Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ennestään oikea tissi isompi kuin vasen. Vasemmasta on vuosia sitten leikattu tulehtunut kysta ja samalla jouduttiin poistamaan ihoakin, nännipihan koko alapuolisko puuttuu. Viime raskaudessa (eka raskaus leikkausten jälkeen) otin puheeksi USEAMMAN kerran neuvolassa että on epävarmaa "toimiiko" rinta, tuleeko maitoa ja onko tiehyet kunnossa, eli pääseekö maito ulos. Asiaa vähäteltiin eikä lähetettä imetyspolille annettu. Ihan loppuraskaudesta lopulta sain lähetteen kun soitin ahdistuneena neuvolaan ja itkin että asia vaivaa mua pahasti. No, kesti saada aika ja lopulta mulla olis ollut aika sinne samaan aikaan kun synnytys oli jo käynnistetty! Synnytyksen jälkeen sit maito nousi molempiin rintoihin mutta ei vaan tullut ulos vasemmasta rinnasta vaikka kokeilin kaikkea. Sit olikin pari päivää täys työ saada tyrehdytettyä maidontuotanto vasemmasta rinnasta samalla kun imetin oikeasta! Ei kuitenkaan tulehtunut mitenkään pahasti ja hyvin sain täysimetettyä neljä kuukautta ja vielä kiinteän ohella kolme kuukautta päälle. Mutta kyllä oli neuvolatäti nolona jälkikäteen kun ei ollut ottanut mua tosissaan ajoissa. Ja olen saanut äärettömän paljon kehuja neuvolassa siitä että imetys yhdestä tissistä onnistui niin hyvin. Mutta kuvitelkaa miten epäsuhtaisen näköinen rintavarustukseni oli! Vasen normaalistikin aavistuksen pienempi ja sit oikea tissi mega-kokoinen kun tuotti kaiken maidon yksin! :D
Mua kuumentaa heti tällainen, kun ihmiset ei hoida hommiaan. Toi neuvolantäti siis. Sille ei varmaan ois ollu hirvee vaiva laittaa lähetettä heti. Ihme vallankäyttöä tai kiusaamista. Mun yks kaveri sanoi aikoinaan, että on se kumma kun joka asiasta pitää suuttua ennen kuin ihmiset alkaa toimimaan. Toi julkisen puolen terveydehuolto on yleensäkin sellainen, että siellä joutuu itse vaatimaan hoitoa, ei ne muuten tee mitään.
 
Mua kuumentaa heti tällainen, kun ihmiset ei hoida hommiaan. Toi neuvolantäti siis. Sille ei varmaan ois ollu hirvee vaiva laittaa lähetettä heti. Ihme vallankäyttöä tai kiusaamista. Mun yks kaveri sanoi aikoinaan, että on se kumma kun joka asiasta pitää suuttua ennen kuin ihmiset alkaa toimimaan. Toi julkisen puolen terveydehuolto on yleensäkin sellainen, että siellä joutuu itse vaatimaan hoitoa, ei ne muuten tee mitään.
Just näi. Ne jotka vaatii niin saa mut ne jotka ei niin jonottavat ja odottelevat josko jotai tapahtuis. Ja ite pitää pitää itestää huolta ja selvitellä ja kattoo omasta kannasta. Ei mulle neuvolasta soitella jos labrat on ok. Ite mä ne katon ja tiedän kyllä mitä ne pitää olla ja mitkä on viitearvot. Ei kaikki tiedä.
 
Toi pätee nykyään aika paljon lääkärissäkäyntiin. Pitää osata vääntää oireet rautalangasta. Useimmiten diagnoosi taskussa hakemassa reseptiä. Hirveen aktiivinen pitää osata olla.
 
Onnea Satom!
Toi etten heti saanut lähetettä imetyspolille johtu siitä että asun Kaarinassa ja kaupunki joutuu maksamaan 100€ jokaisesta ajanvarauksesta imetyspolille. Kaarinan äitiysneuvolahoitajat ovat saaneet imetyskoukutuksen ja kaupungin mielestä sen pitäisi riittää ettei kmetyspolin palveluita tarvita. :(
 
Mä olin just ultrassa ennen NIPTiä ja olikin niskaturvotusta sen verran et lääkäri miettii parhaillaan otetaanko NIPT vai suoraan istukkanäyte... Pelottaa! Onneks on mies mukana. Turvotus on pahimmillaan viikolla 11-12 ja mulla vasta 10+2 ja turvotusta oli mittauskohdasta riippuen välillä 2,6-4,0mm. Rajahan on 3mm.
 
Voimia Janna, odottelu on syvältä mutta onneksi useimmiten pieni turvotus ei vielä tarkoita sen kummempaa ja vauva on ihan kunnossa-uskotaan näin teidänkin pikkuisen kohdalla!!:hug013
 
Takaisin
Top