Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
MS ja Maria, mä tuun kanssa mielellään mukaan treffeille Turkuun! :) Kuopus on vasta 1v1kk ja la on kyllä vasta lokakuussa.
Meillä oli esikoiselle vakuutus ja se oli hyvä kun hän syntyi keskosena ja pari kertaa tarvittiin jälkeen päinkin lääkäriä niin pääsi näppärästi yksityiselle. Toiselle ei otettu vakuutusta eikä kyllä tarvittukaan. Kuopukselle otettiin valuutus ja ekaa kertaa käytiin lääkärissä tänään kun ikää siis 1v1kk. Hän on kuumeessa ja mies tarvitsi lääkärintodistuksen töihin.
Täytyy tässä välissä kehua miestä! <3 Tytär ekaa kertaa kipeänä ja miehelle oli itsestään selvyys että hän jäi töistä pois hoitamaan pikkuista. :) Ex-mies ei ollut PÄIVÄÄKÄÄN kotona kahden lapsen kanssa, ei heidän sairastellessa eikä edes pitänyt isyyslomia! :(
Tuo painoasia on kyllä kumma juttu kun jotkut terkkarit nipottaa siitä ja aiheuttaa stressiä ja toiset ottaa rennommin, joku kultainen keskitie olis hyvä. Mulla viime raskaudessa terkkari meinas saada hermoromahduksen kun mun paino EI NOUSSUT! Alkuraskaudesta putos paino nelisen kiloa ja tuli sit tooooosi nihkeesti takas. Viimeinen punnitus ennen synnytystä oli -200g lähtöpainoon... Ja mä sain siis kauheet haukut että kai mä syön kunnolla ja raskausaikana EI SAA laihduttaa jne. Ja lähtöpaino oli siis reippaasti ylipainon puolella!
 
Heippa taas!:)
Kiva, kun täällä on reippaasti keskustelua aiheesta, kun aiheesta!:)

Onko kokemuksia tästä: kun mulla on käynyt tämä mielessä, sillä äitiysloma lähestyy ja työpäiviä enää muutama hassu jäljellä: että mahtaako mun työ olla ennallaan, kun palaa äitiyslomalta takaisin...Sopimus on vakkari, mutta tulevalle sijaiselle on luvattu myös vakkari äitiysloman tuurauksen päätteeksi. Tuuraaja on paljon nuorenpi, eikä varmasti hanki lapsia aikoihin.

Työtä en usko riittävän kahdelle tasan samassa tehtävässä....Jotenkin sitä on väkisin vähän skeptinen näiden nykytyönantajien kanssa:woot:, vaikkei aina olisi edes syytä.

Työnantajalla mennyt hyvin, ei YT:tä tai mitään sellaista. En tiedä miksi edes mietin mitään tällaista:sad001:eek::singing:
 
Mä olen joutunut miettimään samaa omalla kohdallani. Luultavasti en pääse enää samoihin hommiin joka ottaa päähän koska juuri pääsin vuosi sitten mukaan uuteen projektiin ja sain lisää vastuuta jne. Työpaikkamme ei muutenkaan ole lapsimyönteinen. Onneksi vanhat esimiehet ovat vaihtuneet nuorempiin tai muuten tästä raskaudesta olisi seurannut paljon enemmän pahaa mieltä itselleni työympäristön käytöksen vuoksi. Meillä esim ei ennen palkattu alle 40v naisia töihin tai sitten kysyttiin työhaastattelussa suoraan aiotko tehdä lapsia. Itsekkin lupasin 10v sitten olla tekemättä :) hyi hyi... :)
 
Mä olen joutunut miettimään samaa omalla kohdallani. Luultavasti en pääse enää samoihin hommiin joka ottaa päähän koska juuri pääsin vuosi sitten mukaan uuteen projektiin ja sain lisää vastuuta jne. Työpaikkamme ei muutenkaan ole lapsimyönteinen. Onneksi vanhat esimiehet ovat vaihtuneet nuorempiin tai muuten tästä raskaudesta olisi seurannut paljon enemmän pahaa mieltä itselleni työympäristön käytöksen vuoksi. Meillä esim ei ennen palkattu alle 40v naisia töihin tai sitten kysyttiin työhaastattelussa suoraan aiotko tehdä lapsia. Itsekkin lupasin 10v sitten olla tekemättä :) hyi hyi... :)
Kuulostaa rajulta! Että pitää vielä luvata ettei hanki lapsia... Asettavat vielä sakkomaksun lipsahduksille ;)
Mä oon ollut kotiäitinä kauan, kotoa tehnyt hommia, onneksi koulutukseni mahdollistaa sen:)
Kyllä naiset vaan on eriarvoisessa asemassa tässä kohtaa....
 
Mä olen joutunut miettimään samaa omalla kohdallani. Luultavasti en pääse enää samoihin hommiin joka ottaa päähän koska juuri pääsin vuosi sitten mukaan uuteen projektiin ja sain lisää vastuuta jne. Työpaikkamme ei muutenkaan ole lapsimyönteinen. Onneksi vanhat esimiehet ovat vaihtuneet nuorempiin tai muuten tästä raskaudesta olisi seurannut paljon enemmän pahaa mieltä itselleni työympäristön käytöksen vuoksi. Meillä esim ei ennen palkattu alle 40v naisia töihin tai sitten kysyttiin työhaastattelussa suoraan aiotko tehdä lapsia. Itsekkin lupasin 10v sitten olla tekemättä :) hyi hyi... :)
Mun käsittääkseni haastattelussa ei saa kysyä lasten teosta eikä äitiyslomalla saa irtisanoa, se ei siis ole peruste irtisanomiselle. Toki työantaja voi uudelleen osoittaa työtehtävät kun palaa töihin mutta jos se vaatii palkan alenemaa tai muuttaa radikaalisti työtehtäviä niin yt-neuvottelujen kautta tai kai yksityisellä voi yhteisesti sopia mutta kirjallisena kaikki.
 
Kuulostaa rajulta! Että pitää vielä luvata ettei hanki lapsia... Asettavat vielä sakkomaksun lipsahduksille ;)
Mä oon ollut kotiäitinä kauan, kotoa tehnyt hommia, onneksi koulutukseni mahdollistaa sen:)
Kyllä naiset vaan on eriarvoisessa asemassa tässä kohtaa....

Nykyisessä työpaikassa ei kysytty lastenteosta haastattelussa, mutta nuorena kysyttiin ja työsuhteen alussa omistaja sanoi, että ihan heti ei ole mahdollista alkaa hankkimaan perhettä.

Tähän ikään on nähnyt niin paljon näitä tilanteita muiden kohdalla, on tehty uudelleenjärjestelyjä äitiysloman aikana ja sen jälkeen....että vetää se skeptiseksi omallakin kohdalla:wideyed: vaikkei nyt mikään viittaa, että työ muuttuisi, mutta mutta...
 
Yritä olla Tähti murehtimatta etukäteen työasioita, niitä ehtii miettimään sitten myöhemminkin.
Tiedä vaikka innostut olemaan kotona sen kolme vuotta, siinä ajassa ehtii tapahtumaan vaikka mitä.:)
Voihan se olla, että teille tulee vaikka se toinenkin vauva samantien.. Sua ei voida irtisanoa, joten aika turvallisilla mielillä voit nyt keskittyä mammalomaan ja tulevaan perheenjäseneen. Olet tauon töistä ansainnut, tuothan yhden veronmaksajan lisää tähän maahan!:wink
 
Mun työpaikka on sellainen, että varmasti asiat muuttuu äitiysloman aikana. Organisaatiomuutoksia joka vuosi, ja itse asiassa nytkin on yt:t päällä. En ole sinänsä huolissani omasta asemasta, koska sieltä on aina löytynyt mulle haastavia hommia oman varsinaisen työnkuvan ulkopuoleltakin, ja muutenkin paikka on aika lapsimyönteinen, monet isätkin pitää meillä melko pitkiä vanhempainvapaita ja työajat joustaa hyvin. Mutta se kyllä mietityttää, että millaiseen tuhkakasaan sitä sit tulee takaisin.
 
Tosta painonnoususta vielä, että ei kantsi liikaa stressata. Mulla tuli ekassa raskaudessa 15 kg ja toisessa 13 kg. Nyt toisen syntymästä kahden viikon kuluttua kävin vaa'alla ja oli jo 11 kg lähtenyt ihan itekseen. Pari kiloa ois vielä matkaa lähtöpainoon, mutta tälläsenäänkin oon ihan normaalipainoinen. Huhtikuun alussa on oma jälkitarkastus, mietin vasta sen jälkeen mitään liikunnan aloitusta.
 
Mulla oli neuvola maanantaina ja vauva on asettunut jo ihan asemiin. Tosin sillä ei niin väliä sektion kannalta. Nyt tasan 2 viikkoa vielä joka menee hujauksessa. Paljon asioita vielä suoritettavaksi ennen sitä. Sit panen itseni Pause-tilaan. Tyksissä vierailukielto päällä ja kuulemma jatkuu ainakin tämän kuun loppuun. Sit ne perhanat tunkee kotiin.. No sit saa sairaalassa olla rauhassa mut isommat lapsetkaan ei sinne pääse. Iskä vaan.
 
Miksi tyksissä vierailukielto?
Influensat vai?
Käsittääkseni silti aina vauva sisarukset päässeet!
 
Yritä olla Tähti murehtimatta etukäteen työasioita, niitä ehtii miettimään sitten myöhemminkin.
Tiedä vaikka innostut olemaan kotona sen kolme vuotta, siinä ajassa ehtii tapahtumaan vaikka mitä.:)
Voihan se olla, että teille tulee vaikka se toinenkin vauva samantien.. Sua ei voida irtisanoa, joten aika turvallisilla mielillä voit nyt keskittyä mammalomaan ja tulevaan perheenjäseneen. Olet tauon töistä ansainnut, tuothan yhden veronmaksajan lisää tähän maahan!:wink

Tähtipölyä, kiitti ajatuksista...:) toinen on tosiaan heti aikomus, mutta luultavasti ehdin välissä hetkeksi töihin...ja alustavasti olen luvannut palata noin vuoden kuluttua.. Mies mielellään jää kotiin siinävälissä:)

Mutta näitähän ei vaan voi suunnitella... :)
 
Vuosi sitten helmikuussa TYKSiin sai tulla vain isovanhemmat ja sisarukset mutta hissiaulaan sai tulla kuka vaan. Pari sukulaista kävi siellä ja mä menin vauvaa näyttämään sinne. :)
 
Mä taas olisin tyytyväinen jos olisi vauvan syntymähetkellä vierailukielto. :rolleyes: En halua sairaalaan vierailulle/mukaan muita kuin mieheni. Omat vanhempani tämän jo tietävätkin, mutta miehen vanhemmista en sitten tiedä uskovatko vaikka sanottaisiin. Vauvaa voivat kaikki sitten tulla vuorotellen ihastelemaan kotiin. Mä inhoan sairaaloita jne muutenkin enkä todellakaan halua sinne ketään silloin kun olen itse osastolla kipeänä. :shifty:
 
Työasiat sijaiskuvioineen on kyllä hanurista ja myös meillä YT:t piristämässä tunnelmaa

Minulla sama suhtautuminen vieraisiin eli ei kiitos. Viimeksi äitini ilmestyi pyytämättä ja yllättäen ensimmäistä lastenlastaan katsomaan juuri kun olin silmäni ummistanut valvotun yön ja päivän jälkeen Toisaalta ymmärrettävää, mutta olin väsynyt eikä minusta ole muutenkaan edes kuvaa laitokselta

Se alkuaika on niin kaaottista.. Puhelin piippaa ja vieraita käy joka päivä.. Tai näin ainakin esikoisen kohdalla, saa nähdä kiinnostaako toinen ketään
 
Eilen tuli 22+0 ja sen kunniaksi oli neuvola. Kaikki näyttäs olevan ihan hyvin. Painoa tullut yhteensä 4,5kg, mihin terkkari täti oli tyytyväinen..käyttekö muuten yksinään vaa'assa vai onko terkkari vieressä? Mulla oli ed. raskaudessa toinen täti ja se istu pöytänsä ääressä kun kävin vaa'assa, tää nykyinen tulee siihen viereen, ihan kuin huijaisin lukuja :) Kohdunkorkeus oi nyt 19cm, navan yläpuolella huiteli ja syke oli 150. Poika potki dopleria koko ajan :D Verenpaine oli matala,kuten mulla aina ja hemppa 119 (laskua tullut. Viimeksi 127), muttei tarvi vielä rautakuuria syödä.

Laitoin tänään sit Kela paperit vetämään. Otetaan avustus rahana ja käytetään se toiseen sänkyyn. Vaatteita on vielä nin paljon tallella, vaikka ihania vaatteita minusta pakkauksessa oli. Äitiysloman aloitan kuukautta aikaisemmin (toukokuussa) jo ihan rahatilanteen takia. Kotihoidontuki on niin pieni, ettei se riitä mihinkään.
 
Eilen tuli 22+0 ja sen kunniaksi oli neuvola. Kaikki näyttäs olevan ihan hyvin. Painoa tullut yhteensä 4,5kg, mihin terkkari täti oli tyytyväinen..käyttekö muuten yksinään vaa'assa vai onko terkkari vieressä? Mulla oli ed. raskaudessa toinen täti ja se istu pöytänsä ääressä kun kävin vaa'assa, tää nykyinen tulee siihen viereen, ihan kuin huijaisin lukuja :) Kohdunkorkeus oi nyt 19cm, navan yläpuolella huiteli ja syke oli 150. Poika potki dopleria koko ajan :D Verenpaine oli matala,kuten mulla aina ja hemppa 119 (laskua tullut. Viimeksi 127), muttei tarvi vielä rautakuuria syödä.

Laitoin tänään sit Kela paperit vetämään. Otetaan avustus rahana ja käytetään se toiseen sänkyyn. Vaatteita on vielä nin paljon tallella, vaikka ihania vaatteita minusta pakkauksessa oli. Äitiysloman aloitan kuukautta aikaisemmin (toukokuussa) jo ihan rahatilanteen takia. Kotihoidontuki on niin pieni, ettei se riitä mihinkään.

Satru:)
Neuvolassa vaa-alla käynyt, vaikka kotonakin vaaka.. luulen, että neuvolan vaaka näyttää kyllä vähän liikaa, onhan kaikki vaatteet päällä ja se lukema vaan laitetaan äitiyskorttiin..

Sulla on hyvin pysynyt paino hallinnassa, voi olla tyytyväinen!:)
 
Mä taas olisin tyytyväinen jos olisi vauvan syntymähetkellä vierailukielto. :rolleyes: En halua sairaalaan vierailulle/mukaan muita kuin mieheni. Omat vanhempani tämän jo tietävätkin, mutta miehen vanhemmista en sitten tiedä uskovatko vaikka sanottaisiin. Vauvaa voivat kaikki sitten tulla vuorotellen ihastelemaan kotiin. Mä inhoan sairaaloita jne muutenkin enkä todellakaan halua sinne ketään silloin kun olen itse osastolla kipeänä. :shifty:

Ihan samat ajatukset!:wink
Anoppi on kyllä jo ilmoittanut tulevansa sairaalaan ja kysellyt vierailuaikojakin...ei ole huomannut kysyä, että sopiiko vierailla:singing: Ei tuo mikään automaatio pitäisi olla.

Ajattelin sitten lähempänä sanoa hänelle, että mitä jos te tulisitte kotiin katsomaan:)
Olen miehellekin sanonut haluavani heti kotiin sairaalasta, käydään vaan "nopeesti" synnyttämässä:wink
 
Takaisin
Top