Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Missä kohdin paino rupee nousee? Mä oon lähtöpainossa mut kaventunu muualta paitti tissit ja vatta kasvanu. Nyt vasta rv 14.

Ms74:)
Yksilöllistä tosiaan, mulla nousi ekat viikot ihan sikana, rv 12 mennessä oli jo +8kg ja neuvolassa vähän toppuuteltiin syömisen kanssa. Mutta painon nousu pysähtyi siihen ja viimeksi neuvolassa oli grammalleen samassa, vaikka en ole vähentänyt syömistä.

Neuvolassa oltiin tosi tyytyväisiä painoon, ilmeisesti ei nouse paljoakaan enää lopussa, tai saatan jopa laihtua:p Mulla meni siis näin päin, ja alussa olin siis normaalipainoinen.
 
Mulla ei ole koko raskausaikana tullut painoa lisää, kun mulla on todettiin ruokavaliohoitoinen radi. Mulla oli bmi 35 eli ylipainoa hieman liikaa. Tällä hetkellä paino kilon alle lähtöpainon. Tärkeintä kuitenkin on olla terve ihan oman jaksamisen kannalta. Ettei tule 2- tyypin diabetestä. Normaalipainoisella on tietty eri tilanne.
 
Mulla ei ole koko raskausaikana tullut painoa lisää, kun mulla on todettiin ruokavaliohoitoinen radi. Mulla oli bmi 35 eli ylipainoa hieman liikaa. Tällä hetkellä paino kilon alle lähtöpainon. Tärkeintä kuitenkin on olla terve ihan oman jaksamisen kannalta. Ettei tule 2- tyypin diabetestä. Normaalipainoisella on tietty eri tilanne.
Kyllä se normipainosellakin on riski tohon diabetekseen. Mä koitan taas vältellä sokeria ja höttöhiilareita kun vatsa voi paremmin ja ite siin samalla. Hyvää Uutta vuotta kaikille!
 
Sitä samaa ! Uusi vuosi ja uudet kujeet tiedossa ! Ainakin vauvoja tulossa vuonna 2016.
 
Mulla ei ole koko raskausaikana tullut painoa lisää, kun mulla on todettiin ruokavaliohoitoinen radi. Mulla oli bmi 35 eli ylipainoa hieman liikaa. Tällä hetkellä paino kilon alle lähtöpainon. Tärkeintä kuitenkin on olla terve ihan oman jaksamisen kannalta. Ettei tule 2- tyypin diabetestä. Normaalipainoisella on tietty eri tilanne.
Vaihdoitko sää Maria75 siis siihen suositusruokavalioon diagnoosin jälkeen? Oon ite samankokonen ja oon syöny jo vuosia pieniä hiilareita (kun viljat ei sovi), mutta alkuraskaudessa ei mikään ruoka pysyny sisällä paitsi hiilarit. Paino on samana pysyny apaut, kun alkuturvotus poistui. Nyt viikko 16+ menossa ja jännittelen tulevaa, että mitä tuleman pitää :)
 
Viikosta 14 eteenpäin olen noudattanut raskausdiabeetikon ruokavaliota. Raskausdiabeteksessä mua kehotettiin jättämään sokerit ja vehnät pois ruokavaliosta. Lähinnä täysjyväviljaa ja muita täysjyvätuotteita kuuluu syödä ja juoda rasvattomia maitotuotteita. Säännöllinen syöminen 5 kertaa päivässä tiettyinä kellonaikoina. Ennen söin epäsäännnöllisesti ihan mitä sattui. Ei mullakaan alkuraskaudessa ruoka maistunut / pysynyt sisällä. Mulla lähtöpaino 82 kg ja olen vain 152 cm pitkä. Olen kyllä itse kontrolloinut raskausaikana syömistäni, koska en halunnut 7-11 kg lisää painoa. Nyt olen kyllä viime aikoina herkutellutkin ja syönyt esimerkiksi joulusuklaata. Mun sokerit ei kyllä kestä esim. vehnälimppujen syömistä. Nyt mulla oli sokeria virtsassa ja kai pitäisi jättää kaikki sokerit ja vehnät siihen asti, kun vauva syntyy eli kaksi viikkoa vielä.
 
Mullahan myös se radi-ruokavalio. Nykyään sokerit kestää jo vähän hiilihydraatteja, alussa ei yhtään. Mutta ihan vehnäleipää ei. Ruokavalion ansiosta painoa pudonnut nyt n. 6 kg ja olen siis viikolla 27. Lääkityksenä tabletit ja nyt insuliinikin. Tabletit taitaa viedä ruokahalua ja ilmoitinkin jo lääkärille että siitä syystä olisin halukas jatkamaan niiden syöntiä myös synnytyksen jälkeen että paino putoaisi lisää. :grin Niitä voi siis syödä myös jatkossa imetyksestäkin huolimatta.

Mulla pojan painoarvio 21.12. 665 g ja ihan normaalissa menee paino. Oma hemoglobiini on nyt noussut raudan ansiosta ja on 120. Jatkan edelleen raudan syöntiä.

Poika on vilkas ja voimaakin alkaa potkuissa jo olla. :happy7 Mukavaa kun liikkuu niin paljon niin ei tarvitse miettiä enää että ollaanhan siellä kunnossa. :Heartred
 
Missä kohdin paino rupee nousee? Mä oon lähtöpainossa mut kaventunu muualta paitti tissit ja vatta kasvanu. Nyt vasta rv 14.

Mulla ihan sama, muuten kaventunut, mutta vatsaan ja rintoihin tullut useita senttejä. Kiloja tullut ehkä 1,5 kg omien mittausten mukaan. Neuvolan vaa'an mukaan enemmänkin, mutta siihen lukemaan en luota, koska vaatteet ja punnitusaika on joka kerta eri. Nyt on menossa 18. viikko ja paino saa kai alkaa noustakin maltillisesti. Jossakinhan rintojen kasvun ja kohdun kasvun yms. pitää näkyä.
 
Sitä piti vielä kertomani että mullahan tuo kurkun limaisuus ja nenän tukkoisuus on ollut ihan kamalaa koko raskauden ajan. Olen alkanut siksi kuorsaamaankin niin että mies ei pysty nukkumaan samassa huoneessa. :rolleyes: Mulle sanottiin että voin käyttää mun reseptinenäsuihketta eli Flixonasea (saa myös reseptittä). Käytin siis jo ennen raskautta iltaisin että pysyy yöllä nenä auki. Nyt olen kokeillut lisäksi jotain muka kuorsauksen estävää suihketta, jossa ei ole mitään vaarallisia aineita. Mutta ei se mitään ole auttanut. :shifty: Lisänä nyt ihan kamala flunssa niin että limaa on kahta kauheammin. Ääh.
 
Mä en ole enää kuorsannut, kun nukun kyljelläni. Ennen raskautta nukuin selälläni ja silloin kuulemma kuorsasin. Meillä kyllä mieskin kuorsaa. Mulla nyt ollut kanssa flunssa ja tullut kauheasti limaa ja räkää. Söin yhden antibioottikuurinkin poskionteloihin, mutta ei se auttanut. Mä en ole käyttänyt kortisonisuhkeita. Mulla ennen raskauttakin ollut limakalvot turvoksissa flunssassa ja kurkussa limaa.
 
Heippa taas! Tehtiin keittiöremontti ja kaadettiin väliseinä olohuoneen ja keittiön välistä, seuraavana on tarkoitus siirtyä puuhailemaan lastenhuoneen pariin:)

Käytiin silmäilemässä lastenhuoneen kalusteita ja törmäsin vastasyntyneen sänkyyn...Oletteko hankkineet sellaista, vai ihan suoraan pinnasängyn?:rolleyes:
 
Heippa taas! Tehtiin keittiöremontti ja kaadettiin väliseinä olohuoneen ja keittiön välistä, seuraavana on tarkoitus siirtyä puuhailemaan lastenhuoneen pariin:)

Käytiin silmäilemässä lastenhuoneen kalusteita ja törmäsin vastasyntyneen sänkyyn...Oletteko hankkineet sellaista, vai ihan suoraan pinnasängyn?:rolleyes:
Mua kiinnostaa myös tää sänkyasia kun me asutaan kaksiossa ja aiotaan tässä vauvan kanssakin pärjätä. Ystäväni väittää että vauva kokee olonsa turvattomaksi pinnasängyssä että pitää olla ens vauvasänky. Itse en oo mikään materialisti ja haluan pärjätä järkevillä ostoilla. Muittenkin hankintojen kanssa netti on niin monta mieltä mistäkin ja mitkä vaunut on hyvät ja mitkä ei.
 
Heippa taas! Tehtiin keittiöremontti ja kaadettiin väliseinä olohuoneen ja keittiön välistä, seuraavana on tarkoitus siirtyä puuhailemaan lastenhuoneen pariin:)

Käytiin silmäilemässä lastenhuoneen kalusteita ja törmäsin vastasyntyneen sänkyyn...Oletteko hankkineet sellaista, vai ihan suoraan pinnasängyn?:rolleyes:

Meillä oli käytössä esikoisella mun vanha vauvan sänky (sellanen koppa, jossa on jalat), eihän se mennyt kuin ekat 3kk mutta ajatuksena oli minusta niin ihana (että vauva nukkuu samassa sängyssä kuin minä pienenä) ja uusi tulokas nukkuu ekat kuukautensa myös siinä.
Mun mielestä pinnasänky on ihan hyvä jo vastasyntyneellekin, siihenhän voi laittaa vaikka sen äitiyspakkauksen laatikon aluksi, jos tuntuu, että vauva muutoin hukkuu sänkyynsä..
 
Meidän esikoinen nukkui äitiyspakkauksen laatikossa ihan aluksi. Se oli mielestäni kätevä ja siihen tarkoitukseen juuri sopivan kokoinen. Myöhemmin sitten pinnasängyssä.
 
Mä hankin pojalle ensipediksi vauvanpesän 38 € Lastentarvike-nimisestä vauvantarvikeliikkeestä. Poika voi siinä nukkua mun ja miehen välissä 4-6 kk asti. Sen voi myös laittaa pinnasänkyyn. Meillä makuuhuoneessa aika vähän tilaa, niin ei tartte vielä koota pinnasänkyä. Äitiyspakkauskin vie tilaa sängystä. En uskalla nukuttaa vauvaa vieressä ilman sitä pesää. Meillä ei ole erikseen lastenuonetta, vaan lapsi tulee nukkumaan meiän kanssa samassa huoneessa kunnes voidaan muuttaa koko perhe yläkertaan asumaan. Meillä on alakerrassa vain yksi makuuhuone. Vauvalle hankimme sinne oman vaatekaapin, jossa säilyttää vauvan vaatteita ja tavaroita.
 
Takaisin
Top