Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me otetaan vauvavakuutus ja just tarjous pyydetty. Jo pelkästään siks että jos se tulee muhun niin sillä on keliakia ja korvakierre yms. Meidän terveysasema ei palvele edes mua. Lääkärit vaihtuu kokoajan.
 
Me ollaan myös ottamassa vakuutus, itse asiassa varaus on jo käsittelyssä Lähitapiolassa. Tuntuu hyvältä ajatukselta ottaa näin ennen syntymää, jos lapsella onkin jotain vakavampaa. Jos tulee tosi terve tyyppi eikä päiväkotikaan aiheuta mitään sairastelukierrettä niin voi sitten harkita siitä luopumista.
 
Asuimme esikoisen syntyessä paikkakunnalla, jonka terveyskeskukseen oli aina hirveän pitkät jonot, mutta hyvin yksityisiä. Nyt asumme pienellä paikkakunnalla, jossa tk on ihan lähellä ja sinne ilmeisesti pääseekin hyvin. Kertaakaan ei tosin olla palveluja tarvittu (koputtaa puuta), mutta vakuutus on olemassa ja hyvä niin.

Mutta eikös se pidä ottaa 3 kk ennen vauvan syntymää, ellen väärin muista?
 
Asuimme esikoisen syntyessä paikkakunnalla, jonka terveyskeskukseen oli aina hirveän pitkät jonot, mutta hyvin yksityisiä. Nyt asumme pienellä paikkakunnalla, jossa tk on ihan lähellä ja sinne ilmeisesti pääseekin hyvin. Kertaakaan ei tosin olla palveluja tarvittu (koputtaa puuta), mutta vakuutus on olemassa ja hyvä niin.

Mutta eikös se pidä ottaa 3 kk ennen vauvan syntymää, ellen väärin muista?

Kai mahdollista ottaa syntymän jälkeenkin?
 
Me ei otettu vakuutusta kun asutaan kaikkien palveluiden keskellä ja terkkariin pääsee pienen lapsen kanssa tosi hyvin (ainakin toistaiseksi). Ollaan oltu todella onnekkaita esikoisen kanssa ja hän on ollut hyvin terve.
Jos taapero olisi mennyt heti hoitoon mammaloman jälkeen, sitten olisin ottanut vakuutuksen, kun päikkärissä monasti kaikki saavat aina kaikki pöpöt ja olisi varmaankin täytynyt juosta lääkärillä. Toki vakuutus on aina hyvä olla olemassa, kunhan tutustuu tarkoin mitä se korvaa ja mitä ei.
 
Tähti-73 - Niin toki voi ottaa koska vaan, mutta se ei korvaa sitten jos synnytyksessä tai ennen sitä tai siihen liittyen jotakin sattuu... Mutta harvinaistahan se toki onkin, en halua maalata piruja seinille Minua vain aikanaan ohjeistettiin niin ja ihan kavereiden toimesta, ei sitä tietoa muualta saa.
 
Meilläkin on kaikilla lapsilla vakuutus. Nuorin 2v. ei ole tarvinnut juurikaan omaansa (hyvä juttu!), isommista lapsista kaksi enemmän, yksi satunnaisesti. Toisella on jo ties kuinka monennet putket korvissa ja on kyllä ollut ihanaa käydä samalla, tutulla, erittäin hyvällä korvalääkärillä, missä myös putkitukset ovat hoituneet hienosti. Kyllähän ne toki julkisellakin hoituvat, mutta varmaan on ollut sujuvampaa näin. Eli hänen vakuutuksensa on kyllä maksanut itsensä takaisin. Toisen koululaisen kanssa on myös käyty jonkun verran esim. allergiatesteissä ja käynneillä. Tälle tulevalle otetaan myös vakuutus.
 
Tähti-73 - Niin toki voi ottaa koska vaan, mutta se ei korvaa sitten jos synnytyksessä tai ennen sitä tai siihen liittyen jotakin sattuu... Mutta harvinaistahan se toki onkin, en halua maalata piruja seinille Minua vain aikanaan ohjeistettiin niin ja ihan kavereiden toimesta, ei sitä tietoa muualta saa.

Novelle:)
kiitti tiedosta. Nyt oon jo ehtinyt myöhästyä tuosta 3kk ennen ajasta... :(
 
Tsemppiä MS74, toivottavasti olo pysyi hyvänä koko testin ajan!

Meillä on esikoiselle otettu If vakuutus. Ekana vuonna hän oli muutaman kerran kipeänä ja käytiin Pikkujätissä hoidossa, vakuutus maksoi itsensä sen myötä takaisin. Tokana vuonna hän ei ollut kertaakaan niin kipeä, että olisi tarvittu lääkäriä (tai sitten äiti oppi, että joka aivastuksesta ei tarvi viedä lääkäriin......), eli vakuutusmaksu meni "hukkaan". Tänä vuonna hän on ollut kerran sen verran kipeä, että lääkärissä käytiin, mutta yksityiseltä saimme vaan lähetteen Lastenklinikalle, eli olisi päästy suoremmin hoitoon, jos olisimme menneet suoraan LKL päivystykseen.

Vaan eipä sitä tosiaan ikinä tiedä, kuinka sairasteleva oma vauva on. Pääkaupunkiseudulla julkinen hoito on kyllä hyvää ja aina pääsee jonnekin hoitoon (Lastenklinikka päivystää aina), joten sen puolesta ei yksityinen ole mitenkään välttämätön.

Tälle toiselle ei ole otettu ainakaan sitä jo odotusaikana alkavaa vakuutusta, enkä sitä enää saakaan, kun LA on niin lähellä. Muistaakseni Ifillä pikkuvauvan vakuutus pitää ottaa 2 kk sisällä syntymästä. Otetaan se sitten varmaan. Pikkuvauvan kanssa on mielestäni tärkeää päästä heti nopeasti lääkäriin, koska monet taudit voi ihan pienillä olla vakavampia. Esim. RS-virushan on sellainen, että pikkuvauvalle voi olla kohtalokaskin ja ottavat aika matalalla kynnyksellä ihan sairaalaankin, mutta taaperoa ei hoideta muuta kuin panadolilla ja kotona vaan ja menee itsestään ohi... Eli ainakin ensimmäiseksi ja ehkä toiseksikin vuodeksi kannattanee mielestäni ottaa vakuutus.
 
Tähti ei se välttämättä kaikilla vakuutusyhtiöillä ole 3kk! Kannattaa kysellä, jos nyt harmittaa ettei tullut otettua


Joko sulla on MS74 rasitus ohi? Saako sieltä tulokset saman tien vai oliko se seuraavana päivänä? Mun pitäisi varata viikolle 24-28 sokerirasitus. Tuntuu hirmu myöhäiseltä, onko se teillä muillakin ollut noin? Tuntuu että sittenhän se vauva on jo voinut ehtiä kasvaa tosi isoksi, jos sokereiden kanssa on ongelmia...
 
Mulla oli sokerirasitustesti rv 27. Sanottiin, että jos tuloksissa on jotain, mihin täytyy reagoida, niin neuvolasta soitetaan. Muutoin tuloksen saa seuraavalla käynnillä.
Katsoin itse tulokseni omakanta.fi -palvelusta muutama päivä testin jälkeen, ja googlasin viitearvot. Oli ok, kuten seuraavalla neuvolakäynnillä vahvistettiinkin.
 
Tähti73 - Joo kannattaa varmistaa se, voi olla että siinä on erilaisia käytäntöjä.

Tällä viikolla on lääkärineuvola. Viime raskaudessa ainut huolenaihe oli painonnousu, mutta tällä kertaa se on pysynyt paremmin 'aisoissa', paitsi viime aikoina on kyllä herkut maistunut..

Läpäisin viimeksi sokerirasituksen, mutta jouduin silti pistelemään itseäni, kun paino tosiaan nousi Mutta kaikki oli ok ja vauva oli normaalikokoinen, vaikka reilusti yliajalle menikin. Minä otin +30 kg (olin normaalipainoinen) ja nyt tämän toisen lähtiessä matkaan oli vielä 10 entistä raskauskiloa jäljellä. Noh, semmost se. Laihdutetaan sitten kun toisen imetys päättyy ☺️
 
Tähti ei se välttämättä kaikilla vakuutusyhtiöillä ole 3kk! Kannattaa kysellä, jos nyt harmittaa ettei tullut otettua


Joko sulla on MS74 rasitus ohi? Saako sieltä tulokset saman tien vai oliko se seuraavana päivänä? Mun pitäisi varata viikolle 24-28 sokerirasitus. Tuntuu hirmu myöhäiseltä, onko se teillä muillakin ollut noin? Tuntuu että sittenhän se vauva on jo voinut ehtiä kasvaa tosi isoksi, jos sokereiden kanssa on ongelmia...
Mulla rv 24+4 tänään. Ei ollut paha. Höpöttelin odotusajat 50v miehen kans niitä näitä. Silläki oli sama testi. En saanut tuloksia. Pistäminen kolmannen kerran sattu iha pirusti.
 
Ruokavaliosta; mä olen sellainen herkuttelijaluonne, että "normaalissa" elämässä tykkään silloin tällöin nauttia juurikin kylmäsavulohta, italialaisia juustoja (parmesan, mascarpone), pestoruokia, ilmakuivattua kinkkua, lakuja.... Nyt olen raskausajaksi jättänyt nuo kaikki ihan kokonaan pois. Alkoholi ei onneksi ole maistunut lainkaan moneen vuoteen.

Tiedoksi muuten, jos täällä on joku muu, joka tykkää käyttää Pirkka sitruunapestoa ruoanlaitossa; siinä ei tuoteselosteessa kerrota, onko tehty pastöroidusta juustosta vai pastöroimattomasta. Tarkistin asian Ruokakeskon kuluttajapalvelusta, ja minulle vastattiin, että eivät suosittele ko. tuotetta raskausajan ruokavalioon, koska sitä ei ole pastöroitu. Toki kuplivan kuumassa ruoassa voi käyttää, mutta enpä ole ottanut riskiä.

Samoin tarkistin Dr Oetkerilta, millaista juustoa käyttävät pizzoissaan (Ristorantet ja Rusticat ovat herkkuani). Vastasivat, että kaikki heidän tuotteissaan käytetty juusto on pastöroitu, samoin kaikki heidän vanukkaissa ja rahkoissa oleva maito on myös pastöroitu.

Olen selvitellyt em. asioita ihan mielenkiinnosta, koska listeria voi tosiaan olla yllättävänkin haitallinen sekä raskaana olevalle naiselle että sikiölle. Ja Euroopassa näyttää käytännöt vaihtelevan, suomalaiset ja saksalaiset tuotteet vaikuttaisivat olevan pääsääntöisesti pastöroituja, mutta esim. italialaiset ei. Ja nykyäänhän täytyy aina pakkausselosteesta kaivaa suurennuslasin kanssa esiin tieto, missä joku tuote on valmistettu, ei voi "suomalaisen kuuloisen" olettaa olevan kotimaista.
 
Mä menen niin mutu tuntumalla, etten ihan kehtaa aina tunnustaa.
Kyllä oon huoletta syönyt tai ainakin maistellut vähän kaikkea vaikka raskaana oonkin. Tiedostan riskit mut jotenkaan sitä ei jaksa onalla kohdalla niuhottaa.

Vakuutus meillä on otettu kaikklle lapsille, ekalle kuudelle otettiin jo ennen syntymää mutta seiskasta eteenpäin eivät enää myönnä syntymättömän vakuutusta kun kuulemma lisäntyneet riskit. Mutta sitten heti synnyttyä otettu. Ja on kyllä maksanut itsenäs takaisin. Muutaman lapsen kohdalla ei oo tarvittu oikeastaan ollenkaan, mutta sitten on yksi hankala allergiatapaus ja 7 korvakierteistä, tuubitettua ja kitarisat vietyä lasta. Osalla tuubit laitettu useamman kerran.
 
Ruokavaliosta; mä olen sellainen herkuttelijaluonne, että "normaalissa" elämässä tykkään silloin tällöin nauttia juurikin kylmäsavulohta, italialaisia juustoja (parmesan, mascarpone), pestoruokia, ilmakuivattua kinkkua, lakuja.... Nyt olen raskausajaksi jättänyt nuo kaikki ihan kokonaan pois. Alkoholi ei onneksi ole maistunut lainkaan moneen vuoteen.

Tiedoksi muuten, jos täällä on joku muu, joka tykkää käyttää Pirkka sitruunapestoa ruoanlaitossa; siinä ei tuoteselosteessa kerrota, onko tehty pastöroidusta juustosta vai pastöroimattomasta. Tarkistin asian Ruokakeskon kuluttajapalvelusta, ja minulle vastattiin, että eivät suosittele ko. tuotetta raskausajan ruokavalioon, koska sitä ei ole pastöroitu. Toki kuplivan kuumassa ruoassa voi käyttää, mutta enpä ole ottanut riskiä.

Samoin tarkistin Dr Oetkerilta, millaista juustoa käyttävät pizzoissaan (Ristorantet ja Rusticat ovat herkkuani). Vastasivat, että kaikki heidän tuotteissaan käytetty juusto on pastöroitu, samoin kaikki heidän vanukkaissa ja rahkoissa oleva maito on myös pastöroitu.

Olen selvitellyt em. asioita ihan mielenkiinnosta, koska listeria voi tosiaan olla yllättävänkin haitallinen sekä raskaana olevalle naiselle että sikiölle. Ja Euroopassa näyttää käytännöt vaihtelevan, suomalaiset ja saksalaiset tuotteet vaikuttaisivat olevan pääsääntöisesti pastöroituja, mutta esim. italialaiset ei. Ja nykyäänhän täytyy aina pakkausselosteesta kaivaa suurennuslasin kanssa esiin tieto, missä joku tuote on valmistettu, ei voi "suomalaisen kuuloisen" olettaa olevan kotimaista.

Kiitti Murrimur tuosta sitruunapesto tiedosta!:) Tykkään siitä ja kerran tullut ostettua raskauden aikana...ei olisi arvannut, ettei suositella syödä:eek:

Tulin neuvolasta ja nyt puututtiin ekaa kertaa ruokavalioon, vauva oli yläkäyrällä ( sf mitta 30 ).. Sanoi painon nousseen raskauden alusta 9kg ja se on melkein liikaa, joten kaikki makeat pisti pannaan:sad001

Mun painosta ei ollut varsinaisesti huolissaan, vaan vauvan koosta, että on isokokoinen ja siksi makeat pitää rajoittaa... lupasin tsempata syömisiä:)
 
Mä katoin Oma kannasta labra-arvot. Gluk 4,6; 5,6 ja 5. Joten ei pitäs olla raskausdiabetesta. Nyt oli kilppariarvotkin kohdillaan. Hb 126. Paljonko alakanttiin hemoglobiinin pitää olla että suosittelevat rautalisää? Toi nyt on vielä ok mutta kun väsyttää....
 
Mulla on 104 hb ja rautaa suositeltiin. Ilm 110 olis sellainen raja, korjatkaa jos oon väärässä :)
 
Tosin siinä rv 20-30 välillä yleensä hb laskeekin matalimmalleen raskauden aikana ja taas nousee loppua kohden ihan luonnostaan.
 
Takaisin
Top