Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle tuli mieleen, että oletko Tähti kuullut/kiinnostunut menemään yksityiseen neuvolaan?
Ainakin täällä Helsingissä niitä on tarjolla ja siellä kätilöllä on aikaa kuunnella ja ultrata joka kerta ihan toisin kuin kunnallisella. Tokihan se maksaa mutta ei ole kuitenkaan super kallista. Itse en ole käynyt mutta esikoistaan odottava ystäväni käy kunnallisen lisäksi yksityisessä neuvolassa ja kehuu tapaamisia runsaasti, hänellä oli myös pieni muotoista synnytys kammoa ja se tuntuu nyt kadonneen.

Tähtipölyä:)
tuo on käynyt mielessä, tosin olen ollut meidän neuvolaan ihan tyytyväinen..sydänääniä pääsee aina kuuntelemaan:) Olen nyt ajatellut sitä yksityistä loppuraskauden ultran suhteen, jollen pääse synnytystapa-arvioon, tai sitten menen kuitenkin varuiksi vielä lisäksi yksityiselle..:)
 
Niin joo, katsottiinhan se vauvan asento ja tehtiin kokoarvio, mutta se meni puolella kilolla pieleen, yläkanttiin. Minähän pääsinkin loppuvaiheessa monet kerrat tutkimuksiin, kun synnytys meni niin paljon yli, lopulta 42+2. SE oli hermoja raastavaa aikaa ;)
 
Mä pääsin radin takia synnytystapa-arvioon viikolla 37 Tyksiin, mutta siltikään mua ei alettu käynnistämään ennen kuin vasta yliaikakontrollin jälkeen viikolla 42. Jos siis ei ole mitään riskejä esim. lapsi pienikokoinen tai makrosominen, insuliinihoitoinen radi, raskausmyrkytys tai hepatoosiriski yms. ei käynnistetä aiemmin pelkästään iän, ylipainon tai ruokavaliohoitoisen radin vuoksi. Näin ainakin mun tapauksessa, mutta mulla vasta 40 vuotta ikää, kun vauva syntyi. 2 viikkoa sen jälkeen täytin 41. Tsemppiä Marituulille ja Sikuriinille tuleviin sektio/synnytyksiin. Ilmeisesti teillä aika pian alkaa jotain tapahtumaan ?
 
Mulla ei kohdunsuu kertakaikkiaan auennut ja siksi ei lähdetty käynnistämään. Poika päätti sitten tulla omaan aikaan ja syntyi yöllä, kun aamulla olisi käynnistetty. Se onkin nyt jännä tämän toisen kanssa, kun LA on elokuun lopussa, niin oletan ilman muuta että syyskuulle menee.. Mitäs jos sitten tuleekin äkkilähtö, kun asumme nyt vajaan tunnin ajomatkan päässä

Nyt on raskaudessa suvantovaihe.. 1,5 viikon päästä eka lääkäri, reilu kk rakenneultraan. Olo on helpottanut, ruoka ja varsinkin herkut alkaa maistua
 
Palaan vielä vaippa-asiaan. Mä aattelin kokeilla kestoja, kun saan kaverilta ison pussillisen niitä. Tykkään pyykkihommista, ja enemmän ärsyttää roskisten kuskaaminen ja vaippojen kantaminen kaupasta kun ei oo autoakaan. Mutta katotaan nyt miltä se homma tuntuu. Sitten sen vasta näkee kun on muksu sylissä.

Noel:)
Palaan kanssa vaippa-asiaan, sillä anoppi oli ostanut metri tolkulla Eurokankaasta harsokangasta ja sanoi ompelevansa 20kpl kestovaippoja tulevalle pojan pojalle!!:laughing021
En siis tiennyt mitään, kun miehen äiti oli ominpäin käynyt hankkimassa kankaat...:wideyed:
Koko vaippa-asiasta en ollut hänen kanssaan keskustellut sanaakaan.

Tietenkin olin kohtelias, vaikka mies ehti mut jo ympäripuhua, ettei kestoja meille oteta käyttöön...Itse siis alunperin ajattelin ainakin "kokeilla" niitä. Miehen mielestä vauvassa on muutenkin työtä riitävästi, ilman lisäpyykkäystä:)

Tuleva mummo on näköjään kova hössöttämään, vaikka on niin kipeä reumansa takia, ettei kädet meinaa edes toimia... Sanoinkin, että voi kun suotta otat kovastii työtä itsellesi ompeluhommasta...:notworthy
 
Sirpa40,
Onko teillä lekuri neuvolassa rv 24-25 normaalikäytäntö?:rolleyes:

Mulla oli lääkäri alussa rv13. ja seuraava on sitten lopussa... Lääkärikäyntejä täällä on vaan kaksi.

Synnytysvalmennustakin on vaan 3 kertaa, jota ihmettelen, kun työkaverit töissä puhuvat 5käynnistä...:singing:
Tähti-73, näin ymmärsin. En oo vielä lääkäriä nähnyt ja nyt ekaa kertaa just noilla vkoilla. Ja ymmärsin myös, että jos kaikki on ok, niin lääkäriä en sitten enää näekään.

Synnytysvalmennusta on neuvolassa ryhmässä vkon 30 jälkeen yhteensä 4 x. Sitten kerran myös synnytyssairaalassa. Ja sitten järkkäävät sen tutustumiskäynnin. Uudellamaalla mäkin olen.

Mäkin haluisin sen arvion, ihan vaan iän puolesta. Voi olla alitajuistakin, ettei ole lähtenyt nuorempana synnytteleen, jos ei vaikka pysty. Ja, jos lähdetään väkisin puskemaan pihalle, niin tosiasiahan on, ettei paikat korjaannu tässä iässä samaa tahtia kuin 30-kymppisellä! Siinä voi seksielämä jäädä pidemmäksi aikaa. Se mua vituttaa, jos niin käy.

Mä taisin just nyt päättää, että meen sen yksityisellä teettämään, jos toi julkinen puoli alkaa säästelee. Lueskelin netistä, että se tehdään sitten jotain 34 vkolla tai jälkeen ja tsekataan sikiön asento myös. Mun tekis mieli myös ylimääräiseen ultraan parin kk päästä. Se oli niin mageeta nähdä se kaveri ja toi paljon iloa mun tilanteeseen.

On tää "hyvinvointiyhteiskunta" muuten ihan perseestä. Pohjois-Suomessa alkaa oleen tilanne kuin keski-Sudanissa. Naiset ei pääse sairaalaan synnyttää. Ihan kolmannenmaailman menoa. Ja sote-alue ei tuo helpostusta siihen, päinvastoin, sektio-sairaalat vähenee ja sitä leikkausta kun ei ihan kaikki mediheli-lääkärit tee.

Päätän purkaukseni täältä tähän... :D Jos luit tänne saakka, niin (y) :) :) :)
 
Mä en kans tajua miten pohjoisessa tai muuten syrjäisillä seuduilla asuvat kestävät loppuraskauden jännityksen, ehtiikö ajoissa sairaalaan vai ei? Asun Kaarinassa ja motaria suora tie TYKSiin, perillä n 12 minuutissa. :)
Viime raskaudessa neuvolatäti kielsi mua menemästä saaristoon isäni luokse jouluna tai sen jälkeen kun epäiltiin ennenaikaista synnytystä (jouluna oli viikkoja jotain 32 ja sain kortisonipiikitkin jo). Mut mä en ollut kovinkaan huolissani tuolloin vaan tehtiin Tukholman-risteily Tapanin päivänä ja uutta vuotta juhlittiin saaristossa... :D Tosin tunnen yhden, joka on merivartiostossa töissä (saaressa on oma merivartioston tukikohta) ja varmistin et hän oli töissä uuden vuoden. :) Ja tuo raskaus sit käynnistettiin viikolla 38!
 
Juuri tätä minäkin tarkoitan:singing:

En välttämättä koe pelkopolia omakseni, pelko ei ole sillä tavalla hallitsevaa...
Mulla on sama juttu. En koe myöskään, että pitäisi mennä pelkopolille tai neuvolapsykologille. Pelko johtuu lähinnä varmaan siitä, ettei tiedä mitä tuleman pitää. Ja mulla just se, että miten parantuu tässä iässä.

Ainiin, käytiin kirppikseltä ostaa eilen ekat vauvanvaatteet! Hitsin pieniä! Kaks kassillista rahaattiin, rahaa meni vajaa 40eur. Piti nestistä käydää kattoo vauvojen kokotaulukko, kun ei ollut mitään hajua mitä tarkoittaa 68cm...

Mä aion hommaa kuivausrummun, en tosta pyykkäyksestä niin välitä. Ja noita pikkuvaatteita kun ripustelee niin menee koko ilta! Ja helvetisti pyykkipoikia.... :)
 
Sirpa40, mä ainakin paranin ihan yhtä hyvin viime synnytyksestä (39v) kuin 2-kymppisenä. :) Ja noita vaatekokoja on vaikea arvioida etukäteen kun ei tiedä minkä kokoinen vauva on tulossa ja mihin tahtiin kasvaa. Joku syntyy 4,5 kiloisena ja sillon voi suoraan unohtaa kaikki 50-senttiset vatteet. Ja alle 3-kiloisena syntyvät voi käyttää 50-senttisiä hyvässä lykyssä yli kuukauden. Mulla kaikki olleet pienikokoisia ja nytkin 1v1kk käyttää vielä 74cm vaatteita.
Kuivausrumpu on iiiiiiiihana! :) Helpottaa kyllä arkea. MUTTA kannattaa vaatteita ostaessa ottaa huomioon että ne kutistuu hiukan eka rummutuksessa.
 
Mulla on sama juttu. En koe myöskään, että pitäisi mennä pelkopolille tai neuvolapsykologille. Pelko johtuu lähinnä varmaan siitä, ettei tiedä mitä tuleman pitää. Ja mulla just se, että miten parantuu tässä iässä.

Ainiin, käytiin kirppikseltä ostaa eilen ekat vauvanvaatteet! Hitsin pieniä! Kaks kassillista rahaattiin, rahaa meni vajaa 40eur. Piti nestistä käydää kattoo vauvojen kokotaulukko, kun ei ollut mitään hajua mitä tarkoittaa 68cm...

Mä aion hommaa kuivausrummun, en tosta pyykkäyksestä niin välitä. Ja noita pikkuvaatteita kun ripustelee niin menee koko ilta! Ja helvetisti pyykkipoikia.... :)

Sirpa40:)
mulla kanssa tuo epätietoisuus ja kyllä haluan olla tietoinen, että vauva on mahtumassa ulos, ennenkuin aletaan punnertamaan ulos. Minusta käsikopelolla tehty arvio ei riitä.

Ostin sairaalakassiin mukaan yhden pienimmän (koon 44) asun :grin ..siltä varalta, että 50 koko sattuu olemaan liian iso...
 
Noel:)
Palaan kanssa vaippa-asiaan, sillä anoppi oli ostanut metri tolkulla Eurokankaasta harsokangasta ja sanoi ompelevansa 20kpl kestovaippoja tulevalle pojan pojalle!!:laughing021
En siis tiennyt mitään, kun miehen äiti oli ominpäin käynyt hankkimassa kankaat...:wideyed:
Koko vaippa-asiasta en ollut hänen kanssaan keskustellut sanaakaan.

Tietenkin olin kohtelias, vaikka mies ehti mut jo ympäripuhua, ettei kestoja meille oteta käyttöön...Itse siis alunperin ajattelin ainakin "kokeilla" niitä. Miehen mielestä vauvassa on muutenkin työtä riitävästi, ilman lisäpyykkäystä:)

:) Kyllähän noita harsoja tarvii muutenkin eli jos et innostu kestovaippailusta, niin voit käyttää puklurätteinä yms.
 
Mä aion hommaa kuivausrummun, en tosta pyykkäyksestä niin välitä. Ja noita pikkuvaatteita kun ripustelee niin menee koko ilta! Ja helvetisti pyykkipoikia.... :)

Kuivausrumpu on kyllä kätevä! Esikoisen vauva-aikana meillä ei vielä sitä ollut, mutta nyt en enää luopuisi. Harsot, bodyt yms tulevat paljon pehmeämmiksi rummussa kuin narukuivauksessa (silloin sitten silitin ne aina), puhumattakaan ripusteluun ja kuivumiseen kuluvasta ajasta ja kuivaustelineiden vaatimasta tilasta.
 
Meillä raskaana oleville tehdään kaksi lääkärintarkastusta, eka viikoilla 16-18 ja toka viikoilla 35-36. Itse tosin pääsin vain tuohon ensimmäiseen, koska mulla oli aikaisemman sektion vuoksi lähete äitiyspolille synnytystapa-arvioon 35-36 viikkojen vaihteessa. Ei siis ois ollu järkeä käydä ihan peräkkäin kahta kertaa lääkärissä. (Tuo synnytystapa-arvio kuitenkin oli tarkempi, kun siellä ultrattiinkin.)

Edellisessä raskaudessa eka lääkäri oli vasta rakenneultran jälkeen. Mun mielestä se oli parempi niin, en ainakaan ite vielä ennen rakenneultraa ois kaivannu lääkäriä (ei mitään vaivoja tai kysyttävää siinä vaiheessa).

Mutta nää käytännöt näköjään vaihtelevat asuinpaikan mukaan ja samassa kunnassakin muuttuvat...
 
Muokattu viimeksi:
Täällä on kans kaks lääkärintarkastusta. Viime raskaudessa mulla oli viikolla 13 mut en muista koska se toinen normi lääkärintarkastus oli kun mulle tuli sit ekstra tarkastuksia diabeteksen ja ennenaikaisen synnytyksen uhan takia. Oli hiukan huvittavaa kans kun neuvolassa oli kerran sijaisena todella nuori lääkäri ja hän sanoi suoraan että hänellä on niin lyhyet sormet ettei hän oikeesti tunne kunnolla onko kohdunsuu kiinni ja miten pitkä se on... Lähetti mut ä-polille tarkastukseen sen takia. :D Ja hyvä et lähetti, sen jälkeen sit tarkkailtiinkin kun epäiltiin ennenaikaista synnytystä, annettiin kortisonipiikit viikolla 31 jne.
 
Tsemppiä Marituulille ja Sikuriinille tuleviin sektio/synnytyksiin. Ilmeisesti teillä aika pian alkaa jotain tapahtumaan ?

Kiitos! Juuri tänään olen menossa Kättärille tarkastukseen ja saan tietää sektiopäivämäärän. Jännittää. :wideyed: Enää ei kovin montaa viikkoa siis jäljellä. Viikolle 39 lupailivat aiemmin sektiota eli se on maaliskuun viimeinen viikko/huhtikuun eka viikko. Saas nähdä, riippuu miten iso vauva nyt on.

Tuosta äitiyspakkauksen puvusta sen verran että se ON iso. Uskoisin että on sopiva vasta ensi talvena. Vai olenko ihan väärässä? Vai ehtiikö jo jäädä pieneksi? Meillä on ostettu itse tälle keväälle puku joka on 62 cm ja olen saanut myös kaverilta vastaavan kokoisia.

Tää foorumi ei näytä nykyään että ketjuun on tullut uusia viestejä. :grumpy: Joten oli aikamoinen lukeminen kun tajusin tarkistaa ja viestejä olikin tullut sivukaupalla..

Palaan myöhemmin kertomaan sektiopäivän.
 
Voi miten jännää Marituuli!
Päivitän listan uusilla kirjoittajilla + Marituulin sektiopäivällä, kun se on tiedossa.
 
Marituuli:
Mulla ainakin tulee ilmoitukset uusista viesteistä. Oothan klikannut tuolta ylhäältä "seuraa ketjua" tms?
Juu, äp:n talvihaalari on iso. Ens talvena vasta sopii.
 
Marituuli:
Mulla ainakin tulee ilmoitukset uusista viesteistä. Oothan klikannut tuolta ylhäältä "seuraa ketjua" tms?
Juu, äp:n talvihaalari on iso. Ens talvena vasta sopii.

Oon klikannut mutta silti se ei aina näytä uusia viestejä. Ihmettelin jo että onpa täällä hiljaista kun ei tule uusia viestejä. :grin
 
Mullakaan ei aina tule ilmoitusta uusista viesteistä ja toisinaan toimii hyvin..
Jännityksellä odotan Marituulin sektio päivää- ihan kohta se on- jei!!
 
Kiitos! Juuri tänään olen menossa Kättärille tarkastukseen ja saan tietää sektiopäivämäärän. Jännittää. :wideyed: Enää ei kovin montaa viikkoa siis jäljellä. Viikolle 39 lupailivat aiemmin sektiota eli se on maaliskuun viimeinen viikko/huhtikuun eka viikko. Saas nähdä, riippuu miten iso vauva nyt on.

Tuosta äitiyspakkauksen puvusta sen verran että se ON iso. Uskoisin että on sopiva vasta ensi talvena. Vai olenko ihan väärässä? Vai ehtiikö jo jäädä pieneksi? Meillä on ostettu itse tälle keväälle puku joka on 62 cm ja olen saanut myös kaverilta vastaavan kokoisia.

Tää foorumi ei näytä nykyään että ketjuun on tullut uusia viestejä. :grumpy: Joten oli aikamoinen lukeminen kun tajusin tarkistaa ja viestejä olikin tullut sivukaupalla..

Palaan myöhemmin kertomaan sektiopäivän.

Marituuli:)
Jännittävää!!:Heartred Niin vähän enää aikaa:p

Mulla sama juttu, joskus ei näytä, että viestejä tullut ja kun avaan ketjun, on juttua sivu kaupalla... yleensä toimii, mutta toisinaan ei.
 
Takaisin
Top