Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sikuriini: Ainakin minä ajattelin, että hyvä kun tulee muutos, mutta onneksi itse ehtii tienata täydet lomat
 
Nyt kun tuli tieto että huhtikuun alusta tulee voimaan laki että vanhempainvapaalla kertyy vaan puolelta vuodelta lomaa mietin että mahtaako tää päteä jo alkaneita äitiyslomia. Onkohan kellään parempaa tietoa?


Lehdessä luki, että jos jää äitiyslomalle ennen huhtikuun alkua niin lomakertymä tulisi vanhan lain mukaan. No, ei ajankohtaista mulle. Sen sijaan tämä taitaa kannustaa jakamaan lomat kummankin vanhemman kesken? Jos vaikka äiti pitää 6kk lomista ja isä loput, niin lomakertymä on molemmilla normaali?

Me ollaan joka tapauksessa suunniteltu jakavamme vanhempainvapaita jonkin verran ja mulla jää myös tämän vuoden vuosiloma pidettäväksi perhevapaiden jälkeen, koska äitiysloma alkaa kesällä enkä oikein näe järkeä pitää kesälomaa ennen sitä. Pitää sitten vähän katsoa, miten tämän saa optimoitua imetyksen kanssa. Saisin oltua kotona, kunnes lapsi on puolivuotias, ilman että lomakertymä kärsii, mutta se ei ehkä riitä kun tuskin puolivuotiaana ollaan vielä siinä tilanteessa, että lapsi pärjäisi kiinteillä työpäivän ajan. Mutta varmasti näitä on aika turha suunnitella kovin tarkasti etukäteen, kun lapsi voi pistää kaiken uusiksi.
 
Ai, no sitten se nimenomaan koskee minua. Toisaalta olen sitä kyllä ihmetellytkin, että miten lomalla voi kertyä lomaa, mutta tyytyväisenä toki ottanut rahat taskuun ;) Näillä mennään.
 
Mitenkäs pitkiä teillä on aiemmat synnytykset olleet? Mulla tuo esikoisen yritys kesti n. 21 tuntia kunnes päädyttiin sektioon. Tämä laskettu siitä kun supistukset alkoivat, suurin piirtein. Saattoi olla kauemminkin. Kyseessä oli käynnistys viikolla 42.

Mulla kesti viimeksi n.18h siitä kun suht säännölliset supistukset alkoivat, että vauva oli sylissä. Ihan siedettävä mun mielestä mutta mä kuulunkin niihin onnellisiin, joilla on vain hyviä muistoja synnytyksestä. Toivottavasti mukava kokemus toistuu, eikä nyt ole sitten joku toinen ääripää tiedossa..
 
Mulla kaksi ekaa alkanut lapsiveden menolla kotona ja siitä laskettuna eka kesti 26h ja toinen 5h. Kolmas käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja sitten oksitosiinilla, supistusten alusta meni 3h.
 
Mulla esikoisen syntymä alkoi lapsivesien menolla rv 32+2. Hakeuduin sairaalan päivystykseen, jossa sain kortisonipiikkejä ja laitettiin antibioottitiputukseen. Sanottiin, että jään sairaalaan vuodelepoon ja yritetään pitää vauva mahassa vähintään 2 viikkoa, sen jälkeen ei estellä, jos lähtee syntymään. Meni 1,5 vuorokautta ja vauvan tila heikkeni niin paljon, että tehtiin kiireellinen sektio... Vauva oli teho-osastolla 5 päivää ja sairaalassa yht. noin 1,5 kuukautta.

Tuon kokemuksen jälkeen, päällimmäiset toiveet tälle synnytyskerralle on päästä vähintään rv:lle 37 ja se, että vauvan saisi mahdollisimman pian itselleen (esikoisen sai hetkeksi syliin ensimmäisen kerran hänen ollessa hieman yli 4 vrk ikäinen, ja koko sairaalassaoloaikana rajallisesti. Huomaan, että asia mietityttää itseäni vieläkin ja paljonkin, vaikka lapsi on täysin terve ja hienosti kehittynyt jne).
 
Ja mulla eka alkoi lapsivesien tihkumisella rv 38+6 kesti oppikirjamaiset 12 h
Toka supistuksilla rv 39 ja kestikin pidempään, 18h
Kolmas lähti vesien tihutuksella ja supistuksilla rv 40+2 ja kesti 3,5h
Neljäs, eka käynnistetty, enää 1,5 h ja rv oli 40+3
Loput sitten samaan tapaan, nopeita alta tunnista max kahteen, käynnistettyjä kaikki, mikä mistäkin syystä ja viikkojen 37+5- 40+5 välillä.
 
Ensimmäinen synnytys alkoi lapsivesien menolla, kesti 10h ja imukupilla otettiin lopuksi pois kun sydänäänet katos..napanuora oli kaks kertaa kaulan ympäri. Toka raskaus alkoi supistuksilla, kesti 16h30min. Kalvot puhkastiin jossain vaiheessa kun ei auennut tarpeeksi nopeasti. Kolmas alkoi supistuksilla, kalvot puhkastiin taas ja sit alkoi tapahtumaan. Synnytys kesti 8h. Jos tää neljäs tulis sit jo pieraisemalla? :D
 
Kiitos noista synnytyskokemusten jaoista! Saa vähän edes kuvaa, mitä siellä tapahtuu. Kauheen yksityiskohtaisesti en viitti jäädä niitä miettimään, ettei tule pakokauhua... Tai no, oon mä ehkä sen verran iso tyttö jo, että pystyy pitää ajatukset kurissa... :)

Luin ton kivulievityslinkinkin. Mulla on reilu 1 km synnytyssairaalaan, koitan ehtiä ajoissa. Vaikka mulle sanottiin tässä muutama vko sitten, että varmaan myöhästyn synnytyksestäkin. :D

Mutta sitä en tajua, että mistä se synnytys lasketaan käynnistyneeksi? Jos joku on synnyttänyt vuorokauden ja tuolla sanottiin, ettei kiinteää ruokaa saa turvallisuuden takia syödä kun synnytys on käynnistynyt? Täääähh? Välillä tuntuu, että näissä synnytyshommissa lääketiede on ihan kehittymätöntä. Tai pysähtynyt jollekin luvulle. Eikä noita kivunlievitysvaihtoehtoja ihan hirveesti ole, kun otetaan huomioon kuinka yleinen "sairaus" synnyttäminen on.

Mulla tänään rv 22+5. Vatta, rinnat ja peppu (ja reidet!) jatkavat kasvuaan... Närästys on vähän hellittänyt, väsymys on iskenyt ja oon rautakuurilla. Piti ottaa isoisän dosetti käyttöön, että muistaa ottaa kaikki päivän vitamiinit :) !

Tilasin äitiyspakkauksen ja laitoin päivärahahakemuksen vetämään. Työmotivaatio on edelleenkin kadoksissa, onneksi huomenna on perjantai!
 
Sirpa40, mä en tiedä ihan tarkkaan mistä synnytys lasketaan käynnistyneeksi, jotain kun on säännölliset supistukset ehkä 5 min välein tai jotain. Mut mulla kun on 2synnytystä käynnistynyt lapsivesien menolla niin lasken siitä, eihän sitä siinä kohtaa enää estellä ja mulla alko supistukset samantien kanssa, vaikka sairaalan papereissa lukee joku muu aika. Kiinteitä ei saa syödä sen takia et jos joudutaan tekemään hätäsektio on vatsalaukkku tyhjä ja turvallista tehdä nukutus. Ekassa synnytyksessä mä litkin Lämmin kuppi-keittoja että sain energiaa. Jotain kiisseliä olis kans saanut syödä mut en halunnut.
Rv9+0
 
Kyllä synnytys lasketaan käynnistyneeksi niistä säännöllisistä supistuksista. Vesien menosta ei voi laskea ellei supistukset ala heti säännöllisinä. Mulla saattanut mennä useampi tunti vesien menosta ennen kuin synnytys ollut käynnissä.
 
Okei. Kun jossain "mitä-pakata-synnytyskassiin-mukaan" -ohjeessa luki että "...jotain hyvää syötävää mistä itse pidät". Justjust. En sit ota juustonaksupussia... :happy ;)

Mutta hitto, kun tulee paljon tietoa! Tässä menee illat pitkät kun opiskelee tätä hommaa! Tämä aika sitten vapautuu vauvalle :).

Ootteko muuten käynyt terveys.fi -sivuilla? Siellä on tosi hyvät sivut raskauden vaiheesta, noin niin kuin ensisynnyttäjän näkökulmasta. Siellä luki synnytystapa-arviostakin jollain vkolla 3x. Mulla on aika hyvin mennyt noiden vaivojen kanssa yhteen toin kuvauksen kanssa. Siis ne vaivat mitä tässä nyt on ollut, vielä ei hirveesti.

Olispa jo kesä ja vauva täällä!

Hyvää perjantaita kaikille :cat: ! (Nymmää löysin hymiöt...hihhhih :hello2)
 
Sirpa40, voit hyvin pakata ne juustonaksut mukaan jos haluut, voit sitten napostella niitä synnytyksen jälkeen sairaalassa ollessa. :)
Tää mobiiliappi on muuten hyvä mut harmittaa kun hymiöitä näkyy vaan muutama... :(
 
Mulla oli tänään neuvola, nyt siis rv 33 menossa. Kaikki oli ihan hyvin. Oli huvittavaa, kun terveydenhoitaja mittaili sf-mittaa ja kuunteli sydänääniä, niin vauva hyöri ja pyöri ja potki niin paljon, että ei meinannut ensin onnistua mittailut... piti pitää pieni tauko ja kokeilla sitten uudestaan! Sf-mitta oli nyt 30 cm, eli tasan keskikäyrällä. Viime neuvolassa n. 5 viikkoa sitten se oli vähän yläkäyrällä. Vauva muuten oli aikalailla pää alaspäin jo, vaikka liikkui tosiaan vielä paljon ja vielä on tilaa vaihdellakin asentoa.

Sain myös ajan lääkärin vastaanotolle 4 viikon päähän, eli sitten on 36 viikkoa tullut täyteen, ja siellä olisi tarkoitus samalla tehdä synnytystapa-arvio.

Tällä neuvolakäynnillä piti täyttää myös pari lomaketta taas; toinen koski mielialaa yleisesti ja toinen kartoitti parisuhdeväkivaltaa. Tuntuu kyllä hassulta, että pitää täytellä niin paljon kaikkia paperilomakkeita, mitkä menee sitten saman tien roskiin. Ei kovin ekologista... nuokin kyselyt voisi mielestäni tehdä netissä, vaikka siinä vastaanoton yhteydessä.

Täytyypä käydä Terveys.fi -sivustolla, en ole käynyt. Kiitos Sirpa40 vinkistä! Ja mulla muuten on jo pari suklaapatukkaa valmiiksi ostettuna sairaalakassiin pakattavaksi :)
 
Päivitin listaan Satrun osalta tiedon, että poika tulossa :) ja Sikuriinin sektiopäivän. Uusin lista on nyt siis sivulla 79. Nostan sen viestiketjuun aina silloin tällöin uusimmaksi, mutta en ihan joka välissä. Ehkä ensi viikolla, jos Satomilta tulisi synnytysuutisia.....

Tosi kiva kuulla Sikuriini, että käynti meni hyvin. Ei ole enää pitkä aika!
 
Minäkin sain sektioajan tänään. Se on 30.3.
Ja tällä kertaa ilman tylytystä mistään painosta tai muusta. Kaikki oli ihan selvää. Olen niin helpottunut.

Jee,kiva kuulla, että käynti meni hyvin ja jäi hyvä mieli. Ihan kohta sulla on vauva sylissä.:Heartpink
 
Mutta hitto, kun tulee paljon tietoa! Tässä menee illat pitkät kun opiskelee tätä hommaa! Tämä aika sitten vapautuu vauvalle :).

Ootteko muuten käynyt terveys.fi -sivuilla? Siellä on tosi hyvät sivut raskauden vaiheesta, noin niin kuin ensisynnyttäjän näkökulmasta. Siellä luki synnytystapa-arviostakin jollain vkolla 3x. Mulla on aika hyvin mennyt noiden vaivojen kanssa yhteen toin kuvauksen kanssa. Siis ne vaivat mitä tässä nyt on ollut, vielä ei hirveesti.

Olispa jo kesä ja vauva täällä!

Hyvää perjantaita kaikille :cat: ! (Nymmää löysin hymiöt...hihhhih :hello2)

Näin on Sirpa40!:) Tietoa on vaikka miten ja... ja hyvä että sitä jaetaan. Mullakin on pää niin pyörällä, huhh:wideyed:

Ensisynnyttäjänä sitä on niin vihree hassuine kysymyksineen.. mutta ihan selviä ei taida nämä olla kokeneillekaan:p

Vihdoin sain kuulla, että on valittu äitiysloman tuuraaja, mutta aikataulullisesti vetää kireälle, etten ehdi opettaan häntä kuin alle pari viikkoo:inpain:

Puhuitte kesälomista, mulle sanottiin, että säilyvät, eli saa täyden kesäloman kun palaan töihin...(äitiysloma alkaa 9.4.) :)
 
Joo, oli juttua tuosta lainmuutoksesta muuallakin, ja ilmeisesti jos TESsissä on paremmat ehdot niin ne pätee sitten sopimuskauden loppuun asti. Eli voi hyvinkin olla, että suuri osa meistä saa vielä vanhan lain mukaiset lomat.
 
Takaisin
Top