Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Satru: Meidän synnytykset ovat olleet hyvin samantapaiset, jos niin edes voi olla Eli minulla alkoi kanssa lapsivesien menolla, jonka jälkeen alkoivat supistukset ja synnytys päättyi imukupilla. Kokonaisuudessaan aikaa meni 9 h.
 
Tää mobiili heitti mut pois koko foorumista enkä muistanu salasanaa eikä salasanan resetointikaa toiminu. Iski paniikki. Taas täällä! Huoh. Ja mieskin sai kuulla kunniansa että tääkin on hänen vikansa

Äippälaatikko haettu ja tutkailtu. Sulosia. Huomenna muijaporukalla perinteiselle picnicristeilyllä. Nyt jää skumpat ja keskityn syömiseen.

Maanantaina sokerirasitus niin syödään vielä kun voidaan
 
12 vuotta sitten kun olin sairaalassa esikoisen käynnistyksessä osastolla niin kyllä mulle tarjoiltiin ihan kunnon ruoka vaikka oli jo supistuksetkin käynnissä. :wideyed: Muistan miten söin ja välillä nousin kävelemään kun supistus tuli. Lisäksi popsin suklaata siellä osastolla.. Synnytyssalissakin tarjoiltiin voileipää kun näytti että synnytys pitkittyy. :wideyed: Ja lopulta sitten päädyttiin siihen kiireelliseen sektioon. Eikä maha ollut todellakaan tyhjä.. Onkohan käytännöt sitten niin paljon muuttuneet tässä välillä?
 
Marituuli, mä synnytin esikoisen v 2000 ja silloin tosiaan en saanut syödä mitään kiinteetä. Ja helmikuussa 2015 synnytin kuopuksen (käynnistettiin aamulla) ja kun olin osastolla yön en saanut syödä kuin jugurttia ja juoda aamulla. Synnytyksen aikanakin sain jugurttia lisää. Ja itse asiassa edellisenä päivänäkin sain vasta iltapalan syödä kun odoteltin että synnytyssali vapautuisi ja päästäisiin käynnistykseen mutta vasta kun tuli päätös että siirretään aamuun sain syödä kunnolla. Ihme jos noin paljon vaihtelee käytännöt?!
Mun ymmärtääkseni ei ole turvallista nukuttaa ellei vatsalaukku ole tyhjä. En kyllä tiedä miten se vaikuttaa mut kuitenkin. Miksi siis otetaan se riski että annetaan syödä kun synnytyksessä nyt aina on se hätäsektion riski?
 
Marituuli, mä synnytin esikoisen v 2000 ja silloin tosiaan en saanut syödä mitään kiinteetä. Ja helmikuussa 2015 synnytin kuopuksen (käynnistettiin aamulla) ja kun olin osastolla yön en saanut syödä kuin jugurttia ja juoda aamulla. Synnytyksen aikanakin sain jugurttia lisää. Ja itse asiassa edellisenä päivänäkin sain vasta iltapalan syödä kun odoteltin että synnytyssali vapautuisi ja päästäisiin käynnistykseen mutta vasta kun tuli päätös että siirretään aamuun sain syödä kunnolla. Ihme jos noin paljon vaihtelee käytännöt?!
Mun ymmärtääkseni ei ole turvallista nukuttaa ellei vatsalaukku ole tyhjä. En kyllä tiedä miten se vaikuttaa mut kuitenkin. Miksi siis otetaan se riski että annetaan syödä kun synnytyksessä nyt aina on se hätäsektion riski?

Tää mun synnytys oli Kotkassa vuonna 2004. Ja ei siis nukutettu sektiossa vaan puudutettiin. Mutta kummallista tosiaan että annettiin syödä..
 
Satru ja Tähti-73, hauskaa että tekin tulette Hyvinkäälle. Ihan hyvät kokemukset Hyvinkäästä jäi, kaikki tapahtui vaan kovin nopeasti, kun ehdin olla siellä vain 30min, kun vauva oli jo syntynyt. Siellä oli silloin sattumoisin tosi ruuhkainen hetki ja edellinen saatiin juuri siirrettyä salista pois, koska minä olin tulossa (klo 3 yöllä). Että aika kiirusta kyllä piti sillä kätilöllä sinä yönä, hienosti hän minunkin nopsan synnytyksen hoiti, vaikka ei ollut varmaan ehtinyt taukoja juuri pitää. Olisin varmaan mennyt sairaalaan jo hieman aiemmin, mutta siinä oli sellaista sotkua, että Hyvinkäällä synnytysosastolla ei vastattu (kaikki kätilöt olivat kiinni saleissa) ja sitten soiteltiin Kätilöopistolle ja sieltä soittivat Hyvinkäälle ja taas meille ja pähkäiltiin, mihin mä oikein lähden. Sitten sanoivat, että klo 3 saavat salin vapaaksi ja lähdin sinne sitten taksilla. Nykyään heillä on kuulemma puhelimet myös siellä saleissa eli vastaavaa sotkua ei enää pääse tapahtumaan. No loppu hyvin, kaikki hyvin!

Mennään Satru tosiaan aika samoissa viikoissa. Ja tasaiseen tahtiin taitaa vauvoja syntyä tuolla loppukeväästä ja kesällä muutenkin.

Jotenkin tuntuu, että pitäisi jossain vaiheessa mennä vielä ultraan, että pääsisi varmistamaan, että kaikki hyvin, virtaukset ym. Onkohan hinnoissa mitään eroja? ei varmaan, kallistahan se on.

Kisu75 22+5
 
Päivitin listaan Satrun osalta tiedon, että poika tulossa :) ja Sikuriinin sektiopäivän. Uusin lista on nyt siis sivulla 79. Nostan sen viestiketjuun aina silloin tällöin uusimmaksi, mutta en ihan joka välissä. Ehkä ensi viikolla, jos Satomilta tulisi synnytysuutisia.....

Tosi kiva kuulla Sikuriini, että käynti meni hyvin. Ei ole enää pitkä aika!
Täällä itsekin odotan että pääsisi jo synnyttää. Ei näytä tulevan. Varmaan menee yli kun aiemmin tullu ennen. Ei sinänsä kiire mutta vauva kasvaa kokoajan ja ite on niin turvoksissa että olo järkky. Kipeitä supistuksia öisin ollut, jos jo pian tapahtuisi! :-)
 
12 vuotta sitten kun olin sairaalassa esikoisen käynnistyksessä osastolla niin kyllä mulle tarjoiltiin ihan kunnon ruoka vaikka oli jo supistuksetkin käynnissä. :wideyed: Muistan miten söin ja välillä nousin kävelemään kun supistus tuli. Lisäksi popsin suklaata siellä osastolla.. Synnytyssalissakin tarjoiltiin voileipää kun näytti että synnytys pitkittyy. :wideyed: Ja lopulta sitten päädyttiin siihen kiireelliseen sektioon. Eikä maha ollut todellakaan tyhjä.. Onkohan käytännöt sitten niin paljon muuttuneet tässä välillä?
Kun jotain outoa mustakin tässä on. Eri sivustoillakin on vähän eri juttuja. Ja ihan nää kielletyt ruoka-aineet. Ei ne sitten kuitenkaan niin kiellettyjä olekaan. Kätilö ultrassa huitas kädellään kun kyselin tarkemmin kahvin juonnista. Tai aurajuusto, saa syödä. Sitten neuvolasta tulee eri tietoa.

Välillä musta tuntuu, että naisten kiusaksi on tehty kaikenlaisia rajoitteita ja ohjeita yms. Eikä lääketiede ole vieläkään selvittänyt mikä käynnistää synnytyksen. Tai sitten se on joku suuri vaiettu salaisuus, kuten toimivat miesten e-pillerit...:signs017

Nimim. "Naisasianainen" :wav
 
Mie oon raskauden ajan syöny niin kuin ennenkin eli juonu aamukahvia ja syöny aurajuustoakin :) monet ylitulkitsee ruokalistoja mut se mikä mua ärsyttää niin sitä tekee myös osa neuvolan terkoista. Kohtuus kaikessa on hyvä sääntö.
Ainoat asiat mitä välttelen kokonaan on vakumoitu kala, pientilojen suoramyyntituotteet sekä tupakki/viinakset. Ja raakana syötävät vihannekset/hedelmät pesen normaalia tarkemmin. Suolalohta söin jouluna. Oli tuoreena tiskistä haettu ja itse valmistettua. Muuta ei seurannu ku kipeet nilkat liiasta suolasta :) Isoilla meijeri/maitotuotevalmistajilla on omat seurantalabrat joten suomalaisia tuorejuustoja jne voi syödä ihan huoletta. Ennemminkin listerian voi saada niistä pesemättömistä kasviksista... Niin ja mulla on siis teollisuuslaborantin koulutus joten saatan aiheesta jotain vielä muistaa vaikken niitä hommia ole tehnyt aikoihin ;)
 
Niin, siitä graavilohestakin. Sain jossain vaiheessa tietää, että joooooo, jos on ite tehtyä niin sitten voi syödä! Paitsi jos on itämeren lohesta, niin ei voi. :smiley-angry017
 
Mä olisin varmaan paljon rennompi näitten ravintoasioitten suhteen mut mies on hirveän tarkka, joten en ole sitten syönyt mitään graavikalaa enkä sushia, kun se paheksuisi ja stressaisi. Mutta se on sanottava, että jos ostaa kaupan kalatiskiltä niin kannattaa varmistaa ettei se sitten kumminkin ole tullut vaakuumipakattuna sinne kauppaan. Ei nimittäin ole mitenkään itsestäänselvää!

Mä myös juon rooibosteetä koska Suomen kielto on musta täysin järjenvastainen. Ei se ole missään muualla kielletty ja monissa länsimaissakin sitä suorastaan suositellaan. Ärsyttää tuollainen varmuuden vuoksi kieltäminen kun se vie mun mielestä uskottavuutta niiltä järkevämmiltäkin suosituksilta. Kofeiinin välttelyyn olen panostanut ja yritän saada sitä korkeintaan yhden annoksen päivässä.
 
Mä oon nyt tehnyt viimeisiä hankintoja. Kävin eilen hakemassa pullonlämmitin/sterilointilaitteen, tilasin rengasliinan ja osti vauvalle patjan pinnasänkyyn sekä hain ystävältä sitterin. Ostin myös maidonkorviketta, vaippoja varmaan täytyy hakea vielä vähän lisää, on vaan sellainen pikkupakkaus. Päivät hupenee ja leikkaus hermostuttaa vähän, öisin tulee vähän mietittyä vaikka ei se sillä parane.
 
Mä oon nyt tehnyt viimeisiä hankintoja. Kävin eilen hakemassa pullonlämmitin/sterilointilaitteen, tilasin rengasliinan ja osti vauvalle patjan pinnasänkyyn sekä hain ystävältä sitterin. Ostin myös maidonkorviketta, vaippoja varmaan täytyy hakea vielä vähän lisää, on vaan sellainen pikkupakkaus. Päivät hupenee ja leikkaus hermostuttaa vähän, öisin tulee vähän mietittyä vaikka ei se sillä parane.

Viimeisiä hankintoja mäkin olen täällä tehnyt. Vaipparoskiksen löysin halvalla käytettynä netistä (uutena tosi kallis malli), vaippoja, äidinmaidonkorviketta (tosin toivon et oma maito riittäisi) ja vauvanpesänkin innostuin kuitenkin vielä ostamaan. Enää 12 yötä! :eek:

Mulla on täällä vaan nyt ongelma esikoisen kanssa kun kaatui pihalla ja loukkasi polvensa. :( Kainalosauvoilla nyt kinkkaa ja mun pitää jaksaa passata ja toimia pojan jalkoina.. murtunut polvi ei ollut mutta joku muu vamma siinä voi olla koska on niin kipeä eikä polvi suoristu täysin. Lisäksi pojalla on tiedossa ensi torstaina nielurisaleikkaus. Otin nyt vielä tähän väliin sen kun olen itse vielä yhtenä kappaleena ja saan annettua pojalle täyden huomioni.
 
No onpas sulla Marituuli hoitsuhommia. Meillä oli just miehen poika viikon, ja homma meni sairastamiseksi. Kovin oli tuskainen pikku korvapotilas. Mulle tämmönen kaikki on uutta, kun vasta totuttelen perhe-elämään.
 
Mä aloitan hankinnat siitä kuivausrummusta. Piti tänään käydä kattelee, mutta on niin kova väsy taas, ettei jaksa mitään.

Makuuhuonetta pitäisi järjestellä, että sinne mahtuu pinnasänky. Pitää ostaa toimivammat kaapit, oon niitä miettiny kyllä jo monta vuotta. Inspiraatiota odotellessa... Pitää varmaan joku lista tehdä noista hankinnoista. En tykkää hirveesti shoppailla, niin tarviin jonkun ohjenuoran...

Lettuhei, just toi varmuuden vuoksi kieltäminen muakin vituttaa. Mä oon sen kahvin juonnin onnistunut rajoittaa aamukahviin. Ihan spessutapauksissa, niinku tänäänkin, juon extrakupillisen synttäreillä.

Muuten, kun on siirtynyt alkoholittomaan olueen, niin juomakustannukset on nousseet. Tiesittekö, että alkoholiton olut on kalliimpaa kuin alkoholillinen! Kyllä taas meitä sorretaan! :woot: :wink
 
THL:n virallisissa suosituksissa ei ole. Käytännössä ne on ihan turvallisia, Valion pehmeissä juustoissa ei ole esiintynyt listeriaa yli kymmeneen vuoteen ja ne tosiaan pakataan kuumana.
 
No onpas sulla Marituuli hoitsuhommia. Meillä oli just miehen poika viikon, ja homma meni sairastamiseksi. Kovin oli tuskainen pikku korvapotilas. Mulle tämmönen kaikki on uutta, kun vasta totuttelen perhe-elämään.

Tämä on tällaista aina esikoisen kanssa.. vasta oli viikon kotona sairastamassa mahdollista influenssaa. Sitä ennen oli viime kuussa käsi kipsissä rannemurtuman takia. Varsinainen kovan onnen soturi tämä poika. :( Jatkuvasti sairas tai loukkaa itsensä. :(
 
Takaisin
Top