Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin innostuin teidän puheitten perusteella tutkailemaan pieniä vaatteita ja haluisin ostaa muutamia 50 ja 56 kokoisia asuja. Kun tää on mahdollisesti se ainokainen vauvani, niin kovasti tekis mieli pukea hänet alussakin sopiviin vaatteisiin. Ihan oman huvin vuoksi. Tähän mennessä olen ostanu yhden pikkubodyn.

Tiedä sitten miten pieni tulee vai tuleeko sittenkin isäänsä ja suuri poika. Tänään neuvolassa mittailtiin kohtua ja mitaksi tuli 23cm. Mulla on rv 23+3 eli tuo mitta tuli ihan yläkäyrälle. Terkka tosin sanoi, että eka mittaus ei välttämättä kerro mitään. Mutta että jos jatkuu yläkäyrällä, niin tulee ehkä synnytystapa-arvio. Etenkin kun oon ite pienikokoinen.

Hän myös sanoi että mun masu on iso, koska oon lyhyt ja baby ei mahdu muuhun suuntaan kuin ulospäin

Minkäsmoisia mittoja muilla on ollut?
 
Mulla oli jo vkolla 22+2 25cm. Vähän terkka hämmästeli. Reippaasti yläkäyrän yläpuolella huiteli. Nyt olen vkolla 27. Vatsa on nyt jo aika valtava. En tiedä mistä johtuu. En ole erityisen pieni ( keskimittainen). Ultrassa sanoi, että vettä on hyvin. Olin jo aiemmissakin raskauksissa aikas isomasuinen. Jossain vaiheessa silloinkin alkoi se ihmettelly ärsytttää (tyyliin raskauden keskivaiheilla "miten uskallat enää liikkuu missään, jos synnytät ihan just" tai "ootko varma, ettei ole kaksoset tulossa"). Tuohon vatsan kokoon ei pysty ite vaikuttamaan.
 
MS74, mäkään en ennen rakenneultraa uskaltanut tehdä mitään ostoksia. Pienen vauvan vaatteita ainakin olisi sulle saatavilla multa tai sikuriinilta. Kyllä uusiakin 50-56 cm vaatteita voi ostaa, mutta noilla pienillä vaatteilla on niin vähän käyttöaikaa ettei välttämättä kauheasti kannata ostaa uusia vaatteita. Hyvin on noi käytetyt vaatteet säilyneet. Mä tykkään,että on hyvä olla vaatteissa valikoimaa.
 
Mun on ihan pakko nyt myöntää, että olen aivan mahdoton noiden vaatteiden kanssa.:rolleyes:
Ostin esikoiselle ja olen ostellut tälle tulevalle niin paljon pikkiriikkisiä vaatteita (50-62cm), että voisin pukea vaikka koko päiväkodin niillä ja ylikin jäisi..
Mä niin tykkään niistä ja tämä on varmaankin (ainakin miehen mukaan) viimeinen vauva meille, niin pitäähän mun vähän nautiskella-hmm..:laughing002
 
Mäkin menin käyrien yläpuolella koko raskausajan, mutta mulla oli ylipainoa ennen raskautta. Nyt raskauden jälkeen paino on laskenut - 7 kg lähtöpainosta.
 
Kirpparilta mä niitä pieniä saalistan ni mielellään ostan teiltä Maria75 ja Sikuriini. Laittakaa vaan viestiä sitten.

Mulla tippu ekal kolmanneksella paino ja nyt noussu 3-4kg. Mieliteot valtaa mut ja sit on vatta kipiä.....makeeta makeeta.
 
Tämäkin keräillyt pieniä vaatteita, mutta en kamalasti:) sitä miettii josko onkin lämmin kesä, niin vauvalla vaan body ja sukat kuten heinäkuussa -14 syntyneellä.ja ystäviltä olen myös vaatetta saamassa.

Mulla oli myös sf mitta ekassa mittauksessa joka tehtiin jo joskus rv 17 yli yläkäyrän. Vatsa on suuri nyt rv 22+ . Välillä ihan tukala olo jo ;)painoakin vaan tulee ja tulee...

3 ab kuuria vaatinut poskiontelontulehdus teki kyllä tehtävänsä ja olo ollut siksikin nuutunut. Jatkuva päänsärky veti mielen alas ja nyt kun alkaa tauti viimein helpottaa, tuntuu vaikealta nostaa itseään pystyyn ja ruotuun. Vielä on kuitenkin odotusta jäljellä aika matka.

Itsekin muuten ostin vauvapesän tulevalle <3 pinnasänkykin vielä edellisen käytössä ja siitä tuskin lähiaikoina luopumassa. Tämä meidän 1,5v vaan valvottaa yhä :/ tuttia saa nostaa monta kertaa yössä ja lohduttaa . Kumpa vaan saatais poika nukkumaan yönsä ennen vauvan syntymää!
 
Tuota just mietin, missä tilanteessa kestovaippaa tulee käytettyä, onko sille nykyään ylipäänsä käyttöä. ( Netistä löytyi juttua niiden käytöstä, että on vaihtoehtona edullisempi ja vaippaosaksi voi käyttää vaikka vanhaa froteepyyhettä)...

Olen havainnut, että meidän poika herää usein aamulla 06 "polkemaan" jalkoja aika vimmatusti:p
Sitten saattaa vipeltää pitkin päivää, kun olen töissä...Ja nukahtaa taas siinä klo 15 maissa...
kunnes on ilta 10-11 herää taas "potkottamaan", hihh - välillä maha oikein heiluu:joyful:
Nukkumaan mennessä siellä on vauhtipäällä, mutta ilmeisesti nukahtaa, kun alan nukkua:)

Tällaisen vrk-rytmin olen havainnut toistuvan, saa nähdä onko edes sinnepäinkään, kun on syntynyt...

Meillä on nyt isot kasat kestovaippoja hankittuna. Päätin yrittää vakaasti niillä, ja jos ei pelaa, niin sitten luovutetaan, mutta kova tarkoitus kestoilla. Matkat ja mahdollisesti yöt varmaan kuitenkin kertakäytöillä.

Tuo kestomaailma on alkuun aika sekava ja ihmisten mielipiteet vaippatyyppien ja -merkkien toimivuudesta vaihtelee tosi paljon!! Oon nyt hankkinut liudan erilaisia, että voi kokeilla mikä pelaa. Monelta oon kuullut, että ihan pienenä toimis pehmeä sisävaippa (esim. Nalle Nöttönen), jonka päällä villahousu tai kuorivaippa, isompana sitten muut merkit, joita on nepillisiä ja tarrallisia, kiinteillä imuilla tai taskuun laitettavilla irtomuilla, merkkejä tosi paljon erilaisia.

Liian myöhään sain kuulla, että isommissa kaupungeissa on kestovaippalainaamoja, joista voi pienellä rahalla vuokrata sopivan kokoisia vaippoja testikäyttöön, pääsee kokeilemaan helposti ja halvalla mikä toimii ja sit voi ostaa omat oikeanlaiset. Se olis ollut paras keino, mutta kerkesin jo hankkia omia niin paljon, että turha enää lainailla :) Vähän hullaannuin :) Jos meillä toimii nämä, voidaan käyttää niitä tulevillakin (toivottavasti tulee lisääkin!) lapsilla ja myydä hyväkuntoiset eteenpäin käytön jälkeen.

Jos ostaa omia, kannattaa etsiä netistä kestovaippojen myyntiryhmiä ja hankkia sieltä. Tori.fistä ostin kans, mutta paremmin löytyy vaipat ja imut fb:n kautta!

PS. Meillä vauva potkii kovasti, mutta ei kyllä vielä heiluttele mahaa. On ilmeisesti aika pienikokoinen viikkoihin nähden ainakin rakenneultran mukaan, joten johtuiskohan siitä? Olispa ihana tuntea tuollaiset kunnon bileet mahassa :)
 
Mäkin innostuin teidän puheitten perusteella tutkailemaan pieniä vaatteita ja haluisin ostaa muutamia 50 ja 56 kokoisia asuja. Kun tää on mahdollisesti se ainokainen vauvani, niin kovasti tekis mieli pukea hänet alussakin sopiviin vaatteisiin. Ihan oman huvin vuoksi. Tähän mennessä olen ostanu yhden pikkubodyn.

Tiedä sitten miten pieni tulee vai tuleeko sittenkin isäänsä ja suuri poika. Tänään neuvolassa mittailtiin kohtua ja mitaksi tuli 23cm. Mulla on rv 23+3 eli tuo mitta tuli ihan yläkäyrälle. Terkka tosin sanoi, että eka mittaus ei välttämättä kerro mitään. Mutta että jos jatkuu yläkäyrällä, niin tulee ehkä synnytystapa-arvio. Etenkin kun oon ite pienikokoinen.

Hän myös sanoi että mun masu on iso, koska oon lyhyt ja baby ei mahdu muuhun suuntaan kuin ulospäin

Minkäsmoisia mittoja muilla on ollut?

Mulla eka mittaus oli tammikuussa oliskohan ollut 19+ viikoilla ja sf-mitta oli 16,5, tällä viikolla 22+4 mitta oli 20-20,5. Mitta oli käyräviivojen sisällä, hitusen sen keskiarvokäyrän yläpuolella. Kohdunpohja vähän navan yläpuolella, ollut jo reilun kuukauden. Tammikuun alussa huomasinkin, että napakuoppa oli jotenkin mataloitunut, kohta se varmaan pullahtaa kun on jo niin pinkeän oloinen.

Ne pikkubodyt on tosiaan ihania! <3 Mulle moni sanoi, että kietaisubodyt olis helpoimpia käyttää ihan pienenä (tosin joku just tykkäs päinvastaista ylempänä ketjussa, mielipideasioita...) ja että kääntöhihat on hyvät, niin saa terävät kynnet piiloon. Ensin kerkesin ostaa monta tavallista bodya ja nyt oon metsästänyt kirpparilta noita kääntöhihallisia kietaisubodyja - ei muuten ihan helppo homma. Oon tainnut kaksi löytää vasta.

Mutta nyt tilanne on se, että pienimpiä vaatteita (50 + 56+ 62) on kutakin jo isot kasat: bodeja 10-12 kpl per koko, lisäksi muutamat housut ja potkupuvut ja collegehaalarit joka koossa. Oon varautunut ahkerasti puklailevaan vauvaan ja alun falskausongelmiin kestovaippojen käytössä :woot: Enkä halua pyörittää joka ikinen päivä pyykkikonetta parin minikokoisen vaatekappaleen takia, mielellään kaksi kolme päivää sais olla pyykkäysväli.
 
Mulla oli sf-mitta 26 cm viime viikon neuvolassa, rv 27. Se on siinä keskikäyrän ja yläkäyrän välissä. Painoa oli tullut raskauden alusta 11 kg.

Sain lähetteen sokerirasitustestiin, ensi viikolla pitäisi mennä. Toivottavasti sokerit on ok... Vähän hirvittää testissä se, että tiedän, että tulee ihan hurjan kova nälkä, ennen kuin saa syödä. Vihaan kovaa nälkää, menen aina ihan toimintakyvyttömäksi siinä tilanteessa. No, kunnon eväät mukaan, ja syömään vaan heti, kun lupa heltiää!

Olin tällä viikolla odottavien äitien fysioterapiassa, Helsingissä ainakin kaupunki järjestää. Oli 1 kerran ryhmä, 1,5 h. Oli ihan hyödyllinen, harjoiteltiin jotain liikkeitä ja sitten ohjaaja vastaili kysymyksiin. Sain mm. kuulla, että kontallaan ei saisi enää tässä vaiheessa olla (esikoisen lempileikki on ratsastaa konttaavalla äidillä...), ja että jos vatsalihakset pääsevät kovin erkaantumaan, niin synnytyksen jälkeen voi mennä jopa 3 kk ennen kuin niillä saa tehdä yhtään jumppaliikkeitä.

Vielä vauvan vaatteista; itse ostin esikoiselle melkein kaikki ensimmäisen vuoden vaatteet kirppiksiltä. Ne on tosiaan käytössä niin lyhyen aikaa, että tarjolla on tosi hyväkuntoisia vaatteita tosi edullisesti. Melkein kaikki on tallella, joten nyt ei tarvitse juuri mitään ostaa. Ostin kyllä pari sellaista bodya, jotka kiinnitetään neppareilla edestä/sivulta, ei siis tarvitse vetää pään yli. Koin ne esikoisen kanssa parhaiksi. Sitten täytyy ostaa vielä harsoja, niille on vaikka mitä käyttöä.
 
Mä en tiedä vielä alun nukkumisjärjestelyjä. Meillä on korkea jenkkisänky joka on hyvä sektiohaavan kanssa kun ei tarvi ponnistaa alas tai ylös mutta se on liian pehmeä että vois vauvan kanssa nukkua turvallisesti. Meillä on myös kaksi sohvaa nut ne taas on matalia olla sen haavan kanssa. Mahtaisiko se pesä olla hyvä ratkaisu sen jenkkisängyn kanssa.
 
Mä en kyllä itseasiassa oo kovasti edes miettinyt nukkumisjärjestelyjä. Vauva nukkuu tississä kiinni kuitenkin. Vauvapesän ajattelin olevan hyvä niin yöllä kuin päivällä. Voin nukuttaa päikyille sängyn keskelle tai sohvalle tai minne keksin. Ensimmäiset kuukaudet siis. Pinnasänkyä tai ensisänkyä en ole ajatellut hankkia ja tosiaan tän hetken kuopus saa pitää pinnasängyn niin kauan kun tintuu hyvältä:) eiköhän kaikki suju painollaan :)
 
Olin tällä viikolla odottavien äitien fysioterapiassa, Helsingissä ainakin kaupunki järjestää. Oli 1 kerran ryhmä, 1,5 h. Oli ihan hyödyllinen, harjoiteltiin jotain liikkeitä ja sitten ohjaaja vastaili kysymyksiin. Sain mm. kuulla, että kontallaan ei saisi enää tässä vaiheessa olla (esikoisen lempileikki on ratsastaa konttaavalla äidillä...), ja että jos vatsalihakset pääsevät kovin erkaantumaan, niin synnytyksen jälkeen voi mennä jopa 3 kk ennen kuin niillä saa tehdä yhtään jumppaliikkeitä.

Arrgh! Miten voi olla joka asiasta niin ristiriitaisia ohjeita? Olen jostain toisaalta taas lukenut, että kontta-asennot on hyväksi, koska ne ohjaa vauvaa oikeaan tarjontaan. Minkä takia fysioterapeutin mukaan pitäis välttää kontta-asentoja? Tää on ihan samanlaista kuin ruokavalioasiat, asiantuntijoiden mielipiteet on ristiriitaisia ja viralliset suosituksen vaihtuu jatkuvasti.
 
Arrgh! Miten voi olla joka asiasta niin ristiriitaisia ohjeita? Olen jostain toisaalta taas lukenut, että kontta-asennot on hyväksi, koska ne ohjaa vauvaa oikeaan tarjontaan. Minkä takia fysioterapeutin mukaan pitäis välttää kontta-asentoja? Tää on ihan samanlaista kuin ruokavalioasiat, asiantuntijoiden mielipiteet on ristiriitaisia ja viralliset suosituksen vaihtuu jatkuvasti.

Just tuli mieleen, että mut nimenomaan synnärillä käskettiin kontta-asentoon, kun olin auki joku 7cm. Sain sellasen "fatboyn" (vai mikä se nyt onkaan)mihin nojata ja asento oli kyllä tosi mukava. Tosin voihan olla erona, että olin tosiaan justiinsa synnyttämässä ja silloin se asento on hyväksi..
 
Tein nyt huvikseni ja ajankuluksi pienwn vauvanvaateinventaarion :)
50-56 cm vaatteita oli
-10 bodya
-9 housut
-3 "potkupukua"
-1 huppari
-1 neuletakki
-2 sukkahousut
-3 sukat
-2 puuvilla lapaset
-1 lakki
-2 tossut


Ihan ok ekaksi kuukaudeksi, bodyja täytyy hankkia ainakin 5 lisää ettei tarvitse päivittäin pestä. Housuja riittämin. Toinen lakki ja parit sukat lisää.
Mutta 62-68 löytyi vain muutama hassu kappale, eli niitä vois myös hiukan valmiiksi kerätä :)
Puklarättejä oli 14 :)

Kestoja on jo edellisiltä, villiksiä ja taskuja. Viimeksi jäi käyttö aika vähälle , oli vaativa ja itkuinen vauva niin ei ollut energiaa. Katsotaan miten nyt käy!
Kaukalo ja vaunut hankittu, itkuhälyytin uusittu, vauvapesä on, 2 uutta aventim vauvatuttia löytyy niin ja rintapumppu ja kestoliivisuojatkin löytyy. Ainut mitä oon yrittänyt metsästää, vielä tuloksetta , on kantoliina.
Musta tai harmaa toiveissa. Se on ihan must juttu!

Eiköhän näillä pärjää ;)
 
Heippa taas!:)
Huomenna neuvola ja lupasivat ensikertaa mitata mahaa, ei kuulemma tarvetta mitata tähän mennessä, vaikka mun mielestä maha on jo "mahdoton" ja alkaa rv 27...

Neuvolantäti viimeksi totesikin, että on tuo maha kasvanut, kohta ei toppatakkisi mene kiinni....

Vauva on todella vilkas välillä, kuten kirjoitin...Mutta nyt ollut rauhallisempi, sillä omat syklit, ettei olekaan päivittäin samat ajat:joyful:

Pikkuvaatteita tuli hankittua muutamia lisää...
Ja eilen vihdoin käytiin miehen kanssa tekemässä varsinaiset hankinnat: pinnasänky, hoitopöytä, turvakaukalo (telakallinen) ja yhdistelmärattaat:p

Eihän noilla ihan hirveä kiire vielä ole, mutta haluan olla varautunut synnytyssairaalaan lähtöön ajoissa -- 3vk ennen laskettua-aikaa pakkaan varmasti repun lähtö valmiiksi:grin
 
Meillä aikanaan kaksoset syntyivät niin pikkusina, että käyttivät kokoa 50-56 ensimmäisen puolivuotta ja ylikin. Tämän uusimman ajattelin olevan kuitenkin isompi ja en varsinaisesti varannut pieniä vaatteita juurikaan. Ja kuinkas sitten kävikään, niitä olisi kyllätarvittu... 50 senttisiä bodyja oli 6 ja potkareita 4. Onneksi nyt voidaan jo pitää 56 cm potkareita, ilman että ne pahemmin lepattaa pojan päällä. Ja nythän on siis kohta täynnä 7 viikkoa ikää. Mutta meillä pestään tuota pyykkiä muutenkin usein.

Nukkumisesta: Poju nukkui ensimmäiset viikot vain vieressä ja päivällä joskus sohvalla. Nyt on alkanut nukkumaan tuossa äitiyspakkauksen laatikossa, mutta vain kapaloituna. Päiväunet saattaa parhaiten nukkua vaunukopassa. Vaunut meillä siis säilytyksessä tuossa olohuoneen nurkassa.
Yöllä nukutaan noin 2t kerrallaan, olen nyt joutunut antamaan lisämaitoa. Jospa se pidentäisi myös uniaikaa. Lisäksi vauva on alkanut saamaan rintaraivareita, varsinkin jos sattuu nukkumaan kolmekin tuntia.

Kastejuhla olisi kahden viikon päästä, ensi viikolla pitäisi päättää nimi
 
Meillä on kastejuhla 3.4.2016. Meiän poika nyt 2 viikkoinen ja käyttää sekä 50 cm ja 56 cm vaatteita. 56 cm voi olla hiukan isoja vielä. 50 cm hiukan pieniä. Syntymäpituus oli 49 cm. Tämän hetken pituutta en tiedä. Oletko antanut korviketta öisin, Maiju ? Meillä poika saa sekä korviketta, että rintamaitoa molempia.
 
Maria: Ollaan menty pääasiassa rintamaidolla. Viime viikolla alkoivat rintaraivarit varsinkin öisin olemaan ihan kamalia. Poika saattoi huutaa puoli tuntia vierellä eikä suostu imemään. Nyt ollaan annettu noihin raivareihin korviketta aluksi ja tuloksena tyytyväinen poika. Viikonloppuna on jo nukkunut paljon paremmin.
 
Takaisin
Top