Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja ei siis ollut tarkoitus tällä pelotella vaan nimenomaan rohkaista että kun ei voi tietää mitä tapahtuu mutta synnärin henkilökunta asian osaavaa ja kun meitä äitejä paljon tutkitaan niin yöeensä kaikki "riskit" saadaan selville ja ennakoidaan!
 
Kirjoittamalla en aina osaa tuoda asiaa esille oikein :)

Ihan hyvin kirjoitit:)

Ajattelin sitä kun vauva on alkanut liikkumaan enemmänkin, että lienee varmaa, että toi napanuora kiertyy kuitenkin normaalistikin ympärille, mutta että aukeaako myös:rolleyes:

Ehkä pitäisi ottaa asia esille neuvolassa, mutta seuraava käynti on vasta kk-päästä. Tämä on varmaan yleinen aihe, jota odottavat pähkäilevät..

Kuten aiemmin ehdotit, kyllä voisin käydä yksityiselllä, sillä lopussa painoarvio kiinnostaisi ja kaikki muukin, että asiat on hyvin kohti synnytystä:)
 
Ja sanoivat muuten että napanuora on liukas ja kimmoissa, ei mene herkästi solmuun vaan aukeaa itsellään.
 
Onnea tyttöuutisesta MS74!

Tähti -73, minäkin sain esikoiseni Kätilöopistolla muutama vuosi sitten sektiolla, jasain kyllä riittävästi kipulääkettä. Mielestäni sitä melkeinpä tyrkytettiin, tai ainakin korostettiin, että pitää heti pyytää lisää, jos annetut määrät ei riitä.

Sikuriini, mua myös mietityttää imetyksen onnistuminen. Toivoisin ihan sydämeni pohjasta, että onnistuisi. Esikoisen kanssa siitä ei tullut mitään, ja asia häiritsee vieläkin, vaikka esikoisesta on kasvanut harvoin sairasteleva, tomera, hienosti kehittynyt, ei allergioita jne. Eli ei ainakaan "tuloksessa" näy, että on käytännössä korvikkeella kasvanut vauva-aikansa. Mutta itselle
vaan jäi suuren suuri suru ja harmitus ja epäonnistunut olo.

Olin tänään sokerirasituskokeessa. Ei ollut kovinkaan miellyttävää, vaikka sinänsä kaikki meni ihan hyvin. Jotenkin vaan se paasto + monet verikokeet + glukoosilitku sai olon vähän ällöksi, mikä taitaa olla ihan normaalia. Onneksi on nyt ohi, tulokset saa sitten seuraavassa neuvolassa. Vauva muuten villiintyi siitä glukoosin juomisesta ihan täysin, hyöri ja pyöri ja
potki tuossa hurjasti pari tuntia!

Vielä siitä, kun fysioterapeutti oli minulle sanonut, että kontta-asentoa ei suosittele enää viimeisellä raskauskolmanneksella; perusti kai suosituksensa siihen, että tässä vaiheessa side- ja tukikudokset löystyvät aika paljon, ja vatsalihakset ovat jo hyvinkin venyneet. Kontta-asennossa vauvan + koko mahan paino sitten kohdistuu enemmän vatsan kudoksiin. Mutta tämä ei siis ollut mikään ehdoton kielto, vaan tosiaan tämän yhden fyssarin suositus, jonka mainitsi samassa yhteydessä kun
puhui vatsalihasten erkaantumisesta :)

Mä keräsin jo viime viikonloppuna vähän kasaan tavaroita, mitä haluan mukaan sairaalaan! Olen aikaisessa, mutta esikoisen kohdalla opin, että lähtö saattaa tulla milloin vaan, ja hyvinkin vauhdilla ja miehelle on sitten hankala puhelimessa selittää, mitä kaikkea mistäkin kaapista haluaa tuotavan. En siis esikoisen kohdalla ottanut yhtään mitään, en vaan tajunnut enkä ehtinyt!
Nyt on pinossa valmiina pari pehmeää imetyspaitaa ja -rintsikat, verkkarit, upouusi hammasharja ja -tahna, matkakokoinen shampoo ja hoitoaine, vauvalle tietysti muutama vaate, myslipatukoita, hiusharja ja -lenksuja.... Sitten h-hetkellä pitää vielä muistaa napata kyytiin ainakin kännykkä + laturi, lääkkeet, lomakko ja melkeinpä tärkeinpänä äitiyskortti! Kotiin ostin
jo valmiiksi myös super-isoja terveyssiteitä, viimeksi ainakin jälkivuoto oli sen verran pitkään sen verran runsasta, että niille oli tarvetta (ja mielummmin ostan itse kun laitan miehen asialle).
Mäkin haluaisin imettää kauan ja onnistuneesti mutten osaa sitä etukäteen jännittää.

Kauanko siinä sokerirasituksessa pitää paastota? 12h? Mua pelottaa eniten tällä hetkellä jos mulla todetaan se raskausdiabetes tai tarvii tehdä jotai verensokeriseurantaa. En mä pysty pistää itteeni..edes pakon edessä...
 
Hei mikä idea sillä 4D:llä on kun ihmiset käy yksityisellä ja mitä se maksaa? Ultrakätilö totes tänää et tää saattaa olla sit sun viimeinen ultra jollei tule mitään tarvetta.....kaks kertaa kunnallisella! Eikö muuta?
 
Hei mikä idea sillä 4D:llä on kun ihmiset käy yksityisellä ja mitä se maksaa? Ultrakätilö totes tänää et tää saattaa olla sit sun viimeinen ultra jollei tule mitään tarvetta.....kaks kertaa kunnallisella! Eikö muuta?

Mä ainakin harkitsen käyväni, koska muita ultria ei tehdä... Syntymäpaino-arviokin tehdään kai vaan käsikopelolla.. Hinnat jossain +/- 200e
 
Mäkin haluaisin imettää kauan ja onnistuneesti mutten osaa sitä etukäteen jännittää.

Kauanko siinä sokerirasituksessa pitää paastota? 12h? Mua pelottaa eniten tällä hetkellä jos mulla todetaan se raskausdiabetes tai tarvii tehdä jotai verensokeriseurantaa. En mä pysty pistää itteeni..edes pakon edessä...

Paastoaika on 10-14h eli 10 tuntia ilmeisesti riittää. Mulle sanottiin ettei sais hampaitakaan pestä. Vettä voi pikkusen juoda. Se rasitusjuoma oli ihan ok makuista mun mielestä. Vähän kuvottava olo tuli puoleks tunniks mutta ei pahasti. Ja vauva möyri :) Mulla oli siis tänään aamulla se rasitus.

Nyt on särkeny päätä, en tiedä johtuuko tuosta aamun erilaisesta aloituksesta.
 
Niin ja neuvolassa sanottiin että useimmiten ruokavaliohoito riittää, pistoksia ei tarvita. Ja vaikka tarvittaisi, niin se on semmonen "kynä" se pistoslaite. Ei mikään ruisku. Ja tuohon johonkin makkaraan se törkätään, ei suoneen. Ei siis ole mitään erityisen kamalaa pistämistä, menee luultavasti helpolla pistämiskammoisellakin. Toivotaan tietysti ettei tarvii semmosiin ryhtyä. Tulispa tulokset pian!
 
Niin ja neuvolassa sanottiin että useimmiten ruokavaliohoito riittää, pistoksia ei tarvita. Ja vaikka tarvittaisi, niin se on semmonen "kynä" se pistoslaite. Ei mikään ruisku. Ja tuohon johonkin makkaraan se törkätään, ei suoneen. Ei siis ole mitään erityisen kamalaa pistämistä, menee luultavasti helpolla pistämiskammoisellakin. Toivotaan tietysti ettei tarvii semmosiin ryhtyä. Tulispa tulokset pian!
Mulla on niin jäätävä piikkikammo etten pysty. Oon pohjakoulutukselta terkkari vuodelta papu joten pystyn pistää muita mutten ittee. Verensokereita on kuitenkin mitattava sormenpäästä useasti jos joutuu seurantaan. Insuliinikynän piikki on pikkuruinen kyllä mut silti. Meidän terkka sano et hänen asiakkailla menee aalloittain jostain syystä et joudutaan insuliinihoitoiseen. Toivottavasti se aalto meni jo...
 
Kyllä sillä 4D saa enemmän tietoa sikiön hyvin voinnista. Nähdään selkeästi esim sellaiset asiat kun huuli ja - kitalakihalkio, pystytään tarkkailemaan vauvaa paljon tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin :) mutta tarvitseeko sitä todella, en osaa sanoa :) mun kohdalla on ollut ihana käydä kerran se ekstra vielä kurkkimassa kohtuun, vauva on tullut entistä todemmaksi ja tutummaksi. Ja vielä muutamia viikkoja ennen synnytystä huojentanut mieltä että kaikki hyvin siinä kohtia. Myös painoarvio on mua kiinnostanut aina. Oon itse lyhyt ja suht pienenkokoinen ja yhden 4,1 kg vauvan pukertaneena on ollut ihana tietää mitä odotettavissa edes suuntaa antavana( vaikka mulla siis ollut sen kerran se tosi iso heitto vuonna 99 tavallisella ultralla ultrattuna) sellainen 200g heitto saattanut olla painoarviossa.

Mulle diagnosoitiin viime raskaudessa rd paastoarvon ollessa koholla. Mittaiöin kotona ensin 3 krt/vko ja sitten niitä harvennettiin pikkuhiljaa niin ettei tarvinnut kuin kerran viikossa kun ei ainuttakaan ylitystä koskaan tullut. En edes muuttanut ruokatottumiksiani mitenkään. Olin kamalassa flunssassa kun menin rasitukseen ja se oli ilm virhe kun jälkeenpäin luin että voi sekoittaa sokereita ja niin mulla ilm kävi.
Mutta pääsin ylimääräiseen ultraan tämän diagnoosin takia :)

Tämän raskauden eka rasitus meni läpi loistavin arvoin :)
 
Hyvä Noel kun mainitsit tuon hampaanpesun! Mokasin kerran verensokeritestit, kun pureskelin purkkaa ennen aamun koetta! Uusiksi meni :)

Tuohon "makkaraan" jos pitäis iskeä piikki, niin olis vaikeaa - aikaisempi makkara on jossain vaiheessa hävinnyt ja tilalla on pinkeä vauvakumpu! :D
 
JustMom10:)
Loppuraskauden ultraa pelkästään tarkoitan ( muuthan on jo tutkittu).. En tarkalleen tiedä mitä siinä katsotaan, on ainakin vauvan koko, asento, napavirtaukset...ja olisko lantion suhde, että mahtuuko ulos... Ja 4D käy, jos on tarpeen:)

Ajattelin joskus viikolla 35--》No sulloin kun vauva ei enää käänny....
 
Mulla on radiin insuliinihoito. Se ohut neula pistetään reiteen niin että puristetaan toisella kädellä rasvamakkaraa isommaksi ja sitten pistetään. Mahaan ei siis pistetä. Ja yleensä se pistäminen ei tunnu yhtään, neula on niin ohut. Sen aikaa neulaa pidetään sisällä kun painetaan kynän päästä napista insuliini sisään ja sen jälkeen odotetaan viisi sekuntia kunnes piikki pois. Siihen tottuu kyllä. :) Mulle ei ollut vaikeaa kun esikoinen tehtiin hormonihoidoilla ja jo silloin jouduin pistelemään itseäni.

Sokeritestejä mittaan sormen päästä KAHDEKSAN kertaa PÄIVÄSSÄ. :dead: Ja joka päivä. Mulla seurataan niin tarkkaan koska tasapainoa ei oikein ole löytynyt. Nyt näyttää hyvältä kyllä näillä insuliinimäärillä. Olen tosi kyllästynyt tuohon mittaamiseen. :banghead: Mutta noin kuusi viikkoa enää ja sitten ei enää tarvitse. Sormenpäähän pistäminen muuten sattuu musta enemmän kuin insuliinin laitto. Ja sieltä pitää sitä vertakin puristaa ulos. Mutta kyllä siihenkin tottuu. :) Mä en nykyään aina muista joka arvoa ottaa, varsinkin jos on jotain menoa enkä viitsi kuljettaa testejä mukana. Arvoja pitää siis mitata joka ruokailua ennen ja tunti syömisen jälkeen. Insuliinia tarvitsen onneksi vain aamulla ja illalla, en joka aterialla koska ruokavalio on pitänyt aterian jälkeiset arvot kunnossa. Ateriaa ennen arvot on olleet ongelma ja siihen olen tarvinut avuksi insuliinia + tablettihoitoa.

Kysykää jos on jotain mitä haluatte tietää raskausdiabeteksesta. :)
 
Meillä ei imetys on onnistu kuin rintakumilla. Ainoastaan pari kertaa on vauva imenyt suoraan tissistä. Meillä vauva on saa enimmäkseen korviketta. Yritän imettää rintakumilla, jos vauva suostuu huolimaan rintaa. Eilen kävi lastenneuvola th kotona ja paino noussut yli syntymäpainon 2 viikon ja 4 päivän paino oli 3,480 kg. Syntymäpaino 3,360 kg. Vauva saa riittävästi ruokaa siis korvikkeellakin. Onhan se vähän surullista, kun imetys ei suju niin kuin olisi itse halunnut. Osittain syynä on varmaan sektiosynnytys ja vauvan sokerien heittely synnärillä. Lisäksi mulla niin isot rinnat ja nänninpäät päät matalat, että vauva ei saa / osaa ottaa imuotetta. Kyljellään on tällä hetkellä ainoa asento, josta onnistuu imettäminen. Nyt yhtenä päivänä vauva ei huolinut rintaa ollenkaan. Eilen sain hänet taas imemään. Pitäisi aina yrittää ensin tyrkyttää tissiä ja vasta sitten antaa korviketta. Poikaa vaikea saada rauhoittumaan, jos on nälkäinen. Annoin hänelle suoraan korviketta ja yritin sen jälkeen tyrkyttää tissiä. Ei suostunut imemään tissiä ollenkaan. Näillä eväillä mennään nyt imetyksen suhteen. Tärkeintä kuitenkin, että poika kasvaa ja saa tarpeeksi ruokaa.
 
Meillä ei imetys on onnistu kuin rintakumilla. Ainoastaan pari kertaa on vauva imenyt suoraan tissistä. Meillä vauva on saa enimmäkseen korviketta. Yritän imettää rintakumilla, jos vauva suostuu huolimaan rintaa. Eilen kävi lastenneuvola th kotona ja paino noussut yli syntymäpainon 2 viikon ja 4 päivän paino oli 3,480 kg. Syntymäpaino 3,360 kg. Vauva saa riittävästi ruokaa siis korvikkeellakin. Onhan se vähän surullista, kun imetys ei suju niin kuin olisi itse halunnut. Osittain syynä on varmaan sektiosynnytys ja vauvan sokerien heittely synnärillä. Lisäksi mulla niin isot rinnat ja nänninpäät päät matalat, että vauva ei saa / osaa ottaa imuotetta. Kyljellään on tällä hetkellä ainoa asento, josta onnistuu imettäminen. Nyt yhtenä päivänä vauva ei huolinut rintaa ollenkaan. Eilen sain hänet taas imemään. Pitäisi aina yrittää ensin tyrkyttää tissiä ja vasta sitten antaa korviketta. Poikaa vaikea saada rauhoittumaan, jos on nälkäinen. Annoin hänelle suoraan korviketta ja yritin sen jälkeen tyrkyttää tissiä. Ei suostunut imemään tissiä ollenkaan. Näillä eväillä mennään nyt imetyksen suhteen. Tärkeintä kuitenkin, että poika kasvaa ja saa tarpeeksi ruokaa.

Toivottavasti lähtee sujumaan tuo imetys! Sitä jännään (kaiken muun ohessa) itsekin, että onnistuuko, kun monella tutulla on ollut hankaluuksia. Nuorempana aina kuvittelin, että imetys on ihan itsestäänselvyys, tissi suuhun ja siinä se. Mutta ei tosiaankaan.

Lueskelin aiheesta joku aika sitten ja moni sanoi, että kun vauva tottuu pulloon ja miten paljon helpommalla siitä saa maidon, ei imetys enää kelpaa. Kuulemma on sitten hankittavissa sellaisia tuttipulloja, joiden kanssa vauva saa tehdä vähän enemmän hommia. Kun muistais vielä, mitkä ne oli merkiltään.... Millaiset teillä?
 
Meillä ei imetys on onnistu kuin rintakumilla. Ainoastaan pari kertaa on vauva imenyt suoraan tissistä. Meillä vauva on saa enimmäkseen korviketta. Yritän imettää rintakumilla, jos vauva suostuu huolimaan rintaa. Eilen kävi lastenneuvola th kotona ja paino noussut yli syntymäpainon 2 viikon ja 4 päivän paino oli 3,480 kg. Syntymäpaino 3,360 kg. Vauva saa riittävästi ruokaa siis korvikkeellakin. Onhan se vähän surullista, kun imetys ei suju niin kuin olisi itse halunnut. Osittain syynä on varmaan sektiosynnytys ja vauvan sokerien heittely synnärillä. Lisäksi mulla niin isot rinnat ja nänninpäät päät matalat, että vauva ei saa / osaa ottaa imuotetta. Kyljellään on tällä hetkellä ainoa asento, josta onnistuu imettäminen. Nyt yhtenä päivänä vauva ei huolinut rintaa ollenkaan. Eilen sain hänet taas imemään. Pitäisi aina yrittää ensin tyrkyttää tissiä ja vasta sitten antaa korviketta. Poikaa vaikea saada rauhoittumaan, jos on nälkäinen. Annoin hänelle suoraan korviketta ja yritin sen jälkeen tyrkyttää tissiä. Ei suostunut imemään tissiä ollenkaan. Näillä eväillä mennään nyt imetyksen suhteen. Tärkeintä kuitenkin, että poika kasvaa ja saa tarpeeksi ruokaa.
Älä ota stressiä vaikka ei onnistuisi. Asiat menee kuin menee. Uskon että siihen jokin syy miksi toiset vauvat ei vaan kykene siihen. Läheisyyttä saatte pullon kanssakin ja toisaalta isäkin pääsee tuohon varhaiseen aikaan mukaan paremmin kun voi syöttää. Asioista löytyy myös hyvät puolensa. :-)
 
Hei kaikille, olen ketjua seuraillut jonkin aikaa mutta nyt vasta kirjoittelemaan.. Kiva ketju ja onnea jo vauvan saaneille, kiva kun tekin kerrotte kuulumisia.
Meilläkin iloinen yllätys, nyt vkolla 17+5. Monen monituisen keskenmenon jälkeen toiveet oli jo kuopattu, mutta tässä sitä ollaan ja ihan luomumeiningillä.
Edelleen pahoinvointi vaivaa satunnaisesti ja jäätävät migreenit viikottain. Lisäksi jäimme "kiinni" seuloissa, nipt verikokeen tulokset tulivat reilu viikko sitten puhtaina takaisin. Niiden odottelu kaksi viikkoa oli kyllä ihan piinaa. Sen jälkeen on uskaltanut ihan pikkiriikkisen alkaa jo fiilistelemään tätä masua...
Töissä olen kertonut tällä viikolla. Suurin osa on arvannut kun normaalisti olen varsin hoikka niin masu on kyllä jo varsin iso viikkoihin nähden...
Pk-seudulla asutaan.
Hei Minni, minäkin olen lähinnä ollut enemmän ketjun seuraajana kuin aktiivisena kirjoittelijana. Tervetuloa Meillä sama juttu, useampi keskemeno takana, ja oltiin jo luovuttu toisen lapsen toiveesta, kunnes elämä yllätti❤️ Laskettu aika 6.7. Meillä on ennestään yksi ekaluokkalainen.


Vähän tämä oma korkea ikä hirvittää, mutta on ihanan terapeuttista huomata, että täällä on muitakin vähän "varttuneempia" tulevia äitejä Niin ja pääkaupunki seudulta mekin ollaan.
 
Takaisin
Top