Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä näin ihanaa unta että poika syntyi ja osasin hoitaa häntä heti hienosti, imetys sujui hyvin ja kestovaipat toimivat moitteettomasti :) olipas kiva uni. Ihanaa kun pääsee kesällä vauvanhoitohommiin! Ja onnellisuutta teille kenellä pikkuinen jo on käsivarsilla <3
 
Meillä on kastejuhla 3.4.2016. Meiän poika nyt 2 viikkoinen ja käyttää sekä 50 cm ja 56 cm vaatteita. 56 cm voi olla hiukan isoja vielä. 50 cm hiukan pieniä. Syntymäpituus oli 49 cm. Tämän hetken pituutta en tiedä. Oletko antanut korviketta öisin, Maiju ? Meillä poika saa sekä korviketta, että rintamaitoa molempia.

Ihanaa Maria, pääsette pian kastejuhlaa järjestämään :love7

Pikkuvaatteiden tarve on sitten ihan selkeä, ehkä varaudun hankkimalla niitä vielä lisää.

Mahaa mitattiin tänään ensikertaa ja normikäyrällä mennään, luku oli 25cm.. Neuvolantäti sanoi, etten välttämättä pääsekkään synnytystapa-arviointiin, se jää sairaalan päätettäväksi. Niin mielellään menisin, kun olen siihen tarvittavat 43v...mutta, ei ole muka mitään muuta syytä välttämättä tehdä sitä, sanottiin.

Neuvolasta laitettiin kuitenkin lähete sairaalalle, jos tulisi kutsu. Kummallista, ettei synnytystapa-arviota tehdä, vaikka itse sitä haluaa:eek::eek:
 
Meidän pienokainen syntyi viime viikolla. :Heartblue Ja itsestään onneksi käynnistyi synnytys tällä kertaa. Nyt ollaan muutama päivä oltu kotona (ikää 6 vrk) ja kivasti on mennyt. Helppo vauva, syö ja nukkuu. Esikoiseen verrattuna tuntuu helpommalta, mutta voi olla, että ekalla kerralla vaan kaikki oli uutta ja outoa ja nyt menee jo rutiinilla. Olin tosin ihan kokonaan unohtanut miten pieniä ja hauraita nuo vastasyntyneet ovat, esikoinen 3v. tuntuu jättiläiseltä... Yöt on vauva nukkunut mun vieressä ja sillon herää pari kertaa ruokailemaan, jonka jälkeen taas heti nukahtaa. Äitiyspakkauksen laatikosta tehty ensisänky ja pinnasänkykin kyllä on ja niissä nukkuu päivällä. Jouduttu antamaan lisämaitoa pullosta, kun oma maito ei vielä riitä. Kolmen vuorokauden ikäisenä käytiin keltaisuuden vuoksi tarkastuttamassa bilirubiiniarvot ja sitten uudelleen kontrollissa 5 vuorokautisena. Onneksi olivat arvot laskeneet, niin ei jouduttu valohoitoon. Vaipan vaihdosta ja pukemisesta vauva ei tykkää, oikeastaan itkeekin vain noissa tilanteissa. Meillä käytetään 50cm vaatteita (syntyessään 50cm ja reilut 3kg), 56cm vaatteet ovat vielä ihan liian isoja.
 
Meidän pienokainen syntyi viime viikolla. :Heartblue Ja itsestään onneksi käynnistyi synnytys tällä kertaa. Nyt ollaan muutama päivä oltu kotona (ikää 6 vrk) ja kivasti on mennyt. Helppo vauva, syö ja nukkuu. Esikoiseen verrattuna tuntuu helpommalta, mutta voi olla, että ekalla kerralla vaan kaikki oli uutta ja outoa ja nyt menee jo rutiinilla. Olin tosin ihan kokonaan unohtanut miten pieniä ja hauraita nuo vastasyntyneet ovat, esikoinen 3v. tuntuu jättiläiseltä... Yöt on vauva nukkunut mun vieressä ja sillon herää pari kertaa ruokailemaan, jonka jälkeen taas heti nukahtaa. Äitiyspakkauksen laatikosta tehty ensisänky ja pinnasänkykin kyllä on ja niissä nukkuu päivällä. Jouduttu antamaan lisämaitoa pullosta, kun oma maito ei vielä riitä. Kolmen vuorokauden ikäisenä käytiin keltaisuuden vuoksi tarkastuttamassa bilirubiiniarvot ja sitten uudelleen kontrollissa 5 vuorokautisena. Onneksi olivat arvot laskeneet, niin ei jouduttu valohoitoon. Vaipan vaihdosta ja pukemisesta vauva ei tykkää, oikeastaan itkeekin vain noissa tilanteissa. Meillä käytetään 50cm vaatteita (syntyessään 50cm ja reilut 3kg), 56cm vaatteet ovat vielä ihan liian isoja.

Paljon onnea Titti!! :love7:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred
ONNEA, ONNEA!! Niin ihanaa:Heartred
 
Onnea Titti! Tähti-73 mä pääsin synnytystapa-ja koko arvioon raskausdiabeteksen takia, mutta vauva oli kuitenkin ihan normaalin kokoinen. Joten ei mua alettu käynnistämäänkään kuin vasta viikolla 42, kun ei ollut kyseessä riskiraskaus. Neuvolalääkäritkin varmaan tekee niitä synnytystapa- ja kokoarvoita, jos et pääse äitiyspolille. Koska täytät 43 vuotta Tähti-73 ? Mulle tulee 41 vuotta täyteen perjantaina.
 
Onnea Titti! Tähti-73 mä pääsin synnytystapa-ja koko arvioon raskausdiabeteksen takia, mutta vauva oli kuitenkin ihan normaalin kokoinen. Joten ei mua alettu käynnistämäänkään kuin vasta viikolla 42, kun ei ollut kyseessä riskiraskaus. Neuvolalääkäritkin varmaan tekee niitä synnytystapa- ja kokoarvoita, jos et pääse äitiyspolille. Koska täytät 43 vuotta Tähti-73 ? Mulle tulee 41 vuotta täyteen perjantaina.

Kk-päästä. Neuvolassa sanoivat tekevänsä arvion käsikopelolla, ei ole vastaavaa ultraa, kuin sairaalalla. Haluaisin niin ultrausta, ehkä se helpottaisi mun "synnytyspelkoa"...

Sanoin neuvolassa, että synnytys pelottaa, mutta pitävät pelkoa normaalina, kun pelko ei ole yli liiallista.

Millainen kokemus sulla Maria jäi synnytyksestä ja oliko kivunlievitys riittävää?:rolleyes:
Tuttavani sanoi, että Kätilöopistolla ei saanut riittävästi kipulääkitystä, vaikka lapsi syntyi sektiolla.
 
Mun synnytyksen käynnistys päättyi koko päivän yrityksen jälkeen kiireelliseen sektioon. Olihan se järkytys, kun joutui sektioon. Siinä tilanteessa ei ollut muuta tehtävissä, kun kohdunsuu ei koko päivän käynnistyksen jälkeen avautunut 2 cm enempää ja vauvan sydänkäyrä ei kestänyt oksitosiinitippaa. Kaikki asiat ei vain mene niin kuin itse toivoo tai suunnittelee. Kannattaa varautua siihen, että mitä tahansa saattaa tapahtua synnytyksessä. Aina on mahdollista, että tulee jonkinlainen komplikaatio. Ei synnytystä kannata pelätä, koska vauva on saatava joka tapauksessa ulos mahasta tavalla toisella. Mä sain spinaalipuudutuksen leikkaukseen ja epiduraalitipan 2 päivää leikkauksen jälkeen kipujen lievitykseen. Lisäksi buranaa ja para-tabs 3 kertaa vuorokaudessa. Vanhempaakin kipulääkettä morfiinipohjaista olisin saanut, mutta en halunnut ottaa. Kotiin tullessa luovuin buranasta ja para-tabsista. Silloin käynnistyksen aikana otin supistuksiin ilokaasua.
 
Tähti-73, älä murehdi synnytystä liikaa! Mä synnytin viimeksi kättärillä ja sain ihan kaiken mahdollisen lääkityksen ja kaikkea tarpeeksi. Pääsääntöisesti kätilöt ja sairaanhoitajat ovat ihania ja osaavia kaikki ja sinullahan on potilaan oikeudet puolellasi!
 
Tähti-73, älä murehdi synnytystä liikaa! Mä synnytin viimeksi kättärillä ja sain ihan kaiken mahdollisen lääkityksen ja kaikkea tarpeeksi. Pääsääntöisesti kätilöt ja sairaanhoitajat ovat ihania ja osaavia kaikki ja sinullahan on potilaan oikeudet puolellasi!

Voi kiitos Tähtipölyä:)

Kumpa se olisikin helppoa, yritetään :)
No tuntuu että tieto lisää tuskaa... toivottavasti synnyttäminen olisi helpompaa, kuin ennakkokäsitykset siitä.

Itse kivun lisäksi huolestuttaa muutkin asiat, kuten luin esim. napanuorasta, että se voi kiertyä lapsen jakan/kaulan ympärille ja on todellinen ongelma synnytyksessä jne...
 
Voi kiitos Tähtipölyä:)

Kumpa se olisikin helppoa, yritetään :)
No tuntuu että tieto lisää tuskaa... toivottavasti synnyttäminen olisi helpompaa, kuin ennakkokäsitykset siitä.

Itse kivun lisäksi huolestuttaa muutkin asiat, kuten luin esim. napanuorasta, että se voi kiertyä lapsen jakan/kaulan ympärille ja on todellinen ongelma synnytyksessä jne...

Totta, kaikkea voi tietysti sattua mutta täysin terveitä vauvoja syntyy tuhansia joka päivä.
Synnyttäjiä seurataan tosi tiuhasti ja henkilökunta tietää mitä tekee, kätilöt osaa kiepauttaa napanuoran pois kaulan ympäriltä kun auttavat päätä maailmaan. Olen muuten itse syntynyt melkein 40v sitten napanuora tiiviisti kaulan ympärillä ja silti ilman mitään ongelmia selvinnyt ensi hetkistä saakka.:)
Synnytyssalissa et ole juurikaan yksin, miehesi ja joku kätilöistä on kanssasi kokoajan ja he ihan oikeasti yrittävät kaikkensa, jotta sun on hyvä ja turvallista synnyttää, päivystävä lääkäri(t) ovat myöskin kulman takana ja vauvan sydänääniä, sun verenpainetta yms seurataan lakkaamatta.
Olet hyvissä ja hellissä käsissä koko synnytysmatkan ja mä lupaan, että sitten kun saat nyytin syliin, kaikki muu menettää merkityksensä!! :Heartpink
 
Mulla iski nyt kova flunssa. Pää humisee ja on täynnä räkää. Onneksi ei oo töissä enää. Lapsillakin hiihtoloma käsillä. Pari päivää ja sen jälkeen ei tarvii kuskata ketään viikkoon.
Nyt alkaa olla aika kortilla. Alkaa mietityttää sektio ja imetys. Mua ahdistaa se imetysasiakin kun se ei ole onnistunut aikaisemminkaan. Maitoa kyllä on tullut mutta imetys ei silti oikein ole onnistunut. Kakkosen kanssa lähinnä vaan toisesta rinnasta ja sit pumppasin. Isot rinnat, matalat rinnanpäät ja lapsilla kireä kielijänne ja sit vielä kipeä sektiohaava. Siinä oiva yhdistelmä vai mitä?
 
Totta, kaikkea voi tietysti sattua mutta täysin terveitä vauvoja syntyy tuhansia joka päivä.
Synnyttäjiä seurataan tosi tiuhasti ja henkilökunta tietää mitä tekee, kätilöt osaa kiepauttaa napanuoran pois kaulan ympäriltä kun auttavat päätä maailmaan. Olen muuten itse syntynyt melkein 40v sitten napanuora tiiviisti kaulan ympärillä ja silti ilman mitään ongelmia selvinnyt ensi hetkistä saakka.:)
Synnytyssalissa et ole juurikaan yksin, miehesi ja joku kätilöistä on kanssasi kokoajan ja he ihan oikeasti yrittävät kaikkensa, jotta sun on hyvä ja turvallista synnyttää, päivystävä lääkäri(t) ovat myöskin kulman takana ja vauvan sydänääniä, sun verenpainetta yms seurataan lakkaamatta.
Olet hyvissä ja hellissä käsissä koko synnytysmatkan ja mä lupaan, että sitten kun saat nyytin syliin, kaikki muu menettää merkityksensä!! :Heartpink

Voi kiitos Tähtipölyä :Heartred
Sait pahimmat pelot ihan karisemaan:)

Jospa meneekin ihan kivasti, niin kuin tämä raskauskin...Tätäkin "pelkäsin", kun yleensä kuulee vain hurjia pahoinvointi tarinoita, enkä sitten ole todellisuudessa kokenut mitään, mitä etukäteen pelkäsin.

Että osaatkin Tähtipölyä pukea sanat taianomaisen kivasti:love7
 
Onnea tyttöuutisesta MS74!

Tähti -73, minäkin sain esikoiseni Kätilöopistolla muutama vuosi sitten sektiolla, jasain kyllä riittävästi kipulääkettä. Mielestäni sitä melkeinpä tyrkytettiin, tai ainakin korostettiin, että pitää heti pyytää lisää, jos annetut määrät ei riitä.

Sikuriini, mua myös mietityttää imetyksen onnistuminen. Toivoisin ihan sydämeni pohjasta, että onnistuisi. Esikoisen kanssa siitä ei tullut mitään, ja asia häiritsee vieläkin, vaikka esikoisesta on kasvanut harvoin sairasteleva, tomera, hienosti kehittynyt, ei allergioita jne. Eli ei ainakaan "tuloksessa" näy, että on käytännössä korvikkeella kasvanut vauva-aikansa. Mutta itselle
vaan jäi suuren suuri suru ja harmitus ja epäonnistunut olo.

Olin tänään sokerirasituskokeessa. Ei ollut kovinkaan miellyttävää, vaikka sinänsä kaikki meni ihan hyvin. Jotenkin vaan se paasto + monet verikokeet + glukoosilitku sai olon vähän ällöksi, mikä taitaa olla ihan normaalia. Onneksi on nyt ohi, tulokset saa sitten seuraavassa neuvolassa. Vauva muuten villiintyi siitä glukoosin juomisesta ihan täysin, hyöri ja pyöri ja
potki tuossa hurjasti pari tuntia!

Vielä siitä, kun fysioterapeutti oli minulle sanonut, että kontta-asentoa ei suosittele enää viimeisellä raskauskolmanneksella; perusti kai suosituksensa siihen, että tässä vaiheessa side- ja tukikudokset löystyvät aika paljon, ja vatsalihakset ovat jo hyvinkin venyneet. Kontta-asennossa vauvan + koko mahan paino sitten kohdistuu enemmän vatsan kudoksiin. Mutta tämä ei siis ollut mikään ehdoton kielto, vaan tosiaan tämän yhden fyssarin suositus, jonka mainitsi samassa yhteydessä kun
puhui vatsalihasten erkaantumisesta :)

Mä keräsin jo viime viikonloppuna vähän kasaan tavaroita, mitä haluan mukaan sairaalaan! Olen aikaisessa, mutta esikoisen kohdalla opin, että lähtö saattaa tulla milloin vaan, ja hyvinkin vauhdilla ja miehelle on sitten hankala puhelimessa selittää, mitä kaikkea mistäkin kaapista haluaa tuotavan. En siis esikoisen kohdalla ottanut yhtään mitään, en vaan tajunnut enkä ehtinyt!
Nyt on pinossa valmiina pari pehmeää imetyspaitaa ja -rintsikat, verkkarit, upouusi hammasharja ja -tahna, matkakokoinen shampoo ja hoitoaine, vauvalle tietysti muutama vaate, myslipatukoita, hiusharja ja -lenksuja.... Sitten h-hetkellä pitää vielä muistaa napata kyytiin ainakin kännykkä + laturi, lääkkeet, lomakko ja melkeinpä tärkeinpänä äitiyskortti! Kotiin ostin
jo valmiiksi myös super-isoja terveyssiteitä, viimeksi ainakin jälkivuoto oli sen verran pitkään sen verran runsasta, että niille oli tarvetta (ja mielummmin ostan itse kun laitan miehen asialle).
 
Heippa taas!:)
Tiedä mistä tämä huolestuneisuus nyt kumpuaa, onko vaan sitä vanhemmaksi kasvamista, vai mitä...

Siis tuo napanuora-asia vaivaa mieltä, että senkö takia vauvan liikkeitä pitää päivittäin seurata/laskea, ettei ole kietoutunut vauvan ympärille ja vauva pääsee normisti liikkumaan?:eek: Tästäkö johtuu kohtukuolema?

Ei saisi lukea netistä mitään huolestuttavia asioita.
 
Kohtukuolemaan on monta syytä :/ ja äiti ei niihin kovinkaan pysty vaikuttamaan saati aiheuta niitä.
Mutta Liika huolehtiminen ei myöskään ole hyväksi, äidin stressi ja huolestuneisuus vaikuttaa vauvaan.

Mä voin omasta kokemuksesta kertoa napanuorasta ja liikkeiden loppumisesta, omassa tarinassa onnellinen loppu niinkuin useimmissa.

Meidän kasin odotus oli kivulias ja loppuraskaudesta olin hyvin stressaantunut. Oma syke oli korkella ja niin vauvakin oli stressaantunut, syke huiteli 200. Olin kovin huolissani, olin osastollakin pari yötä mutta mitään syytä vaivoihin ei löytynyt. Mut päästettiin kotiin, mutta 2 yön jälkeen kiidettiin synnärille liikehälyyyksellä, vauva ei liikkunut vaikka mitä tein. Ultrassakin vauva oli hyvin vähäliikeinen vaikkakin sykkeet hyvät ja lääkäri päätti aloittaa käynnistyksen.
Synnyts käynnistettiin ja muistan vaan ettei mulla ole koskaan ollut niin vaikeaa ponnistusvaihetta, vaikka kuinka työnsin ei vauva meinannut syntyä. Lopulta pää syntyi ja sitten alkoi vauhti synnytyssalissa. Napanuora oli kahdesti kaulan ympärillä tiukasti ja vielä käsi poskella ja napanuora siitäkin yli( kummakos en meinannut saada ponnistettua kun napanuora kirrasi) kiellettiin ponnistamasta ja koska napanuora kuristi, se leikattiin ennen vauvan koko syntymää. Tämä on tilanne joissa vauvat selviävät 50% ilman mitään ongelmaa tai 50% kärsii verenhukasta eli syntyvät hypovoleemisena eli menettävät istukasta vauvaan kuuluvan veren napanuoran katkaisusta johtuen. No meidän vauva kuului siihen osaan joka menetti verta , oli harmaan ja eloton ja sai 4 pistettä. Kiitettiin teholle mutta hyvässä hoidossa voimistui nopeaa ja kaikki meni hyvin.

Olen myöhemmissä raskauksissa kysynyt että eikö sitä napanuoran paikkaa voida ultrata niin on sanottu että niin monella vauvalla napa uora kaulanympärillä kun ne sielä kohdussa pyörivät ja useimiten se on ihan löysällä eli saadaan nostettua pään yli pään synnyttyä. Jos niitä ultrattaisiin niin tulisi liian paljon vääriä hälyytyksiä ja turhia leikkauksia kun sitä ei voida todeta onko löyhällä vai kireällä.

Meillä suomessa kuitenkin niin hyvä henkilökunta sairaaloissa jotka valmeutuneita toimimaan nopeasti ja asianosaavasti. Lööpit hehkuttaa miten asiat menneet huonosti mutta hyvin harvinaista se on!

Liikelaskentaa kannattaa tehdä loppuraskaudesta mutta muistaa että on ihan normaalia että loppuviikoilla vauvalla voi olla myös pitkiä univaiheita.
Ja useimmat raskaudet kuitenkin päätyvät onnellisesti :)
Liika googletus vaan tuo huolta ja turhaa murhetta!
 
Takaisin
Top