Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Löysin tämän foorumin vasta nyt viime metreillä, laskettu aika helmikuussa. :) Mutta olen siis 41v., pääkaupunkiseudulta ja odotan toista lasta (esikoinen syntyi ollessani 38v.). Raskaus on mennyt kaikin puolin hyvin. Ekassa mulla oli turvotusta jaloissa, mutta tällä kertaa ei sitäkään.
 
Satom: Joo, ultralla tehdään kokoarvio ainakin jos äitiyspolilla käy. Kävin itse synnytystapa-arviossa äitiyspoliklinikalla viikolla 36 ja silloin oli painoa noin 2650 g, mittailtiin päänympystä, raajojen pituutta yms. Syntymäpaino tulee todennäköisesti olemaan lähelle esikoisen painoa (3430 g).
 
Tervetuloa, Titti!

Mä kävin tänään uimahallissa. En meinannu mahtua uikkariini :D Siellä oli monta muutakin mahakasta. Vähän kyllä meinas supistella, en tiiä johtuuko kylmästä vedestä vai asennoista uidessa vai mistä.
 
Löysin tämän foorumin vasta nyt viime metreillä, laskettu aika helmikuussa. :) Mutta olen siis 41v., pääkaupunkiseudulta ja odotan toista lasta (esikoinen syntyi ollessani 38v.). Raskaus on mennyt kaikin puolin hyvin. Ekassa mulla oli turvotusta jaloissa, mutta tällä kertaa ei sitäkään.

Tervetuloa Tintti!:flower
Kumpaa odotat?:rolleyes:
Pian alkaa sitten tapahtua..:Heartred:love7

Ompa muuten yllättävää, miten moni kypsäniän odottaja on palstalle tiensä löytänyt...Hienoa!!:) Ei olla mikään harvinainen joukko ollenkaan, vaikka niin helposti meitä luullaan "vanhoiksi"..
 
Mä kävin tänään np-ultrassa ja la aikaistu +9pv..Eli elokuun 13.pvä on nyt sitten the päivä.Olihan jännä ja uskomaton tunne nähdä kuinka siellä kohdussa oli oikein vilkas ja päällisin puolin terve pieni ihmisolento..Tuleva isäkin herkisty kyyneliin ja oli siinä itselläkin simmut märkinä.
 
Hyvä vaan jos ottaa kilppariarvot. Sen ongelmat ilmenee niin moninaisina. Itellä vajaatoiminta ja yskin kokoajan ulkona....mulla varmaan vaikuttaa siihen astmakin ja se että meidän urpo naapuri on alkanut nyt talvella polttaa sisällä ja kaikki röökin katku tulee meille. Tänään soitan isännöitsijälle. En mä viitteis naapurin takia astmapiipun hönkäsyjä lisäillä.

Mullakin on astma. Mutta se ei ole oireillut vuosikausiin ennen tätä raskautta. Säännöllistä lääkettä olen ottanut kyllä, mutta hätälääkettä en ole tarvinnut vuosiin. Nyt pitää ottaa melkein päivittäin sitäkin.. Nyt sitten tuntuu siltä tänään, että todellakin on flunssa iskenyt taas. Tai joku tulehdus. Katsotaan selviänkö tällä kertaa vähemmällä kuin viimeksi vai vaatiiko taas antibiootit.. :/
 
Miten kokoarvio tehdään? Ultralla? En muista näitä asioita lainkaan. Loppukuusta lääkäriaika mutta ei neuvolassa ole ultraa.

Ultralla joo. Mittaavat vyötärön ympäryksen ja ilmeisesti pään ja reisiluun. Kone kai jotenkin laskee sitten niistä. Varsinkin tuota vyötärönympärystä (siis vauvan) seurataan sokerien takia. Meidän vauvalla se siis oli vähän yläkanttiin nyt, mutta ei hälyttävästi.
 
Ultralla joo. Mittaavat vyötärön ympäryksen ja ilmeisesti pään ja reisiluun. Kone kai jotenkin laskee sitten niistä. Varsinkin tuota vyötärönympärystä (siis vauvan) seurataan sokerien takia. Meidän vauvalla se siis oli vähän yläkanttiin nyt, mutta ei hälyttävästi.
Tuleeko tutkimus automaattisesti? Neuvolassa ei ole mitään puhuttu asiasta. Ja aiemmista en tosiaan muista. Ensimmäinen syntyi ennenaikaisesti joten hänestä ei ainakaan ollut.

Hienoa tosiaan kun täällä paljon meitä jo elämää nähneitä äitejä! ;-)
 
Mullakin on astma. Mutta se ei ole oireillut vuosikausiin ennen tätä raskautta. Säännöllistä lääkettä olen ottanut kyllä, mutta hätälääkettä en ole tarvinnut vuosiin. Nyt pitää ottaa melkein päivittäin sitäkin.. Nyt sitten tuntuu siltä tänään, että todellakin on flunssa iskenyt taas. Tai joku tulehdus. Katsotaan selviänkö tällä kertaa vähemmällä kuin viimeksi vai vaatiiko taas antibiootit.. :/
Toi flunssa on paha. Mulla oli pari peräkkäin ja just niillä kovemmilla pakkasilla. Eikö mitään oo keksitty raskausaikana vastustuskykyä parantamaan?
 
Tuleeko tutkimus automaattisesti? Neuvolassa ei ole mitään puhuttu asiasta. Ja aiemmista en tosiaan muista. Ensimmäinen syntyi ennenaikaisesti joten hänestä ei ainakaan ollut.

Hienoa tosiaan kun täällä paljon meitä jo elämää nähneitä äitejä! ;-)

Kai ne viimeisillä viikoilla katsoo kaikilta? En tiedä normaalista raskaudesta kun mulla on joka kerta seurattu vauvan kasvua tiuhemmin sokerien takia. Varsinkin nyt tässä viimeisimmässä raskaudessa. Eli mulla nämä on ihan ylimääräisiä tsekkauksia olleet.
 
Kai ne viimeisillä viikoilla katsoo kaikilta? En tiedä normaalista raskaudesta kun mulla on joka kerta seurattu vauvan kasvua tiuhemmin sokerien takia. Varsinkin nyt tässä viimeisimmässä raskaudessa. Eli mulla nämä on ihan ylimääräisiä tsekkauksia olleet.
Kiitti vastauksista! Kysyn ens vkolla neuvolassa.
 
Kai ne viimeisillä viikoilla katsoo kaikilta? En tiedä normaalista raskaudesta kun mulla on joka kerta seurattu vauvan kasvua tiuhemmin sokerien takia. Varsinkin nyt tässä viimeisimmässä raskaudessa. Eli mulla nämä on ihan ylimääräisiä tsekkauksia olleet.
Ei ne kyllä välttämättä katso painoarviota. Jos odotus eteneen normaalisti eikä mitään viitettä liian pienenstä tai suuresta kasvusta ole( neuvolan sf mittaus) voidaan synnyttämään lähteä ihan ilman painoarviota :) varsinkin jos painoarvion tekeminen vaatisi lähetettä ä polille tai synnärille niin eivät sinne kyllä ilman todellista syytä lähetä.
Mutta sitten niissä neuvoloissa joissa on ultra itsellään tämä varmaan onnistuu rutiinilla.

Mulla yhden lapsen painaiarvionosunut 10 g tarkkuudella, muut noin 200g heitolla suuntaansa(ensimmäisestä kahesta ei arviota ole tehty) mutta kolmannen kohdalla sekä käsin että ultralla arvioivat siroa n 3,3 kg tyttöä mutta 2 päivän kuluttua syntyi 4,1 kg emäntä :)
Meidän neuvolassa ei ole ultraa joten tämä aina vaatinut lähetteen ä-polille mutta mulla ollutkin niin paljon "ongelmia" ja kaikkea vaivaa loppuraskaudesta että oon sielä juossut monet raskaudet :/
 
Toi flunssa on paha. Mulla oli pari peräkkäin ja just niillä kovemmilla pakkasilla. Eikö mitään oo keksitty raskausaikana vastustuskykyä parantamaan?

Oletko ottanut influenssapiikin?:rolleyes:

Pukeudutko riittävästi ja syöt terveellisesti, muuta konstia ei kai ole...
 
Toi flunssa on paha. Mulla oli pari peräkkäin ja just niillä kovemmilla pakkasilla. Eikö mitään oo keksitty raskausaikana vastustuskykyä parantamaan?

Sen kun tietäiskin, joku taikatemppu olis kätevä :wink!

Suolavesihuuhtelu nenäkannulla saattaa auttaa suojaamaan limakalvoja (estää kuivamista ja pitää limakalvot ehjänä, jolloin pöpöjen ei pitäis päästä pesiytyyn niin helposti) ja sit kova käsienpesu ja kasvojen koskemisen välttäminen.

Mulla joululomat oli kuin miinakentällä kävelyä, kun ympäröivä sukulaispoppoo oli eri tavoilla kipeänä ja pärski ja yksi pitkin ruokapöytiä. Hankasin käsiä saippualla monta kymmentä kertaa päivässä niin, että lopulta iho oli ihan korppukuiva, enkä koskenut kasvoja, erityisesti nenää ja suuta ja silmiä ellei ollut aivan välttämätöntä ja silloinkin vain käsienpesun jälkeen. En sairastunut!!!
 
Oletko ottanut influenssapiikin?:rolleyes:

Pukeudutko riittävästi ja syöt terveellisesti, muuta konstia ei kai ole...
Juu olen mutta nyt on ollu jotain muuta liikkeellä mihin se ei auta. Meidän töissä asukkailla on tosi paha flunssa muttei kuitenkaan influenssaa kun on näytteet otettu. Työntekijät käy sitä myös läpi ja täällä käsiä pestään ja kokoajan lotrataan käsidesillä. Nyt oon terve mut yskästä en pääse eroon. Pukeudun tosi lämpösesti kun kilpparin takia viluttaa kokoajan. Ja syön terveellisesti. Jätän siis asian herran haltuun
 
Olen mäkin influenssarokotuksen ottanut, kuten koko muukin perhe. Mutta eipä se auta näihin tavallisiin viruksiin. Viimeksi sairastuin ennen uutta vuotta ja olin kipeä monta viikkoa. CRP 78 ja antibioottikuuri. Ilmeisesti kuumeeton keuhkokuume. Sen jälkeen olen yskinyt vähän edelleen ja nyt yskä ja muut oireet taas pahenivat. Eli kunnolla en päässyt vielä eroon vanhastakaan, kun iski taas. :shifty: Nyt särkee naamaa, korvia ja päätä. Yskittää ja rohisee, niistää saa koko ajan. Nenäkannua olen käyttänyt liian harvakseltaan, nyt pitää taas alkaa käyttää useammin ettei pesi tulehdus poskionteloihin (sinne mulla aina kaikki flunssat menee, jollei sitten keuhkoihin astman takia).

Mä en ole ollut tällä tavalla jatkuvasti sairas moneen vuoteen ennen tätä raskautta. Ilmeisesti raskaus herkistää nyt kaikelle. Tuntuu, että koko ajan on jotain. :banghead:

Ja tosiaan, ei kai ne sitten koko arviota välttämättä kaikilta katso, jos näyttää että sf-mitta on ihan ok eikä mitään ongelmia ole. Mulla on vaan riskiraskauksia ollut, niin olen tottunut että katsotaan usein. :grin Eka oli IVF:llä tehty, joten sitä seurattiin usein. Myös oli sokeriongelmaa. Toisella myös sokeriongelmaa sekä katseltiin, että pitääkö tehdä taas sektio (piti). Nyt taas sokeriongelmaa, ikää enemmän yms. joten seurataan ahkerammin.
 
Poika suurella todennäköisyydellä tulossa meille. Mekin ollaan koko perhe otettu influenssarokote ja terveitä ollaan oltu. :)

Satom: Ei tule synnytystapa-arviota äityspolilla kaikille automaattisesti. Viimeksi en käynyt. Nyt jouduin/pääsin siihen, koska eka syntyi sektiolla (pitkittynyt synnytys: käynnistys lääkkeellisesti, ei avautunut tarpeeksi, oli jo korkeat tulehdusarvot --> sektio 3 vrk vesien menon jälkeen). Tälläkin kertaa yritetään ensin jos "normaalisti" tulisi. Toivon ettei tarvitsisi ainakaan lääkkeellisesti käynnistää, koska se oli aika kauheeta...
 
Jäätävä suonenveto jalois ollu pari pv vaikka otan magnesiumiakin säännöllisesti. Mitä avuks?
 
Jalkakrampeista raskausaikana luin just et niitä voi aiheuttaa kalsiumin ja kaliumin puute. Jos kramppi iskee niin suositeltiin venyttämistä ja jalkojen suihkuttelua. Itse ostin raskauden alussa kalsium tabuja joissa on magnesiumia lisänä ja mitään suonenvetoja tms ei ole tullut. Nyt menossa rv 25.

Tänään neuvolasa hb 109 ja nyt jännittää miten mahan kanssa käy kun pitää aloittaa rautalisä. Mulla on ollu pahoja huimaus/yrjö päiviä välillä mitkä taitaa selittyä tuolla hb arvolla ja yläselkä jumilla. Mulla siis hb lähtöarvo 159 joten 50 pudotus tuntuu...
 
Takaisin
Top