnä juuri että miten on ihmiset lopetellu,jos on ja muuta.
tai määriä mitä tupakoivat päivässä,
tiedän et tää jos joku nostaa kyllä keskustelua ja mielipiteitä.
 
Mulla meni vielä muutama tupakka positiivisen testin jälkeen. Aika hyvin pääsin siitä eroon. Välillä kyllä ollut todella vaikeaa. Uniakin nähnyt tupakoimisesta[:D]. Huokaissut helpotuksesta kun tajunnut että vaan unta.. Mutta joo. Pakko myöntää, että välillä tupakanhimo todella suuri.. Silloin täytyy kehittää muuta tekemistä. Onneks oma äijä ei polta. Silloin olisi vielä vaikeampaa.. Mutta on tämä tän arvoista. Toivon todella kovin, etten repsahda polttamaan vaavin syntymän ja imetyksen jälkeen... Tupakoinnin lopettaminen ei ole mitenkään helppoa.. Kokeillut useamman kerran. Polttanut olen yli kymmenen vuotta..
 
Mullakin ehti yli kymmenen vuotta kärytä, tosin ehkä "vaan" joku 7v oikeesti päivittäin, vielä muutama vuosi sitten uskoin, etten olisi koukussa, kun pystyi pitämään pitempiäkin taukoja ilman mitään!

Nyt ennen plussaa meni vähän päivästä riippuen jopa 15-20 päivässä, joinain päivinä onneksi kyllä huomattavasti vähemmänkin. Ekalle viikolle asetin pakotteen itelleni, et tippuu siihen max. 10/pvä, ja se toteutukin helposti, nyt "saan" enää max. 5/pvä. Tota alle viittähän kai pidetään jonkunlaisena "hyväksyttävänä", vaikkei sekään tietysti pienelle hyväks ole. Mutta sen verran stressaava elämäntilanne muuten, että en tiedä, pystynkö täysin irti päästämään! Siihen kuitenkin pyritään.

Plus, että mulla on itelleni sääntö, et en saa käydä tupakalla, ellen ole syönyt järkevästi ennen sitä! :D Nykyään ei kroppa enää edes kaipaa sitä tupakkaa kovinkaan monesti. Miehen mennessä tupakalle oon pariin kertaan itse ollut lähdössä mukaan, napannut askin eteisestä ja sitten pihalla todennut, että ei oikeesti tee edes mieli. Sitten vaan laitan tupakan takas askiin ja istuskelen muuten vaan tossa pihalla miehen seurana!
 
Mun on pakko tulla kertomaan oma juttuni ton tupakoinnin suhteen. Eli ite kessuttelin vuosia ja kun esikoista aloin oottamaan, niin lopetin vasta sitten, kun maha oli selkeesti näkyvissä. Alotin uudestaan, kun ekan kerran oli baarireissu kuukausia synnytyksen jälkeen - lähti pikkuhiljaa ja sitten sitten poltti taas, ko korsteeni [8D] Kakkosta odottaessani olin 11 vuotta vanhempi ja sama homma oli tuolloin, että lopetin heti, ko maha alkoi näkymään ulospäin ja mulle riitti keinoksi omaan päähän sellainen iskostaminen, että mie en tuhoa vain omaa kroppaani, vaan myös tulevan vauvan. Joka puolella toitoteltiin tupakan vaaroista vauvalle ja tosihan se on, että hyvin monen tupakoivan odottajan vauva on syntymän jälkeen kipuisempi/sairastelevampi - valitettavasti! Tosin esikon ja kakkosen väliin osui yksi km, joka sai mut pohtimaan oman tupakointini järkevyyttä, koska osasyyllistin itteeni km:sta ja tupakoinnistani. Enivei, kun kakkoselta lopetin ja tää lopettaminen tapahtui kertalaakista, ilman mitään poppakonsteja, niin mun tupakoimattomuus on kestänyt tähän päivään asti ja nyt ootan nelosta. Mulla meni polttaessani vajava normiaski per päivä eli aika tavalla. Ja me kuiten rakennettiin taloa kakkosen ootuksen aikaan eli melko ressiaikaa oli muutenkin elämä tuolloin.

Mieheni lopetti kans tuolloin kakkosen ootuksen aikoihin, kun aikani hällä rankutin [;)] mutta nyt on alkanut polttamaan muutamia päivässä ja tiedän kokemuksesta, että se johtaa ihan vakiopolttamiseen. Mutta se on hänen oma asiansa, että jos polttaa, nii siinäpä polttakoon. En voi aikuista ihmistä holhota. Kannattaa kuitenkin miettiä masukkia, kun/jos polttaa, ei vain omia tupakantuskiaan - sen kyllä kestää, ko ottaa sen asenteen [:)] Ei muutako tsemppiä taisteluun, jos päätät lopettaa - se kyllä kannattaa (vaikka mulla tuli muutama lisäkilo lopettamisen takia, mutta eipähän enää henki pihise/hengästy niin herkästi). Ja jos mielipidettä kysytään, nii ite EN hyväksy yhtään, että raskaana oleva polttaa - se on todella itsekästä [8D]
 
Esikoista odottaessani lopetin tupakan polton 3:lla kuulla kun neuvola lääkäri sanoi että lopetat nyt tai sitten on ihan sama poltatko loppuun asti..?

Siihen mennessä olin polttanut 7 vuotta ja loppuaikoina tupakkaa meni askillinen päivässä eli enemmän kuin koskaan. Olin silloin ravintola alalla ja oli vaikea lopettaa kun kaikki työkaverit polttivat, mies poltti ja ystävät myös.

Vähensin tupakointia heti kun tiesin olevani raskaana ja 3:nen kk lopulla tupakkaa meni yksi päivässä eli ihan turhaa. Olin psyykkisesti pahasti koukussa, oli aina tosi huono omatunto kun kävin tupakalla ja sitten päätin että nyt tää pelleily loppuu! Aina kun iski tupakan himo, söin salmiakkia ja menin parvekkeelle istumaan, kuin tupakalle.

Yhtäkkiä olin päässyt tupakasta irti, maku- ja hajuaisti paranivat, keuhkoihin ei aamulla sattunut, yskä loppui ja tupakka haisi aina todella vastenmieliseltä. 3kk synnytyksestä maistoin tupakkaa, maistui aivan kamalalle enkä ole aloittanut tupakointia uudelleen. Nyt tupakatta 8 vuotta!!!
 
Heips!

Ajattelin tulla jakamaa kokemukseni tupakoinnin lopettamisesta. Itse olen kohta ollut vuoden polttamatta, mutta ei onnistunut ilman apuja tupakoinnin lopettaminen. Ennen lopettamista olin polttanut 5 vuotta säännöllisesti 10-15 tupakkaa päivässä ja 1 lopetus mahtui väliin mutta repsahdin silloin kun ero tuli edellisen miehen kanssa (ei oltu naimisissa). Nyt sitten nykyisen kumppanin (mentiin naimisiin syssyllä) tsemppaamana hain lääkäriltä tupakanlopettamispillerit (ei saa käyttää raskaana ollessa eikä raskautta suunnitellessa) ja lopputulos oli loistava, pääsin eroon tupakasta ja tupakan hajukin ällöttää, eikä tee edes yhtään mieli. Että näin täällä suunnassa tupakoinnin lopettaminen tapahtui.

Maajo
 
Itse lopetin tupakoinnin 2v ENNEN "LAPSENTEKOA". Ja ihan siitä syystä ettei olisi enää mitään paskaa röökistä elimistössä kun tulisi raskaaksi. Poltin 14 vuotta n.askin päivässä joten helppoa se ei ollut. 2vkoa lakritsiniksapurkkaa josta siirtyminen pikkuhiljaa normaaliin lakritsipurkkaan ja se oli siinä.

Minusta on äärimmäisen itsekästä polttaa/juoda/nistata/vetää nappeja raskaana ollessa. Itseasiassa sehän pitäisi kieltää lailla. Jokainen voi itselleen tehdä mitä huvittaa, mutta ei pilata toisen elämä jo alusta asti. Onneksi en ole nähnyt raskaana olevaa rööki huulessa, tekisi todella pahaa.

Tuo röökin "vähentäminen" kuulostaa todella naurettavalta. Riittääkö se tosiaan vakuuttamaan itsenne että nyt on hyvä?  Tunnetusti tupakoijat on itsekkäitä ihmisiä. Minäkin huomasin sen vasta lopetettuani.

Kertoo kyllä jotain teidän ajatusmaailmasta että ihan muina miehinä hyväksytte asian [:'(]. Oksettavaa!
 
Onneksi emme ole samanlaisia.
"Wastis" Ymmärrän ettei saa suoralta kädeltä lopettaa MUTTA olette ruenneet yrittämään lasta VIIME SYKSYNÄ, eikö olisi ollut aikaa lopettaa????? Keskenmeno tulee jos on tullakseen. Siihen on olemassa syynsä. Luonto hoitaa.

Oma valinta -> ei varmasti lapsen valinta mutta vaikuttaa häneen suoraan.

Bravo, et syö masennuslääkkeitä.. peukut sille [:@]

Ihme puolustelua selvästä asiasta.

"Odottavien tupakoitsevien äitien tukiryhmä"  keskustelupalstalla....Hmmmm.... On kai sitä hullumpaakin kuultu.

Ihanaa tosiaan kun käytätte vain näitä "pieniä paheita"... huh,huh.. [:'(]
 
Wastis: Kyllä mun mielestä tupakka on iso paha - ei pieni! Esmes joitain tiettyjä masennuslääkkeitä voi aivan hyvin syödä raskausaikana, koska niitä on tutkittu paljonkin viime vuosina. Soittele vaikka Teratologiseen Tietopalveluun ja tiedustele asiaa tarkemmin sieltä. Missä tollasta tietoa on, että tupakan lopettaminen voi aiheutta km:n riskin suurentumisen..!? Kyllä mun mielestä ite polttaminen, ko sen lopettaminen aiheuttaa suuremmat riskit - happi ei kulje, verenkierto heikkenee, sydänrytmi heittelee, jne...
 
En nyt menisi ketään suoralta kädeltä tuomitsemaan tämmöisessä asiassa. Emme ketään tiedä toisten tilannetta. Itse siis lopettanut kun raskaaksi tulin. En puolusta raskauden ajan polttamista, mutta oma äitini poltti koko raskautensa ajan kun minua odotti. Synnyin oikean kokoisena, eikä minulla elämäni aikana ole ollut onkelmia. Mutta itse olen sitä mieltä kuitenkin, ettei ole ollenkaan järkevää polttaa raskauden aikana.
 
Josko tänne saataisiin tukiryhmä tupakoinnin lopettamiseen. Sitä varmasti haettu kun keskustelu aloitettu?? Nyt jos saan sanoa... että kaikkista ärsyttävintä on se kun tupakoimmattomat ihmettelevät miksei lopeteta tupakointia.. Se ei onnistu kaikilta tuosta noin vaan.. Ja nyt ettei ketään saa väärää käsitystä: Niin en hyväksy tupakointia raskauden aikana. Mutta kommentoin noin niinkuin yleisesti.
 
En usko, että täällä on yhtäkään niistä raskaanaolevista naisihmisistä, jotka itsekkäästi vain päättävät, etteivät ole valmiita tekemään mitään muutoksia, edes syntymättömän lapsensa parhaaksi.

Itse piiskaan kyllä itseäni jokaisen tupakan jälkeen, henkisesti muulloinkin. Olen kahdessa viikossa vähentänyt tupakoinnin siitä n. aski päivässä nyt tämän hetkiseen 1-5 päivässä meininkiin, harvana päivänä poltan kolmea enempää! Tiedän, että täytyisi lopettaa kokonaan, ja voin sanoa, että parhaani yritän! Toivonkin, että jo ennen kesää on tupakkani poltettu, lopullisesti.

Jos Aramar, tai muut hänen kaltaisensa, tahtovat minua tästä syyllistää, niin voin kääntää myös toisen posken. Pyydän kuitenkin, että voisimme kaikki olla onnellisia toistemme puolesta! Ymmärrän, että tämä aihe on monelle herkkä ja tuottaa vahvojakin mielipiteitä, mutta kannustava ilmapiiri on varmasti paljon parempi, kuin tuollainen naurettava jeesustelu...
 
Jo alussa tuli sanottua, että on jokaisen oma asia polttaako vai ei ja lopettamisen tavat ovat jokaisella erilaiset. Jotkut pääsevät kertaheitolla tupakasta ja toiset vaativat taas pitemmän "kypsyttelyajan" lopettamiselle. Repsahduksia tulee varmasti, kuten tuli itelläkin eka kerralla. Ja ei-raskaana ollessakin tupakan lopettaminen voi olla yhtä tuskaa, mutta siitäkin selviää [:)] On se sen verran vetävä nautintoaine. Ja onhan se Wastis täysin totta, että parempi se pari tupakkaa päivässä, ko askillinen. Ja kohta siitä tulee ajatuksena, että tarviiko ees niitä kahtakaan, ko on siihen asti päässyt. Tsemppiä kovasti tupakan lopettamiseen sinulle ja muille asian kanssa taisteleville [:)]
 
Minulla ei ole valtaa eikä oikeutta tuomita ketään, jokainen vastaa ratkaisuistaan itse, mutta haluan kannustaa teitä, jotka olette vähentäneet tupakanpolttoa tsemppaamaan vielä lisää ja pääsemään tupakoinnista eroon, se on hyväksi teille ja sikiölle! Itsekkin entisenä tupakoitsijana tiedän, että lopettaminen voi olla vaikeaa ja repsahduksia sattuu, mutta ei pidä lannistua vaan tsempata itseään eteenpäin ja toivoa ettei uutta repsahtamista tule!

Maajo
 
Kiitos kannustavista sanoista! Tuo oli ajatuksena, että kannustetaan ja tuetaan lopettamisessa, eikä heti olla pitämässä moraali saarnaa, kukin varmasti tietää sisällään, että tupakointi on vaarallista...ja potee syyllisyyttä jokaisen röökin jälkeen. 
 
Takaisin
Top