Raskaana --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla viime synnytyksessä vauva laskeutui käynnistyksen aikana. Oli tosin suht kypsä lähtötilanne kuitenkin ja päästiin aloittamaan suoraan kalvojen puhkaisulla ja sit oksitosiinia. Ei siis cytoteciä, ballonkia eikä montaa päivää kestänyttä käynnistystä. Ja olin "vaan" 39 v :D

Meijän pimu tykkää olla pää alaspäin. Kävimme tänään Lohjalla näytillä. Vaikka kyseessä on lahjamunasolu-IVF-vauva, ollaan 2 viikkoa kasvussa edellä. Lapsivettä on myös reippaasti (afi 25). Vähän siinä pähkäilivät, että mitäs tää nyt on. Mun RaDi-vihko on "puhdas" ja vauvan vatsanympärys on täysin sopusuhtainen reisiluun mittaan... Seuraava kasvukontrolli on kolmen viikon päästä, 33+4 ja sitä seuraava miitinki lienee jo synnytystapa-arvio ...
Onko jollain kokemusta, millä tota lapsivettä vois kontrolloida - mitään kikkakakkosia, kuten ruokavalio? Oon vähän lipsunut terveellisistä valinnoista ajoittain, pitäis varmaan ryhdistäytyä.
Harjoitussupistukset ei oo onneksi tehnyt mitään kohdunkaulalle, eli on vaan mulle ikävää, mutta ei aiheuta toimenpiteitä niin kauan kun harkkarit ei levossa tule ja säännöllisesti.

Katjusha rv. 30+4

Katjusha, toisille vaan tulee isoja vauvoja. Olin aiemmissa raskauksissa sokerittomalla ruokavaliolla suunnilleen viikosta 20 loppuun asti ja olinkin tarkka siinä, vaikka helppoa ei ollut. Erityisen vaikeaa oli esikoisen aikaan, kun jouluruoka oli valmistettava kokonaan itse, ettei ole siirappia eikä mitään muutakaan kiellettyä. Kaikki arvot olivat aina kunnossa ja vaikka itse olen pieni ja tyttöjen isä on mieheksi pieni, niin melkein neljä kiloa olivat molemmat ja kasvoivat yläkäyrillä. Tämä vauva on vielä hiukan isompi, mutta nyt on isäkin iso.

Viime raskaudessa mulla vaan katos lapsivesi ja se huomattiin ultrassa rv37. Ei siis puhjennut kalvot vaan uutta vettä ei vaan muodostunut. Syytä siihen ei tiedetä. Nyt tässä raskaudessa kun olen kysellyt voiko sama toistua niin kyllä voi ja siksi käyn parin viikon välein kontrolliultrassa. Mulla oli muutama viikko sitten todella raju (tosin lyhytaikainen) ripuli ja olin huolissani voiko se vaikuttaa lapsiveden määrään jos mä kuivun ja sain vastaukseksi ei, mä kärsin kuivuudesta mutta kohtu imee kyllä itteensä tarvitsemansa määrän nestettä. Eli ymmärtääkseni äiti ei voi tehdä mitään vaikuttaakseen veden määrään.

Meijän pimu tykkää olla pää alaspäin. Kävimme tänään Lohjalla näytillä. Vaikka kyseessä on lahjamunasolu-IVF-vauva, ollaan 2 viikkoa kasvussa edellä. Lapsivettä on myös reippaasti (afi 25). Vähän siinä pähkäilivät, että mitäs tää nyt on. Mun RaDi-vihko on "puhdas" ja vauvan vatsanympärys on täysin sopusuhtainen reisiluun mittaan... Seuraava kasvukontrolli on kolmen viikon päästä, 33+4 ja sitä seuraava miitinki lienee jo synnytystapa-arvio ...
Onko jollain kokemusta, millä tota lapsivettä vois kontrolloida - mitään kikkakakkosia, kuten ruokavalio? Oon vähän lipsunut terveellisistä valinnoista ajoittain, pitäis varmaan ryhdistäytyä.
Harjoitussupistukset ei oo onneksi tehnyt mitään kohdunkaulalle, eli on vaan mulle ikävää, mutta ei aiheuta toimenpiteitä niin kauan kun harkkarit ei levossa tule ja säännöllisesti.

Katjusha rv. 30+4
Ihanaa kun oot jo noin pitkällä! Tsemppiä sulle loppuun.

Lapsivettä on myös reippaasti (afi 25). Vähän siinä pähkäilivät, että mitäs tää nyt on. Mun RaDi-vihko on "puhdas" ja vauvan vatsanympärys on täysin sopusuhtainen reisiluun mittaan... Seuraava kasvukontrolli on kolmen viikon päästä, 33+4 ja sitä seuraava miitinki lienee jo synnytystapa-arvio ...

Katjusha rv. 30+4

Katjusha :) En usko, että itse voit vaikuttaa lapsiveden määrään. Mutta jos on sokerit koholla, niin se käsittääkseni nostaa lapsiveden määrää. Mulla ei ollut ongelmia sokereiden kanssa, vaan ihanne arvot, mutta silti lapsivettä oli runsaasti vähän ennen synnytystä - ei kuitenkaan liian paljon, mutta ehkä normia enemmän. Sairaalalla sanoivat, että se ei lapsen kannalta ole hyvä loppuraskaudessa, joten sain seurantakäynnin 2vk päähän synnytystapa-arviosta. Silloin selvisi (rv38+ ), että vauvan kasvu oli pysähtynyt, joten kyseessä on ongelma ja synnytys käynnistettiin. Napanuora oli tiukasti kurkunympäri kaksi kierrosta, joten kasvu pysähtyi ja vauva syntyi sektiolla.
Mitään hätää vauvalla ei silti ollut ja hän sai täydet pisteet ja pääsi suoraan isän syliin:Heartred

Tähti, thänks! Päätin silti yrittää. Mun sokerit on ihan fine (tänään mittaan kaikki arvot), mutta jostain tää nyt kumpuaa. Yritän luopua herkuista (kuten nopeista hiilareista) ja lisätä liikuntaa (vaikka harkkarit tekeekin siitä ikävää). No, seuranta on tulossa, joten kai se siitä :) Ei tähän kyllä mitään komplikaatioita kaipais, mutta se on otettava mitä annetaan.
Katjusha rv 30+5
Ps: mä täällä kahlaan tietoa, ja kyllä - liiat hiilarit voi vaikuttaa AFI-mittaan, joten tämän Radi-ruokavalion pohja ei voi olla pottu ja leipä (sitähän ne ravitsemussuositukset on pullollaan)

Muokattu viimeksi:
Mä meen nyt käymään näytillä tyksissä varmuuden vuoks. Tänään on supistellut klo 12 lähtien mut vaihdellut 3-12 min välein, suuri osa kuitenkin kestänyt yli minuutin. Välillä polttelee selästä samalla, välillä vaisumpia. Mut siis ihan levossakin tulee jatkuvasti. Iltaa kohden tullut outo ahdistunut olo... Tuntuu kuin olis kuumetta ja vaikea hengittää. Tosi epämääräistä siis mut haluun käydä näytillä. Aamulla vessassa käydessä olin mielestäni pissannut valmiiks mut sit yhtäkkiä alkoi lotista taas ja jotenkin eri tavalla...? Ei kauheesti kuitenkaan tullut eli jos oli lapsivetta niin ei ainakaan kaikki tullut. Eikä ole vuotanut päivän mittaan. Otin nyt varmuuden vuoks sairaalakassin mukaan jos ottavat yöksi sisään mut epäilen kyllä et lähettävät kotiin. Mut oman mielenrauhan vuoks käyn katsastamassa tilanteen. :)

Ei oo lapsivettä ainakaan tihkunut pikatestin mukaan. :) Nyt sydän- ja supistuskäyrällä. Vauvan syke heiluu välillä 155-170. Sit vielä tarkistetaan kohdunsuun tilanne.

Janna75 :) Hyvä homma, oliko niin että vauvan syke laskee muutama viikko ennen synnytystä? ( Mulla oli 140, kun aiemmin 160) . Tietääkö joku?:rolleyes:

No kun munkin mielestä kuuluis olla alhaisempi muutenkin jo mut sama oli viimeks kun olin käyrillä niin huiteli enemmän siellä 160-175 tienoilla. Nytkin käynyt välillä 185 asti, mutta supistuksen aikana menee alle 150. Vaimeita supistuksia kuitenkin ollut. Kateellisena kuuntelin kun viereisessä tarkkailukopissa meni lapsivedet ja tuli oikeen kunnon supistuksia ja siirryttiin just salin puolelle. Mä haluun kans kunnon äksönii! :D
Mies on aivan hermorauniona vieressä kun kuuli naapurista äänet. :D
En kerennyt lähettämään viestiä kun hoitsu tuli. Verenpaine hyvä ja käyrät kuulemma hyvät. En tosin tiedä reagoiko supistuksiin ollenkaan kun en ymmärtänyt niitä numeroita? Neljä supistusta kuitenkin tunsin. Ei tarkistettu edes kohdunsuuta, oli kuulemma hiukan ruuhkaa eikä kuitenkaan synnytys ole kunnolla käynnissä eikä nyt estelläkään enää niin kotiin vaan odottamaan et tapahtuis enemmän.

Janna75 :) Hyvä homma, oliko niin että vauvan syke laskee muutama viikko ennen synnytystä? ( Mulla oli 140, kun aiemmin 160) . Tietääkö joku?:rolleyes:

Mulle ainakin neuvolatäti sanoi kun vikoilla viikoilla sykettä kuunneltiin ja syke oli laskenut, että on valmis syntymään..ja taapero syntyi seuraavalla viikolla.

Eilen oli neuvola. Kerroin et mul on ollut aika paljon supistuksia ja muksun liikkeet tuntuu tosi alhaalla, ei nyt mitään välitöntä tarvetta sairauslomaan mut väsyttää ja huolettaa. Muuten kaikki OK, muksun syke huitelee jossain 130 paikkeilla dopplerin mukaan.

Päätettiin et meen terveyskeskuksen kautta tsekkaamaan tilanteen lääkärille vielä tällä viikolla, kun neuvolalääkäreille ei tosiaan ole vapaita aikoja moneen viikkoon. Suppareita on sen verran ja vauva tuntui th:nkin mielestä aika alhaalla, ei kuitenkaan vaikuttanut vielä "kiinnittyneen". Ei nyt vaikuta miltään akuutilta, mutta kun äijä on ens viikon reissussa niin tsekataan nyt tilanne lääkärilläkin varmuuden vuoksi, ettei ole syytä huoleen. Huomenna lekuri.

Rv 33+4

En kyllä muista olinko 9 vuotta sitten edellistä ipanaa odottaessa näin helposti väsyvä kuin nyt nelikymppisenä.... Ootteks muut huomanneet mitään tämmöstä vertailua? Toisaalta, taitaa liittyä "taudin kuvaan", että tässä vaiheessa alkaa väsyttää muutenkin... Vielä kun pari päivää pitäisi jaksaa töissä ja yöunet on lyhyet ja risaiset. 34+4

Eilen mä makoilin sohvalla supistellen koko päivän/illan enkä saanut mitään tehtyä. Kun tultiin tyksistä kotiin mä kaaduin sänkyyn ja nukuin kuin tukki! Mies kävi kuulemma neljä kertaa yön aikana rauhoittelemassa/antamassa tuttia kuopukselle (4hammasta puskee samaan aikaan) mut mä en hievahtanutkaan. :D Aamulla puin tytön ja mies vei hänet päiväkotiin ja mä jatkoin nukkumista kymmeneen. :) Sit kattelin eri ruokaohjelmia telkkarista ja sain ideoita parin päivän ruokiin. Iltapäivällä kävelin kauppaan, sieltä bussilla päiväkotiin ja KÄVELIN kotiin, yhteensä kävelin n 4km!!! Eikä mitään ihan hissukseen edes vaan suht reipasta vauhtia (paitsi kun taapero halus kävellä ite). Mutta se auttaa kyllä kun on vaunut mukana niin voi nojata niihin välillä kun kävelee eikä tarvii kantaa mitään. Aivan mieletön fiilis kun suoriutui reissusta kotiin! :) Mutta... Nyt mä sit maksan siitä! Makaan selällään sohvalla, jalat ylhäällä selkänojalla ja selkä aivan jumissa. Pystyssä oleminen SATTUU ja kävely vielä enemmän! Sain just ja just ruuan uuniin ja nyt se saa muhia siellä pari tuntia. Illalla ehdottomasti saunaan, jos se auttais selkään. Mut supisteluja on tullut huomattavasti paljon vähemmän kuin eilen. :)

Takaisin