Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti 73, olisko vauva kääntynyt perätilaan? Noilla viikoilla vielä hyvin mahdollista että kääntyilee ja heittää kuperkeikkaa.
Yleensä laskeutuminen ensisynnyttäjällä tapahtuu kk- muutamaa viikkoa ennen synnytystä kun taas uudelleen synnyttäjällä vauva saattaa laskeutua vadta synnytyksessä.
 
Moikka:)
Onko tietoa/kokemusta, koska vauva rupeaa laskeutumaan?:rolleyes: ..olen olettanut, että se tapahtuu vasta ihan loppuviikoilla...Nimittäin rupesin tänään ihmettelemään, kun vauvan liikkeet tuntuu jossain alhaalla ja vähän kuin kaikki paino muutenkin olisi alempana, kuin ennen...:wideyed:

Potkutkaan ei tunnu enää kyljissä, vaan reippaasti navan alla..:eek:. Ihankuin vauva olisi jo vaihtanut asentoa tuonne alas, lähtökuoppiin..

Olisiko näin aikaisessa vaiheessa jo laskeutunut ( ensiviikolla rv 29.) ?? :eek: Mieleen tulee, syntyisikö siinä tapauksessa mahdollisesti jo aiemmin:wideyed:

Seuraavaan neuvolaan matkaa vielä 2vk.

Jospa vauva onkin keksinyt alkaa nyrkkeilemääm enemmän? Mä tiedän ultran perusteella että vauva on pää alaspäin mutta suurimman osan liikkeistä tunnen silti alavatsassa. Välillä potkuja on ylhäällä mutta tosi paljon hennompia alhaalla ja mun mielestä ne on kädet mitkä siellä muksii. Vanhemmat lapset käyttäytyivät ihan samoin masussa.

Mä olen sitä mieltä että mulla vauva laskeutui tässä tällä viikolla joku päivä alemmas. Sen verran tuntuu alhaalla nyt pää painavan.

Rv 34+2
 
Mulla ensimmäinen laskeutui ennen 26 viikkoa. Siitä asti pää oli kiinnittyneenä ja tosiaan meinasi syntyä tasan 26. Olinki silloin loppuajan saikkarilla . Kävely oli hankalaa kuin olisi meloni ollut jalkovälissä. Nyt kolmas, on jo laskeutunut mut ei mitenkään alas siltikään ja nyt on 37+3. Odotan että kunnolla laskeutuu.
 
Moikka:)
Onko tietoa/kokemusta, koska vauva rupeaa laskeutumaan?:rolleyes: ..olen olettanut, että se tapahtuu vasta ihan loppuviikoilla...Nimittäin rupesin tänään ihmettelemään, kun vauvan liikkeet tuntuu jossain alhaalla ja vähän kuin kaikki paino muutenkin olisi alempana, kuin ennen...:wideyed:

Potkutkaan ei tunnu enää kyljissä, vaan reippaasti navan alla..:eek:. Ihankuin vauva olisi jo vaihtanut asentoa tuonne alas, lähtökuoppiin..

Olisiko näin aikaisessa vaiheessa jo laskeutunut ( ensiviikolla rv 29.) ?? :eek: Mieleen tulee, syntyisikö siinä tapauksessa mahdollisesti jo aiemmin:wideyed:

Seuraavaan neuvolaan matkaa vielä 2vk.

Mulla on tuntunut koko ajan liikkeet vain alavatsalla. Muljahtelee ja potkua tulee. Itse olen olettanut että mukelo istuu persiillään vattassa :grin Nyt siis rv 28 menossa. Välillä tuntuu painetta ja muuta inhottavaa tunnetta hetkellisesti, mutta olen olettanut että johtuu siitä kun painaa jalalla lantion elimiä ym.
 
Itkuhälyttimistä...mikä niistä on paras ja millä ominaisuuksilla?

En tiedä parhaimmasta, kun on vaan noista Philips Avent itkuhälyistä kokemusta. Viimeksi oli semmonen ihan Philipsin vanhempi perusmalli ja se ajoi asiansa kyllä. Nyt ostin saman merkin videoitkuhälyttimen. En usko et tolle videokuvaominaisuudelle niinkään tarvetta tulee, mutta kun löysin Torista suht edullisesti, niin tulipahan ostettua...
 
En tiedä parhaimmasta, kun on vaan noista Philips Avent itkuhälyistä kokemusta. Viimeksi oli semmonen ihan Philipsin vanhempi perusmalli ja se ajoi asiansa kyllä. Nyt ostin saman merkin videoitkuhälyttimen. En usko et tolle videokuvaominaisuudelle niinkään tarvetta tulee, mutta kun löysin Torista suht edullisesti, niin tulipahan ostettua...
Kyllä tuo video-ominaisuus voi hyvinkin toimia. Ei tarvii hermoilla jokasta rasahdusta.
 
Mulla on tuntunut koko ajan liikkeet vain alavatsalla. Muljahtelee ja potkua tulee. Itse olen olettanut että mukelo istuu persiillään vattassa :grin Nyt siis rv 28 menossa. Välillä tuntuu painetta ja muuta inhottavaa tunnetta hetkellisesti, mutta olen olettanut että johtuu siitä kun painaa jalalla lantion elimiä ym.

Eclipse:)
Mennäänkin "ihan" samoissa..:) Jännä että sulla tuntuu kaikki liikkeet alavatsalla. Aloin miettiä tuota laskeutumista, kun vauva ei enää olekaan niin alhaalla, että vaihtaisko paikkaa vielä... Ehkä tosiaan istui persiillään, kuten ajattelit, se kävi myös mielessäni:grin

Viimeyön makasi ainakin poikittain, kun liikettä tuntui yhtaikaa molemmissa kyljissä, vauvahan on jo aika pitkä...:p
 
Heissulivei kaikille!

Kivaa Tähti-73, että perustit tällaisen foorumin! Mulla ei ole ketään kavereistani raskaana, parin kaverin lapset kyllä... :D

Täytän toukokuussa 41 ja odotan ensimmäistä. Laskettu aika heinäkuun alussa, eli menossa rv 22. Rakenneultra oli viime vkolla, kaikki oli ok, istukat ja systeemit kohdillaan, nyt uskaltaa jo ajatella, että tämä täältä syntyy. Poika kuulemma tulossa.

Mulla menee parisuhteessa sikahuonosti, joten nyt pitää etsiä odottamisen iloa jostain muualta. Ajattelin, että tämä olisi hyvä paikka ja odottamisen ilo tarttuisi niin, että olisi joka päivä mukana! Toi yksinhuoltajuus ei ole ollut mun mikään haave...

Piti sanomani tuosta lonkkakivusta. Mullakin alkoi sellainen viime vkolla. Koiran kanssa kävelen aamuisin 2-3 km ja nyt alkoi juilimaan. Lonkat tuntuu löysiltä, ei voi tehdä äkkiliikkeitä kun tuntuu että menevät sijoiltaan.

Liikkeet mulla tuntuu lähinnä alavatsalla. Se on tosi vilkas ja rimpuilee :).

Hyvää viikkoa kaikille!
 
Heissulivei kaikille!

Kivaa Tähti-73, että perustit tällaisen foorumin! Mulla ei ole ketään kavereistani raskaana, parin kaverin lapset kyllä... :D

Täytän toukokuussa 41 ja odotan ensimmäistä. Laskettu aika heinäkuun alussa, eli menossa rv 22. Rakenneultra oli viime vkolla, kaikki oli ok, istukat ja systeemit kohdillaan, nyt uskaltaa jo ajatella, että tämä täältä syntyy. Poika kuulemma tulossa.

Mulla menee parisuhteessa sikahuonosti, joten nyt pitää etsiä odottamisen iloa jostain muualta. Ajattelin, että tämä olisi hyvä paikka ja odottamisen ilo tarttuisi niin, että olisi joka päivä mukana! Toi yksinhuoltajuus ei ole ollut mun mikään haave...

Piti sanomani tuosta lonkkakivusta. Mullakin alkoi sellainen viime vkolla. Koiran kanssa kävelen aamuisin 2-3 km ja nyt alkoi juilimaan. Lonkat tuntuu löysiltä, ei voi tehdä äkkiliikkeitä kun tuntuu että menevät sijoiltaan.

Liikkeet mulla tuntuu lähinnä alavatsalla. Se on tosi vilkas ja rimpuilee :).

Hyvää viikkoa kaikille!
Heippa Sirpa ja tervetuloa! Mä oon suht samoilla viikoilla. La 30.6 ja vuoden sua vanhempi ja eka tulossa. Sano nyt vielä että synnytät Tyksissä niin ollaan samalta suunnaltakin?
 
Heissulivei kaikille!

Kivaa Tähti-73, että perustit tällaisen foorumin! Mulla ei ole ketään kavereistani raskaana, parin kaverin lapset kyllä... :D

Täytän toukokuussa 41 ja odotan ensimmäistä. Laskettu aika heinäkuun alussa, eli menossa rv 22. Rakenneultra oli viime vkolla, kaikki oli ok, istukat ja systeemit kohdillaan, nyt uskaltaa jo ajatella, että tämä täältä syntyy. Poika kuulemma tulossa.

Mulla menee parisuhteessa sikahuonosti, joten nyt pitää etsiä odottamisen iloa jostain muualta. Ajattelin, että tämä olisi hyvä paikka ja odottamisen ilo tarttuisi niin, että olisi joka päivä mukana! Toi yksinhuoltajuus ei ole ollut mun mikään haave...

Piti sanomani tuosta lonkkakivusta. Mullakin alkoi sellainen viime vkolla. Koiran kanssa kävelen aamuisin 2-3 km ja nyt alkoi juilimaan. Lonkat tuntuu löysiltä, ei voi tehdä äkkiliikkeitä kun tuntuu että menevät sijoiltaan.

Liikkeet mulla tuntuu lähinnä alavatsalla. Se on tosi vilkas ja rimpuilee :).

Hyvää viikkoa kaikille!

Tervetuloa mukaan Sirpa40:)
Ensinnäkin onnittelut ja hyvää odotusta!:love7:Heartbigred

Ajattelin avata tämän ketjun, koska koin, että sille olisi tilausta!!:)Monet tuntemani ovat lähteneet lastenhankintaan vasta lähempänä 40v...tai sitten uudelle kierrokselle, niin, että vanhimmat lapset ovat jo aikuisia ja vauvakuume yllättänyt uudelleen iällä.

Tiedän myös naisia, jotka ovat vähän valitelleet sitä, kun ovat tehneet lapsensa nuorina ja moni asia on jäänyt heiltä kokematta...vapaus, nuoruus, matkustelut/biletys, uran luonti ja niinkin tavallinen asia, etteivät ole osanneet nauttia raskaudesta tai huomata vauvan liikkeitä vatsassa jne...

Itse kuuluin pitkään niihin, joilla työ meni aina sijalle yksi ja lasten aika oli sitten joskus...kunnes havahduin 41vuotiaana, ettei asiaa enää voi lykätä ja niin lähdettiin hankkimaan lasta! Tässä sitä ollaan ja työ on jäänyt kakkoseksi ( äitiysloma alkaa n. 1kk päästä :)). :grin
 
Kiitoskiitos!

Ms74: en synnytä tyksissä :), muuten oltais voitu mittailta vattoja :D!

Joo, kyllä tämä tuntuu oikeammalta ajankohdalta kuin 20v sitten. Oon kolunnut aikoinaan Euroopan ristiin rastiin, opiskellut ja rakentanut omaa yritystä. Nyt on taloudelliset edellytykset kunnossa, eikä tarvi vaihtaa isompaan asuntoon. Vaikka jäisin yh-äidiksi, niin pystyy palkkaa lastenhoitoapuakin. Kyllä yks tuttu tossa änkytti, että hänen mielestään 28-vuotias kasvaa ihan eri tavalla äitiyteen kuin 40-v. Mä kysyin suoraan, että sun mielestä 40-v on paskempi äiti kuin 28? Mua lähinnä nauratti ja hänen kommentti johtui varmaan siitä kun oma lapsikiintiönsä on täynnä ja ne parhaat vuodet on tosiaan menny rahapulassa.

Tiedättekö te kumpi on tulossa? Mä olin jotenkin kuvitellut mulle tyttövauvan, mutta ei... En pääse hellokitty-ostoksille.

Tosiaan, muuten ne, jotka aikoo vielä tämänkin jälkeen tehdä lisää lapsia, mullakin kävi mielessä uusi vauva heti, eli tyttö :D. Noo, vitsillä, mutta mietin että oisko se mahdollista. Mun tapauksessa ongelma kyllä liittyy sitten varmaan sopivan isän löytämiseen, jos tämä laitetaan kiertoon.
 
Kiitoskiitos!

Ms74: en synnytä tyksissä :), muuten oltais voitu mittailta vattoja :D!

Joo, kyllä tämä tuntuu oikeammalta ajankohdalta kuin 20v sitten. Oon kolunnut aikoinaan Euroopan ristiin rastiin, opiskellut ja rakentanut omaa yritystä. Nyt on taloudelliset edellytykset kunnossa, eikä tarvi vaihtaa isompaan asuntoon. Vaikka jäisin yh-äidiksi, niin pystyy palkkaa lastenhoitoapuakin. Kyllä yks tuttu tossa änkytti, että hänen mielestään 28-vuotias kasvaa ihan eri tavalla äitiyteen kuin 40-v. Mä kysyin suoraan, että sun mielestä 40-v on paskempi äiti kuin 28? Mua lähinnä nauratti ja hänen kommentti johtui varmaan siitä kun oma lapsikiintiönsä on täynnä ja ne parhaat vuodet on tosiaan menny rahapulassa.

Tiedättekö te kumpi on tulossa? Mä olin jotenkin kuvitellut mulle tyttövauvan, mutta ei... En pääse hellokitty-ostoksille.

Tosiaan, muuten ne, jotka aikoo vielä tämänkin jälkeen tehdä lisää lapsia, mullakin kävi mielessä uusi vauva heti, eli tyttö :D. Noo, vitsillä, mutta mietin että oisko se mahdollista. Mun tapauksessa ongelma kyllä liittyy sitten varmaan sopivan isän löytämiseen, jos tämä laitetaan kiertoon.

Joo Sirpa:)
heti toinen on tarkoitus tehdä perään:grin...ja samat ajatukset heti tuli, kuten sulle...se olisi sitten tyttö, kun nyt tulossa poika:)
 
Joo Sirpa:)
heti toinen on tarkoitus tehdä perään:grin...ja samat ajatukset heti tuli, kuten sulle...se olisi sitten tyttö, kun nyt tulossa poika:)
Meille pitäs tulla tyttö. Jos oisit synnyttäny Tyksissä ni ois voitu tehä vaihturit Vitsi vitsi. Toivottavasti kukkaa ei ottanu todest. Pääasia että on terve!
 
Tervetuloo Sirpa!! Mä oon kans sitä mieltä että tää on just hyvä ikä tähän hommaan. Tuntuu esim. että tarviin paljon vähemmän unta ku 10 vuotta sitte ja todellakin jaksaa tutkailla raskautta innolla.
 
Mä en kans olis ollut valmis tähän yhtään tämän aiemmin. Nyt on oikein hyvä. Mutta luulen, että meille tämä lapsi jää ainokaiseksi. Vähän surettaa lapsen puolesta, ettei saa sisaruksia, kun itselleni ja myös miehelle sisarukset ovat rakkaita ja tärkeitä. En vaan halua enkä jaksa kahta pientä niin pienellä ikäerolla kuin tässä iässä olisi melkein pakko. Eikä mulla oikein muutenkaan ole hinkua saada enempää lapsia. Mutta mistäs sitä tietää, parin kolmen vuoden päästä saattaa olla eri ajatukset. Nyt vaan mietityttää vähän sekin, että vaikka tämän lapsen kanssa menisi kaikki todella hyvin, niin uuden tekeminen olisi paitsi mahdollisuus niin myös uhka. Paljon asioita voi mennä pieleen, eikä se sisarus välttämättä tee lapsen elämästä parempaa vaan jopa päinvastoin.
 
Ihanaa taas uusia! Mä alkuun sanoin miehelle, että vain yksi mutta itse välillä ajattelen jos kuitenkin kaveri saatais. Nuo minun vanhemmat lapset on kuitenkin jo niin vanhoja ettei samanlaista sisarussuhdetta synny. En vaan tiedä jaksanko. Nyt olen jotenkin pelokkaampi tästä muutoksesta kuin silloin alle 30-vuotiaana. Mutta silti ehdottomasti valmiimpi henkisesti. Toisten sanomiset ei vaikuta ja uskaltaa olla omanlaisensa äiti.
 
Mulla on kyllä jo etukäteen huoli siitä, että miten lapsi saa ainoana riittävästi leikkiseuraa ja kavereita. Tuntuu, että sekä lapsen leikittämiseen että seuran järjestämiseen pitää varmasti panostaa ihan eri tavalla, kun ei ole sisaruksia oletusseurana. Toisaalta esim. itselleni ei ollut pelkästään hyvä juttu, että olin niin paljon siskoni ja yhden kaverin kanssa. Oikeastaan vasta koulussa tuli eteen tilanteita, joissa piti pärjätä isommassa joukossa, saada kavereita ja tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, ja se oli sitten vähän vaikeaa. Nytkin pelottaa vähän, että oma sosiaalinen epävarmuus tulisi haittaamaan muihin lapsiperheisiin tutustumista. :(
 
Mulla on kyllä jo etukäteen huoli siitä, että miten lapsi saa ainoana riittävästi leikkiseuraa ja kavereita. Tuntuu, että sekä lapsen leikittämiseen että seuran järjestämiseen pitää varmasti panostaa ihan eri tavalla, kun ei ole sisaruksia oletusseurana. Toisaalta esim. itselleni ei ollut pelkästään hyvä juttu, että olin niin paljon siskoni ja yhden kaverin kanssa. Oikeastaan vasta koulussa tuli eteen tilanteita, joissa piti pärjätä isommassa joukossa, saada kavereita ja tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, ja se oli sitten vähän vaikeaa. Nytkin pelottaa vähän, että oma sosiaalinen epävarmuus tulisi haittaamaan muihin lapsiperheisiin tutustumista. :(
Enpä tiedä Lettuhei tosta leikittämisestä. Mun vanhemmat ei koskaan leikkinyt mun kanssa ja isot veljet oli paljon vanhempia kuin mä. Mä luulen ennemminkin, että siksi tuli vilkas mielikuvitus kun piti itse keksiä tekemistä. Ja oppi olemaan tylsyydenkin kanssa. Mulla on myös kavereita, joilla on vain yksi lapsi, eikä ne leiki, koska niiden mielestä se on lasten homma, ei aikuisten.

Muttamutta, mielipiteitä on montaa. Mä mietin lähinnä, että olisi kiva kasvattaa molemmat sukupuolet, mutta riskihän on siinä, että tuleekin toinenkin poika... Mitäs sitten tehdään??? :D
 
Mä sain ekan lapsen 24v, toisen 26v, kolmannen 39v ja nyt neljäs tulossa niin että ehdin täyttää 41v. Olin mielestäni valmis äidiksi ekan kohdalla ja hyväksi teiniksi ovat nuo ekat kasvaneet. :) Ite en ollut koskaan biletyyppiä enkä kaivannut enempää matkustelua tms. En siis koskaan jäänyt kaipaamaan jotain menetettyä nuoruutta. :D
Nyt olen ollut päiväkodeissa töissä ja nähnyt sekä erittäin nuoria että "viime tinkaan" lapsia saaneita. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Nuoret voivat olla tietämättömiä uusavuttomia mutta yhtä lailla kypsemmät vanhemmat ovat helposti ylisuojelevia. Mikään ikä ei mielestäni ole täydellinen, kaikessa on puolensa ja haittansa. :)
 
Mä en kyllä enää lisää aio tehdä. Riittää jo. :grin Mutta mulla on myös 12- ja 10-vuotiaat. Nuo tein pienellä ikäerolla että on seuraa toisilleen mutta olihan se rankkaakin kahden pienen kanssa.

Mulla alkaa huomenna äitiysloma. :dance008 Tosin kotona olen ollut muutenkin työttömänä. 7.3. aika äitiyspolille jolloin määrätään sektiopäivä. Viimeisiä viikkoja siis viedään. Alkaakin riittää jo :grin sen verran olen väsynyt ja tukala olo.
 
Takaisin
Top