Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on Iron vital F. Kuha muistais ottaa joka päivä. Mulla tänään neuvola. Saa nähdä mikä on hemoglobiini.
 
Mulla hemoglobiini pysynyt hyvänä pelkällä ruokavaliolla...alussa se laski 116, mutta sitten seuraavalla neuvolakäymnillä oli noussut 131 ihan itsestään.

Mulla on normisti hemoglobiini 140 luokkaa tai enemmänkin, jos söisin rautapitoista ruokaa...yritän välttää liiaksi lihapitoista ruokaa sen vuoksi.

Jos hemoglobiini on matala kannattaa syödä usein pinaattia, sitä voi kätevästi lisätä salaatteihin/ keittoihin jne...ja on maukasta:)
 
Olin tänään neuvolatätin lähetteellä ravitsemusterapeutilla. Se laski että minä ja vauva saadaan nyt ja imetysvaiheessa riittävästi kaikkea mun tänhetkisellä ruokavaliolla. Lisäks mun pitää gluteenittoman ja laktoosittoman ruokavalion lisäks ruveta FODMAP ruokavaliolle eli testiksi välttää ärtyvää suolta ärsyttäviä ruokia. Oli hyvä käynti ja rauhoitti mieltä. Ei vaadi isoja muutoksia.
 
Katsooko kukaan sattumoisin juuri nyt Tv1 A-Studiota, aiheena "uhraako kotiäiti uransa?"? Mielenkiintoinen aihe, mutta mielestäni vähän outoa, että haastateltavaksi on valittu 2 yrittäjää. Alussa tuotiin esiin, miten toinen "palasi töihin" 5 vkon jälkeen, mutta haastattelussa kävi ilmi, että yrittäjänä tekikin töitä vaan sunnuntaisin, ja pystyi pitämään vauvan mukana työpaikalla. Ei ihan realistista palkkatyössä käyvälle....

Muutenkin, hyvä aihe jäikin näköjään tosi tyngäksi. Odotin monipuolisia näkökulmia, ja ehkä jopa jotain laskelmia kotiäitiyden "kannattavuudesta". Aika pettymys tuo ohjelma.

Hei Murrimur:hello
Katsoin tuon ohjelman ja niin samaa mieltä... Olin odottanut monipuolisempaa keskustelua ja tyngäksihän tuo jäi:shifty: ..Tuossa oli otettu keskusteluun ihan ääripäät koko aiheesta. Pettymys, kuten sanoit!:sad001

Hyvä aihe, mutta sisältö lähes nolla..
 
Onnea Maria pienestä pojasta!

Meidän pikkumuru täyttää huomenna jo viisi viikkoa. Päivät on kiireisiä ja aika aikataulutettujakin. Juuri nytkin odottelen koulun pihalla esikoisia koulusta. Normaalisti kuskataan vauvan kanssa veljet aamulla kouluun ja iltapäivällä kotiin, mutta nyt on onneksi mies kotosalla.

Pituutta oli vauvalle tullut kuukaudessa 4,5 cm lisää. Painoa ei niinkään hyvin, joten nyt vielä tarkkaillaan pärjätäänkö ihan imetyksellä vai pitääkö ottaa lisämaidot avuksi.
Täytyy tuohon yövalvomisiin ottaa vielä kantaa: Kyllä mulle ainakin välillä ottaa tosi koville. Välillä tuntuu siltä, että vauva herää heti kun oman pään saan tyynyyn.
 
Huomenna varmaan päästään kotiin täältä. Samassa huoneessa toisen sektiopotilnaan kanssa, jonka synnytys oli lapsivesienmenon jälkeen päätynyt myös käynnistyksen kautta sektioon. Huonekaverin poika joutunut 3 päiväksi keskolaan tehohoitoon keuhkojen takia. Meiän poika on ollut sokeriseurannassa, kun sokerit ovat välillä olleet liian alhaisia.Nyt sokeriseuranta lopetettu, mutta paino oli vähän laskenut edellisestä mittauksesta. Nyt imetään ja annetaan lisämaitoa, jotta paino saadaan nousuun. Sitten pääsemme kotiin. Tämä toipuminen sektiosta ollut rankkaa. Ensimmäisen päivän iltana piti nousta sängystä. Toisen päivän iltana poistettiin epiduraali alhaisten verenpaineiden takia. Ensin synnytykesetä sektioon jälkeiseen aamuun 20 tuntia syömättä. Sitten 1,5 päivää pelkkiä soseita. Tällä hetkellä pärjäilään panadolin ja buranan voimin.
 
Tsemppiä maria toipumiseen. Onneksi jokainen päivä on varmasti edellistä helpompi ja onneksi sulla on pikkuinen ihanuus vierelläsi (ja mies tietty)!!:Heartpink
 
Kiusallista olla töissä kun mun pomo tietää mutta kollegat ja työntekijät ei....kollegat pommittaa kokoajan että miten sovitaan kesälomat lomittain....huoh... mulla on ihan sama kun en oo kesäkuussa enää töissä. Lisäks harmittaa tää vattan peittely vaikkei se kovin suuri oo mut pallomaha kuiteski. Laitoin pomolle viestiä että kerrotaan kollegoille jotta saavat kesälomat suunniteltua. En jaksa enää salailla. Huoh.
Hei, sama juttu minullakin pohdinnassa, pari läheisintä työkaveria tietää, mutta muut ei. Olisin halunnut odotella rakenneultraan asti, joka on parin viikon päästä, että kerron pomolle. Tänään hän kuitenkin sanoi, että haluaa vahvistaa kesälomat vielä tällä viikolla, joten kai se olisi reilua kertoa.
 
Hei, sama juttu minullakin pohdinnassa, pari läheisintä työkaveria tietää, mutta muut ei. Olisin halunnut odotella rakenneultraan asti, joka on parin viikon päästä, että kerron pomolle. Tänään hän kuitenkin sanoi, että haluaa vahvistaa kesälomat vielä tällä viikolla, joten kai se olisi reilua kertoa.

Kaarina-73:)
Kieltämättä kinkkinen juttu, mutta olet onneksi jo aika hyvillä viikoilla:)

Mä kerroin viikolla 14, pari päivää ennen, kuin olisi ollut "pakko" lähteä juhliin mukaan. Jos kyseessä olisi ollut yhden illan kekkerit, olisin vielä ollut kertomatta.. Olin kuitenkin tyytyväinen, että pääsin yli alkuraskauden kriittisimmän ajan...

Ei tosiaan tunnu kivalta kertoa pakosti ja vielä kaikille...Rakenneultra on sulla jo noinkin lähellä, ehkä onnistut vielä lykkäämään kertomista, ettet ole vielä ihan varma kesälomista...onhan nyt vasta helmikuun alku:)
 
Huomenna varmaan päästään kotiin täältä. Samassa huoneessa toisen sektiopotilnaan kanssa, jonka synnytys oli lapsivesienmenon jälkeen päätynyt myös käynnistyksen kautta sektioon. Huonekaverin poika joutunut 3 päiväksi keskolaan tehohoitoon keuhkojen takia. Meiän poika on ollut sokeriseurannassa, kun sokerit ovat välillä olleet liian alhaisia.Nyt sokeriseuranta lopetettu, mutta paino oli vähän laskenut edellisestä mittauksesta. Nyt imetään ja annetaan lisämaitoa, jotta paino saadaan nousuun. Sitten pääsemme kotiin. Tämä toipuminen sektiosta ollut rankkaa. Ensimmäisen päivän iltana piti nousta sängystä. Toisen päivän iltana poistettiin epiduraali alhaisten verenpaineiden takia. Ensin synnytykesetä sektioon jälkeiseen aamuun 20 tuntia syömättä. Sitten 1,5 päivää pelkkiä soseita. Tällä hetkellä pärjäilään panadolin ja buranan voimin.

Voimia!!! :)
 
Meiän piti ehkä päästä tänään kotiin, kun pojan paino oli noussut tänään eilisestä 20 g. Nyt tulikin äidille pikkuongelma. Mulla on tulehtunut alavatsa leikkaushaavan yläpuolelta revittyjen teippien kohdalta. Tulehdusarvo on 115 ja saan nyt kaksi päivää antibioottia suoraan suoneen ja yhden tabletin. Ehkä pääsemme perjantaina kotiin, jos tulehdusarvo laskee.
 
Huomenna varmaan päästään kotiin täältä. Samassa huoneessa toisen sektiopotilnaan kanssa, jonka synnytys oli lapsivesienmenon jälkeen päätynyt myös käynnistyksen kautta sektioon. Huonekaverin poika joutunut 3 päiväksi keskolaan tehohoitoon keuhkojen takia. Meiän poika on ollut sokeriseurannassa, kun sokerit ovat välillä olleet liian alhaisia.Nyt sokeriseuranta lopetettu, mutta paino oli vähän laskenut edellisestä mittauksesta. Nyt imetään ja annetaan lisämaitoa, jotta paino saadaan nousuun. Sitten pääsemme kotiin. Tämä toipuminen sektiosta ollut rankkaa. Ensimmäisen päivän iltana piti nousta sängystä. Toisen päivän iltana poistettiin epiduraali alhaisten verenpaineiden takia. Ensin synnytykesetä sektioon jälkeiseen aamuun 20 tuntia syömättä. Sitten 1,5 päivää pelkkiä soseita. Tällä hetkellä pärjäilään panadolin ja buranan voimin.

Maria:)
Miten menee ja oletteko päässeet kotiutumaan ihanuuden kanssa?:Heartred:rolleyes:
 
Meiän piti ehkä päästä tänään kotiin, kun pojan paino oli noussut tänään eilisestä 20 g. Nyt tulikin äidille pikkuongelma. Mulla on tulehtunut alavatsa leikkaushaavan yläpuolelta revittyjen teippien kohdalta. Tulehdusarvo on 115 ja saan nyt kaksi päivää antibioottia suoraan suoneen ja yhden tabletin. Ehkä pääsemme perjantaina kotiin, jos tulehdusarvo laskee.
Jaksamista! Parempi saada tulehdus hallintaan ja sitten kotiin.
 
Meiän piti ehkä päästä tänään kotiin, kun pojan paino oli noussut tänään eilisestä 20 g. Nyt tulikin äidille pikkuongelma. Mulla on tulehtunut alavatsa leikkaushaavan yläpuolelta revittyjen teippien kohdalta. Tulehdusarvo on 115 ja saan nyt kaksi päivää antibioottia suoraan suoneen ja yhden tabletin. Ehkä pääsemme perjantaina kotiin, jos tulehdusarvo laskee.

No voi kökkö mutta onneksi olet sairaalassa ja saat heti hoitoa!! Nyt peukut pystyssä, että tulet pian kuntoon ja pääsette omaan kotiin tutustumaan lisää!!
 
Marialle tsempit! Mulla esikoisen vaikean synnytyksen/sektion jälkeen tulehdusarvot nousi yli kolmensadan ja olin myös monta päivää tiputuksessa. Rankkaa oli..

Mulla kokokontrolli Kättärillä tänään. Pojan painoarvio 1800 g. Vähän suurempi kuin pitäisi, mutta ei hälyttävästi. 7.3. seuraava kontrolli ja silloin varataan sektioaika Naistenklinikalta n. kolmen viikon päähän, jos kaikki on ok eikä tarvi aikaisemmin ulos ottaa. Eli viikolla 39 sektio yleensä tehdään, osuu maaliskuun vikalle/huhtikuun ekalle viikolle.

Sokerit mulla on taas alkaneet nousta. Nyt en voi enää syödä maitotuotteita. :sad001 Yhdistelmä yksi ruisleipä + jogurtti nostaa arvoja enemmän kuin kaksi ruisleipää. Ja ennenhän pelkkä yksi ruisleipä nosti arvoja tai en voinut syödä yhtään, nyt elimistö sietää sitä kyllä. Juuri söin pelkän salaatin jossa seassa pari juustosiivua ja sekin nosti arvoja enemmän kuin leipä. Huokaus.. No, enää seitsemisen viikkoa tätä jäljellä. Toivottavasti sitten arvot on ok, kun vauva syntyy, enkä saa 2- tyypin diabetesta.

Vauva on pää alaspäin, vasemmalla kyljellään. Siksi potkut tuntuvat vasemmalla puolella mahaani. Liikkuu nyt taas ihan hyvin eli en ole mitään laskemisia tehnyt.

Itse kärsin taas yskästä, hengenahdistuksesta ja sydämentykytyksestä. Lääkäri äitiyspolilla ei edes kuunnellut keuhkoja ja sydäntä. :shifty: Vai eikö se kuulu niiden hommaan siellä? Kun kuitenkin nimenomaan sanoi että ei tarvi käydä neuvolalääkärillä, he kyllä hoitelee kaiken. Laittoi kyllä jotain kilpirauhaskokeita nyt, mutta miten ne noihin oireisiin liittyy? En ihan ymmärtänyt. Liikkua pitäisi sokeriarvojen takia, mutta miten menet esim. kävelemään ulos kun hengästyy niin helposti ja alkaa yskittämään. :grumpy: Uintia ja vesijumppaa ja vesijuoksua suositteli, kun päivittäin pitäisi liikkua, mutta en mä nyt uimahalliin joka päivä jaksa ja raaski mennä..
 
Marialle tsempit! Mulla esikoisen vaikean synnytyksen/sektion jälkeen tulehdusarvot nousi yli kolmensadan ja olin myös monta päivää tiputuksessa. Rankkaa oli..

Mulla kokokontrolli Kättärillä tänään. Pojan painoarvio 1800 g. Vähän suurempi kuin pitäisi, mutta ei hälyttävästi. 7.3. seuraava kontrolli ja silloin varataan sektioaika Naistenklinikalta n. kolmen viikon päähän, jos kaikki on ok eikä tarvi aikaisemmin ulos ottaa. Eli viikolla 39 sektio yleensä tehdään, osuu maaliskuun vikalle/huhtikuun ekalle viikolle.

Sokerit mulla on taas alkaneet nousta. Nyt en voi enää syödä maitotuotteita. :sad001 Yhdistelmä yksi ruisleipä + jogurtti nostaa arvoja enemmän kuin kaksi ruisleipää. Ja ennenhän pelkkä yksi ruisleipä nosti arvoja tai en voinut syödä yhtään, nyt elimistö sietää sitä kyllä. Juuri söin pelkän salaatin jossa seassa pari juustosiivua ja sekin nosti arvoja enemmän kuin leipä. Huokaus.. No, enää seitsemisen viikkoa tätä jäljellä. Toivottavasti sitten arvot on ok, kun vauva syntyy, enkä saa 2- tyypin diabetesta.

Vauva on pää alaspäin, vasemmalla kyljellään. Siksi potkut tuntuvat vasemmalla puolella mahaani. Liikkuu nyt taas ihan hyvin eli en ole mitään laskemisia tehnyt.

Itse kärsin taas yskästä, hengenahdistuksesta ja sydämentykytyksestä. Lääkäri äitiyspolilla ei edes kuunnellut keuhkoja ja sydäntä. :shifty: Vai eikö se kuulu niiden hommaan siellä? Kun kuitenkin nimenomaan sanoi että ei tarvi käydä neuvolalääkärillä, he kyllä hoitelee kaiken. Laittoi kyllä jotain kilpirauhaskokeita nyt, mutta miten ne noihin oireisiin liittyy? En ihan ymmärtänyt. Liikkua pitäisi sokeriarvojen takia, mutta miten menet esim. kävelemään ulos kun hengästyy niin helposti ja alkaa yskittämään. :grumpy: Uintia ja vesijumppaa ja vesijuoksua suositteli, kun päivittäin pitäisi liikkua, mutta en mä nyt uimahalliin joka päivä jaksa ja raaski mennä..
Hyvä vaan jos ottaa kilppariarvot. Sen ongelmat ilmenee niin moninaisina. Itellä vajaatoiminta ja yskin kokoajan ulkona....mulla varmaan vaikuttaa siihen astmakin ja se että meidän urpo naapuri on alkanut nyt talvella polttaa sisällä ja kaikki röökin katku tulee meille. Tänään soitan isännöitsijälle. En mä viitteis naapurin takia astmapiipun hönkäsyjä lisäillä.
 
Miten kokoarvio tehdään? Ultralla? En muista näitä asioita lainkaan. Loppukuusta lääkäriaika mutta ei neuvolassa ole ultraa.
 
Takaisin
Top