Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon nyt vetäny vehnäleseitä ja c-vitamiinia sekä verilettuja, kun tuntuu että hemoglobiini lienee alhaalla. Jos pärjäis ilman rautalisää kun muutenkin tuppaa ummettamaan.
 
Mä oon nyt vetäny vehnäleseitä ja c-vitamiinia sekä verilettuja, kun tuntuu että hemoglobiini lienee alhaalla. Jos pärjäis ilman rautalisää kun muutenkin tuppaa ummettamaan.
Mä syön Fibrex kuitua aamulla ja illalla ja vatsa kiittää. Se loppu ja olin pari pv ilman niin veti ihan umpeen. Mulla keliakian vuoksi kuidut jää vähiin.
 
Mulla oli kans loppusyksystä jalkakramppeja öisin pohkeissa ja jalkaterissä. Neuvolan terkkari sanoi, että villasukista voisi olla apua ja myös lisämagnesiumia voisi monivitamiinin lisäksi ottaa. Sukat vähän auttoivatkin, mutta en sitten magnesiumia ruvennut syömään, kun suonenvedot helpottivat. Enää kramppaa ihan satunnaisesti.

Mäkin jouduin ottamaan rautalisää, kun hb laski alimmilleen 103. Nyt otan enää joka toinen päivä, viime mittaksessa oli jo 125. Ekassa raskaudessa Obsidan aiheutti mulle ripulia, mutta nyt ei ole onneksi ollut mitää vatsavaivoja (myös Retaferia käyttänyt nyt).
 
Pääsimme pojan kanssa kotiin eilen illalla. Tulehdusarvo oli enää 70, joten sain luvan lähteä kotiin. Viimeiset antibiootit suoneen sain klo 16.00. Sitten pakkasimme tavarat ja lähdimme kotiin. Ihanaa olla kotona viikon sairaalaelämän jälkeen. Ei mennyt sitten synnytys ihan suunnitelmien mukaan. Ensinnäkin poika odotti viikolle 42 asti masussa. Käynnistys epäonnistui ja päättyi kiireelliseen sektioon, kun lapsivesien menosta oli 8,5 tuntia. Sitten sain vielä leikkaushaavan yläpuolelle tulehduksen kohtaan, josta teipit on revitty pois. Mulla iso ruskea rupi ja koko ylävatsa punainen. Sain nyt vielä viikon antibioottikuurin kotiin. Antibiootin lisäksi syön vielä buranaa ja para-tabsia sektiokipuhin. Tärkeintä kuitenkin on, että tästä kaikesta huolimatta poika voi hyvin ja äitikin on paranemasssa.
 
Pääsimme pojan kanssa kotiin eilen illalla. Tulehdusarvo oli enää 70, joten sain luvan lähteä kotiin. Viimeiset antibiootit suoneen sain klo 16.00. Sitten pakkasimme tavarat ja lähdimme kotiin. Ihanaa olla kotona viikon sairaalaelämän jälkeen. Ei mennyt sitten synnytys ihan suunnitelmien mukaan. Ensinnäkin poika odotti viikolle 42 asti masussa. Käynnistys epäonnistui ja päättyi kiireelliseen sektioon, kun lapsivesien menosta oli 8,5 tuntia. Sitten sain vielä leikkaushaavan yläpuolelle tulehduksen kohtaan, josta teipit on revitty pois. Mulla iso ruskea rupi ja koko ylävatsa punainen. Sain nyt vielä viikon antibioottikuurin kotiin. Antibiootin lisäksi syön vielä buranaa ja para-tabsia sektiokipuhin. Tärkeintä kuitenkin on, että tästä kaikesta huolimatta poika voi hyvin ja äitikin on paranemasssa.
Kaikesta huolimatta me ollaan niin onnellisia sun plsta: Olet äiti ja sulla on sulonen vauva kotona
 
Hei kaikille, olen ketjua seuraillut jonkin aikaa mutta nyt vasta kirjoittelemaan.. Kiva ketju ja onnea jo vauvan saaneille, kiva kun tekin kerrotte kuulumisia.
Meilläkin iloinen yllätys, nyt vkolla 17+5. Monen monituisen keskenmenon jälkeen toiveet oli jo kuopattu, mutta tässä sitä ollaan ja ihan luomumeiningillä.
Edelleen pahoinvointi vaivaa satunnaisesti ja jäätävät migreenit viikottain. Lisäksi jäimme "kiinni" seuloissa, nipt verikokeen tulokset tulivat reilu viikko sitten puhtaina takaisin. Niiden odottelu kaksi viikkoa oli kyllä ihan piinaa. Sen jälkeen on uskaltanut ihan pikkiriikkisen alkaa jo fiilistelemään tätä masua...
Töissä olen kertonut tällä viikolla. Suurin osa on arvannut kun normaalisti olen varsin hoikka niin masu on kyllä jo varsin iso viikkoihin nähden...
Pk-seudulla asutaan.
 
Hei kaikille, olen ketjua seuraillut jonkin aikaa mutta nyt vasta kirjoittelemaan.. Kiva ketju ja onnea jo vauvan saaneille, kiva kun tekin kerrotte kuulumisia.
Meilläkin iloinen yllätys, nyt vkolla 17+5. Monen monituisen keskenmenon jälkeen toiveet oli jo kuopattu, mutta tässä sitä ollaan ja ihan luomumeiningillä.
Edelleen pahoinvointi vaivaa satunnaisesti ja jäätävät migreenit viikottain. Lisäksi jäimme "kiinni" seuloissa, nipt verikokeen tulokset tulivat reilu viikko sitten puhtaina takaisin. Niiden odottelu kaksi viikkoa oli kyllä ihan piinaa. Sen jälkeen on uskaltanut ihan pikkiriikkisen alkaa jo fiilistelemään tätä masua...
Töissä olen kertonut tällä viikolla. Suurin osa on arvannut kun normaalisti olen varsin hoikka niin masu on kyllä jo varsin iso viikkoihin nähden...
Pk-seudulla asutaan.
Tervetuloa! Onko tää eka teillä? Tuo odottelu tekee tuskasta...mä ootan rakenneultraa kun kuuta nousevaa. Se on 17.2. Itse oon rv 19+2 ja LA 30.6. Onko sun heinäkuussa? Ihana kesä tulossa.
 
Hei kaikille, olen ketjua seuraillut jonkin aikaa mutta nyt vasta kirjoittelemaan.. Kiva ketju ja onnea jo vauvan saaneille, kiva kun tekin kerrotte kuulumisia.
Meilläkin iloinen yllätys, nyt vkolla 17+5. Monen monituisen keskenmenon jälkeen toiveet oli jo kuopattu, mutta tässä sitä ollaan ja ihan luomumeiningillä.
Edelleen pahoinvointi vaivaa satunnaisesti ja jäätävät migreenit viikottain. Lisäksi jäimme "kiinni" seuloissa, nipt verikokeen tulokset tulivat reilu viikko sitten puhtaina takaisin. Niiden odottelu kaksi viikkoa oli kyllä ihan piinaa. Sen jälkeen on uskaltanut ihan pikkiriikkisen alkaa jo fiilistelemään tätä masua...
Töissä olen kertonut tällä viikolla. Suurin osa on arvannut kun normaalisti olen varsin hoikka niin masu on kyllä jo varsin iso viikkoihin nähden...
Pk-seudulla asutaan.

Tervetuloa palstalle Minni71:flower
Ompa hienoa, onnea raskaudesta:Heartred:love7
 
Maria75, olipa sinulla hurja viikko sairaalassa, kaikenlaista sattunut ja tapahtunut! Vauvanne on todella suloinen :) Nyt vaan otat tosi rauhallisesti, jotta kehosi toipuu sektiosta.

Kiitos kaikille, jotka aiemmin antoivat hyviä rautalisä-vinkkejä! Olen syönyt Obsidania, mutta siitä tuli kovat vatsakivut. Nyt olen jatkanut sitä niin, että otan vaan suunnilleen joka toinen päivä, ei ole niin kovat sivuvaikutukset. Hb oli nyt 111, kun se kk sitten oli 107. Pitänee vielä koittaa lisätä ruokavalioon jotain rautapitoista, esim. täälläkin mainittua pinaattia.

Myös jalkakrampit, lähinnä pohkeessa, on tuttuja minullekin! Tosi kivuliaita! Luin jostain, että voivat myös johtua ihan vaan liian vähästä veden juomisesta.

Minua on jo pikkuhiljaa alkanut mietityttää käytännön järjestelyt sitten, kun tulee aika mennä sairaalaan. Meillä ei ole mitään erityisen kattavaa mummola/ kummila tms verkostoa, joten varsinkin, jos lähtö tulee yöaikaan, niin miehen täytyy varmaan jäädä esikoisen kanssa kotiin. Mitenköhän mielellään taksit ottavat kyytiin, jos esim. lapsivedet valuu....? Eihän sitä oikein voi itse ajaa, eikä bussilla meneminenkään houkuta. Hmmm. No, toivotaan, että asia jotenkin järjestyy.

Sairaalassa olisi ihanaa saada jonkinlainen perhehuone, sillä en ole ollut esikoisesta kovinkaan paljoa erossa sen jälkeen, kun hän pääsi sairaalasta (ei esim. yhtään yötä olla oltu erossa). Vaan enpä tiedä, miten perhehuoneita edes nykyään on. Täytynee kysyä neuvolasta ensi kerralla.
 
Ihanaa pohdiskelua Murrimur ☺ Mulla loppu ne suonenvedot. Pari tuskasta pv ja yhtäkkii ohi. Outoo.

Saako mustaherukkaa ja tyrniä syödä ilman rajotuksia? Ostin suomalaisia pakastettuna kun niis on paljon C vitamiinia. Aattelin josko popsis niitä aamusin.

Oi että siel äitiysjoogassa on kivaa. 4x ollut ja mä osaan jo erilaisia rentoutusjuttuja joita voi hyödyntää synnytyksessä....ja synnytyslaulun AAA OOO UUU MMM...hih
 
Heippa! Oon googletellut hulluna noita ruoka-asioita, joten laitan nyt tänne mitä löytyi.

Tyrnissä on paljon a-vitamiinia, joten sitä ei suositella. Ihan tyhmää, koska se on oikee superfood, sinkkikiäkin löytyy.

Rautaa taas kyllä saa esim. pinaatista ja muista vihreistä, mutta ei mitenkään megapaljoa. Kasvikunnan tuotteista linssit ja vehnäleseet on hyviä rautalähteitä ja yleensäkin täysjyvävilja ja palkokasvit. Samalla aterialla pitäs syödä C-vitamiinia. Ja EI samaan aikaan maitotuotteita tai kahvia. Eli joku rautavälipala, semmosia oon koittanu vetää.

Sitten tietty liha, kala ja varsinkin veriruuat, niissä on rautaa.

Juuh, tämmönen googlen antimet -kertomus tähän väliin.

Mulla on muutto Tampereelle 1.3. Onko täällä Tamperelaisia? Oon asunu siellä ennenkin ja saatiin tosi kiva kämppä, joten odotan innolla! Tosin mehän siis muutetaan miehen kanssa vasta nyt yhteen!! Eli jännittää myös miten yhteinen elämä alkaa sujua.
 
Takaisin
Top