Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikö se ole niin, että sektio tulee automaattisesti jos on kaksi edellistäkin tullut sektiolla, haava saattaisi revetä tai jotain vastaavaa muistan lukeneeni.. Sikuriini tietänee?
Noo, sanoisin ettei suoraan automaattinen. Viimeksi sain jonkinlaisen vuorisaarnan niskaani sektion riskeistä. Saa nähdä miten käy tällä kertaa. Uskoisin kuitenkin ettei tässä ole paljon vaihtoehtoja mut luultavasti saan tylytystä ylipainosta, nyt jo posket punottaa..
 
Kumpa pääsisi synnytystapa-arvioon, neuvolasta laittoivat lähetteen sairaalalle ja olisi hienoa, jos nyt hyväksyisivät sen.. haluaisin niin mennä:singing:

Mie en tajua miksei muka ole automaattisesti teillä synnytystapa-arviota. Täällä kaikki yli 39v ensisynnyttäjät pääsee vko 28 ylimääräiseen tarkistukseen äippäpolin lääkärille ja sitten synnytystapa-arvioon vko 36. Näitä tarkistuksia ei siis tee neuvolalääkäri vaan synnytyssairaalan lääkäri.

Itse olin tänään lääkärintarkistuksessa ja ultrassa (rv 28+2). Kaikki on hyvin ja muksun mitat menee nätisti keskikäyrällä. Samalla reissulla mulle annettiin jo aika synnytystapa-arviota varten.
 
Noo, sanoisin ettei suoraan automaattinen. Viimeksi sain jonkinlaisen vuorisaarnan niskaani sektion riskeistä. Saa nähdä miten käy tällä kertaa. Uskoisin kuitenkin ettei tässä ole paljon vaihtoehtoja mut luultavasti saan tylytystä ylipainosta, nyt jo posket punottaa..

Ei yhtään mitään järkeä saarnata painosta, tiedät hyvin itse miten asia on. Toivotaan, että osaavat olla kannustavia ja tärkeintä on kuitenkin, että vauva voi hyvin ja sinä voit turvallisin mielin mennä synnyttämään kun sen aika kohta koittaa!
 
Mie en tajua miksei muka ole automaattisesti teillä synnytystapa-arviota. Täällä kaikki yli 39v ensisynnyttäjät pääsee vko 28 ylimääräiseen tarkistukseen äippäpolin lääkärille ja sitten synnytystapa-arvioon vko 36. Näitä tarkistuksia ei siis tee neuvolalääkäri vaan synnytyssairaalan lääkäri.

Itse olin tänään lääkärintarkistuksessa ja ultrassa (rv 28+2). Kaikki on hyvin ja muksun mitat menee nätisti keskikäyrällä. Samalla reissulla mulle annettiin jo aika synnytystapa-arviota varten.
Ei mullekaan ole mitään puhuttu synnytystapa-arviosta. Ekaa kertaa kuulen koko sanan. Neuvolassa tapaan lekurin vkolla 24-25, täytyypä siltä kysyä. Mutta ultrassa mulle sanottiin, että tää oli nyt vikakäynti äitiyspolilla, että kuulostais siltä ettei mua sinne kutsuta. Olisi se tietty kiva saada se arvio.
 
Mie en tajua miksei muka ole automaattisesti teillä synnytystapa-arviota. Täällä kaikki yli 39v ensisynnyttäjät pääsee vko 28 ylimääräiseen tarkistukseen äippäpolin lääkärille ja sitten synnytystapa-arvioon vko 36. Näitä tarkistuksia ei siis tee neuvolalääkäri vaan synnytyssairaalan lääkäri.

Itse olin tänään lääkärintarkistuksessa ja ultrassa (rv 28+2). Kaikki on hyvin ja muksun mitat menee nätisti keskikäyrällä. Samalla reissulla mulle annettiin jo aika synnytystapa-arviota varten.

Eclipse:)
Neuvolassa sanottiin, että rajana on tuo 43v., että voi päästä tähän arvioon. No, olen jo sen 43v., lapsen syntyessä...Mutta mutta, neuvola epäili, etten välttämättä pääse silti arvioon, kun pitäisi olla jokin varsinainen syy tehdä arvio, kuin vain pelkkä ikä...:singing:

En tiedä miksi täällä näin...:sad001:mad:

No lähete on sisässä, koska haluaisin päästä ja ikärajakin ylittyy...
 
Eclipse:)
Neuvolassa sanottiin, että rajana on tuo 43v., että voi päästä tähän arvioon. No, olen jo sen 43v., lapsen syntyessä...Mutta mutta, neuvola epäili, etten välttämättä pääse silti arvioon, kun pitäisi olla jokin varsinainen syy tehdä arvio, kuin vain pelkkä ikä...:singing:

En tiedä miksi täällä näin...:sad001:mad:

No lähete on sisässä, koska haluaisin päästä ja ikärajakin ylittyy...
Mutta koskeeko teillä Tähti-73 toi ensisynnyttäjiä, vai kaikkia?
 
Mutta koskeeko teillä Tähti-73 toi ensisynnyttäjiä, vai kaikkia?

Sirpa40:)
En tajunnut kysyä, mutta olen ensisynnyttäjä...
Neuvolassa sanoivat, ettei mikään estä menemästä omakustanteisesti yksityiselle loppuraskauden ultraan, jollei sairaala ota vastaan...

Asun siis Uudellamaalla.
 
Tuo synnytystapa arvioon pääsy saattaa hyvinkin olla kunta kohtaista.. Kaikkia käyntejä on vähennetty tuntuvasti monissa kunnissa säästösyistä.
 
Sirpa40,
Onko teillä lekuri neuvolassa rv 24-25 normaalikäytäntö?:rolleyes:

Mulla oli lääkäri alussa rv13. ja seuraava on sitten lopussa... Lääkärikäyntejä täällä on vaan kaksi.

Synnytysvalmennustakin on vaan 3 kertaa, jota ihmettelen, kun työkaverit töissä puhuvat 5käynnistä...:singing:
 
Palaan vielä vaippa-asiaan. Mä aattelin kokeilla kestoja, kun saan kaverilta ison pussillisen niitä. Tykkään pyykkihommista, ja enemmän ärsyttää roskisten kuskaaminen ja vaippojen kantaminen kaupasta kun ei oo autoakaan. Mutta katotaan nyt miltä se homma tuntuu. Sitten sen vasta näkee kun on muksu sylissä.
 
Sirpa40,
Onko teillä lekuri neuvolassa rv 24-25 normaalikäytäntö?:rolleyes:

Mulla oli lääkäri alussa rv13. ja seuraava on sitten lopussa... Lääkärikäyntejä täällä on vaan kaksi.

Synnytysvalmennustakin on vaan 3 kertaa, jota ihmettelen, kun työkaverit töissä puhuvat 5käynnistä...:singing:
Turussa meillä 3x perhevalmennusta. Lääkärissä en oo vielä kertaakaan ollut jollei nt-ultran tehnyttä lääkäriä lasketa. Eka lääkäri nyt varattuna ja se on 27 viikolla.

Mä oon niin laiska pyykinpesijä että unohdan nuo kestovaippasysteemit kokonaan.
 
Kaarinassa on laaja perhevalmennus. Sain käydä viime raskaudessa kun oli miehelle eka ja mullakin yli 13v edellisestä synnytyksestä. Oli jotain 5 kertaa ennen synnytystä ja 4 synnytyksen jälkeen. Me käytiin tosin vaan se ite synnytysosuus, ei oikeen työajat sopineet.
 
No mulla on se, kun olen aina ollut synnytyspelkoinen, että olisi kiva, jos seurattaisiin vähän useemmin, olisi ultraa ja lääkärikäyntiä, synnytysvalmennuksiin menisin kyllä useempaankin ja tietty se synnytystapa-arvio... :singing:

Vaikkei olekaan mitään fyysistä perustetta, mutta ikää on....niin kyllä rauhottaisi mieltä kohti synnytystä:)

Tähän asti parhaimman avun synnytyspelkoon olen saanut tältä palstalta, kiitos!:) Tähtipölyä kirjoitti niin, että ihan pahimmat pelot hävisi:Heartred
 
Ennen esikoista kävin synnytysvalmennuksessa, jota järjestettiin 3 kertaa. Mies ei ikinä ehtinyt mukaan työkiireiltään. Synnytyssairaalassa järjestettiin myös tutustumiskierros. Sinänsä en oikein tiedä oliko niistä hyötyä vai haittaa, synnytys ainakin meni ihan eri lailla kuin olin kuvitellut! Niin että Tähti-73 semmoisen neuvon antaisin, että sitä ei kannata yrittää suunnitella etukäteen, vaan antaa itsensä ammattilaisten käsiin, ne on siellä sitä varten.

Synnytystapa-arvio oli ilmeisesti se, kun neuvolalääkäri tutki lantion, että on "synnyttäjän lantio'
 
Mun odotushistorian aikana nää neuvola ja lääkärikäytännöt on muuttunut monet kerrat. Ekaa kolmea odottaessa ei ollut vielä np ultraan, kunta tarjosi vain rakenneultran ja sekin tehtiin viikoilla 16-18. Neuvolalääkäri oli kolmasti odotusaikana(ellei ollut mitään ongelmia) ja näistä viimeinen oli vko 36 synnytystapa-arvio. Ihan peruslääkätintarkastus jossa tutkittiin käsin lantion tilavuus ja vauvan koko sekä tarjonta ja jos heräsi jotain huolta löhti lähete äitiyspolille( näin siis vuosina 96,98,99)neljännen kohdalla tuli uutena tämä np ultra mutta silloin ei siihen kuulunut veriseuloja vaan pelkkä turvotus mitattiin ja näihin aikoihin myös rakenneultra siirty sinne rv 20 tietämille( vm 01)
Sittemmin on ollut np ultra veriseuloin rakenne ultra , lääkäri n rv 28 ja vain tarpeesta tai huolesta extra käyntejä lääkärillä.
Nyt kun tosiaan ootan 11. Lasta niin mulla "etu" olla riski odottaja ja synnyttäjä ja ohjataan suoraan tyksin äitipolille synnytystapa arvioon n rv 36. Ja tässä raskaudessa ei tosiaan oöe vielä ollut muuten lääkäriä ellei np ultraa lasketa, silloin lääkäri kyllä katsoi paikat pikaiseen.
Ja vko 28 on se laaja lääkärintarkistus sitten neuvolassa.

Ylipäätään neuvolakäyntejä on vähennetty hurjasti, ei niin että mulla itsellä oliskaan hurja hinku sielä juosta mutta kyllä silloin 90 luvulla alusta asti käytiin 4 viikon välein ja 28 viikolta 2 viikon välein ja 36 viikolta viikottain.

Nämä siis mun kokemuksia :)
 
Ja jos synnytys oikein pelottaa niin suosittelen lämpimästi pyytämään lähetettä pelkopolille, juttelemaan kätilön kanssa ja suunnittelemaan synnytystä.näin sun toiveet kirjatan todella ylös ja otetaan huomioon . Ja on mahdollista päästä polille ultraan ja lääkärille ja saada sitä viimekädentietoa vauvan voinnista ja koosta ja tarjonnasta.
Itse olen käynyt keskustelemassa pelkopolilla tämän kasin traumaattisen synnytyksen jälkeen kahdessa odotuksessa ja kokenut saavani rohkaisua ja apua ja tukea ja se että joku on mun huoliani kuunnellut ja ottanut ne vakavasti on helpottanut kummasti!
 
Ennen esikoista kävin synnytysvalmennuksessa, jota järjestettiin 3 kertaa. Mies ei ikinä ehtinyt mukaan työkiireiltään. Synnytyssairaalassa järjestettiin myös tutustumiskierros. Sinänsä en oikein tiedä oliko niistä hyötyä vai haittaa, synnytys ainakin meni ihan eri lailla kuin olin kuvitellut! Niin että Tähti-73 semmoisen neuvon antaisin, että sitä ei kannata yrittää suunnitella etukäteen, vaan antaa itsensä ammattilaisten käsiin, ne on siellä sitä varten.

Synnytystapa-arvio oli ilmeisesti se, kun neuvolalääkäri tutki lantion, että on "synnyttäjän lantio'

Novelle:)
Kiitos paljon tuosta neuvosta:Heartred
Tuppaan aina yrittää hallita asioita.

Mulle sanottiin, että synnytystapa-arviossa tehdään ultraus vauvan asennosta, koosta, napavirtauksesta ja tutkitaan lantiota.
 
Meillä on neljän kerran perhevalmennus, joista eka kerta on ryhmäfysioterapiaa ja viimeinen "kerta" on synnytyssairaalan esittelyvideo....

Toivon tosiaan, että jossain vaiheessa joku katsoo etukäteen, onko vauva mahtumassa tuolta ulos.
 
Toivon tosiaan, että jossain vaiheessa joku katsoo etukäteen, onko vauva mahtumassa tuolta ulos.

Juuri tätä minäkin tarkoitan:singing:

En välttämättä koe pelkopolia omakseni, pelko ei ole sillä tavalla hallitsevaa...
 
Mulle tuli mieleen, että oletko Tähti kuullut/kiinnostunut menemään yksityiseen neuvolaan?
Ainakin täällä Helsingissä niitä on tarjolla ja siellä kätilöllä on aikaa kuunnella ja ultrata joka kerta ihan toisin kuin kunnallisella. Tokihan se maksaa mutta ei ole kuitenkaan super kallista. Itse en ole käynyt mutta esikoistaan odottava ystäväni käy kunnallisen lisäksi yksityisessä neuvolassa ja kehuu tapaamisia runsaasti, hänellä oli myös pieni muotoista synnytys kammoa ja se tuntuu nyt kadonneen.
 
Takaisin
Top