"raskaana ja rööki huulessa"

Pakko oli tulla tänne aiheuttamaan mielipahaa jo valmiiksi siitä kärsiville tupakoiville mammoille [&:]
Minä poltin n.10 vuotta miltei maxiaskin päivässä, joskus enemmänkin ja heti kun plussasin, rööki jäi. Kertaakaan en ole sortunut vaikka kyllä mieli välillä tekiskin! Minua INHOTTI ja KUVOTTI ja suorastaan raivostutti kun pari kaveria olivat tässä taannoin raskaana ja saivatkin lapsensa viikon välein. Terveinä, luojan kiitos. Toinen heistä poltti ihan avoimesti enemmän kuin askin päivässä alusta loppuun kokematta mitään omantunnon tuskia. Toinen heistä oli muka lopettanut, miehensä painostuksesta, ehkäpä pakotuksesta mutta poltti kodin ulkopuolella salaa, ja hänkin sanoi suoraan ettei tunne mitään huonoa omaatuntoa vauvan takia vaan miehensä takia [:@] Kolmas tapaus, jonka laskettu aika on joitain viikkoja omani jälkeen, polttaa myöskin kokematta huonoa omaatuntoa, salassa mieheltään. Nykysin olemme koko remmi välillä vauvallisten luona, ja JOKAINEN heistä valittaa minulle siitä että minä EN polta. Että luulenko olevani heitä parempi ja että sorrun kyllä vielä aikanani jne. he siis ihan haukkuvat ja halveksivat minua koska minä olen pystynyt olemaan ilman tupakkaa, enkä heiltäkään ole ottanut savujakaan, vaikka he sitä koko ajan tyrkyttävät. Se on minusta huutava vääryys!
Inhottavaa myöskin, sillä yksi näistä kolmesta (se jonka laskettu aika on jonkin verran itseni jälkeen) on kärsinyt jonkin sortin lapsettomuudesta, eli on yrittänyt raskautua jo vuositolkulla ja on vetänyt kauheita kilareita ystäväpiirissämme kun joku muu on raskautunut vaikkapa puolivahingossa sen kummemmin yrittämättä. Jos niin kovasti lasta tahtoo ja moralisoi kaikesta muusta, eikä sitten viitsi edes yrittää tupakanpolton lopettamista niin huhhuh... Mä oon kyllä niin kyllästyny tähän koko rööki aiheeseen [:'(]
En tuomitse teitä rakkaat tupakoivat kanssasisareni, sillä teidän teksteistä näkyy välillä jopa sydäntäraastavasti että yritys on kova ja mieli paha kun ei onnistu, mutta nämä ystäväni kun eivät edes tunne häpeää tai mitään sen sorttista... [&:]
Onnea vain kaikille röökistä eroon halajaville, kyllä se siittä!
Ja hyvää kevättä, aurinko paistaa ihanasti.... [:)]
 
Oolen ollut nyt tämän viikon polttamatta. Savullisuushistoria on että aloitin 13-vuotiaana (eli 16 vuotta sitten) ja olen onnistunut olemaan vuosittain aina muutaman kuukauden polttamatta. Lopettaminen on ollut helppoa, ei pahoja vieroitusoireita, tahdonvoimalla selvitty siihen kuuluisaan ensimmäiseen savukkeeseen asti.

Mies luki viime viikolla Allen Carrin kirjan "Stumppaa tähän". Kehotti minuakin lukemaan ja nyt ollaan siis kimpassa lopetettu. Mutta tuo kirja avasi silmäni sen suhteen mikä katsantoni tupakkaan on - vääristynyt. Olen aiemmin pitänyt tupakkaa palkintona. Miksi palkitsisin itseäni jollakin joka tekee minulle pahaa? Ähh, kuulostipa kornilta, mutta lukekaa te kenellä lopettamisen ongelma on päätöksessä pysyminen. Vasta-aivopesua brittiläiseen tapaan. Aika pahat haukut saa myös nikotiinivieroitushoito ja tahdonvoimamenetelmät.
 
Durina: Pidä pintasi. Sinulla on selvästi "hassuja" kavereita. Minun kavereista ketään ei ole tarjonnut vaan päinvastoin sanonut että jos poltan niin saan selkääni ;)
Jotkut äidit yrittävät puolustella, että ei pari pahaa tee ym.. mutta kyllä se tekee. Vertaan sitä alkoholiin joka vaurioittaa myös lasta. Tsemppiä kaikille hyville äideille jotka eivät polta raskauden aikana!
 
Kannan minäkin korteni kekoon... Lopetin, kun vuosi(aloitin 13 vuotiaana) sitten plussasin. Siis se vaan loppui, eikä tehnyt enää edes mieli, oksetti vaan hajukin. Pari kertaa poltin raskauden jälkeen, kun otin muutaman siiderin. Pakko oli todeta, että ihan kauheeta oli. Olin odottanut, että tupakka maistuu hyvältä... [:D] tänä päivänä en voisi kuvitellakaan itseäni polttamassa ja en usko siihen enää sortuvani, ainakaan vakipolttajaksi.

Kolme raskautta takana, kolme savutonta sellaista... ja sitä suuremmalla syyllä en tunne sympatiaa raskaana polttavia kohtaan, koska tiedän omasta kokemuksesta, että eroon pääsee. [:)]
 
Ennenkuin aloin odottamaan esikoista vuonna 2008 heinäkuussa niin olin sitä ennen polttanut 7v eli (13v aloitin) ja mulla meni reilu maxiaski päivässä tai parissa ja sitten kun heinäkuussa 28.päivä vuonna 2008 plussasin niin samantien heitin röökinpolton pois ja kun sitten maaliskuussa 29.päivä syntyi esikoinen niin imetin sitä vain 1kk kun ei alkanut enään siihen hommaan niin aloitin sitten uudestaan röökäämisen ja 2009 vuonna marraskuussa tein positiivisen testin ja poltin silloin ihan joka päivä ja en tiennyt ennen testiä olevani raskaana ja olin rv 6 ja heitin silloin saman tien taas röökäämisen pois ja en ole sen jälkeen röökiä vakituisesti polttanut vaan aina silloin tällöin vkl muutaman jos olen ollut viettämässä mieheni kanssa kahdestaan iltaa jossain..Minulle sanottiin että aika hyvin pystyt lopettaan vaikka alotat uudestaan..[:)][:D]
 
Hienoa kuulla että muutkin painii saman ongelman kanssa. Itse polttanut vuodesta -97 vakituisesti. viimeaikana meni jos melkein yli askilinen päivässä. positiivisen tuloksen jälkeen kokonaista en ole polttanut kertaakaan. muutamia hatseja ottanut että saa hermot pidettyä kurissa. uskoisin / toivoisin että saisin senkin pienen ja vähäisen silti niin liian suuren määrän pois tämänkuun aikana.

Mies paasaa vieressä kokoajan ja jokakerta eikä ymmärrä että se ei ainakaan auta asiaa. Hyvä tietää että en ole ainut minisauhuttelija :)
 
Joops...kiva tosiaa huomata et tästäkin aiheesta pystytään rakentavasti keskustelemaan [:)]
Eli...tässä raskaana oleva joka vetää välillä yhden tupakan päivässä, pahimmillaan neljä...välillä ei yhtään...jossain vaiheessa olin pari viikkoo kokonaankin ilman...

Ymmärrän jos joku tuomitsee koska itekin tuomitsen ne jotka ei ees yritä lopettaa ja vähentää. Eli kyllä katon karsaasti jos joku vetää sen askinki päivässä... eli todentotta en ihmettele jos joku haluaa mua asiasta morkata! (joka on tietenki aivan turhaa ku se morkkis on jo valmiiks jokasesta henkosesta)

Ite oon sitä mieltä et kyllä se elämäntilannekin siihen vaikuttaa osittain ja muutenkin että mikä on tilanne raskauden suhteen että onko sitä yritetty kauan jne. Ei se sen helpompaa ole varmaan lopettaa jos on kauan yrittäny ja raskaus toivottu mut on siihen sillon enemmän tahdonvoimaa...? ja innostusta..?

Ja pakko mainita et esim. äidin ylipaino on jopa yhtä suuri riski ja haittatekijä sikiölle mitä äidin tuapakointi.. niin hassulta ku se kuulostaakin. Voin jo valmiiks kuvitella miten ne ylipainoset tästä kommentista riemastuu mut näin oon lukenu. ja tiedän et laihduttaminen ei sen helpompaa oo ku tupakoinnin lopettaminen... että siks vaan sanoin et ei oltas turhan ankaria toisiamme kohtaan tällasis jutuis?[;)] ku kaikilla kuitenki omat paheensa ja heikkoutensa... ja kukaan ei oo täydellinen!

en tiiä oliko just tämä palsta vai joku muu missä joku erittäin julmasti kommentoi jonkulle tupakoivalle tyyliin et "ei auta mitään jos vähennät tupakointii et äläpä yritä pienentää omantunnontuskias" ni tällaset kommentit on mun mielestä moukkamaisia! Ite oon aivan varma että tä 1-3 savuketta vuorokaudes on paljon pienempi paha lapselle mitä se että vetäisin sen askin ku enne raskautta vedin.. huomaahan sen ny omassaki olossa! aamuöisin ei enää tarvii herätä yskäkohtaukseen ja ottaa ventolinea[8|] eikä aamuisin kamalia ysköksiä ja muutenkin parempi olo...ja itseasias lompakossakin sen huomaa[:)] tiedän et varmaan pystyisin lopettaa kokonaankin jos tosiaan yrittäisin (ku olinkin jo pari viikkoo polttamat) mut näköjään oon niin nössö et en oo sitä päätöstä jaksanu tehä... ampukaa vaan mut jos haluutte tän kommentin jälkee[:D][:D][:D]

Tsemppiä asian kanssa painiville!
 
Poltin 10vuotta kertaakaan lopettamatta ja polttein aina paljo ja kun sitten meidän rakas tyttö ilmoitti tuloaan 4pv menkoista jäi savuke siihen, ensin korvasin päivän inhalaattorilla kunnes heitin sillä vesilintua, toisin oloni oli aika huono, röökin maku ja haju teki pahaa, eli se oli toodella helppoa :)

No yllätys aloin polttaa uudestaan kun imetyksen lopeti, nyt sitten tein plussan mihin en vaan uskonu ja parin päivän päästä tein toisen plussan, kaverit tsemppas sillä et kukaan ei polttanu mun aikana mutta eivät antaneet mullekkaa röökia, 38h laskin tuntia ja oli hiton vaikeeta mutta sain jälleen päätettyä että lapseni tehköön valinna itse kun ikää on.
Ja nyt tämä nainen pitää itseään niskasta kiinni ja röökiin ei kosketa, mikä hienointa jopa mieheni lopetti mua ennemmin ettei ole enää sitäkään kiusausta.

Jokainen pystyy siihen jos tahtoa on, sen todistin itelleni :) Tsemppiä kaikille ja lopettakaa ihmeessä!!
 
[:)]Tämä on sellainen aihe, joka puhuttaa ja tästä saisi vaikka millaiset eskustelut aikaiseksi.

Äitini on esimerkiksi polttanu ihan normaalisti koko ajan kun minua on odottanut, ja terve olen [:)]

Itse olen polttanut 7 vuotta säännöllisesti. Kun sain tietää, että odotan vihdoinkin vauvaa, niin lopetin. Olin koko ensimmäisen kolmanneksen täysin tupakoimatta. Nyt on sitt emennyt muutamat savut jos menee hermot ihan totaalisesti. Kerroin tämän myös neuvolassa ihan avoimesti ja minulle sanottiin sielä, että parempi polttaa päivässä se 1 JOS se TODELLA helpottaa hermoja; kun se, että olen koko ajan erittäin huonolla tuulella ja hermot tiukalla, joka vaikuttaa koko ajan vauvaan.
 
niin.. voihan sitä ajatella juuri noin, että se ja se teki vaikka mitä ja silti tuli terveitä lapsia. Melko yleistähän tuo on ja itsekin ajattelin aikasemmin noin, kunnes vähän lueskelin ja tutkin helpottaakseni omaa tupakantuskaani.

Kuka on esim ajatellut, että tyttövauvan kaikki munasolut muodustuu jo kohdussa? Tais olla tyyliin vko 20 mennessä tai jotain.. Miten noiden muodostumiseen vaikuttaa tupakka? Kuka tietää? Ja kun tupakointi kuitenkin aiheuttaa lapsettomuutta.. Entä jos se tupakointi ei niinkaään vaikutakaan juuri siihen tupakoivaan äitiin, vaan sen kohdussa kasvavaan sikiöön?? Olisko se kenties yksi syy miksi nykyään on melko paljon lapsettomuutta tai ylipäätään hankaluuksia tulla raskaaksi??[8|]

ja tottakai se lopettaminen on yhtä helvettiä ja jos äidillä yhtään taipumusta esim. keskenmenoon, tupakanpolton lopetusta ei suositella. Mutta tuo, että polttaa sen röökin aina kun palaa pinna? Että on sitten oikeasti rauhallisempi päivän aikana. No jaa-a, itsensä kusetusta tuo ainakin mun kohdalla olis. Poltan kerran, poltan toisen niin huomaan kyllä polttavani ihan 100% todennäköisyydellä synnytyksen/imetyksen jälkeen. Kaks kertaa olen siis jo alottanut uudelleen polttamaan synnytysten jälkeen, mutta nyt jumalauta saa olla mun kohdalla viimenen kerta. Se lopettaminen ei niin herkkua ole! Ja noiden vanhempien lasten kohdalla olen huomannut, miten tuo malli tupakoivasta mutsista tarttuu vähän turhankin hyvin. Jos vielä ehtis noille vanhemmillekin näyttää, että ei se tupakanpoltto ole mikään normaali juttu jota kaikki tekee, ennen kuin nuokin on siinä murkkuiän kynnyksellä, jolloin aika moni meistäkin tuon tupakoinnin aloitti.
 
Mä lopetin tupakan polton samantien kun testi näytti plussaa, enkä yhtäkään ole siis sen jälkeen polttanut.
Kovasti alkuun teki mieli ja varsinkin töissä tauot tuntu pitkiltä, kun ei sinne tupakalle tarvinutkaan lähtä.
Nyt pahoinvointi lisääntyny sen verta, että tuskin enää pystyisin edes polttamaan.. välillä kun pistää yököttämään jo sekin, että mies polttaa vieressä. Unia tosin näen vieläkin, että tupakkaa (ja siideriä!) menee.. mut onneks ovat vaan unia :)

Oon joskus kuullut jostain dokkarista, missä kuvattiin sikiöitä samanaikaisesti kun äidit polttivat tupakkaa ja polttaessa sekä vielä hieman sen jälkeenkin sikiöt alkoivat sätkimään hirmusesti. Sen takia saisin itse varmasti kauheet omantunnon tuskat polttamisesta, kun mielessä kokoajan sätkivä sikiö.

Mä en tuomitse polttavia äitejä.. jokainen tekee niinkun parhaaksi näkee.
Ite en vaan pysty.. ja toivon ettei sitä polttamista tarvis vauvan syntymänkään jälkeen enää alottaa :)
 
moi,

Oli todella mielenkiintoista lukea kaikkien kirjoituksia.

Itse olen tupakoinut täysin säännöllisesti 13 vuotta ilman taukoja noin 20-40 tupakkaa päivässä. Viimeisenä vuotena on menny varmaan se 30 joka päivä. Plussasin tasan viikko sitten ja olin aina ajatellut et kyllä mä sitten pystyn kuin seinään lopettamaan kun en lapselleni mitään pahaa halua... mutta toisin kävi. Sillon ku sain tietää poltin yhden tupakan sen päivän aikana. seuraavana vissiin 2 siitä seuraavana 1,5 sitten oli päivä kun vaan yhen hatsin otin.... jne... tänään on menny kaks.

Jotenkin se ettei vielä oo täysin varma että onko ees raskaana ja siitä jo aiheutuu sellanen stressi määrä et tarvii niitä hermosauhuja. Kotona oon ollu kokonaan polttamatta mutta töissä hairahdun kun kaikki työkaverit viettää kahvi ja ruokataukonsa röökikopissa. No onneksi alkaa säät lämpenee niin aattelin et sit voi istuu ulkona niiden kaa niin ei ehkä tee saman lailla mieli.

Ajattelin tota kevyt tupakka juttuu kokeilla. se kuulosti aikas oivalta koska kyllä tää on yllättävän hyvin menny. Sen Carrin kirjankin oon lukenu jo puol vuotta sitten kun uteliaisuudesta halusin tietää millanen se on. (lopetin sillon kuvotuksen takia 2 päiväksi). Mutta siis joo oon vissiin nyt rv 4+5 eli tosi alussa, Nyt vaan pitää ottaa itseään niskasta kiinni. Varmaan viimeistään siinä ultrassa sitten sen kaiken ymmärtää...

Onnea kaikille.
 
Minä lopetin heti kun testiin ilmestyi viivat! Samoin mieheni lopetti jonkun ajan päästä siintä, koska ollaan molemmat oltu sitä mieltä ettei millään viitsittäisi sauhuttaa omia lapsia.. Muutenkin olen yrittänyt lopettaa ööh, vuoden ajan ja ollut polttamatta sen 1-2 kk, jonka jälkeen langennut. Tällä kertaa onnistuin, sillä enää ei tee edes mieli tupakkaa ja pelkkä ajatus että polttaisin raskaana ollessa on kammottava :)

En kuitenkaan väheksy niitä, jotka polttavat. SE ON JOKAISEN OMA ASIA MITEN ELÄMÄÄNSÄ YLEENSÄKKIN ELÄÄ :)
Minulle isosiskoni vihjaili että raskaus noussut päähän, siis kun lopetin tupakan polton ja alussa jouduin vähentämään kahviakin kun ei pystynyt juomaan. Mutta minulle on ihan sama miten ihmiset näkevät oman toimintani, kunhan itse tietää miten elää u know!
Ja voin kyllä kuvitella, että ne jotkut jotka polttavat/polttivat raskauden aikana saattavat katsoa tupakoimatonta "täydellisyyden tavoittelijana tai houhottajana". Mutta pitää osata katsoa tilannetta siten, että edelleen JOKAINEN tekee ne omat päätökset suuntaan ja toiseen. Minulle nimittäin isosiskoni selitteli "eihän munkaan lapsille mitään ole käyny! Mitä vouhotat!"..
 
Lopetin kokonaan noin rv 9, sen jälkeen oon sortunut yhteen savukkeeseen, josta tuli vaan entistä pahempi mieli. Raskauden alkuviikkoina poltin 1-3 savuketta päivässä. Elämäntilanne ja yllätysraskaus vaan eivät mahdollistaneet sitä, että pää olisi kestänyt ajatusta siitä, että tupakasta olisi luopunut kertalaakista.

Ajattelin laittaa tällaisen linkin, mitä itse silloin raskauden alkuvaiheessa luin, kun tupakan lopettamisen kanssa taistelin.

http://www.nicorette.fi/Portals/0/Downloads/kaikkivauvattahtovatsavuttomanaidin.pdf
 
ALKUPERÄINEN: Fearsome

Olen polttanut 20 vuotta. Lopetin samantien kun sain tietää vauvasta :)



Ihan sama juttu. Asia oli ihan päivänselvää. Omasta päästä se on kii.
 
Ja voin kyllä kuvitella, että ne jotkut jotka polttavat/polttivat raskauden aikana saattavat katsoa tupakoimatonta "täydellisyyden tavoittelijana tai houhottajana". Mutta pitää osata katsoa tilannetta siten, että edelleen JOKAINEN tekee ne omat päätökset suuntaan ja toiseen. Minulle nimittäin isosiskoni selitteli "eihän munkaan lapsille mitään ole käyny! Mitä vouhotat!"..


Kyllä ei minun päähäni mahdu ajatus siitä, että joku voisi pitää huonona asiana sitä, että lopettaa tupakanpolton kokonaan raskaaksi tullessaan [8|] Taitaa siinä vaiheessa olla sitten kyse jostain ihan muusta jos sellainen asia jotakin rupeaa jurppimaan...
 
miiuhoo, yritän jollakin tavalla ymmärtää jokaista ihmistä.. enkä näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin sen että minusta on nyt luotu kuva, että olen vouhottaja ja stressaan kuulemma aivan turhasta, näin hän minulle loppujen lopuksi myönsikin.
hän sanoi minulle pahastikkin "ollaa keskusteltu KAVERIENI kanssa sun toiminnasta ja meidän mielestä on naurettavaa sun toiminta.." olin kyllä vähän että wtf? "toi sun stressi on pahinta vauvalle!" ööh mikä stressi?
en tiedä sitten millainen minun pitäisi olla.. mutta en ainakaan ala heitä miellyttämään olemalla toisenlainen kuin olen.
ehkä oma tiedonjanoisuuteni on lisännyt sitä, että hän luulee minun STRESSILLÄ lukevan aiheita raskaudesta tjtn. olen kiinnostunut kaikkeen raskaudesta liittyvästä ja minusta se on myös luonnollista. että olisiko pitänyt jo heti alussa heittää neuvolasta saadut lehtiset roviolle, kun se on kuulemma tyhmää lukea tietoja! :--DD
 
eiköhän kyse ole jollain tasolla ihan perinteisestä oman käytöksen puolustelusta? Ehkä siskosi kuitenkin potee tai on potenut jonkinlaista moraalista krapulaa tuosta polttamisestaan, ja kuitenkin saanut itsensä vakuutettua, että ei se nyt niin vaarallista voi olla. Ehkä hänen kavereillaan samaa ongelmaa.. No ihan silkkaa spekulaatiota vaan..

Siis kun kuitenkin on ihan yleinen tosiasia, että tuo röökaaminen ei tee sikiölle (tai ylipäätään lapselle missään vaiheessa) hyvää ja uskoakseni siitä on jo niin kauan vaahdottu muuallakin kuin pelkästään raskaanaolevien keskusteluissa/lehdissä, että sen kaikki tietävät riippumatta siitä, kuinka aktiivinen ton tiedon haussa on.

Mutta samalla linjalla tosiaan täälläkin, jokainen omalla tavallaan.
Ei pitäs hirveesti arvostella toisen tekemistä, mutta tuo siskos käytös oli jo melko.. hmm.. naurettavaa. Ymmärrän vielä jotenkin sen, ja melko yleistähän se onkin, että arvostellaan niitä jotka polttaa raskauden aikana. Mutta että meitä "houhottelijoita".. Onhan se siskos oikeessa tavallaan tosta stressistä, mutta eipä mulla toi tupakanpoltosta johtunut stressi kestänyt kuin pari kuukautta ja sekin hetkittäin. Eli sillon ku muutenkin palo päreet.. ja eiköhän se stressitaso ole sillon muutenkin melko korkeella. Voisin kuvitella, että jos äidillä olis jo muutenkin taipuvaisuutta keskenmenoihin tai esim. verenpaineongelmia jo heti alkuraskaudessa, niin lääkäri voi suositellakin tuota polttamista lopettamisen sijaan. Ja kaverilla kävikin noin. Ei tietenkään aski tolkulla vaan muutaman päivässä. Mutta jos mitään tuollaisia ongelmia ei ole??? Paskat, sanon minä. [:@] Silkkaa oman hyvän olon pönkitystä ja typerän käytöksensä puolustelua tommonen.
 
mä en ketään aio syyllistää tai tuomita.
itse olen polttanut aina, mutta heti plussatessa joka kerta lopettanut. mikähän siinä että sitten kuitenkin vuodenkin jälkeen "kun on mahis" niin repsahtaa.
itselle mä olen asettanut sellaisen ajatuksen päähän, että laittaisin vastasyntyneen käryttelemään....joo näyttää aika kauheelta mielikuvissa, joten pohdin että sitähän mä käytännössä tekisin jos raskausaikana savuttelisin. en tiiä toimisiko muilla ajatus =)
 
Takaisin
Top