Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa:)
Törmäsin naapurin rouvaan kaupassa, hänellä oli adoptiolapsista yksi mukana...Hän vaikutti säikähtäneeltä:woot: ja meni vaan nopeasti ihmisvilinässä ohitse...Ytitin kävellä nopeasti eri suuntaan:sad001

Miehen kanssa juuri mietittiin, miten koville asia heille ottaakaan, sitä voi tosiaan olla vaikea edes kuvitella..:eek:

JustMom10:)
Oletko sinä törmännyt näihin tilanteisiin?
Todella kurjaa, että kaikki eivät onnistu saamaan lapsia edes millään keinolla:sad001
Pystyisitkö suoraan kysymään mikä on kun käytös muuttunut. Itse ehkä kysyisin että olenko loukannut jotenkim huomaamattani kun käytös muuttunut. Mä usein kysyn ihmisiltä suoraan asioita. Monet ei niin tee mutta sillä yleensä asiat selviää eikä tarvi pohdiskella. On joku mulle joskus huutanutkin puolustukseksi kun ilmeisesti pelästynyt suoraa kysymystä. :-) Mutta naapurillasi on kyllä varsin erikoista käytöstä. Toivottavasti asia selviää!
 
Tähti-73 Niin mäkin vähän ajattelin ja vielä tässä pyristelen. Perhe on vaan niin tärkeä juttu mulle. Mut oikeasti joudun miettii et mitä kaikkee nielen. Mä tongin vielä vähän kunkin tarkoitusperiä...

MS74 En tiedä. Kaikki on silloin monimutkaista. Perheen isää lähden sitten etsimään, jotain joka suostuisi jakamaan kasvatusvastuuta, ja kyllä biologisen isän rooli jää sit vähemmälle. Uusperhe menee muun edelle. Heittopussia tästä vauvasta ei tule, mun luokse se jää.

Kiitti daamit kommenteista. Varmaan täältä tulee vielä jotain purkauksia... Pidän teidät ajan tasalla, niin sanoakseni :happy:.

Mä hain tänään muuten babyboxin. Ei siinä paljon mtn ollu, tutti oli! Hihhih. Ja ne matkarattaat on hommattu tänään, en oo vielä nähny niitä, velipoika hoiti noudon.
Mä hain kans sen babyboxin. Kiva kuitenkin saada jotain ilmaseks.
 
Turun seudulla asuvat hoi! Ootteko käyny Kaarinan Seesam lastenkirpparilla? Ihana paikka. Raahasin eilen mieheni sinne ja itsekin ekaa kertaa. En tiiä kumpi oli enemmän innoissaan. Mun mies sai etsiä kans söpöyksiä ja tehdä valintoja kun löysin. Hän tykkäs. Iso kassillinen uudenverosia eri kokosia ja 43€. Toivotaan nyt sitten että tää tulokas tosiaan on tyttö koska muuten mä joudun pojalle tai meidän koiralle pukee noita mekkoja. Mm. Ylisöpö pikkunen pehmonen farkkumekko 1.5€. Mies totes kun lähettii että tonne mennään joskus uudestaan.
 
Sirpa, me otettiin babyboxin Viaplayn tarjous samantien käyttöön! :D Ja mä tykkäsin kyllä niistä voiteista tai mitä nyt oli mukana ja kosteuspyyhkeitä kuluu meillä paljon kuopuksen kanssakin et ne tulee kyllä käyttöön. :)
Justmom, pakko kysyä millanen auto teillä on? Ja minkä ikäisiä vanhin lapsista on, asuuko kaikki vielä kotona? Meillä mies miettii jo nyt neljännen lapsen tullessa riittääkö meidän auto (Opel Zafira) kuusihenkiselle perheelle, joista 2 turvaistuimessa/kaukalossa ja niin että lastenvaunut (todennäköisesti tuplarattaat) + kaikki muut tavarat mahtuu kyytiin... Ja jos ei riitä niin mikä auto sit hankitaan?!?
Kerrottiin appivanhemmille tänään raskaudesta. Olivat kyllä todella yllättyneitä ja näki kyllä päällepäin miten päässä raksutti mitä kaikkea se tarkoittaa... Onnittelivat ja varmasti ovat tyytyväisiä ja onnellisia meidän puolesta mutta toisaalta tuli kyllä heti perään kommenttia että sitten riittää, sit tulee jo ikäkin vastaan!
Niin, se Viaplayn tarjous! Sen mä meinasin ottaa käyttöön sitten kesäkuussa! Aion virittää telkkarin makkariin väliaikaisesti ja makoilla siellä viimeisen kuukauden... :dead: Se oli joo hyvä tarjous.

Noi kommentit Janna75, ihan on ton ikäpolven juttuja ja vanhusten kotkotuksia! Mulla palais heti hihat, jos joku tulis mulle kertoo milloin lapsilukumäärä on täynnä. Huolissaanhan ne kyl siis vaan on, mutta ihan turhaan. Ehkä ne laski, että kuinka monta älypuhelinta vielä pitää ostaa... :schocked028 :laughing025
 
Hei, pitääkö vauvan vaatteet pestä erikseen muiden vaatteista? Mun yks kaveri tekee niin. Joku bakteerijuttu? Mikä homma tää on, mulla on nytkin koneessa mun ja vauvan vaatteita?

Ja sitten kumma juttu. Mulla on vasen rinta isompi kuin oikea. Ei ole ennen ollut, mutta huomasin jotain kk sitten että näin on. Siis vähän isompi, mä huomaan sen peilistä. NO. Sitten tuli Emmerdalessa vastaan tällainen, että joku tuli raskaaksi ja sitten arvuuteltiin kumpi se on. Joku siellä kysyi, että onko vasen rinta isompi??? Kuulemma tarkoittaa poikaa. Mä kattoin sitä suu auki! :woot: Siis ootteko kuulleet sellaisesta kaupunkilegendasta, että jos vasen rinta on isompi niin tulee poika? Koska mulla ainakin pitää paikkansa. Hassua. :cat:
 
Sirpa, en ole kuullut, mutta rintojen koko kyllä vaihtelee tässä kun muutoksia kehossa tapahtuu.

Vauvan vaatteet voi pestä erikseen, jos tahtoo, mutta jos ei mitään erityistä syytä ole niin tehdä, niin en ymmärrä. Itse pesin joskus lapsen vaatteet erillään siksi, kun niissä oli koirankarvoja ja mies on koiralle allerginen. Vauvan vaatteet pestään yleensä 60 asteessa, erityisesti naisten vaatteissa on paljon sellaisia, joita ei niin kuumalla voi pestä.
 
Mun mielestä ei ole pakko pestä erillään mut juurikin tuo että ne voi pestä 60 asteessa on hyvä syy pestä erillään ja itse käytän vähemmän pesuainetta enkä ainakaan mitään hajusteita sisältäviä. Sain muuten tutulta vauvanvaatteita ja ne tuoksui ihan järjettömästi joltain hajusteelta. En kehdannut kysyä että käyttääkö aina niin paljon.
 
Moi,
Kiitti tervetulo- ja odotustoivotuksista! Tosiaan, tämänkin palstan perusteella ja muutenkin vaikuttaa siltä, että -75- ja siinä ympärillä syntyneitä synnyttäjiä on paljon. En ois ikinä uskonut, että kärräilen mun parhaan lspsuudenystävän kanssa yhtä aikaa, kun sillä oli jo kaks lasta aiemmin, mutta niin vaan kävi, että siellä se odottelee mua juuri syntyneen vauvan kanssa Silti oon kyllä tapaamisissa ainakin pk-seudulla messissä! Ton taaperon kanssa on vähän aina järjestämistä, jos lähtee pidemmälle reissulle.

Tähti-73, ymmärrän osin, miltä naapuristasi voi tuntua ja itsekin muistan monenlaisten "outojen" tunteiden risteillen päässäni aikanaan, mutten ikinä tuonut niitä noin ulos, eikä se ole musta ihan oikein toisia kohtaan. Enkä siis todellakaan tarkoita, että olisi joku määräaika tai muu, kuinka kauan ja paljon voi surra, ja pitää olla joku, jonka kanssa käsitellä asioita, mutta ei se saisi kohdistua suhun tai kehenkään muuhunkaan noin.

Sirpa40, voimia ensinnäkin parisuhdeväännössä, se on raskasta, ja vielä tässä tilanteessa. Ihanaa, että löydät kuitenkin paljon hyviä fiiliksiä ja kivoja juttuja joihin keskittyä! Mulla on hyvä kokemus parisuhdeterapiasta, oli lopputulos millanen tahansa, sieltä saa eväitä. Mä ite aikanaan jäin yksin vuodeks jutteleen saman tyypin kanssa, missä exän kanssa käytiin parisuheterapiassa. Sit vauvanvaatteiden pesusta: jokainen tietty tekee, mikä tuntuu kätevimmältä. Mä pesin erikseen, mutten kokenut sitä ongelmaksi, ku niitä tuli ihan riittävästi nopeesti yhteen koneelliseen Osin senkin takia, et aluks kyllä pesin kaikkien vaatteet hajusteettomilla aineilla, mut sit kaipasin omiin vaatteisiin tuoksua, niin pesin vauvan vaatteet hajusteettomilla ja aikuisten tuoksuvammilla.
 
Ai niin, jotka asuu pk-seudulla, niin jos satutte Hakaniemen kulmille, niin siellä on aivan ihana liike Ipanainen, jossa on erilaisia, vähän erikoisempiakin, lastentarvikkeita, iso valikoima kantovälineitä ja opastusta niiden käyttöön sekä hyvätasoinen ja järkevän hintainen lastenvaatekirppis. Niillä on nettikauppakin, mutta siellä ei tietty pääse kirppisapajille.
 
Tähti-73, meiän poika on korvikevauva. Rintaakin imee välillä, mutta ei onnistunut täysimetys meillä. Mies ottaa varmaan sekä työttömyyden että yöheräilyt raskaaksti. Olen kyllä itse lähinnä heräillyt öisin vaipan vaihtoon ja syöttämään. Meiän poika herää kerran yössä syömään. Yleensä herään itse jo ensimmäisiin kitinöihin, kun vauva nukkuu vieressä,vauvanpedissään. Tänä aamuna poika veti tirsoja sitterissä kuten allaolevassa kuvassa näkyy.
 
Tähti-73, meiän poika on korvikevauva. Rintaakin imee välillä, mutta ei onnistunut täysimetys meillä. Mies ottaa varmaan sekä työttömyyden että yöheräilyt raskaaksti. Olen kyllä itse lähinnä heräillyt öisin vaipan vaihtoon ja syöttämään. Meiän poika herää kerran yössä syömään. Yleensä herään itse jo ensimmäisiin kitinöihin, kun vauva nukkuu vieressä,vauvanpedissään. Tänä aamuna poika veti tirsoja sitterissä kuten allaolevassa kuvassa näkyy.
 
Sirpa40, mullakin vasen rinta on isompi. En ole kuullut kyllä tuota poikateoriaa mut poika tulossa. Myös vasen jalkaterä enemmän turvoksissa, puristaa nopeemmin kengässä ja lisäks siinä on nilkassa verenpurkauksia. Et olisko koko vasen puoli musta ylipäätään enemmäntturvoksissa.
Muakin kiinnostas noi tila-autot. Mitä suosittelette ne joilla 4 lasta tai useampia? Miten mahtuu kaikki matkatavarat? Pitäiskö olla suksiboksi katolla? Me kyllä päätetty vähän siirtää isomman auton ostamista, koska nyt viel ennen vauvaa tulos vähän remppaa, johon menee varoja. Meillä on kaksi autoa, jote kyllä me liikkumaan päästään ensi kesänä ja se toistaseks halvempi vaihtoehto maksaa kahdet bensat kuin uus auto. Mutta suunnitemissa olis 7- paikkainen auto.
 
Meillä Nissan qashqai➕ 2 eli 7-paikkainen. Ollaan tykätty kovasti. Ei ole normihuoltojen lisäksi mitään vikaa ollut.
Mut meil ei kyllä ole neljää lasta.
 
Muokattu viimeksi:
Pystyisitkö suoraan kysymään mikä on kun käytös muuttunut. Itse ehkä kysyisin että olenko loukannut jotenkim huomaamattani kun käytös muuttunut. Mä usein kysyn ihmisiltä suoraan asioita. Monet ei niin tee mutta sillä yleensä asiat selviää eikä tarvi pohdiskella. On joku mulle joskus huutanutkin puolustukseksi kun ilmeisesti pelästynyt suoraa kysymystä. :) Mutta naapurillasi on kyllä varsin erikoista käytöstä. Toivottavasti asia selviää!

Satom:)
mä oon huono sellaista kysymään...:sad001 mutta tiedetään miehen kanssa varmaksi, että muutos johtuu kasvaneesta mahasta..

Tässä on sillai "hassu" tilanne, että tämä on tosi pieni taloyhtiö ( asuu 6 pariskuntaa), että tähän on ajan saatossa muodostunut tietynlaiset kuviot.. toisia odottajia ei tässä ole ja ollaan oltu naapureinta yli kymmenen vuotta jne..

Tämä on siis ihan uusi tilanne tässä pihapiirissä. Hyvin mahdollista, että ovat ajatelleet, ettei muita lapsia pihapiiriin edes tule, kuin heidän adoptiotytöt...:directorkun mitään nuoria ei mekään enää olla.

Annan ajan kulua....mistä tietää mitä ajatuksia, tunteita, suruja, heillä on noussut pintaan, joista ei voi tietää..:wideyed:
 
Mulla on ennestään oikea tissi isompi kuin vasen. Vasemmasta on vuosia sitten leikattu tulehtunut kysta ja samalla jouduttiin poistamaan ihoakin, nännipihan koko alapuolisko puuttuu. Viime raskaudessa (eka raskaus leikkausten jälkeen) otin puheeksi USEAMMAN kerran neuvolassa että on epävarmaa "toimiiko" rinta, tuleeko maitoa ja onko tiehyet kunnossa, eli pääseekö maito ulos. Asiaa vähäteltiin eikä lähetettä imetyspolille annettu. Ihan loppuraskaudesta lopulta sain lähetteen kun soitin ahdistuneena neuvolaan ja itkin että asia vaivaa mua pahasti. No, kesti saada aika ja lopulta mulla olis ollut aika sinne samaan aikaan kun synnytys oli jo käynnistetty! Synnytyksen jälkeen sit maito nousi molempiin rintoihin mutta ei vaan tullut ulos vasemmasta rinnasta vaikka kokeilin kaikkea. Sit olikin pari päivää täys työ saada tyrehdytettyä maidontuotanto vasemmasta rinnasta samalla kun imetin oikeasta! Ei kuitenkaan tulehtunut mitenkään pahasti ja hyvin sain täysimetettyä neljä kuukautta ja vielä kiinteän ohella kolme kuukautta päälle. Mutta kyllä oli neuvolatäti nolona jälkikäteen kun ei ollut ottanut mua tosissaan ajoissa. Ja olen saanut äärettömän paljon kehuja neuvolassa siitä että imetys yhdestä tissistä onnistui niin hyvin. Mutta kuvitelkaa miten epäsuhtaisen näköinen rintavarustukseni oli! Vasen normaalistikin aavistuksen pienempi ja sit oikea tissi mega-kokoinen kun tuotti kaiken maidon yksin! :D
 
Tähti, anna naapureille aikaa, kyllä he varmasti pikkuhiljaa tottuu ajatukseen. Nyt en muista miten pitkällä olet mutta heillä on toivottavasti tarpeeksi aikaa sulatella asiaa. Sitä ei edes tajua itsekään miten syvällä se tuntuu kun joku toinen tulee raskaaksi kun iteltä ei onnistu. Sit kun vauva on syntynyt suosittelen ettet puhu itse synnytyksestä ellei he erikseen kysy, etenkin naisella voi adoptioista huolimatta kaivertaa ettei ole saanut kokea synnytystä.
 
Sirpa, meilläpäin on yhä isoja perheitä, tarkoittaen 6-12 lasta. Kai se riippuu, missä asuu. Isoja taloja tai asuntoja ei löydy joka nurkalta.
Me ollaankin varmaan aika poikkeus, asumme kaupungissa eikä täällä ole suuria perheitä kovinkaan paljon( äkkiä laskettuna ystävä piirissä 4 perhettä joissa 4 tai 5 lasta) ja myöskään uskonto(emme siis ole lestadiolaisia mitä moni ensin ajattelee) ei ole syynä lapsilukuumme :) "nälkä vaan kasvanut syödessä" ja tää lapsimäärä nyt vaan sattuu sopimaan meille :)

Onne a myös kovasti sinulle uudesta plussasta ja toivotaan että nyt kaikki sujuu hienosti loppuun asti <3
 
Mulla tuli nyt yhtäkkiä vasen tissi tosi kipeäksi ja siitä tihkuu maitoa. Sattuu..
Ethän vaan alannu lypsää...? Neuvolassa sanottiin (22.vkolla jo), että saattaa alkaa tihkuu maitoa. Pitää pyyhkäistä vaan pois, eikä aktivoida. Ellei teillä kukaan sitten ala maitoruokinnalle... :D

On se muuten perkele, ettei maidontuotantokaan voi olla sitten tuottamatta kipua. Mulla on välillä vihlonu tisseistä, mutta ei kiusaksi saakka. Ne on muuten mulla ihan järkyt, leviää kainaloihin saakka, melkeen leipäilevät vattan päällä. Näytän ihan maatalon emännältä. Mä oon normisti kokoa 36/38 - B75, ettäettä. Eilen vein varastoon talvivaatteita, jotka ei mee päälle. En tiedä milloin seuraavan kerran.

Nimim. Mis-mun-maatila-o?
 
No en oo vielä mut kuulemma voisin tossa pari päivää ennen sektiota alkaa eli viikon päästä. Se näköjään alkaa tulla kun mieli on jo niin paljon vauvanhoidossa. Mut tosiaan, tää tissikipu oli yksi niitä seikkoja joita ei oo ollut ikävä.
 
Takaisin
Top