Raskaana 40v. molemmin puolin

Millaisilla riskiluvuilla olette menneet niptiin?
Niskapoimu oli meillä 1.7mm, mut verikokeen kanssa yhteistulos oli 1:75. Viikkoja oli nt-ultraan mennessä 11+2, mut aikaistui 12+1. En tiedä mitä uskoa, koska la:ta on aikaistettu kaksi kertaa, 22.6:sta 14.6:ta.

Lääkäri selitti ennen verikoetta, et laskukaava nostaa riskin korkeaksi tällä iällä.
Pitääkö mitkään mittaus- ja verikoearvot enään paikkansa?
Alkoi sikana jännittään nipti.
 
Mulla oli eilen kauhun hetki, kun paperiin ilmestyi pyyhittäessä tippa verta... Onneksi vuoto oli tosi pieni ja loppui parissa vessakäynnissä kokonaan. Kipuja ei onneksi ole ollut eikä tänään ole tiputellut. Jospa se menisi säikähdyksellä ohi tälläkertaa. Silloin, kun sain keskenmenon oli vuoto aluksi ruskeaa ja lisääntyi koko ajan punertuen. Nyt oli vaan vähäisen ja vaaleanpunaista. Silti se paniikin hulvahdus oli aikamoinen!

Mulla on myös muutaman kerran tullut vuotoja, olisko viimeksi ollut viikolla 21-22. Kävin lääkärissä kun oli tietty hätä että istukka vuotaa tai joku muu vuotaa. Kaikki oli onneksi hyvin.

Varasin neuvolalääkäriin ajan ensi viikolle (melkein kaksi viikkoa sitten soitin, tällä viikolla ei lääkäriä ollutkaan paikalla) ja käyn tarkistuttamassa kohdunsuun tilanteen. Harjoitussuppareita on koko ajan ja enenevässä määrin. Eivät oo kipeitä mutta saattaa silti avata kohdunsuuta.

Meillä oli nt-mitta 1,1 mm, verikokeen tuloksista ei oo kukaan soitellut. Sanoivat että soitto tulee jos on aihetta lisätutkimuksiin. Ru:ssa oli myös kaikki hyvin. En kyllä osaa noihin riskilukuihin kommentoida mitään. :sad001
 
Meillä nt-mitta oli myös 1,1mm, verikoetulosten kanssa Downin syndrooman riskiluku 1:3200. Ei tehty lisätutkimuksia.
 
Meillä on tuo eka ultra 22.12. Muistaakseni lukemat ei olleet kovin hyvät viimeksikään, mutta terve poika syntyi silti! Toisaalta olen kuullut tapauksista joissa kaikki tulokset on olleet hyvät ja silti syntynyt kehitysvammainen lapsi. Ei kannata ottaa paineita noista testeistä liikaa. Nämä asiat on kuitenkin lopulta "korkeemmas kärees" eikä niihin pysty itse mitenkään vaikuttamaan.
 
Iltaa leidit! :) Olipa ihana löytää tällainen ketju ja toivottavasti tänne löytää lisää meitä "hieman" vanhempia :wink Kirjoitan huomenna lisää (nyt yritän pysyä hereillä teeveen ja Saaran ääressä pikku välitorkkujen jälkeen), mutta lyhyesti: ensimmäinen raskaus - minulle ja miehelle - 7+2 ja sairaala... En edes tiedä. Ekassa ultrassa ollaan jo käyty tutulla lääkärillä ja siellä näkyi syke 6+1. Mitäs muuta tänne vois kertoa? :)
 
Tervetuloa Dolcetti! Täällä on ollut tosi mukava tunnelma ja jotenkin kivempi kirjoitella samanikäisten kanssa. Noissa muissa ryhmissä on enimmäkseen nuoria, jotka juttelee aika paljon sellaisia asioita, jotka ei oikein jaksa kiinnostaa... Yritin aluksi mennä heinäkuisten porukkaan, kun silloin on laskettu aika, mutta en pystynyt. En vaan jaksanut lukea niitä miljoonia juttuja mitä siellä jo oli, vaikka olin vasta plussannut! No ehkä mä olen vaan laiska netin käyttäjä. Facebookissa tulee kyllä käytyä usein, mutta koulujuttujen lisäksi ei oikein jaksa kuin sähköpostin lukea. Niinpä täälläkin tulee käytyä harvakseltaan, mutta onneksi täällä ei muutkaan ryhmäläiset ihan jatkuvasti notku, niin pysyy paremmin kärryillä
 
Kiitos Sapiisakki! :)
Tässä päivitetty lista.

jensan / 22.1 / 41 / TAYS / 1.
Lambi / 1.2 / 38 / VKS / 6.
L82day / helmi ? / 42
Pioni77 / 2.3 / 39 / OAS / 1.
Mama40 / 5.5 / 40 / KOS / 3.
Sapiisakki / la? / 3.
Adele40+ / 14.6 / 45 / OAS / 6.
Dolcetti / 27.7. / 40

Meillä on menossa raskausviikko 7+4 ja seuraava ultra on ensi viikolla (8+5). Lähes olemattomat oireeni saavat mielen varsin pessimistiseksi ja jos olin sykkeen nähtyäni 90 % varma tulevaisuudesta, niin se on tippunut nyt 20 %. Miehelläni on vähän samanlaisia ajatuksia ja tunteita. Mutta ei auta kuin odottaa.

Ensimmäinen neuvola on joulunjälkeisellä viikolla, mutta siellä ei varmaan oteta vielä mitää testejä tai ultrata? NIPTiin mennään yksityisellä ja otetaan se laajempi testi, jossa näkyy trisomia 21:n (Downin syndrooma), trisomia 18:n (Edwardsin syndrooma) ja trisomia 13:n (Palaun syndrooma) lisäksi:
  • sukukromosomit
  • kromosomit 9 ja 16 sekä
  • tavallisimmin esiintyvät mikrodeleetio-oireyhtymät; CATCH-oireyhtymä (22q11 deleetion) , Prader-Willin ja Angelmanin oireyhtymät (15q11 deleetio), deleetio-oireyhtymä 1p36, Wolf-Hirschhorn oireyhtymä (4p-), Cri-du-chat oireyhtymä (5p-).
Eihän se mikään halpa testi ole, mutta julkisella ei välttämättä edes saataisi testiä ja lisäksi testin ottaminen venyisi tosi pitkälle. Me haluamme tietää mahdollisista ongelmista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Mutta ensin pitää odottaa sitä ensi viikon ultraa ja tietoa kasvaako ja kehittyykö sisälläni enää mikään (sikiön pitäisi olla tällä ehtkellä vadelman kokoinen).

Mitä teille muille kuuluu ja millaisia paalumerkkejä, testejä, tuloksia tai välietappeja teillä on edessä tai takana? :)
 
Tänne on tullut kirjoiteltua hyvin vähän esittelyjen jälkeen, jospa nyt terästäytyisin. Tunnistan Dolcetti nuo epävarmuuden/epätietoisuuden tunteet alkuraskaudessa. Vielä jos oireita ei ole vahvistamaan tilaa, kuten ei minullakaan tuossa vaiheessa vielä juuri ollut, väsymystä poislukien. Kannustan kuitenkin suhtautumaan positiivisen realistisesti edessäolevaan. :)

Tänne kuuluu hyvää, vointini on ollut koko raskauden ajan varsin hyvä, ei mitään suurempia kremppoja tai kiputiloja. Aamupahoinvointia kesti joitakin viikkoja ja kohdallani se oli tosiaankin aamupahoinvointia (rv 9-11). NT-ultra oli virstanpylväs ja uskoin saavani julkisella NIPT-testin, mutta enpä saanutkaan ja yksityisellä emme sitä raaskineet ottaa. Sittemmin olemme käyneet yksityisellä ultrassa ja tänään rakenneultrassa ja kaikki on näyttänyt olevan normaalia kehitystä viikkojen mukaisesti. Nyt on rv 20+4.

Kertokaahan muutkin kuulumisia!
 
Tässä päivitetty lista:

jensan / 22.1 / 41 / TAYS / 1.
Lambi / 1.2 / 38 / VKS / 6.
L82day / helmi ? / 42
Pioni77 / 2.3 / 39 / OAS / 1.
Taimi 77 / 27.4. / 39 / K-SKS / 1.
Mama40 / 5.5 / 40 / KOS / 3.
Sapiisakki / la? / 3.
Adele40+ / 14.6 / 45 / OAS / 6.
Dolcetti / 27.7. / 40
 
Tässä päivitetty lista:

jensan / 22.1 / 41 / TAYS / 1.
Lambi / 1.2 / 38 / VKS / 6.
L82day / helmi ? / 42
Pioni77 / 2.3 / 39 / OAS / 1.
Taimi 77 / 27.4. / 39 / K-SKS / 1.
Mama40 / 5.5 / 40 / KOS / 3.
Sapiisakki / 4.7. / 39 / K-SKS / 3.
Adele40+ / 14.6 / 45 / OAS / 6.
Dolcetti / 27.7. / 40
 
Mulla menossa raskausviikot 34+1. Ja ihan alkaa kauhistuttaa lähestyvä synnytys! Mulla kun on ihan kunnon pelko synnytystä kohtaan...:nailbiting:
Viimeiset 3 päivää töitä edessä ennen äippäloman alkamista! Jippii! Niin olen odottanut sitä, että saan jäädä koirani kanssa kotiin! Mun koiralla on epilepsia ja tänään se sai pitkästä aikaa kohtauksen. Kesällä niitä tuli usein ja nyt oli 3,5kk väli ennen tämänpäiväistä. Mulla oli vielä reilut 1,5 kk sitten toinenkin koira(kuten mun profiilikuvastakin näkee), mutta se jäi auton alle. En ole päässyt asiasta yli. Itken päivittäin rakkaan Sisuni menetystä. Mullehan koirat ovat se kaikki kaikessa ja mun lapsia, joten voitte vaan arvata, miten vaikeaa mulla on:sad010
Mutta on siis huojentavaa jäädä kotiin Laikan kanssa, ettei tarvitse hermoilla sen mahdollisten kohtausten suhteen työpäivän aikana...
 
Pelkäsin myös synnytystä ennen, mutta nyt, kun on kolmas tulossa olen sen verran oppinut, että ei siinä ole mitään pelättävää. Se on ihan luonnostaan meihin naisiin sisään rakennettu biologinen toiminto, mikä menee niin kuin menee... Etukäteen ei pysty tekemään paljoakaan eikä voi oikein ennustaakaan mitä tapahtuu, mutta meillä on taitavat kätilöt ja lääkärit apuna. Ja siitä omasta miehestäkin on yllättävän paljon hyötyä synnytyssalissa!
Eihän synnyttäminen tietenkään riskitöntä ole, mutta turha sitä etukäteen on murehtia!
 
Tänään on viimeinen työpäivä ja huomenna alkaa äitiysloma! Tätä iloa varjostaa kouluumme annettu kouluammuntauhka, joka ilmiannettiin eilen. Tänään pitäisi asiasta tiedottaa aamusella opettajia ja toivoa vaan parasta, ettei ilmianto osoittaudu oikeaksi. Maailma on nykyään niin sairas paikka!!!
 
Onnea Sapiisakkii plussastai! Me taidettiin olla samaan aikaan pari vuotta sitten pallomahoina :) Ainakin jos en ihan hirveän väärin muista :D

Mä pyöräytin heinäkuussa viimeisen pienokaiseni ja nyt päivät kuluu uhmaikäisen ja vauvan kanssa.
 
Mulla alkoi tänään kahdeksas viikko punaisella verellä vessapaperissa. Ei paljon, mutta sen verran, että luottamus jatkoon tippui pohjalukemiin... Päätettiin kuitenkin, ettei aikaisteta ultraa. Höh... Onko teillä muilla ollut harmittomia vuotoja?
 
Heissan,

Ja terkut Dubaista! Täällä ollaan lomalla rv 19+6.

Toivottavasti sulla Dolcetti kaikki hyvin vaikka vuotoa onkin. Se lienee aika yleistä silloin kun kuukautisten pitäisi normaalisti olla.
Mulla oli jotain turhruvuotoa viikolla 9 mutta ei selvinnyt mistä johtui.
Limakalvothan on herkät alkuraskaudessa ainakin, ja vuotavat pienimmästäkin. Seksi on yksi yleinen syy, mulle kerrottiin.

Täällä kaikki mennyt suht hyvin, kuukauden takaista keuhkokuumetta ja nyt taas päällä olevaa antibioottikuuria lukuunottamatta. Joku ilmeisesti keuhkokuumeen jälkitautina tullut tulehdus nenäontelossa.
Vastustuskyky raskauden aikana mulla ainakin tosi huono. Normaalisti harvakseltaan sairaana mutta nyt kerään joka flunssan.

Me käytiin kans NIPT-testissä yksityisellä ja kaikki ok sen perusteella. Tytöksi tulokas siis varmistui sen kautta.
Rakenneultra oli alkuviikolla ja vilkas, ja senkin perusteella terve vauva.
Huolettaa kyllä kaikki mahdollinen edelleen [emoji23]
Olen perusluonteeltani sellainen huolestuja ja kannan stressiä joka ikisestä poikkeavan värisestä luomesta sun muusta jokaisella perheenjäsenellä [emoji85]
Raskaushormonit ei yhtään helpota tätä huolestumishommaa..

Laskettu aika 5.5.
Oliko tässä ryhmässä muuten muita pk-seudulta? Hirveän harvassa on ikäiseni odottajat, noita nuorempia näyttää tosiaan olevan enemmän.
Aikoinani poikia odottaessa ja heidän pikkulapsi-aikanaan oli paljon mamma-tuttuja mutta nyt näyttää huomattavasti hiljaisemmalta tämä äitiys-seuraelämä [emoji4]
Ystävät ovat kaikki täysin erilaisessa elämäntilanteessa.
 
Mama40: Me ollaan kanssa pk-seudulla! :)

Vuoto ei ole jatkunut, mutta mennään silti illalla ultraan kun lääkärimme meidät sinne kutsui. Tiedän kyllä, että yleistähän tällainen vuoto on, mutta omalla kohdallani ajattelen sen silti automaattisesti keskenmenoksi. Pessimisti ei pety....

Ja Mama40: me käytiin eilen influenssarokotuksessa, mutta eihän se perusflunssia tietenkään estä. Mitään sivuvaikutuksia ei rokotteesta tullut ja neulakin oli niiin ohut, ettei sitä edes huomannut. IVF-hommissa tosin piikit tulivat niin tutuiksi, ettei niitä enää kammoksu samaan tyyliin. Ekalla kerralla itseäni pistäessäni mies oli ulkomailla työmatkalla ja antoi tukea Skypen kautta. Meinasin silti pyörtyä.
 
Hei Dolsetti, mä vuodin viikolle 12. En ole kokenut aiemmin moista ja huoletti myös. Eikä tämä tällainen huolissaan oleminen ole muutenkaan mun juttu, mut ikä(kö) tekee kaiken niin paljon epävarmemmaksi
Ehkäpä sitten alan nauttia tästä kunhan saadaan nipt tulokset.
 
Moikka kaikille,

Olen käynyt tätä ketjua seuraamassa silloin tällöin ja ehkä nyt uskaltaudun jo mukaan. Mulla tulee 40 v. täyteen ensi vuonna, ja kolmatta lasta odotellaan meidän perheeseen. Meidän tyttö ja poika on jo alakouluikäisiä, eli iltatähti toiveissa. Iltatähteä on toivottu jo pidempään (yritys aloitettiin n. 2,5 vuotta sitten), ja taustalla on kolme perättäistä keskeytynyttä keskenmenoa (kaksi ekan kolmanneksen ja yksi rv 16). Tämä on eka raskaus, jonka aikana piikitän Klexanea. Asutaan pääkaupunkiseudulla.

Laskettu aika on tällä hetkellä 3.7. mutta keskiviikkona tehdyn viimeisimmän ultran mukaan pikkuinen on 6 päivää kasvussa edellä. Ensi viikolla 23.12. on np-ultra. Saa nähdä, muutetaanko siellä laskettua aikaa. Nipt-testissä käytiin yksityisellä tällä viikolla, ja tulokset tulee joko juuri ennen tai jälkeen joulun. Jännityksellä odotetaan...

Dolcetti, mulla oli tässä raskaudessa alkuvaiheessa (n. rv 6-8) kolme kertaa vaaleanpunaista vuotoa vessapaperissa, mutta kaikki on ollut hyvin. Nyt vuotoa ei ole ollut moneen viikkoon. Viikkoja tänään neuvolan mukaan 11+4 ja ultran mukaan 12+3.

jensan / 22.1 / 41 / TAYS / 1.
Lambi / 1.2 / 38 / VKS / 6.
L82day / helmi ? / 42
Pioni77 / 2.3 / 39 / OAS / 1.
Taimi 77 / 27.4. / 39 / K-SKS / 1.
Mama40 / 5.5 / 40 / KOS / 3.
Sapiisakki / 4.7. / 39 / K-SKS / 3.
Adele40+ / 14.6 / 45 / OAS / 6.
Verde / 3.7. / 39 / KOS / 3.
Dolcetti / 27.7. / 40
 
Tervetuloa mukaan Verde! :) Sulla onkin jo aiempaa kokemusta, mutta kiva että tässä ketjussa on myös muita ekakertalaisia. Mitä on Klexane?

Käytiin eilen illalla siinä ultrassa. Odotukseni olivat nollassa, mutta niin vain kellui sisälläni 0,42 sentistä 1,72 senttiin kahdessa viikossa kasvanut ihmismäisiä piirteitä saanut otus. Sydän sykki, nähtiin ja kuultiin, ja istukka on kiinnittynyt takaseinään ( joka on kuulemma paras paikka). Mitään vuotoja ei näkynyt ja otuksen mittasuhteet (pään koko, raajat ym.) olivat kaikki niin kuin pitikin. Näky ja tieto ei aiheuttanut kummassakaan vielä spontaaneja riemunkiljahduksia, mutta hymy puhkesi kasvoille ruutua katsoessa.

Tapaamisen lopuksi saatiin "saarna" Eviran ruokarajoituksista, jotka ovat kuulemma ihan hulluja. Joulupöydässä saan kuulemma syödä turvallisin mielin mätiä, eikä pihvejäkään tarvitse paistaa läpikypsiksi. Viiniäkin voi kuulemma maistaa tilkan :) Suhtauduin jo valmiiksi rennosti ruoka- ja juoma-asioihin, mutta nyt lakkaan hermoilemasta kokonaan. Lääkärimmekin sanoi, että isompi ongelma kuin silakka ja mäti, on raskauden aikainen mässäily ja roskaruuan ahmiminen. Eräässäkin keskisuuressa kaupungissa kolmasosa odottajista saa insuliinia! Terve järki ja terveellinen ruoka.

Onko teillä ollut ruokaällötyksiä? Herkkyyttä hajuille? Himoa tiettyyn ruokaan? Entä syöminen ylipäätään noin muuten raskauden aikana?
 
Takaisin
Top