Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos teille! Ite kai tässä raskausasiassa olen uskonut sokeana mediaan ja terveysoppiin, jossa uskotellaan, että lapsen saanti yli 35v. on mahdotonta tai jos onnistuu niin silkkaa hulluutta.

Itseni tuntien, olen ehkä nyt vasta kypsä saamaan oman lapsen. Vuosia toisten lapsia kasvattaneena, olen miettinyt, miten hemmetin vaikeaa se voi olla. Ja nyt toivon sydämestäni, että saan opetella omani kanssa.
 
Kiitos teille! Ite kai tässä raskausasiassa olen uskonut sokeana mediaan ja terveysoppiin, jossa uskotellaan, että lapsen saanti yli 35v. on mahdotonta tai jos onnistuu niin silkkaa hulluutta.

Itseni tuntien, olen ehkä nyt vasta kypsä saamaan oman lapsen. Vuosia toisten lapsia kasvattaneena, olen miettinyt, miten hemmetin vaikeaa se voi olla. Ja nyt toivon sydämestäni, että saan opetella omani kanssa.

Järvenhenki:)
osuit asian ytimeen! Tosi huvittavia otsikoita saa aiheesta välillä lukea "35v ei olekaan äitiyden takaraja" ...jne.... Helpostihan näihin uskoo, kun niitä on lehdet täynnä.

Kyllä ennen saatiin lapsia lähemmäs 50v., eikä minään ihmetyksenä asiaa pidetty..Tuskin ihmisen elinkaari siitä lyhentynyt on, taitaa olla aina vaan pidempi...

Itsellänikin kokemusta lapsista ja pian pääsee harjoittelemaan oman kanssa. En usko siihenkään, että vauvan hoito ja lapsen kasvatus olisi niin "vallan" vaikeaa/työlästä...:)Ainahan on niitä "uusavuttomia" ihmisiä, joille vähän kaikki on aina kovin vaikeaa ja näitä sitten yleistetään.

Maria-75 otit hyvän aiheen esille!:)
 
Tähti-73, totta turiset! Se ei mitään rakettitiedettä tosiaan ole. Viitsimistä ja tahtomista ennenkaikkea. Niinkuin melkein kaikki muukin tässä elämässä. (Toki en lapsen kasvusta ja kehityksestä juuri mitään tiedä ennen kouluikää, mutta melko paljon siitä eteenpäin... :wink Ja eikö se luonto tikanpojan puuhun aja?)
 
Mua vaan huvitti, kun otsikko on 40-vuotiaat odottajat ja sitten vähän päälle 30-vuotiaat kertoo elämästään ja lapsensaannista. Mun mielestä ihminen ikäloppu tai ainakin hedelmällinen ikä on loppu, kun se ei oikeasti voi enää saada lasta. Mä olen ajatellut, että tässä kuitenkin kerkiää kasvattaa lapsen täysi-ikäiseksi. Kun olen 70v, niin lapsi 30v. Jos elän 90 vuotiaaksi, niin lapsi on 50-vuotias. Muakin gynekologi kehotti 34-vuotiaana hankkimaan lapsia.
 
Ikä on niin suhteellinen asia. Mutta paljonko 40 vuotiaita odottajia on tilastollisesti? Olis mielenkiintoista tietää :)

Viikko rakenneultraan eikä millään malttais odottaa!
 
Mutta se että raskautuminen ei ole niin helppoa enää 4-kymppisenä, allekirjoitan! Tämän "tekemiseen" meni 8 tuskaista kuukautta kun kaikki aiemmat ovat tulleet ihan ensimmäisillä yrityskerroilla tai jopa ainoasta ehkäisemättömästä kerrasta ;)
 
Mutta se että raskautuminen ei ole niin helppoa enää 4-kymppisenä, allekirjoitan! Tämän "tekemiseen" meni 8 tuskaista kuukautta kun kaikki aiemmat ovat tulleet ihan ensimmäisillä yrityskerroilla tai jopa ainoasta ehkäisemättömästä kerrasta ;)
Mä taas ajattelen että nyt oli mun aika tulla raskaaksi, ekaa kertaa elämässä ja pitkän yrittämisen jälkeen. Menneinä vuosina ollut liikaa stressiä ja elämä liian hektistä sekä kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoitu. Nyt vasta pitkällisen henk.koht.elämän ja parisuhteen työstämisen päätteeks tää kruunaa kaiken. Mulle sano ennustaja että reilu 40 on käännekohta mun elämässä mutta sitä ennen mun on tehtävä asioita ja hän näkee joitain lääkärin tutkimuksia. Näin se meni.
 
Meillä onnistui raskautuminen neljännestä kuukautiskierrosta. Sitä ennen olin käyttänyt hormonikierukkaa viisi vuotta. Jokin kohtalo siinäkin että se meni vanhaksi juuri kun tavattiin ja alettiin miettiä vauvan tekemistä. Ekan lapsenhan (2004) jouduin tekemään IVF:llä kun oli paha endometrioosi. Toinen raskautuminen tapahtui sitten yllättäen vuosi ekan syntymän jälkeen eli 2005. Olen todella kiitollinen kaikista lapsistani :Heartred sillä alle 30-vuotiaana olin vielä varma etten tule koskaan saamaan lapsia, niin monta vuotta ekaa yritettiin exän kanssa. En olisi tuolloin uskonut että olen raskaana taas 41-vuotiaana.. :grin
 
Mulla meni eilinen ilta ihan kärvistelyksi. Vauva potki ja hakkas itteään tonne alakertaan. Jomotti ja oli tukala olla. Jospa hän tänään pitäis lepopäivän.
 
Mä taas oikein odotan josko tää mun vauveli innostuisi edes joskus jumppaamaan, niin harvinaisia ja hentoisia ovat hänen liikkeensä vielä. Mutta ymmärrän Sikuriini oikein hyvin, että ei ole miellyttävää jos pikkuinen oikein potku-treenit innostuu pitämään.
 
Mulla huomenna yliaikakontrolli äitiyspolilla. Saa nähdä mitä tapahtuu. Huomenna on 41+5. Toivoisin, että tämä synnytys käynnistyisi itsestään. Ettei tarttis käynnistellä. Välillä on sellainen olo, että pian luulisi jotain tapahtuvan.
 
Tää epeli potkii kanssa niin että pahalta välillö tuntuu.. varsinkin jos tuonne alapäähän tai virtsarakkoon jytkyttää. :hungover: Mutta toisaalta mukava kun ei tarvi miettiä että onko toinen kunnossa kun liikkeitä tuntuu niin paljon. :Heartred
 
Mulla on kai hiivaa. :sad001 Mutta sain ohjeeksi neuvolasta ostaa Canestenia apteekista. Vain asetinta ei voi käyttää, joten sormipelillä sitten. Mutta pitäisi muuten olla ihan turvallista käyttää.
 
Mä taas oikein odotan josko tää mun vauveli innostuisi edes joskus jumppaamaan, niin harvinaisia ja hentoisia ovat hänen liikkeensä vielä. Mutta ymmärrän Sikuriini oikein hyvin, että ei ole miellyttävää jos pikkuinen oikein potku-treenit innostuu pitämään.

Tähtipölyä, tunnet silti kuitenkin liikkeet:)
Onko sulla ollut tähän mennessä kohdun kasvukipuja?:rolleyes:

Mulla oli illalla aika kivuliaita ekaa kertaa, kesti koko illan...panadolilla sai kivut aisoihin.. Samaan aikaan vielä poika potki, potkuissa on jo selvästi voimaa...

Yllättävän kivuliaita on muuten nuo kasvukivut, sellaisia menkkamaisia
 
Mulla huomenna yliaikakontrolli äitiyspolilla. Saa nähdä mitä tapahtuu. Huomenna on 41+5. Toivoisin, että tämä synnytys käynnistyisi itsestään. Ettei tarttis käynnistellä. Välillä on sellainen olo, että pian luulisi jotain tapahtuvan.

Maria-75:)
Toivottavasti käynnistyy pian:) Usein kuulee puhuttavan, että ensimmäinen lapsi on mennyt 2viikkoa ylitse..en tiedä korreloiko tuo mitään.

Mullekin työkaverit heti sanoi, että vauva syntyy sitten kaksi viikkoa yli lasketun ajan, koska on kerran ensimmäinen. No, empä lähtisi niin ajattelemaan, luulen, että tulee ennemminkin vähän etuajassa...
 
Mulla oli illalla aika kivuliaita ekaa kertaa, kesti koko illan...panadolilla sai kivut aisoihin.. Samaan aikaan vielä poika potki, potkuissa on jo selvästi voimaa...

Yllättävän kivuliaita on muuten nuo kasvukivut, sellaisia menkkamaisia

Mulla on myös noita kasvukipuja riittänyt! Just niin kuin sanoit Tähti-73, menkkamaista. Jatkuvaa pientä jomotusta, joka saattaa hieman helpottaa, kun menee pötkölleen, mutta ei aina. Niitä kipupäiviä tulee pari tai muutaman päivän putkissa ja sen jälkeen muutama päivä täysi kivutonta. Ilmeisesti kohtu ottaa jotain kasvuspurtteja :) Ilman lääkkeitä olen kuitenkin pärjännyt, tarvittaessa vain lepäillyt vähän.

Marituuli, tosi ikävä vaiva tuo hiiva! Kannattaa jättää kaikki sokerit ja viljat (erityisesti valkoiset) ja muu hiivaa edistävä pois ruokavaliosta, ja erityisesti tietenkin kaikki hiivalla nostatetut pullat ja leivät. Maustamattomalla luonnonjogurtilla on moni neuvonut hoitamaan hiivaa vähän luonnonmukaisemmin vanhan kansan neuvoin, mutta liekö raskaana ollessa suositeltava. Kannattaa ehkä kysyä neuvolasta ennen kuin rupeaa omin päin lotraamaan jogurtilla.
 
Mulla on nyt sitten synnytyssali varattu perjantaiksi klo 8.00. Silloin 42 viikkoa täynnä. Kohdunkaulaa ei ollut enää jäljellä. Vauvan painoarvio oli nyt 3,7 kg. Alaselkää ja lonkkia särkee. Täällä nyt odotetaan kotona perjantaita, jos ei tule lähtöä aikaisemmin.
 
Takaisin
Top