Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa Minni71 ja onnea odotuksesta!

Murrimur, riippunee varmaankin missä asutte mutta meille sanottiin joulukuussa 2014 (kun sain esikoiseni Kättärillä), että perhehuoneen saa vain esikoisen synnyttäjät ja mun käsityksen mukaan huone on vain äidille, vauvalle+ kumppanille. Sun kannattaa soittaa sairaalaan, jossa synnytät ja kysäistä, mikä heidän käytäntönsä on.:)
 
Ei ne kyllä välttämättä katso painoarviota. Jos odotus eteneen normaalisti eikä mitään viitettä liian pienenstä tai suuresta kasvusta ole( neuvolan sf mittaus) voidaan synnyttämään lähteä ihan ilman painoarviota :) varsinkin jos painoarvion tekeminen vaatisi lähetettä ä polille tai synnärille niin eivät sinne kyllä ilman todellista syytä lähetä.
Mutta sitten niissä neuvoloissa joissa on ultra itsellään tämä varmaan onnistuu rutiinilla.

Mulla yhden lapsen painaiarvionosunut 10 g tarkkuudella, muut noin 200g heitolla suuntaansa(ensimmäisestä kahesta ei arviota ole tehty) mutta kolmannen kohdalla sekä käsin että ultralla arvioivat siroa n 3,3 kg tyttöä mutta 2 päivän kuluttua syntyi 4,1 kg emäntä :)
Meidän neuvolassa ei ole ultraa joten tämä aina vaatinut lähetteen ä-polille mutta mulla ollutkin niin paljon "ongelmia" ja kaikkea vaivaa loppuraskaudesta että oon sielä juossut monet raskaudet :/

Heippa!:) Haluaisin kanssa tietää painoarvioita, kun loppua kohti mennään...Täytyy kysyä ensviikolla neuvolassa asiasta.

Itsekseni hämmästelen, mistä ne "isot" heitot johtuu, kuinka esim. vauva voi painaa 4kg, jos arvio ennen synnytystä on jotain alle 3kg...??:eek:
 
Tervetuloa Minni71 ja onnea odotuksesta!

Murrimur, riippunee varmaankin missä asutte mutta meille sanottiin joulukuussa 2014 (kun sain esikoiseni Kättärillä), että perhehuoneen saa vain esikoisen synnyttäjät ja mun käsityksen mukaan huone on vain äidille, vauvalle+ kumppanille. Sun kannattaa soittaa sairaalaan, jossa synnytät ja kysäistä, mikä heidän käytäntönsä on.:)

No juurikin Kättärille olisin menossa! Ellei sitten synnytystapa-arviossa jostain syystä päädytä suunniteltuun sektioon, nehän on Naistenklinikalla. Voi pöh! Täytyy sitten varmaan vaan kovasti yrittää synnyttää nopeasti ja ongelmitta, niin pääsee pian kotiin ;)
 
Ultran painoarvioista. Omasta kokemuksesta ja lääkärien mielipiteistä, parhaimman arvion syntymäpaino arviosta saadaan rv 26-32. Silloin vauvan mitat saadaan tarkimmin mitattua. Toki silloinkin virhearvio olemassa jos jostain syystä vauva alkaakin kasvaa kovemmin tai hitaammin.mutta normaaliolosuhteissa varsin luotettava.
Myöhemmillä viikoilla, eli n 36 viikon jälkeen tehdyt mittaukset usein epäluotettavia koska vauva on jo niin iso että mittoja vaikea saada oikein tai vauva voi olla niin syvällä lantiossa laskeutuneena että tulee virhemittoja. Moni lääkäri luottaakin käsituntumaan tuossa vaiheessa enemmän kuin ultraan. Ja kun tosiaan muutaman millin heitto mitoissa voi aiheuttaa juuri näitä 500g ja yli heittoja ;)
 
Mun ystävä, joka on synnytyslääkärinä sanoi tosta painoarviosta kun ensimmäistäni odotin, että kyllä ne ovat vain valistuneita arvioita.. Mitat ja näppituntuma auttaa pitkälle mutta kokeneimmatkin lääkärit/ kätilöt toisinaan erehtyvät suht runsaastikin koosta.
Mulla meni viimeksi aika nappiin arviot, kätilö sanoi 2600g ja lääkäri "piirun verran alle 2,5kg" ja vauva painoi tasan 2500g.
 
No juurikin Kättärille olisin menossa! Ellei sitten synnytystapa-arviossa jostain syystä päädytä suunniteltuun sektioon, nehän on Naistenklinikalla. Voi pöh! Täytyy sitten varmaan vaan kovasti yrittää synnyttää nopeasti ja ongelmitta, niin pääsee pian kotiin ;)

No joo, sitten ette varmaankaan sitä perhehuonetta saa, mutta jos on runsaasti tilaa voihan sitä aina kysäistä..
 
Ultran painoarvioista. Omasta kokemuksesta ja lääkärien mielipiteistä, parhaimman arvion syntymäpaino arviosta saadaan rv 26-32. Silloin vauvan mitat saadaan tarkimmin mitattua. Toki silloinkin virhearvio olemassa jos jostain syystä vauva alkaakin kasvaa kovemmin tai hitaammin.mutta normaaliolosuhteissa varsin luotettava.
Myöhemmillä viikoilla, eli n 36 viikon jälkeen tehdyt mittaukset usein epäluotettavia

Justmom10:)
Missä tuo ultra on tehty rv.26-32..? Synnytyssairaalassako? Ajattelen vaan, kun neuvolassa ei ainakaan täällä ole ultraa... Menossa rv26., eli pian olisi sitten jo ultrattava.
 
Sairaalassa olisi ihanaa saada jonkinlainen perhehuone, sillä en ole ollut esikoisesta kovinkaan paljoa erossa sen jälkeen, kun hän pääsi sairaalasta (ei esim. yhtään yötä olla oltu erossa). Vaan enpä tiedä, miten perhehuoneita edes nykyään on. Täytynee kysyä neuvolasta ensi kerralla.

Mä olen siinä käsityksessä, että perhehuoneet olisi ensisynnyttättäjille...voihan olla eri käytäntöjä...
 
Last edited by a moderator:
Mulla myös käsitys että perhehuone on ensisijaisesti ensisynnyttäjille ja niille joiden puoliso on hoitelemassa äitiä ja vauvaa. Itse kyllä toivoisin sektiopotilaana myös perhehuonetta mutta oma puoliso kyllä on kotona hoitamassa isompia lapsia ja koiraa eli varmaan olen siellä "hyllypaikalla" taas.
Mä vedin tänään pienoiset kolmen tunnin unet kun olin kuskannut lapset kouluun ja päiväkotiin. Ei se kyl auttanut mun kärsivällisyyteen, yhä ärsyynnyn sadasosasekunnissa. MUR!!!
 
Justmom10:)
Missä tuo ultra on tehty rv.26-32..? Synnytyssairaalassako? Ajattelen vaan, kun neuvolassa ei ainakaan täällä ole ultraa... Menossa rv26., eli pian olisi sitten jo ultrattava.
Mä olen käynyt yksityisellä tai jopa 4D ultrassa. Myös joidenkin vaivojen takia sairaalassakin ultrattu. Suosittelen kyllä 4D ultraa jos vaan mahdollista :)
 
Täällä ollaan flunssassa edelleen. Kävin tk:ssa jossa ottivat sydänfilminkin tuon sydämen muljahtelun takia, mutta se oli ihan ok. Ei tänään muljahtelekaan, eilen koko ajan. Flunssa ilmeisesti tekee astman nyt hankalaksi sillä hengityksessä pihinää ja rohinaa. Yskittää ja voimat ihan loppu. Nukkuisin vain eikä sekään vie väsymystä pois. Koko perhe vähän samassa flunssassa. Crp oli vähän koholla eli 24 mutta ei siis niin paljon että olisin saanut antibiootit. Vain kehoituksen tulla takaisin jos olo huononee tai tuntuu että tarvitsen höyryastmalääkettä hengitellä. Kun mitään tablettilääkitystä ei voi vauvan takia ottaa. Koko tämä vuosi mennyt sairastaessa, enemmän tai vähemmän. :banghead: Kun paranisi tästä, vielä olisi paljon järjesteltävää ennen vauvan syntymää.
 
Perhehuoneista: Mulla kummankin lapsen kanssa ollut perhehuone. Tämä vuosina -04 ja -06. En tiedä sitten, onko käytäntö muuttunut mutta itseäni ihmetyttää, että perusteena perhehuoneen saamiselle olisi esikoislapsi. Mikäs peruste se on? Aiemmin kait järjestyksessä vaan jaettiin, jos tilaa oli, koska emme ole ainoita noilta ajoilta, jotka toisenkin lapsen kanssa ovat perhehuoneessa olleet.
 
Täällä ollaan flunssassa edelleen. Kävin tk:ssa jossa ottivat sydänfilminkin tuon sydämen muljahtelun takia, mutta se oli ihan ok. Ei tänään muljahtelekaan, eilen koko ajan. Flunssa ilmeisesti tekee astman nyt hankalaksi sillä hengityksessä pihinää ja rohinaa. Yskittää ja voimat ihan loppu. Nukkuisin vain eikä sekään vie väsymystä pois. Koko perhe vähän samassa flunssassa. Crp oli vähän koholla eli 24 mutta ei siis niin paljon että olisin saanut antibiootit. Vain kehoituksen tulla takaisin jos olo huononee tai tuntuu että tarvitsen höyryastmalääkettä hengitellä. Kun mitään tablettilääkitystä ei voi vauvan takia ottaa. Koko tämä vuosi mennyt sairastaessa, enemmän tai vähemmän. :banghead: Kun paranisi tästä, vielä olisi paljon järjesteltävää ennen vauvan syntymää.
Sympatiaa täältä. Yskiminen ja voimattomuus on tuskasta. Meillä oli tänään ison konsertin kenraali ja kaks kertaa yskin nii et meinas taju lähtee ja kerran meinas vaa taju muuten lähtee ja piti syödä vauhdis välipalaa. Kerroin kuorolaisille tänään jotta tietävät varautua jos pyörryn lauantain konsertissa. Heh. Tsemppiä Marituuli ja malta levätä.
 
Perhehuoneista: Mulla kummankin lapsen kanssa ollut perhehuone. Tämä vuosina -04 ja -06. En tiedä sitten, onko käytäntö muuttunut mutta itseäni ihmetyttää, että perusteena perhehuoneen saamiselle olisi esikoislapsi. Mikäs peruste se on? Aiemmin kait järjestyksessä vaan jaettiin, jos tilaa oli, koska emme ole ainoita noilta ajoilta, jotka toisenkin lapsen kanssa ovat perhehuoneessa olleet.

Totta vähän kumma peruste, mutta ihmisten puheista saa sen käsityksen.. Työkaveri tässä vaan mainitsi, että olivat perhehuoneessa esikoisen kanssa, eikä seuraavasta lapsesta huonetta enää saa. Tuttu oli kättärillä ja sai perhehuoneen v.2010., seuraavasta lapsesta v2013. sitä ei enää annettu jne...

Onkohan tuohon mitään "sääntöä", meneekö vaan tilanteen mukaan...
 
Totta vähän kumma peruste, mutta ihmisten puheista saa sen käsityksen.. Työkaveri tässä vaan mainitsi, että olivat perhehuoneessa esikoisen kanssa, eikä seuraavasta lapsesta huonetta enää saa. Tuttu oli kättärillä ja sai perhehuoneen v.2010., seuraavasta lapsesta v2013. sitä ei enää annettu jne...

Onkohan tuohon mitään "sääntöä", meneekö vaan tilanteen mukaan...

Itse esikoista odottavana kuulostaa musta hyvinkin järkevältä, että esikoisperheet menevät edelle ruuhkatilanteissa. Se on kuitenkin ensimmäinen lapsi, jolloin myllerrys on suurimmillaan, aivan kaikki opeteltava uutena: vaipanvaihdot, vauvan nostaminen ja pitely, imetys, pukeminen, jne. Kun puoliso saa olla paikalla koko ajan, molemmat vanhemmat oppivat uuden. Samoin sektioäidit ovat ilmeisesti ainakin joissain paikoissa etusijalla myös ja kuulostaa kyllä järkevältä sekin, koska sektion jälkeen tarvitsee enemmän apua.

Se kuulostaa kyllä oudolta, jos huoneita pidettäisiin tyhjänä silloin kun esikois/sektiotapauksia ei ole.
 
Me oltais saatu perhehuone tiistaina, kun siis sisälle sairaalaan tultiin perjantai -launtaiyönä.Me luultiin, että mä pääsen pois seuraavana päivänä niin ei sitten enää viitsitty ottaa sitä huonetta vastaan. Jouduin jäämään vielä sairaalaan 3 yöksi yksin. Miehen olisi kuitenkin pitänyt ajaa kissan takia kotiin käymään, kun ei sitä voi jättää moneksi vuorokaudeksi yksin. Mies ajeli sitten seitsemänä päivänä kodin ja sairaalan väliä. Yöt yksin vauvan kanssa sairaalassa oli aika rankkoja, kun oli sektiohaava ja lisäksi vielä iski ihotulehdus. Jos mahdollista ottaa perhehuone, niin kannattaa. Ilmeisen vaikea niitä on kuitenkin saada.
 
Oispa kiva kun sais perhehuoneen!

Mulla on nyt tämmönen vaiva, että kiristää vatsanahkaa. Varsinkin iltasin kun on maha turvoksissa. Onko kokemusta tällasesta muilla?
 
MS74, meillä ainakin vauva nukkuu kaikki yö- ja päiväunetkin vauvanpesässä. Joskus nukahtaa kesken imetyksen sängylle, josta yleensä siirrämme hänet vauvanpesään. Sairaalassa vauva nukkui samassa sängyssä mun kanssa. Pari kertaa nukkui kapaloituna sairaalan kaukalossa. Musta toi vauvanpesä on kätevä. Kun vauva nukkuu pesässään mun ja miehen välissä niin kuulee heti, jos hänellä on joku hätä.
 
Maria75, minkälainen henkilökunta oli osastolla? Mä olen ollut aikaisemmissa synnytyksissä eri osastoissa tyksissä ja niillä oli eroa kuin yöllä ja päivällä. Toisessa oli tiukka hierarkia ja töykeitä kätilöitä ja toisessa taas kaikki oli enkeleitä. Mä jotenkin hermoilen sitä tässä muun keskellä.
 
Takaisin
Top