Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saan tehdä osan työstäni (suunnittelua ja kirjoittamista) kotona niin pitää vaan yrittää uppoutua siihen nyt mahdollisimman paljon että tulee muuta ajateltavaa. Pitää keksiä hyvä ja mielenkiintoinen aihe mihin uppoutua täysillä. :)
 
Voimia Janna! Tosiaan koita olla nyt murehtimatta niin paljon kuin suinkaan mahdollista, järjestä itsellesi mielekästä tekemistä päivittäin. Tietenkin helpommin sanottu kuin tehty mutta se on varma ettei niin paljon ehdi murehtia jos pitää itsensä liikkeessä! Pian se aika kuluu ja saat vastauksia <3 toivottavasti hyviä sellaisia <3
 
Janna, onneksi meillä on toivon kipinä ja usko huomiseen ja ihmeisiin.
Väitän, että ihan joka ikinen täällä uskoo, toivoo ja luottaa siihen, että saat lopulta hyviä uutisia ja odottamisen tuska päättyy iloon ja koko taival siihen, että saat terveen pikku nyytin syliisi!:hug013
 
Mä hommasin vauvan huoneeseen Torista pinnasänkyyn sointuvan Brion hoitopöydän, mutta en ole sitä hirveästi käyttänyt. Lähinnä vaatteita saatetaan pukea hoitopöydän päällä. On kyllä kätevä siitä, että hoitopöydässä on pari hyllyä, joille saa vaippapaketit ja korit vauvan tarvikkeille, lisää säilytystilaa siis. Vauvan vaatteille mulla on erillinen lipasto.

Varsinainen vaipanvaihto tapahtuu meillä kuitenkin yhdistetyssä kodinhoito-/kylpyhuoneessa. Juurikin siitä syystä, että meidän pojalla on välillä tapana suihkauttaa pissat vaippaa vaihtaessa. Hoitoalusta on työtason päällä käsipyyhkeellä suojattuna (viimeksi oli pesukoneen päällä, mutta nyt siinä on se kuivausrumpu). Pepun pesasen suihkun alla, koska kyseisessä tilassa ei ole lavuaaria ja kauempana olevan vessan lavuaari puolestaan on aika mini. Suihkusta on lyhyt matka nostaa hoitopöydälle. Melkein joka vaipanvaihdolla joutuu kyllä pesemään, siitä pitää tuo "sinappikone" huolen. :wink
Mä ajattelin hommaa myös ton brion hoitopöydän. Tänään hain Brion pinnasängyn! Ostin siihen samalta myyjältä hoitotason, jonka voi laittaa pinniksen päälle. Se oli kätevä pehmustettu, muovitettu taso. Ajattelin pitää sen lastenhuoneessa ja hoitopöydän vessassa.

Hitsi Marituuli, varmana jännittää! Muakin jännittäis, en osaa kuvitellakaan! Kivaa, sulla on pääsiäisvauva kohta!
 
Janna75, voimia sulle! Kyllä se itku auttaa ja selventää ajatuksia. Tee niinkuin Tähti-73 sanoi, ota rauhallisesti pääsiäinen ja ens vko, sitten olet viisaampi. Noi tutkimukset on kyllä kenkkuja.

Jaa, herkällä päällä... Mulla tuli kans itku silmään Janna75:n tilanteesta. Oon saanu useamman hermoromahduksen tän parisuhteen takia. Siis ulvon suoraa huutoa ja itken. Sellainen hallitsematon tunteiden purkaus. Pari kertaa puhelimessakin jollekin on sattunu (ei siis töissä!). Mun koira tulee mua aina lohduttaa ja nuolemaan kättä. Se on uskomaton otus. Yksi ilta se kuuli kun aloin sängyssä itkemään just ennen nukahtamista, niin se nousi lattialta, hyppäsi sänkyyn mun viereen ja nuolasi kättä. Siihen se jäi sitten nukkumaan koko yöksi. Muutenkin se vahtii mua tarkkaan nyt raskausaikana. Tulee sohvalle viereen, sänkyyn viereen, jos liikahdan se herää. Mä oon miettinyt miten se mahtaa vauvaan suhtautua, se ei ole mitenkään lapsiin tottunut. Mutta luulen, että se tulee sitäkin vahtimaan.

Mun koira mun muuten 11-v sakemanni, ylisöpö ja ehdottomasti mun elämäni suurin rakkaus tähän saakka. Kaikki mitä on sanottu "koira on paras kaverisi", yms.pitävät paikkansa. Surettaa kun se on jo vanha, mutta toivon että se näkee vauvan ja on vielä meidän kanssa vaunuttelemassa. Mutta elämällä tuppaa oleen sellainen vienti, että yksi lähtee ja toinen tulee...
 
Janna75, voimia sulle! Kyllä se itku auttaa ja selventää ajatuksia. Tee niinkuin Tähti-73 sanoi, ota rauhallisesti pääsiäinen ja ens vko, sitten olet viisaampi. Noi tutkimukset on kyllä kenkkuja.

Jaa, herkällä päällä... Mulla tuli kans itku silmään Janna75:n tilanteesta. Oon saanu useamman hermoromahduksen tän parisuhteen takia. Siis ulvon suoraa huutoa ja itken. Sellainen hallitsematon tunteiden purkaus. Pari kertaa puhelimessakin jollekin on sattunu (ei siis töissä!). Mun koira tulee mua aina lohduttaa ja nuolemaan kättä. Se on uskomaton otus. Yksi ilta se kuuli kun aloin sängyssä itkemään just ennen nukahtamista, niin se nousi lattialta, hyppäsi sänkyyn mun viereen ja nuolasi kättä. Siihen se jäi sitten nukkumaan koko yöksi. Muutenkin se vahtii mua tarkkaan nyt raskausaikana. Tulee sohvalle viereen, sänkyyn viereen, jos liikahdan se herää. Mä oon miettinyt miten se mahtaa vauvaan suhtautua, se ei ole mitenkään lapsiin tottunut. Mutta luulen, että se tulee sitäkin vahtimaan.

Mun koira mun muuten 11-v sakemanni, ylisöpö ja ehdottomasti mun elämäni suurin rakkaus tähän saakka. Kaikki mitä on sanottu "koira on paras kaverisi", yms.pitävät paikkansa. Surettaa kun se on jo vanha, mutta toivon että se näkee vauvan ja on vielä meidän kanssa vaunuttelemassa. Mutta elämällä tuppaa oleen sellainen vienti, että yksi lähtee ja toinen tulee...
Meidän koira on 15v 4kk. Sellanen 7kg ja kova luonne. Ei pidä vieraista lapsista mutta vahtii mua nyt ja tunkee viereen. Sänkyyn ei onneks saa tulla ja uskoo mua parhaiten. Kun vauva tulee niin joko hän ei kestä sitä ja nukkuu pois tai vahtii kahta enemmän eikä luovuta. Ikäisekseen tosi terve toistaseks.

Hei töis mulle väitettii etten saa kannella painavia. Onko totta? Rv 26.
 
Sirpa40:)
Kirjoitit koirasta...en oo koira-asiantuntija, joten kysyn sulta, oletko huomannut, että koira voi tietää/ vaistota raskauden?:rolleyes:

Mulla nimittäin kiinnostava juttu, yhdellä tuttavalla on labbis ja koira käyttäytyi heti eri tavalla jo ihan raskauden alussa, kun kyläilimme tutuilla...:eek: Koira tunki kuonoa syliini mahan kohdalle ja halusi jäädä siihen..

Nyt kun maha on jo iso, niin sama käytös koiralta jatkuu:) Se tulee tervehtimäänkin ensin mahaa tökkäsee kuonollaan, sitten vasta haluaa rapsutusta...:)
 
Onko kellään kissoja ja kokemusta niistä ja vauvasta? Meillä on kaksi kissaa. Toinen on vasta 1,5 vuotias ja erittäin sosiaalinen ja utelias. Tunkee itsensä aina joka paikkaan. Niinpä yrittää nyt myös vauvan sänkyyn.. Emme haluaisi sinne karvoja ja bakteereja ja toki sekin pelottaa, että menee sinne sitten kun vauva on nukkumassa ja asettautuu vauvan naaman päälle.. Laitettiin vauvan sänky vasta viikko sitten paikoilleen joten ei ole ehtinyt vielä tottua siihen eikä aina usko vielä, että sinne ei mennä. Nyt siellä on lakana päällä suojana ja lisäksi sellainen sänkykatos, harsoverho. Se vähän estää, mutta hyppää kissa senkin päälle. Olen nyt vaan yrittänyt olla tarkkana ja aina kun näen kissan menevän sinne niin käyn hätistämässä pois. Se selvästi tietää jo ettei sinne saa mennä, mutta kiinnostaisi silti. Toinen kissa on vanhempi ja laiskempi. Vasta tänään huomasi sängyn ja kävi laidalla kurkkaamassa, mutta ei mennyt sinne ilmeisesti tuon harsoverhon takia.

En millään haluaisi ostaa sänkyyn sellaista verkkokantta, kun jotenkin tuntuu pahalta nukuttaa vauvaa "vankilassa".. Ja sen pois nosteleminenkin ärsyttää. Ehkä vain seuraillaan nyt miten kissat suhtautuu tulokkaaseen. Voihan olla, että kiertävät kaukaa kuten kuulemma moni kissa tekee. Mutta epäilen että tuo sosiaalisempi ja uteliaampi tapaus on erittäin kiinnostunut vauvasta..

Kokemuksia?

Viime hetken ongelmia.. :grin
 
Onnea Satom! Tsemppiä Janna75 ! Meiän pojalla niskaturvotus oli vain 1,2 mm, mutta veriseulan mukaan down-riski oli 1/70. Päätimme olla menemättä istukka- ja lapsivesitutkimuksiin keskenmenoriskin takia.NIPT oli Tyksissä vasta aloitettu ja meiän kunnasta ei saanut siihen lähetettä. Meille syntyi terve poika. Jos meilläkin olisi ollut niskaturvotuksessa jotain hälyttävää olisimme varmasti menneet tutkimuksiin. Marituulille myös Tsemppiä sektioon ! Meiän poika leikkii nykyään matolla lelukaarella, josta kuva ohessa.Huomenna pojalla ikää 7 viikkoa ja 4 päivää ja 2 kk neuvolakäynti sekä rotarokote tiedossa.
Onpa hellunen tyyppi siellä :)
 
Mulla on ollut tänään ahdistava olo. Sellanen että happi loppuu ja siitä seuraa ajoittain huono olo. Ei siis paha olo. Mulla oli viimeksi kohtu kasvanut navan yläpuolelle, mietin vaan että voiko se kasvaa viikossa niin että painaa nyt jo jotain elimiä niin, että happea kulkee vähemmän. .niin ja viehän tää jäbäkin multa happea ja muuta mukavaa :) Rautaa rupesin tänään syömään..jos vaikka hemppakin ois ruvennut nyt enempi laskemaan. Oli viimeksi 119.
 
Muokattu viimeksi:
Onko kellään kissoja ja kokemusta niistä ja vauvasta? Meillä on kaksi kissaa. Toinen on vasta 1,5 vuotias ja erittäin sosiaalinen ja utelias. Tunkee itsensä aina joka paikkaan. Niinpä yrittää nyt myös vauvan sänkyyn.. Emme haluaisi sinne karvoja ja bakteereja ja toki sekin pelottaa, että menee sinne sitten kun vauva on nukkumassa ja asettautuu vauvan naaman päälle.. Laitettiin vauvan sänky vasta viikko sitten paikoilleen joten ei ole ehtinyt vielä tottua siihen eikä aina usko vielä, että sinne ei mennä. Nyt siellä on lakana päällä suojana ja lisäksi sellainen sänkykatos, harsoverho. Se vähän estää, mutta hyppää kissa senkin päälle. Olen nyt vaan yrittänyt olla tarkkana ja aina kun näen kissan menevän sinne niin käyn hätistämässä pois. Se selvästi tietää jo ettei sinne saa mennä, mutta kiinnostaisi silti. Toinen kissa on vanhempi ja laiskempi. Vasta tänään huomasi sängyn ja kävi laidalla kurkkaamassa, mutta ei mennyt sinne ilmeisesti tuon harsoverhon takia.

En millään haluaisi ostaa sänkyyn sellaista verkkokantta, kun jotenkin tuntuu pahalta nukuttaa vauvaa "vankilassa".. Ja sen pois nosteleminenkin ärsyttää. Ehkä vain seuraillaan nyt miten kissat suhtautuu tulokkaaseen. Voihan olla, että kiertävät kaukaa kuten kuulemma moni kissa tekee. Mutta epäilen että tuo sosiaalisempi ja uteliaampi tapaus on erittäin kiinnostunut vauvasta..

Kokemuksia?

Viime hetken ongelmia.. :grin

Marituuli:)
Kissat menee helposti nukkumaan lastenvaunuihin ja voi mennä makaamaan lapsen päälle nukkuessa. Pinnasänky voi olla sama juttu:sad001

Todennäköisesti tarvit verkon suojaksi kissoilta:stop:
 
Mulla onn ollut tänään ahdistava olo. Sellanen että happi loppuu ja siitä seuraa ajoittain huono olo. Ei siis paha olo. Mulla oli viimeksi kohtu kasvanut navan yläpuolelle, mietin vaan että voiko se kasvaa viikossa niin että painaa nyt jo jotain elimiä niin, että happea kulkee vähemmän. .niin ja viehän tää jääkin multa happea ja muuta mukavaa :) Rautaa rupesin tänään syömään..jos vaikka hemppakin ois ruvennut nyt enempi laskemaan. Oli viimeksi 119.

Satru:)
Missä tilanteessa sulla happi loppuu?

Mulla oli alkuraskaudessa sellasta hengästymistä lenkillä, en tiedä puhutaanko samasta asiasta:rolleyes: Nyt raskausviikolla 32 tuntuu, ettei saa enää yhtä helposti happea ulkolenkillä, kun maha on jo niin iso, painaa keuhkoja..
 
Satru, mulla on kans jo ihan alkuviikoista asti ollut hengenahdistusta, sekä sellaista että hengästyn helpommin kuin ennen ja välillä sellaista et tuntuu kuin joku istuis mun rintakehän päällä, että vaikka kuinka yrittää hengittää syvään ei vaan keuhkot täyty. En tiedä mistä johtuu mut samaa oli viime raskaudessa kans.
 
Tähti: tänään on tuntunut siltä että loppuu vähän missä tilanteessa vaan, liittyykö sitten tuohon kasvavaan pötsiin :)

Janna: mulla oli myös viime raskaudessa sama, mutta muistaisin että oli vähän myöhemmin kuin näillä viikoilla kun kohtu oli niin korkealla, sit helpotti kun tyttö laskeutui synnytysvalmiuteen :) On vaan inhottava tunne kun tuntuu että teet mitä vaan ja silti hengität vajaasti.
 
Hei töis mulle väitettii etten saa kannella painavia. Onko totta? Rv 26.

MS74:)
Meillä töissä kaikki painavat kantelee miehet:)
Onko sun pakko nostella painavia? Varmaan saat kevyempiä tehtäviä nyt raskaana..
 
Takaisin
Top