Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon ymmärtänyt niin, että siksi ei saa syödä että jos joudutaan leikkamaan ja leikkauksessa(nukutuksessa ja en tiedä muutenkin) saattaa mahansisältöä saattaa nousta ylös ja päätyä keuhkoihin, mikäli vatsasi ei ole tyhjä. Ja senkään takia ettei tulis leikkauksen jälkeen pahaolo. Mutta tiedä sitten. Mä en oo koskaan saanut syödä synnytyksen aikana. Muistelisin kyllä, että mulle tarjottiin ruokaa viimeksi, mutta oli jo syntyminen niin lähellä etten mä millään ois pystynyt syömään ja supistelemaan siinä samalla..pojan syntymä kesti sen 16h30min ja silloin oisin jo ehkä kaivannutkin jotain suuhuni, mutta asuessani silloin Treella ei Taysissa ainakaan ees tarjottu mahdolisuutta (v-00)
 
No mulla ekassa synnytyksessä kävi niin että kun se kesti niin kauan niin sain sitten jugurttia ja leipää. Hetki(jonka pituudesta en osaa sanoa) sen jälkeen tuli sitten se hätäsektio ja mulle juotettiin jonkinlainen mahan neutralointijuoma ja sit taju pois.
 
Noista hankinnoista, käännyn teidä viisaampien puoleen. Mitä kaikkea ootte jo hommanneet? Ootteko tehnyt paljon vertailuja, mikä on paras? Mä koitan opiskella turvakaukaloita...tuleva perheenisäehdokas kattoi edullista gracoa, mutta se ei kauheen hyviä arvosanoja se ole saanut autoliiton testeissä. Entä mikä helkkari on isofix??? Mä maksaisin kyllä turvakaukalosta enempi kuin20e, noin niinkuin maalaisjärjellä ajateltuna. Mutta miten te?
 
Mä luulen kyllä että kaikki Suomessa myytävät turvakaukalot on hyviä ja turvallisia, ne erot on hienosäätöä. Ainakin kun miettii millasia turvaistuimet on olleet kun me oltiin pieniä! :D Yks mitä mä suosittelen et kattoo on turvakaukalon paino! Siihen kun lisää 9kg (seuraavan turvaistuinluokan alapainoraja on useimmiten tuo 9kg) + vauvan vaatteet niin painoa on aikas reippaasti kannettavana. Etenkin jos joutuu kantamaan pidempiä matkoja parkkikselta sisälle tai pahimmassa tapauksessa kolmanteen kerrokseen ilman hissiä...
Isofix llytyy kai suurimmasta osasta autoja nykyään. Siinä on siis autossa valmiina jonkinlaiset koukut/remmit mihin turvakaukalo kiinnitetään. Pitää vielä paremmin kuin turvavyö.
 
Me ostettiin molempiin autoihin Britaxin turvakaukalot fb kirpparilta, maksoi yhteensä 60e.Ovat kolaroimattomat ja hyvässä kunnossa.Hankittiin kaikki fb kirpparilta melko edullisesti,vaunut vielä puuttuu.Ne hankitaan sitten lähempänä la, joko käytettynä tai uusina.
 
Mie oon raskauden ajan syöny niin kuin ennenkin eli juonu aamukahvia ja syöny aurajuustoakin :) monet ylitulkitsee ruokalistoja mut se mikä mua ärsyttää niin sitä tekee myös osa neuvolan terkoista. Kohtuus kaikessa on hyvä sääntö.
Ainoat asiat mitä välttelen kokonaan on vakumoitu kala, pientilojen suoramyyntituotteet sekä tupakki/viinakset. Ja raakana syötävät vihannekset/hedelmät pesen normaalia tarkemmin. Suolalohta söin jouluna. Oli tuoreena tiskistä haettu ja itse valmistettua. Muuta ei seurannu ku kipeet nilkat liiasta suolasta :) Isoilla meijeri/maitotuotevalmistajilla on omat seurantalabrat joten suomalaisia tuorejuustoja jne voi syödä ihan huoletta. Ennemminkin listerian voi saada niistä pesemättömistä kasviksista... Niin ja mulla on siis teollisuuslaborantin koulutus joten saatan aiheesta jotain vielä muistaa vaikken niitä hommia ole tehnyt aikoihin ;)

Täällä neuvola teki varsin selväksi että lista, jonka antoi käteen on otettava vakavasti, ei tulkinnan varaa...Tuorejuustoista sanoi, vain Valio käy, mutta parempi välttää sitäkin. Tiukka tyyppi tuo meidän neuvolan täti:stop:

Ajattelin vihdoin ostaa äitiysfarkut ja kävinkin H&M..yllätykseksi suurin koko oli 46... mahtui päälle, mutta ei "kasvunvaraa"... Onkohan noita farkkuja kokoa 50/52 ?:rolleyes: Kai sentään. En ehtinyt kysyä kun sulkivat ja oli jonoa kassalla.
 
Noista hankinnoista, käännyn teidä viisaampien puoleen. Mitä kaikkea ootte jo hommanneet? Ootteko tehnyt paljon vertailuja, mikä on paras? Mä koitan opiskella turvakaukaloita...tuleva perheenisäehdokas kattoi edullista gracoa, mutta se ei kauheen hyviä arvosanoja se ole saanut autoliiton testeissä. Entä mikä helkkari on isofix??? Mä maksaisin kyllä turvakaukalosta enempi kuin20e, noin niinkuin maalaisjärjellä ajateltuna. Mutta miten te?
Turvakaukalo ostettiin uutena. Sen suhteen olen neuroottinen. Yks kaveri olisi myynyt viis vuotta vanhan mutta saimme uuden lähes samaan hintaan
. Suositus on että ei ole kuin max 5 vuotta vanha. Materiaalit haurastuu jA varsinkin jos autossa säilytetty. Isofix on kiinnitystelakka autoon. Valitsimme istuimen vaunujen mukaan eli minkä istuimen adapterit menee vaunuihin. ja toki istuin ei saa olla ollut kolarissa. Jännite katoaa. Kyllä on ollut kova Surffaaminen meilläkin kaiken tarpeellisen etsimisessä ja vaihtoehtoja puntaroidessa.
 
Isofix on se jos autossa on penkkien istuinosien takaosassa siinä saumassa sellaiset lenksut johon saa kiinnitettyä sellaisen jalustan johon saa napsautettua sellaisen turvakaukalon johon on mahd. saada se jalusta. Itse ostin käytettynä brion kaukalon jonka mukana tuli se jalusta ja maksoin 40e. Aikaisemmilla lapsilla on ollut ihan sellaiset perushalpaversiot ja ne kiinnitetään joka kerta erikseen turvavyöllä. Sekään ei ole mitenkään hankalaa. Kaukaloiden materiaaleissa varmaan jotain eroja voi olla mut koen että menee välillä vähän hifistelyksi noiden kanssa. Sit kun aletaan katsoa siitä isompia istuimia niin sit kannattaa vähän panostaa että on hyvät tuet päähän ja sivuissa. Jos kuitenkin käy jotain törmäilyä. Ja istuimet kun on välillä jäässä ja välillä saunankuumassa autossa niin eivät varmaan käytettynä oo ihan priimaa kestävyydeltään.
 
Tähti, sullapa on tiukka täti! Eikö siinä listassa kuitenkin lue kans että pastöroidut käy? Viime raskaudessa mulle terkkari sano kans et tuorejuustot ei käy mutta sit hänen antamassaan listassa luki että kaikki pastöroidut tuotteet käy. Nyt en rehellisesti sanottuna ole edes lukenut tuota lista... :D Mä en normistikaan syö lainkaan kalaa, maksamakkaraa, leikkeleitä, metvurstia niin niitä ei tarvii edes miettiä. Alkoholia en tietty käytä lainkaan nyt. Ainoat mitä vältän on salmiakki ja lakritsi (suolistosairauden takia, viime raskaudessa kyllä söin silloin tällöin vähän), maksaa eri muodoissa (maksalaatikkoa söin kyllä viime raskaudessa pari kertaa) ja juustot katon et on pastöroituja. Eli ei pahemmin vaikuta raskaus mun ruokavalioon.
Voi luoja... Nyt kun kirjoitin tuosta maksalaatikosta mun alko tehdä mieli sitä ihan sikana! Nousi oikeen vesi kielelle... Huoh...
 
Noista hankinnoista, käännyn teidä viisaampien puoleen. Mitä kaikkea ootte jo hommanneet? Ootteko tehnyt paljon vertailuja, mikä on paras? Mä koitan opiskella turvakaukaloita...tuleva perheenisäehdokas kattoi edullista gracoa, mutta se ei kauheen hyviä arvosanoja se ole saanut autoliiton testeissä. Entä mikä helkkari on isofix??? Mä maksaisin kyllä turvakaukalosta enempi kuin20e, noin niinkuin maalaisjärjellä ajateltuna. Mutta miten te?

Me hankittiin Britax turvakaukalo telakka-asemalla, isofix jokin liitin, ettei tule turvavyöllä kiinni. Maksoi e300;- luokkaa, aika suolainen hinta:depressed: Mun mies aika tarkka, että pitää olla paras mahdollinen, kun kyseessä turvallisuus.. Halvalla noita ei uutena saa.
 
Tähti, piti vielä kommentoida noita housuja... Viime raskaudessa etin housuja joka paikasta mutta en millään tahtonut löytää hyviä. Kaikki oli niitä slimfittejä (yök!) eikä mitään leveämmällä lahkeella! H&m:stä sit ostin yhet slimfitit (ei farkkukangasta ja vähän joustavat) ja ne olikin aivan ihanat! Kokoa suuremmat olis saanut kyllä olla mut en edes kysellyt löytyykö suurempana vaan otin mitä löyty... Mut heidän mamma-trikoot on ihanat! Niitä mulla oli kahdet. Nyt pitäis yrittää löytää jotkin sortsit kesäks... Mulla ongelmana paksut reidet! Vaikka takapuolesta olis hyvät on aina reisistä liian tiukat. :(
 
Tähti, sullapa on tiukka täti! Eikö siinä listassa kuitenkin lue kans että pastöroidut käy? Viime raskaudessa mulle terkkari sano kans et tuorejuustot ei käy mutta sit hänen antamassaan listassa luki että kaikki pastöroidut tuotteet käy. Nyt en rehellisesti sanottuna ole edes lukenut tuota lista... :D Mä en normistikaan syö lainkaan kalaa, maksamakkaraa, leikkeleitä, metvurstia niin niitä ei tarvii edes miettiä. Alkoholia en tietty käytä lainkaan nyt. Ainoat mitä vältän on salmiakki ja lakritsi (suolistosairauden takia, viime raskaudessa kyllä söin silloin tällöin vähän), maksaa eri muodoissa (maksalaatikkoa söin kyllä viime raskaudessa pari kertaa) ja juustot katon et on pastöroituja. Eli ei pahemmin vaikuta raskaus mun ruokavalioon.
Voi luoja... Nyt kun kirjoitin tuosta maksalaatikosta mun alko tehdä mieli sitä ihan sikana! Nousi oikeen vesi kielelle... Huoh...

Joo pastoroituja pitää olla, ulkomaiset tuorejuustot eivät täytä vaatimuksia. En tiedä sitten, miksi pitää olla Valion, en usko että Arlan olisi suurempi riski listerialle...Sitä ylireagointia:singing:

Maksalaatikkoa kanssa niin himoitsen, yksi suosikeista aurajuuston ja graavilohen rinnalla:p
 
Mä kävelin esikoistani odottaessa lähimpään lastentarvikeliikkeeseen, joka myi haluamiani vaunuja ja ostettiin sitten samalla kaikki muukin tarvittava. Helppoa ja mukavaa, toki maksoi aika paljon mutta nyt kaikki kamat on valmiina tälle seuraavalle.
 
Tähti, piti vielä kommentoida noita housuja... Viime raskaudessa etin housuja joka paikasta mutta en millään tahtonut löytää hyviä. Kaikki oli niitä slimfittejä (yök!) eikä mitään leveämmällä lahkeella! H&m:stä sit ostin yhet slimfitit (ei farkkukangasta ja vähän joustavat) ja ne olikin aivan ihanat! Kokoa suuremmat olis saanut kyllä olla mut en edes kysellyt löytyykö suurempana vaan otin mitä löyty... Mut heidän mamma-trikoot on ihanat! Niitä mulla oli kahdet. Nyt pitäis yrittää löytää jotkin sortsit kesäks... Mulla ongelmana paksut reidet! Vaikka takapuolesta olis hyvät on aina reisistä liian tiukat. :(

Ihan samaan törmännyt, en kans yhtään tykkää slimfit malleista!:dead: Ehkä ikäjuttu. Saa olla leveämmät lahkeista.

Kesällä on kiva, kun voi käyttää vaan hametta, se on niin helppo vetästä päälle! :) Shortseista mahtaako löytyä äitiysmallia:rolleyes:
 
Mä kävelin esikoistani odottaessa lähimpään lastentarvikeliikkeeseen, joka myi haluamiani vaunuja ja ostettiin sitten samalla kaikki muukin tarvittava. Helppoa ja mukavaa, toki maksoi aika paljon mutta nyt kaikki kamat on valmiina tälle seuraavalle.

Tähtipölyä, tehtiin ihan samalla tavalla!:) Mies vielä sanoi, ettei hän lähde uudelleen kiertelemään liikkeitä, vaan kerralla otetaan kaikki. Nyt puuttuu enää jotain leluja pinnasängystä ja lastenhuoneen verhot:)

Ryhdyn puuhastelemaan niiden parissa, kun äitiysloma alkaa pian ( enää 18työpäivää):grin

Koska sinä Tähtipölyä aloitat äitiysloman?:rolleyes:
Varmaan ollaan synnyttämässä yhtäaikaa, kun samoissa mennään:p
 
Mie olen ostanut lähes kaiken käytettynä tori.fi:stä. Kaukalo+telakka ja sitteri samasta paikasta 40 eur. Brion vanhat yhdistelmät 40 eur joista sai pesemällä kuin uudet. Kirppareilta oon ostanut vaatteet ja saanu niitä myös kavereilta. Pinnasänkyyn törsäsin ja ostin sen uutena Ikeasta kun halusin sen mallin josta saa toisen pitkän sivun kokonaan pois. Mukula saa nukkua sitten pinniksessä about 3v asti ja siirtyä sit suoraan isoon sänkyyn. Kaikki muukin on jo hankittu, pesty ja laitettu paikoilleen. En halunnut jättää asioita hoidettavaksi vasta äitiyslomalle kun eihän koskaan voi olla varma miten raskaus etenee vaikka kaikki onkin mennyt hyvin tähän asti. Itse olen esim syntynyt 3 vkoa etuajassa 2 päivää sen jälkeen kun äitini aloitti loman :)

Muoks. Nyt 29+4
 
Tähtipölyä, tehtiin ihan samalla tavalla!:) Mies vielä sanoi, ettei hän lähde uudelleen kiertelemään liikkeitä, vaan kerralla otetaan kaikki. Nyt puuttuu enää jotain leluja pinnasängystä ja lastenhuoneen verhot:)

Ryhdyn puuhastelemaan niiden parissa, kun äitiysloma alkaa pian ( enää 18työpäivää):grin

Koska sinä Tähtipölyä aloitat äitiysloman?:rolleyes:
Varmaan ollaan synnyttämässä yhtäaikaa, kun samoissa mennään:p

Mulla alkaa mammaloma 21.4 mutta olen esikoisesta edelleen kotona,niin töitä ei ole tarvinnut järjestellä lomaa varten.
Todella, varmaankin puhkitaan samaan aikaan, ellei toinen/molemmat synnytä etuajassa/yliaikaisena.:)

Mietinkin tossa eilen, että suunnilleen 9-13viikkoa jäljellä ennen synnytystä, jos ajatellaan, että useimmat vauvat syntyvät +- 2viikkoa lasketusta ajasta.
 
Mun esikoinen synty etuajassa, päivää ennen kuin äitiysloman piti alkaa! Kotona olin lajitellut vauvan vaatteet kasoihin värien mukaan pestäväksi (oltiin saatu älyttömät määrät vaatteita tutuilta) mutta en siis ollut pessyt niitä vielä. Mies sai sit pestä urakalla mun ollessa sairaalassa. :D Ja piti tosiaan olla töissä vielä viimenen työpäivä ja supistusten välissä sanelin miehelle listaa vietäväksi töihin seuraajalle. :D
 
Me hankittiin kaikki käytettyinä. Brion turvakaukalo ja telakka tori.fi:stä ja yhdistelmävaunu samaa sarjaa eli kaikki toimivat keskenään. Ollaan oltu tyytyväisiä, vaikka ei ne ehkä viimeisintä muotia ole ☺️ Pinnis oli jopa isänsä vanha, mutta aika siinä jäi tosi lyhyeksi eli melkein perhepedistä suoraan isojen poikien sänkyyn Hoitopöytää ei olla tarvittu, kun on ollut sellaiset kodit joissa kodinhoitohuone. Sitteri oli kaverilta, samoin leikkikaari.

Turvaistuin ostettiin uutena, sentään jotain ☺️

Muoks. Nämä siis esikoiselle, jotka periytyy toiselle. Ja hän ei saa luultavasti edes äitiyspakkausta, joten voisi olla hyväkin, että sukupuoli olisi toinen, että saisi jotakin omaakin ☺️
 
Varovasti ilmoittaudun tänne uudestaan. Edellinen keskenmeno oli marraskuussa. Nyt raskaana uudelleen. Ikää 44 vuotta ja kaksi keskenmenoa koettuna, joten ei vielä uskalla miettiä hankintoja. Viikkoja mahdollisesti 5+4 tai jotain sinnepäin.
 
Takaisin
Top