Raskaana --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Napu, ainakin 20 vuotta sitten raskaana ollessani olin paljon ketterämpi, ei tarvinnut jäädä sairaslomalle ennen äitiysloman alkua. Nyt olen levännyt jo monta viikkoa ja äitiysloma alkaa vasta lokakuussa.

Ihmeen hyvin oon voinut, en ees ole joutunut saikulle raskauden takia. Kuvittelin, että ikä olisi painanut enemmänkin.... Saas nähdä miten jaksaa valvomiset sit kun vauva on syntynyt. No, luotan että hormonit jeesaa.

6 vuottakin tekee raskauksien välillä paljon ketteryyden puolelle. Mullaollu ihan alusta saakka selkäkipuja ja lisääntyneet sitämyötä kun viikkoja on tullut lisää. En kyllä millään haluis odottaa sinne 37 viikollekkaan saakka.

Mua väsyttää ainakin nyt paljon enemmän kuin 3 vuotta sitten esikoista odottaessa. Tilanne on kyllä muutenkin toinen, koska esikoista odottaessa sain huilata ja köllötellä niin paljon kuin huvitti - nyt on tuo 3-vuotias huomionkipeä ja energinen ipana, jonka kanssa pitää aika paljon touhuta (ja haluankin, mutta se vaan tuntuu sit kropassa).

Tänään on kyl ollu hyvä päivä - ei ole juurikaan supistellu tai ollut edes pahempia lantio-/selkäkipuja. *kop*kop*

Kävin lääkärissä. Vähän on paikat kuulemma pehmenneet mutta selkeesti kiinni ja tuntuu kolmisen senttiä kaulaa (?), eikä ollut muutenkaan mitään aristuksia palpoitaessa mahan päältä niin kuin tiistaina oli. Sain mukaan pissatestipakkauksen, että suljetaan pois mahdolliset tulehdukset jotka olis voinu aiheuttaa ton viimeisen viikon supistelun.

Eli kaikki hyvin - lääkäri sanoi vaan et jos tulee taas niitä "pahoja päiviä" eli supistelee ja kipuilee paljon, niin ei muuta kuin lepoa ja yhteys terveysasemalle.

Kyllä oli ihan huojentava käynti - lääkäri oli mukava ja asiallinen, jäi myös fiilis et tutki ihan kunnolla että kaikki on OK. Vajaan parin viikon päästä nään saman lääkärin sit neuvolassa taas.

Neuvola rv35+6 käyty. Rr hiukan koholla 139/83 mutta johtunee supisteluista. Paino pudonnut kahdessa viikossa 700g, nyt neuvolan ekaan punnitukseen -4,2kg. Hb laskenut kans, nyt 110 :( Täytynee käydä hakemassa Floradixiä kun muut ei sovi yhteen mun suolistosairauden kanssa. Pissa puhdas ja vauvan syke hyvä. Ja vauva on laskeutunut lähtökuoppiin oikeen kunnolla, kuulemma "puoli päätä kadonnut lantioon", sf enää 30 (viimeks 32). Varattiin seuraava aika ens viikolle mutta th:kin oli sitä mieltä et tuskin nähdään enää näissä merkeissä. Kannusti vaan lähtemään ajoissa synnärille etten jää odottelemaan sitä etten enää pärjää kotona, mulla on korkea kipukynnys, vauva laskeutunut ja kohdunsuu kypsä ja jo auennut niin sit voi mennä nopeesti kun lähtee kunnolla käyntiin.

Tällä on kans Floradix ostoslistalla. Mulla menee 100 mg Obsidan ties kuinka monetta viikkoa, mutta hemppa on silti vaan 115, sormenpäästä 109. Nyt sitä odotellessa, että jaksais apteekkiin, olen ottanut 2 Obsidania joka toinen päivä.
Mulla oli eilen liikunnallinen päivä kesälomaviikon piristykseksi. Kävin Pumpissa ja sen jälkeen kaverin kanssa vaunulenkillä. Aika paljon saa tsempata ja tyyneyttä pyytää, että jaksaa näiden harjoitussupistusten kanssa. Huomenna ajattelin uskaltautua vesijuoksuun, kohdunsuun pitäisi olla kaikin puolin kunnossa. Hyvin kroppaa väsyttää, vaikka ennen raskautta olin oikein hyvässä kunnossa. Nyt siintää mielessä "4,5 tunnin viikkotavoite"... Noinkohan siitä mtn tulee?
Ensi maanantaina neuvola, saapa nähdä, mihin lukemiin se sf on tällä välin kivunnut.
Katjusha 31+0

Nyt siintää mielessä "4,5 tunnin viikkotavoite"... Noinkohan siitä mtn tulee?
Ensi maanantaina neuvola, saapa nähdä, mihin lukemiin se sf on tällä välin kivunnut.
Katjusha 31+0

Mikä tavoite? :) Liikuntatavoite?

Ootsä kyl hurja, en usko et olisin ite 3 vko sit jaksanu mihinkään pump-jumppaan mennä. Tai en mä muista, mulla on vaan nyt päällimmäisenä mielessä toi viimesen viikon-parin ultraväsymys - aika paljon noi lantiokivut ja supparit kyl kuluttaa (henkistä) energiaakin.

Meillä on esikoinen räkätaudissa, onneks mies jäi sen kans kotiin niin "pääsin töihin lepäämään" :-p

Kimaira, liikuntasuositukset raskaana oleville ... siis niille ilmeisesti, joita ei mikään vaivaa :)
Kyllä täälläkin menee tää "kesäloma" päikkäreillä :) mä ihmettelen, miten ulkopuoliseksi tässä raskaudessa joutuikin. Keho tekee mitä tykkää, ja hyvät aikomukset on jäänyt todellakin aikomuksiksi!

Mulla ei myöskään raskausaikana obsidan nostanut hemoglobiinia ollenkaan. Hain luontaistuotekaupasta Solgarin rautatabuja niin sain palautettua ennen synnytystä 105->125 arvot. Merkittäväähän noissa rautatabuissa on se mikä niissä on raudan kuljetusaineena. En muista mikä oli Solgarissa mutta siinä jopa lukee et nautitaan ruokailun yhteydessä. Obsidan ja muut apteekkikamat pitää ottaa erikseen parin tunnin päästä tai ennen ruokailua ja vielä mielellään c-vitamiinin kanssa jos aikoo saada ne imeytymään. Eli raskaana ihan mahdotonta kun syödä pitää usein ja vähän kerrallaan.

Mä en oo joutunut vielä syömään mitään rautatabuja *kop*kop * kun hemppa on pysynyt yli 120:ssa koko raskauden so far. Maltofer on tainnut aikaisemmin olla suunnilleen ainoa joka ei pistä mun mahaa sekaisin.

Ootteko muut kärsinyt vähän iskias'maisista pakara/takareisikivuista tai jumeista?
Mulla oli ja ne jatku myös raskauden jälkeen pitkään. Nyt tyttö 3kk ja eilen ekan kerran puin housut jalkaan seisten ilman, että tuen itteeni johonkin kädellä :D ois pitäny ottaa selkäreenit vähä enemmän tosissaan.. Raskauden jälkeen varmaan jatkui niin pitkään, kun mun pitää imettää sillee takakenossa suihkutisseineni. Selkä ei tykkää, vaikka mitä tyynyjä ois. Mut nyt tosiaan alkaa helpottaa. Kävelen päivittäin n puoli tuntia ulkona ja katon, että lantio on suorassa ja tuen vatsalihaksilla selkää jännittämällä alavatsaa ikäänkuin sisäänpäin. Tää ei kyl tietenkää onnistunut raskaana ollessa.
Muuten en oikein apua niihin löytäny kuin jonkun satunnaisen hevosbalsamin levityksen yöksi. En uskaltanut sitä käyttää, kun en tiedä vaikuttaako se raskauteen tai nyt imetykseen (enkä näemmä jaksa ottaa myöskään selvää). Mut se autto kyllä.

Mulla on vasen puoli ihan jumissa. Joudun juurikin housuja pukiessa tukemaan johonkin kädellä et ylipäätään onnistuu... Ei tosiaan oikein nyt onnistu muunlainen "jumppa" kuin jonkinlainen venyttely...

Vähän viitteitä pakarajumista, ei pahaa vielä. Oikea polvi on alkanut kipuilla liikkeessä. Viime syksynä oli sama juttu, liittyy varmaan kesällä käytettyihin ei-niin-tukeviin kenkiin. Kalevalainen jäsenkorjaaja laittoi silloin sääriluut oikeaan asentoon ja kivut hävisi samantien. Pitääkin taas mennä pyytämään toverilta apua.

Edellisessä raskaudessa 9 vuotta sitten olin paljon kipeämpi loppuvaiheessa kuin nyt. Nyt tosin viikkoja on vasta 35+1, ehtiihän sitä vielä tulla kaikenlaista...

Mulla oli eilen vauvajuhlat! Kun ite oon 40v ja ystävät muutaman vuoden yli tai ali, niin tällaisia juhlia ei oo järjestetty näillä main vielä. Ja tuskin tullaan enää tälle porukalle järjestämäänkään. Toverit ottivat tosiaan Ilon irti vauvahössöttämisestä! Juhlat oli tosi ihanat. Illan lopuksi mut liitettiin niiden salaiseen suunnittelu-fb-ryhmään - ja johan oli hulvatonta juttua sielläkin! Oon jo itsekin puhunut "jälkipoltot"-juhlista sit kun alan vähentää imetystä ja ryhmässä suunniteltiin kaikenlaisia vauvajuhlista vaihdevuosiin -juttuja kuten bileitä ja tenakakkuja estrogeenikuorrutuksella. Oi ystävät.

Takaisin