Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ollut tänään ahdistava olo. Sellanen että happi loppuu ja siitä seuraa ajoittain huono olo. Ei siis paha olo. Mulla oli viimeksi kohtu kasvanut navan yläpuolelle, mietin vaan että voiko se kasvaa viikossa niin että painaa nyt jo jotain elimiä niin, että happea kulkee vähemmän. .niin ja viehän tää jäbäkin multa happea ja muuta mukavaa :) Rautaa rupesin tänään syömään..jos vaikka hemppakin ois ruvennut nyt enempi laskemaan. Oli viimeksi 119.
Hei mulla on kans pari pv ollu huono olo ja vaikee hengittää. Ja hirvee närästys. Mulla nyt rv 26.
 
Tähti: tänään on tuntunut siltä että loppuu vähän missä tilanteessa vaan, liittyykö sitten tuohon kasvavaan pötsiin :)
.

Satru: en tiedä. Mulla oli vain liikkuessa. Sitten jossain rv23 paikkeilla kyljessä/kylkiluissa oli jotain kipua.. Se meni ohitse itellään parissa viikossa:)

Koita ottaa iisimmin, ehkä sun kroppa yrittää jarruttaa vauhtia:wink
 
MS74:)
Meillä töissä kaikki painavat kantelee miehet:)
Onko sun pakko nostella painavia? Varmaan saat kevyempiä tehtäviä nyt raskaana..
Ei mun tarvii mitään kantaa ja itse sanelen mitä teen kun oon esimiehenä. Mä työnsin ison asukkaan pyörätuolia ja työntekijät älähti mulle siitä. Kannan mä kaupastakin ruokakasseja jos mies ei oo tullut vielä töistä....Tuntuu vaan että työntekijät paapoo ja vahtii mua
 
Janna75, paljon voimia ja halauksia sinulle! Tiedän miltä sinusta tuntuu, meillä jouduttiin keskeyttämään yksi raskaus rakennepoikkeavuuden takia. Meillä tieto tästä tuli täysin puun takaa rakenneultrassa. Toivottavasti vauvallasi kaikki on kuitenkin hyvin!

Satomille paljon onnea pienestä pojasta ja Marituulille onnea matkaan huomiseen sektioon!

On ollut täällä puhetta hoitopöydistä ja vaikka mistä. Kylvetykseen ei tosiaan mitään erillistä tasoa vauvan laskemiseen minunkaan mielestäni tarvitse ja voihan sitterin tai kaukalon ottaa pesuhuoneeseen mukaan ja pyyhkeen siihen valmiiksi levälleen, jos tarvitsee.

Isoista autoistakin kyseltiin, meillä on Seat Alhambra 7 paikkaa ja hyvin on sujunut meno sillä. Vaunutkin mahtuu juuri kyytiin vaikka kaikki paikat käytössä.

Kissakin on meillä aina ollut talossa, mutta hän ei ole kyllä koskaan vauvan naaman päälle yrittänyt mennä. Ekojen vauvojen kanssa oli käytössä se verkkokansi pinnasängyn päälle. Myöhemmin ei. Joskus kissa kyllä on maannut vaunujen jalkapeitteen päällä, kun vauva on nukkunut ja kissa odottanut sisäänpääsyä. Mutta eihän se nyt varsinaisesti haittaa. Ja tyhjissä vaunuissa on kyllä tykännyt olla. En usko, että pöpöistä kannattaa liiaksi ottaa paineita, vastustuskyky ainakin kasvaa. Meillä on lapset terveitä eikä allergioita (paitsi yhdellä siitepöly) vaikka ovat kissan laatikosta jopa papanoita noukkineet käsiinsä...öök.

Kisu75 24+3
 
Ei mun tarvii mitään kantaa ja itse sanelen mitä teen kun oon esimiehenä. Mä työnsin ison asukkaan pyörätuolia ja työntekijät älähti mulle siitä. Kannan mä kaupastakin ruokakasseja jos mies ei oo tullut vielä töistä....Tuntuu vaan että työntekijät paapoo ja vahtii mua

Aika liikkistä, että pitävät pomosta huolta!!!:wink
 
Huomenta!:)
Mulla on ollut koko viikon maha ihan kuralla aamuisin.. Rupee jo huolettaan, että mikä on, kun monta peräkkäistä päivää:sad001:eek:

Syönyt ihan normisti, eikä mitään vatsakipuja...

JustMom10:)
Menikö sun vatsavaivat jo ohi? Kävitkö lääkärissä?:rolleyes:
 
Hei mulla on kans pari pv ollu huono olo ja vaikee hengittää. Ja hirvee närästys. Mulla nyt rv 26.
Mulla on satunnaisesti huonoa oloa, ehkä kerran viikkoon. Närästys on vähän helpottanut. Ja vatsa on kans toiminut tällä vkolla. Ostin Alpron soija mustikka -jogurttia. En tie onko se laittanut vattan toimii, eiks mustikalla oo sellainen vaikutus?

Mulla on myös satunnaista hengenahdistusta ja sydämentykytyksiä. Niitä on ollut koko raskauden ajan. Hengästyttää yhtäkkiä vaikka ois soffalla. Mä luin siitä vau-kirjasta, jonka sain neuvolasta, että tollaset oireet on ihan normeja. Se on muuten helkkarin hyvä kirja, samoin Raskaana-kirja, joka tuli kans neuvolasta. On paljon jeesannu mua, tietämätöntä.

Mulla on ihan helvetinmoinen nuha. Alkoi toissapvä, mä luulin eka et on allergiaa. Mitä allergialääkettä saa muuten käyttää? Mä oon käyttänyt Loratadinia, mut se ei käy odottavalle. Mä oon ihan tukossa, ei oo kyl kuumetta, ainakaan vielä. Hitto, kun pitäis lähtee lomareissuun maanantaina. Ihanaa, jos pääsee nyt pois himasta! Mulla kasvaa hämähäkin seittejä päässä jo!

Mä kyllä muuten laittaisin niitä kissoja varten sen turvaverkon sänkyyn. On ainakin turvallinen "vankila" :). Helpottaa, kun ei tarvi vahtia kissoja koko ajan.
 
Sirpa:)
Mullakin nenän tukkoisuus alkoi jo alkuraskaudessa, jatkuu vieläkin...päivän nenä on auki, mutta illalla vaiva iskee, samoin kuin närästys... :sad001

Nenän saan auki kosteuttavalla suolaliuos suihkeella, en muista nimeä, mutta apteekista ostettu:)
 
Mulla on myös välillä voimakasta hengästymistä ihan vaan vaikka puhumisesta... Voi kuulemma liittyä myös alhaiseen hemoglobiiniin, mahan koon lisäksi. Rautaa söin jossain vaiheessa (Obsidan), mutta siitä tuli niin hurjan kovat polttavat vatsakivut, että lopetin sen kokonaan.

Samoin raskauden puolivälissä oli tosi kovia selkäkipuja, mutta ne meni itsestään ohi.

Allergialääkkeet tulee mullekin ajankohtaisiksi kunhan koivun kukinta pääsee vauhtiin. Muistaakseni ensisijaisesti suositellaan vaan silmätippoja ja nenäsumutteita, mutta Teratologisen tietpalvelun mukaan tarvittaessa myös joitain tabletteja:

Tablettihoito
  • Jos paikallishoito ei riitä allergiaoireiden hillitsemiseen, antihistamiineista voidaan käyttää suun kautta ensisijaisesti loratadiinia tai setiritsiiniä, joista on runsaasti kokemusta. Desloratadiinia tai levosetiritsiiniä sisältävää valmistetta voi myös käyttää.
  • Pseudoefedriiniä sisältäviä valmisteita ei pidä käyttää raskauden aikana. Pseudoefedriini on aine, joka voi aiheuttaa verisuonten supistumista ja vaikuttaa istukan verenkiertoon haitallisesti.
Tuossa siis lähteenä tämä sivu: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...taminen/Astma ja allergiat/Sivut/default.aspx

Em. sivustolla on paljon tietoa muistakin lääkkeistä raskauden aikana.
 
Mulla on satunnaisesti huonoa oloa, ehkä kerran viikkoon. Närästys on vähän helpottanut. Ja vatsa on kans toiminut tällä vkolla. Ostin Alpron soija mustikka -jogurttia. En tie onko se laittanut vattan toimii, eiks mustikalla oo sellainen vaikutus?

Mulla on myös satunnaista hengenahdistusta ja sydämentykytyksiä. Niitä on ollut koko raskauden ajan. Hengästyttää yhtäkkiä vaikka ois soffalla. Mä luin siitä vau-kirjasta, jonka sain neuvolasta, että tollaset oireet on ihan normeja. Se on muuten helkkarin hyvä kirja, samoin Raskaana-kirja, joka tuli kans neuvolasta. On paljon jeesannu mua, tietämätöntä.

Mulla on ihan helvetinmoinen nuha. Alkoi toissapvä, mä luulin eka et on allergiaa. Mitä allergialääkettä saa muuten käyttää? Mä oon käyttänyt Loratadinia, mut se ei käy odottavalle. Mä oon ihan tukossa, ei oo kyl kuumetta, ainakaan vielä. Hitto, kun pitäis lähtee lomareissuun maanantaina. Ihanaa, jos pääsee nyt pois himasta! Mulla kasvaa hämähäkin seittejä päässä jo!

Mä kyllä muuten laittaisin niitä kissoja varten sen turvaverkon sänkyyn. On ainakin turvallinen "vankila" :). Helpottaa, kun ei tarvi vahtia kissoja koko ajan.
Hmm... Onpas mielenkiintoista... Olen itse kova siitepölyallergikko ja viime raskauden ja ihmetyksen aikana jouduin selvittelemään lääkeasiaa. Raskauden aikana söin cetirizin Ratiopharm -valmistetta, jonka kerrottiin olevan turvallisin raskauden aikana, mutta jossain 2-"ehkä" -kategoriassa imetyksen aikana. Niinpä tilalle vaihdettiin nimenomaan Tuulix-niminen valmiste, jonka vaikuttava aine on nimenomaan Loratadin, koska se on kuulemma parhaita mahdollisia sekä raskauden että imetyksen aikana. Mutta lääkärin kautta oon näissä aina menny.
 
Hmm... Onpas mielenkiintoista... Olen itse kova siitepölyallergikko ja viime raskauden ja ihmetyksen aikana jouduin selvittelemään lääkeasiaa. Raskauden aikana söin cetirizin Ratiopharm -valmistetta, jonka kerrottiin olevan turvallisin raskauden aikana, mutta jossain 2-"ehkä" -kategoriassa imetyksen aikana. Niinpä tilalle vaihdettiin nimenomaan Tuulix-niminen valmiste, jonka vaikuttava aine on nimenomaan Loratadin, koska se on kuulemma parhaita mahdollisia sekä raskauden että imetyksen aikana. Mutta lääkärin kautta oon näissä aina menny.
Siis imetyksen, ei ihmetyksen :)
 
Sirpa:)
Mullakin nenän tukkoisuus alkoi jo alkuraskaudessa, jatkuu vieläkin...päivän nenä on auki, mutta illalla vaiva iskee, samoin kuin närästys... :sad001

Nenän saan auki kosteuttavalla suolaliuos suihkeella, en muista nimeä, mutta apteekista ostettu:)
Joo, siis nenä mullakin on ollu tukossa koko raskauden ajan, se oli ihan eka oire. Joka päivä joutuu niistää. Mut nyt on ihan nuhanuha, silmät vuotaa ja pää on turvoksissa. Nukuinkin aivan helvetin huonosti ja aamulla oli kurkku kipee. Mä tungin puolikkaat valkosipulin kynnet sieraimiin, siis en kokonaan...:playful: Ihan järkky lenssu.

Miten mä jaksan ny marinoida mun viulun? Pitää siirtää pääsiäispäivällinen huomiselta sunnuntaiksi, ei jaksa nyt aatella. Ja kauppaan pitäis... Yh! Siellä on sata muutakin.

Mun pitää käydä apteekista kysyy noita allergialääkkeitä. Heinixissäkin luki et ei raskaalle ilman lääkärin konsultaatiota. Siinä on setiritsiiniä.
 
Meillä on kissa ja on ihan hyvin ottanut uuden tulokkaan vastaan. Vauva on nukkunut vauvanpesässä mun ja miehen välissä ja kissa nukkuu pinnasängyssä äitiyspakkauksen päällä tyynyssä. Kerran kissa meinasi mennä vaunuihin, kun poika oli siellä. Meillä kissa reagoi stressiin pissaamalla meiän sänkyyn. Eilen illalla yllätti miehen, kun oli pissannut hänen peittoonsa. Siinä meni peitto, lakana ja sijauspatja roskikseen. Meillä oli eilen 2 kk neuvola ja poika painoi 4,470 kg ja pituus oli 53.6 cm. Lääkärineuvolassa paino oli 4,230 kg kaksi viikko sitten, joten painoa oli tullut vain 240 g lisää. Meillä on nyt seuraava neuvolakäynti kasvukontrolli 4.4. Pojalla on ristiäiset 3.4 ja kävin eilen ostamassa Ozbabysta kastemekon ja muuta rekvisiitta. Sitten ostin 62/68 cm kevätulkohaalarin samasta kaupasta, mutta se oli liian iso meiän pojalle. Siellä ei ollut muita kokoja kuin 50/56cm ja 62/68 cm. Luulin 50/56 cm olevan liian pienen. 62/68 cm oli siis 10 cm liian pitkä. En kehtaa enää sitä vaihtaakaan, kun poika meni puklaamaan siihen kotona sovittaessa. En yhtään tykkää pukea poikaa liian isoihin vaatteisiin, joten tuo keväthaalari tulepe meille käyttöön vasta syksyllä. Vaikea ostaa noita vauvan vaatteita pojalle, kun ei enää 50 cm oikein sovi ja 60 cm on liian iso. 56 cm olisi oikea koko. Meiän poika sai eilen neuvolasta myös rotavirusrokotteen. Hyvää pääsiäistä kaikille ! Vauvarikasta sellaista.
 
Miten paljon/tarkkaan seuraatte vauvan liikkeitä?:rolleyes:

Multa neuvolassa (rv30.) kysyttiin olenko laskenut liikkeitä...Totesin en oo, kun eihän sellasta pyydetty ees tehtäväksikään:eek:Neuvolan täti oli heti tiukkana, että pitää tietää liikkeiden kpl-määrä/tunti ja se on äidin vastuulla tarkkailla asiaa...

No sanoin, että seuraanhan niitä, mutten ole ihan laskenut..:) Koska vauva tuppaa liikkumaan paljon, mutta sitten on päiviä, että on hiljaisempi/rauhallisempi... Mutta rauhallinen ei saisi olla oikein päivääkään sen tädin mielestä:eek:

Vauva on yleisesti ottaen aktiivinen, joskus jopa liiaksi:joyful: No, juuri tuona aamuna vauva oli riehunut monta tuntia putkeen ja ehti simahtaa, kun neuvola oli iltapäivällä... Sydänääniä kuunnellessa täti totesi vauva ei liiku, olenko tietoinen asiasta... Sanoin, taisi nukahtaa, kun tänne päästiin:joyful:

En tiedä mahtoiko uskoa, vaan lykkäsi käteen ohjeen liikelaskennasta ja tokaisi, että laskettava kpl-määrä/tunti, jos rauhallinen...:smiley-ashamed008

Ompahan muuten tiukkaa!:woot:
 
Meillä oli eilen 6 vkon ikäisenä neuvolalääkäri. Painoa oli tullut neljässä viikossa 1,2 kg! Nyt oli painoa 4860g ja pituutta 55,7cm. Ja mä oon ollu huolissani saako tuo tarpeeksi ruokaa, osittaisimetyksellä kun ollaan.

Tähti-73: En mäkään oo koskaan tehny liikelaskentaa, ei ole neuvolassa tollasesta mainittu, kysytty vaan liikkuuko joka päivä.

maria75: Meidän pojalla on Tutan 56cm kevytvanuhaalari kevään ulkoiluun. On vähän reilu vielä, joten mahtuu varmaan koko kevään ajan.
 
Meidän neuvolasta saa jossain vaiheessa sellaisen liikeseuranta ohjeen, mutta esim. Edellisessä raskaudessa en kyllä laskenut liikkeitä kun oli niin vilkas. Pidin huolen kuitenkin että liikkui joka päivä, mutta ei neuvolassa mitenkään painostettu laskemaan, usko hyvällä kun sanoin että on tosi vilkas :)
 
Takaisin
Top