Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heipsis! Tällainen 38v yrittää tunkea mukaan jos vaan sopii :)
La marraskuussa ja tänään hurjat 4+1 plakkarissa! Neljäs tulossa, jos vaan loppuun asti päästään.

Tervetuloa joukkoon Miilo:flower
Onnittelut plussasta:Heartred:love7
Hyvää odotusta:)
 
Mä taisin marmattaa jossain vaiheessa noista liikelaskennoista. Mullakin tää vauveli on ollut hyvin liikkuvaunen usein mutta pitänyt myös päivänmittaisia lepoja. Mun aikaisemmat vauvat on olleet tosi hiljaisia ja liikelaskenta oli tosi hankalaa ja erityisesti ekassa raskaudessa en oikein osannut edes tunnistaa liikkeitä. Hermostuttava asia kaikenkaikkiaan..
 
Mä taisin marmattaa jossain vaiheessa noista liikelaskennoista. Mullakin tää vauveli on ollut hyvin liikkuvaunen usein mutta pitänyt myös päivänmittaisia lepoja. Mun aikaisemmat vauvat on olleet tosi hiljaisia ja liikelaskenta oli tosi hankalaa ja erityisesti ekassa raskaudessa en oikein osannut edes tunnistaa liikkeitä. Hermostuttava asia kaikenkaikkiaan..
Miten sitä laskentaa sit tehdään? Mun terkka vesitti sen vasemmalla kyljelläkin nukkumisen kun kysyin. Totes vaan että nukut miten parhaiten voit. Tää vaavi liikkuu kyllä koko ajan. Ei nyt kerran tunnissa aina mutta ilmottaa kyllä olostaan parin tunnin välein ja niin että saan kunnolla irvistellä....ilkee tunne mut hyvä että liikkuu. En oo kotidopleria tarvinnu enää kun ei tartte epäillä onko siellä joku. Nyt rv 26.
 
Liikelaskentaa ei alunperin mulle neuvottu, ehkä se unohtui..,kun oli ollut vaan puhe vilkkaasta sikiöstä:)

Nyt sanottiin, että vähintään 10 liikettä/tunti, vauvan ollessa hereillä...hikkaa ei lasketa...Jos jää alle sen, yhteys heti sairaalaan. Päivääkään ei saa jäädä kotiin odottelemaan.

Liikehdinnällä kuulemma kartoitetaan vauvan luonnetta, sekä sikiön vointia sairaalaa varten. En oikein usko tuohon luonne "juttuun" ja mitä sairaala tekee sellaisella tulkinnalla?:rolleyes: Voinnin seurannan ymmärrän täysin.

En aio tehdä laskennasta liian suurta numeroa, minusta riittää, että vauva selkeästi liikkuu riittävästi ja riittävän usein:wink

Taitaa yli 35++ äideille olla vaan tiukemmat ohjeet näissä laskennoissa..
 
Onpas siellä neuvolassa ollut tiukkaa tätiä liikelaskennan suhteen... :) Ei siitä munkaan mielestä hirveästi erikseen puhuta, mulla neuvolassa vaan aina kysytty, että tunnetko liikkeet. Enemmänkin mä oon lukenut eri lähteistä, että varsinaista liikelaskentaa kannattaa lähtee tekemään joskus 30+ viikoilla. Mut siis faktahan on, et päiviä voi olla vauvallakin erilaisia ja kyllä niitä nukkumisvaiheitakin välillä on, etten kyllä ymmärrä, miten joka tunti vois laskee. Mä oon ymmärtänyt niin, että päivittäin pitäis liikkeet tuntee, mutta että jos tietää, koska se vauva yleensä eniten liikkuu, niin sellaisena aikana pitäis tunnin sisällä saada se 10 liikettä - ja juuri, hikkaa ei lasketa. Sit jos ei tunne, niin voi just juoda lasillisen mehua ja kokeilla uudestaan. Kerran mä viime raskauden loppuvaiheessa menin täällä Kättärille, ku liikkeet oli vähäisempiä/ en oikein tuntenut niitä. Sit sielläkin juotiin mehua ja olin käyrillä ja lopulta saatiin liikkeitä. Jotenkin se oli kauheen tärkeetä, et vaikka syke kuuluu siinä käyrillä, niin nimenomaan mun piti itse siinäkin tuntee niitä liikkeitä. Paniikkihan siinä sit meinaa tulla, vaikkei lopulta yhtään mitään hätää ollut :)
 
Viime raskaudessa mulle annettiin kans jotain 30+ viikoilla liikelaskentalappu. Tunti piti laskea liikkeitä ja ellei tullut 10 liikettä/tunti piti juoda mehua, tökkiä masua ja yrittää herätellä vauvaa. Uus tunti laskentaa ja ellei vieläkään tullut 10 liikettä soitto ä-polille. Tuntui vähän turhalta mutta ymmärrän kyllä että on hälyyttävää ellei vauva liiku tarpeeks.
 
Mua ei kyllä pakotettu tekemään liikelaskentaa, kunhan tunsin liikkeitä päivittäin riitti mun neuvolatädille. Yleensä poika liikkui eniten iltaisin. Titti, mistä kaupasta olet ostanut sen Tutan keväthaalarin ? Mä olen täältä Turun seudulta löytänyt vain yhden kaupan, joka myy pelkästään pienten vauvojen vaatteita. Citymarketteihin ja prismoihin en ole jaksanut lähteä katsomaan, että löytyykö sieltä vauvan vaatteita. Sikuriini, puhuit Jesper Juniorista missä sellainen on ? MS74 mainosti lastenvaatekirpputoria Kaarinassa. H&M:lläkin on vauvan vaatteita ja niitä olen ostanutkin. Ilmeisesti vauvan vaatteet pitää ostaa juuri sopivat, vaikka ajattelisi niissä olevan kasvuvaraa. Niitä ostamiani kevätulkohaalareita ei ollut saatavilla ollenkaan koossa 56/62 cm. MS74 oletko jo saanut tarpeeksi vauvan vaatteita hankittua sieltä kirpparilta vai tarvitsetko lisää niitä pienen vauvan vaatteita. Meillä alkaa 50 cm vaatteet olla liian pieniä pojalle pikku hiljaa.

Titti melkein samoissa lukemissa meiän vauvat. Meiän pojan paino tosiaan vähän laahaa perässä. Nyt ollaan annettu enemmän korviketta joka annoksella ja lisäksi poika saattaa haluta lisää vielä. Ilmeisesti pojalla on kuitenkin haluja kasvaa enemmän. Rotavirusrokotteesta ei tullut mitään ihmeellisiä oireita pojalle. Neuvolatäti kyseli mun mielipidettä rokotteista ja sanoin ettei mulla ole niitä mitään vastaan. Ainoastaan influenssarokotukseen en usko, mutta poika voi kyllä sen silti saada. Itse en ole koskaan sairastanut influenssaa, enkä ottanut rokotettakaan.
 
Maria, Skanssissa on hyvin lastenvaatteita eri liikkeissä. Cittarista löytyy hyvin vaatteita, Kappahl, Lindex, H&M ja muistaakseni siellä on tuo Jesper Junior kans (vai oliko se Myllyssä...?). Jos haluaa ostaa käytettyjä vaatteita suosittelen fb:n kirppareita (Turun alueen lastentarvikekirppis jne.).
 
Jesperjunior on sekö Raision myllyssä että Skanssissa. Niillä on hyviä ulkovaatteita. Myös sisävaatteita. Siinä myllyssä on jesperjuniorin vieressä myös fiilinki jossa myydään vauvojen sisävaatteita. Ja Name it-kauppa myös on yks mistä oon ostellut vauvojen ja isompien lasten vaatteita.

Niin ja mullekaan ei ole tuota liikelaskentaa edes kunnolla opetettu eikä kummemmin vaadittu. Sikiö voi joskus olla sellaisessa asennossa ettei ne tahdo edes tuntua.
 
Tuossa Fiilingissä katoin kerran pienten lasten juhlavaatteita (oli ensimmäisenä vastassa kun tuli sisään) ja ne ainakin oli SIKAKALLIITA! En sit mennyt pidemmälle edes katsomaan mitä muuta heillä oli.
 
Mua ei kyllä pakotettu tekemään liikelaskentaa, kunhan tunsin liikkeitä päivittäin riitti mun neuvolatädille. Yleensä poika liikkui eniten iltaisin. Titti, mistä kaupasta olet ostanut sen Tutan keväthaalarin ? Mä olen täältä Turun seudulta löytänyt vain yhden kaupan, joka myy pelkästään pienten vauvojen vaatteita. Citymarketteihin ja prismoihin en ole jaksanut lähteä katsomaan, että löytyykö sieltä vauvan vaatteita. Sikuriini, puhuit Jesper Juniorista missä sellainen on ? MS74 mainosti lastenvaatekirpputoria Kaarinassa. H&M:lläkin on vauvan vaatteita ja niitä olen ostanutkin. Ilmeisesti vauvan vaatteet pitää ostaa juuri sopivat, vaikka ajattelisi niissä olevan kasvuvaraa. Niitä ostamiani kevätulkohaalareita ei ollut saatavilla ollenkaan koossa 56/62 cm. MS74 oletko jo saanut tarpeeksi vauvan vaatteita hankittua sieltä kirpparilta vai tarvitsetko lisää niitä pienen vauvan vaatteita. Meillä alkaa 50 cm vaatteet olla liian pieniä pojalle pikku hiljaa.

Titti melkein samoissa lukemissa meiän vauvat. Meiän pojan paino tosiaan vähän laahaa perässä. Nyt ollaan annettu enemmän korviketta joka annoksella ja lisäksi poika saattaa haluta lisää vielä. Ilmeisesti pojalla on kuitenkin haluja kasvaa enemmän. Rotavirusrokotteesta ei tullut mitään ihmeellisiä oireita pojalle. Neuvolatäti kyseli mun mielipidettä rokotteista ja sanoin ettei mulla ole niitä mitään vastaan. Ainoastaan influenssarokotukseen en usko, mutta poika voi kyllä sen silti saada. Itse en ole koskaan sairastanut influenssaa, enkä ottanut rokotettakaan.
Jos sulla Maria on helposti päälle puettavia kietaisupaitoja/bodeja/potkupukuja. Sellasta arkivaatetta jota ei tartte vaikeesti.vetää pään yli niin sellasia 50cm voisin sulta ostaa pois. Ilmottele vaan missäpäin liikutte. Sun tarvii lähtee shoppailureissulle Kaarinan Seesam kirpparin kautta Skanssiin.
 
En ole saanut mitään liikelaskenta "määräyksiä" en nyt, enkä edellisissä. Oon laskentaa tehnyt ohjeen mukaan(10liikettä/h) jos vauva on tuntunut tavallista rauhallisemmalta.

Ja kiitos mun vatsa oireet on nyt tällähetken kurissa :) otin käyttöön laktoosittomat maitotuotteet ja vahvemman maitohappobakteerin.

Mutta... Oon taas jossain kamalassa flunssassa, en enää pysy laskuissa kuinka mones. Ja kun myös mulla limakalvoturvotudta ja tukkoisuutta raskausoireena alusta asti niin tähän päälle nämä flunssat niin tuntuu ettei henki kulje ollenkaan :/

Viikon päästä lääkärineuvola. Jotenkin tää loppuraskaus on aina niin pitkäveteistä aikaa että haukotus. Kaikki kohokohdat on sielä pienemmillä viikoilla nyt vaan odottaa viikkojen kertymistä ja synnytystä :)
 
Mä olen vältellyt Myllyä, kun en siitä niin tykkää. Skanssi on mun suosikki. Sielläkään en tosiaan ole käynyt muissa kaupoissa kuin H&M:ssä ostamassa vauvan vaatteita. Olen kotoisin Itä-Turusta, joten mulle on ollut luontevampaa käydä Skanssissa kuin Myllyssä. Vaikka Mylly on nykyään lähempänä. Ei vain ennen ole ollut tarvetta tutustua lastenvaatekauppoihin. Länsikeskuksessa olen käynyt siinä Ozbaby-kaupassa.MS74, niitä kietaisupaitoja löytyy valkoisia kokoa 50 cm. Todennäköisesti niitä ei enää touko-kesäkuussa tarvita. Meillä on kietaisupaidat olleet kovasti käytössä. Sitten on myös joitain 50 cm potkuhousuja, jotka jää pojalle pieniksi. Potkuhousuissa on olleet 56 ja 60 cm (osittain) koot myös käytössä. Lastenvaatteiden koot vaihtelee paljon. Meiän poika niin pieni,että mahtuu pienet koot kauemmin. Mulla on tarkoitus ruveta pesemään 60 ja 62 cm vaatteita seuraavaksi. Mulla on yhden äitiyspakkauksen verran kaikenkokoisia vauvan vaatteita jemmassa. Sen takia ei ole kauheasti tarvinnut käydä vaatekaupoilla, kun on ostettu ja saatu niin paljon käytettyjä vaatteita. Uusiakin on saatu lahjaksi erikokoisia sukulaisilta. Siltikin haluaisin vielä ostaa pojalle nyt kevääksi sopivan ulkoiluhaalarin, kun toppahaalari alkaa olla liian lämmin. Name it-oli sen ostamani ulkohaalarin merkki.
 
En ole saanut mitään liikelaskenta "määräyksiä" en nyt, enkä edellisissä. Oon laskentaa tehnyt ohjeen mukaan(10liikettä/h) jos vauva on tuntunut tavallista rauhallisemmalta.

Ja kiitos mun vatsa oireet on nyt tällähetken kurissa :) otin käyttöön laktoosittomat maitotuotteet ja vahvemman maitohappobakteerin.

Mutta... Oon taas jossain kamalassa flunssassa, en enää pysy laskuissa kuinka mones. Ja kun myös mulla limakalvoturvotudta ja tukkoisuutta raskausoireena alusta asti niin tähän päälle nämä flunssat niin tuntuu ettei henki kulje ollenkaan :/

Viikon päästä lääkärineuvola. Jotenkin tää loppuraskaus on aina niin pitkäveteistä aikaa että haukotus. Kaikki kohokohdat on sielä pienemmillä viikoilla nyt vaan odottaa viikkojen kertymistä ja synnytystä :)
Mulla on tiistaina lääkärineuvola. Oot mua pari viikkoa edellä kun mun la 30.6. Mullakin nokka ihan tukkonen taas. Mä en saa nukuttua kun vaihdan asentoa niin tää masuasukki kenkii ja nyrkkeilee että pysy ny paikallaan kun hän koittaa nukkuu.

Tykkäätkö suklaasta? Mignon munat on laktoosittomia. Mulla oottaa jääkaapissa yks kun alan kohta netistä kattoo Sykkeen jaksot ja mussutan tuota.
 
Rakastan suklaata :) en vaan koskaan oo välittänyt tummasta suklaasta. Mutta anoppi neuvoi tumma suklaahiput joita käytetään leivontaan , belgialaista suklaata. Ovat myös täysin maidottomat :) niitä oon nyt napsinut :) ( älyttömän kalliita kyllä)
 
Meidän poika syntyi eilen klo 8.57. Painoa tasan 3000 g ja pituutta 48 cm. :Heartred Pikkuruinen siis kun vertaa esikoiseen joka oli 7 cm pidempi ja 970 g painavampi. Sokerit oli aluksi vähän alhaalla pojalla mutta nyt on asettuneet. Nyt on vain huoli koska hengitys on niin kiivasta pojalla että lääkärit on tutkineet yöllä ja ottaneet kokeita. On nyt keuhkoröntgenissä. Onneksi ollaan Naistenklinikalla ja lastenklinikkakin ihan vieressä. Suomen paras hoitopaikka jos jotain huolta löytyy.

Olemme aivan onnessamme tottakai. :love7 Pikkuisemme on tässä maailmassa nyt. Kun vain olisi nyt tervekin.
 

Liitteet

  • IMG-20160324-WA0014.jpg
    IMG-20160324-WA0014.jpg
    97.2 KB · Katsottu: 38
Hassua kun tolle liikelaskennalle on niin erilaiset ohjeet. Mulle on riittänyt se et vauva on liikkunut. Sit jos on ollut hiljaisempaa oon juonut mehua ja odottanut et liikkeet taas alkavat. Neuvolaan taisin sanoa et liikkeitä lasken...
Saas nähdä millaiset ohjeet tällä kertaa tulee?! Uusi neuvolan täti ja oon jo aikaisemmin miettinyt vaihtoa. Siis nyt vaan muutaman kerran lasten kans käynyt tolla ja vähän tökkii.
 
Takaisin
Top