Tervetuloa minunkin puolestani, bobcat! Minä olen myös pk-seudulta (Hki) ja sama tilanne ystäväpiirissä; muilla lapset ovat jo jotain teini-ikäisiä, tai sitten on ystäviä, jotka eivät lapsia haluakaan.
Minä tunsin tämän vauvan liikkeet suunnilleen rv:lla 18. Neuvola oli rv 17, ja siellä olin helpottunut sydänäänten kuulumisesta, kun liikkeitä en vielä tuntenut. Seuraavalla viikolla ne sitten alkoivatkin tuntua. Toivottavasti JustMom10 pääset pian neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä, se on tosi tärkeää, että saa apua, kun on huolissaan.
Vaunuista; meillä on itse asiassa kahdet vaunut/ rattaat, Emmaljungan City Edge-yhdistelmän ja sitten Britaxin B-dualit. Ne on ihan erilaiset, ja molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Emmaljungissa on kova vauvankoppa, ja ne tulee käyttöön pikkuvauvalle. Niissä on se hyvä puoli, että ne on jykevät ja kyyti on ilmakumirenkaiden ansiosta pehmeää, keinuvaa, ja vauva siis nukkuu erinomaisesti vähän töyssyisemmälläkin tiellä. Esikoisen kanssa tein tosi pitkiä kävelylenkkejä, ja Emmaljungat oli vauvalle varmaan kuin olisi jossain laivassa ollut, tasaista kyytiä maastosta välittämättä J
Huonona puolena Emmaljungissa on se, että rengas on mennyt puhki useammankin kerran, ja yleensä juurikin jossain tien päällä, eli pitää mennä kotiin tyhjällä renkaalla ja ostaa uusi ja täyttää ja vaihtaa se… Lisäksi, Emmaljungat on kuitenkin suht’ isot, eli jos pitää paljon kulkea kapeissa paikoissa (kaupoissa, raitiovaunussa), niin tuntuvat kyllä vievän tilaa.
Britaxit tuli meille, kun kaivattiin vähän pienempiä ja ketterämpiä kärryjä, ja kun vauva ei enää viihtynyt kopassa makuullaan, vaan selkeästi halusi nähdä enemmän maisemia ja alkoi haluta matkustaa istuen. Britaxeissa on tukeva ja helposti säädettävä istuinosa, ja ne on tosiaan pienemmät ja ketterämmät kuin Emmaljungat. Kovat pyörät tuntuivat aluksi tosi töksähteleviltä, mutta niihin tottui nopeasti, ja ne ovat pysyneet hyvin ehjinä. Lisäksi Britaxille oli plussaa se, että niihin sai ratasistuimen tilalle adapterilla myös auton turvakaukalon. Eli esim. kaupassa käydessä, voi autosta napata vauvan + kopan, ja laittaa koko kokonaisuuden rattaiden runkoon kiinni, ei tarvitse irroitella vauvaa turvakaukalosta siinä välissä.
Britaxin istuinosa on kuitenkin aika pieni, eli nyt kun esikoinen on jo 2,5 –vuotias, niin olemme palanneet taas käyttämään Emmaljungia, nyt vaan tietysti vauvan kopan sijaan sitä ratasistuinosaa. Se on kyllä yhdistelmävaunu-rattaissa hyvä, että käyttöikää on monta vuotta. Uuden vauvan syntyessä ajattelin hankkia sellaisen seisomalaudan, eli esikoinen pääsee matkustamaan laudan päällä seisten, kun vauva on kopassa.
Maria75:llä alkaa tosiaan olla jännät paikat, milloin vaan voi alkaa tapahtua! Tsemppiä!