Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hohhoijaa onpa ollut raskas päivä. Duunit vähän painaa ja kun pitkän päivän jälkeen raahauduin nilkat turvoksissa ja uuvuksissa himaan, äijä aloittaa ensin voivottelemalla ettei jaksa työn vaatimuksia ja perheenisän velvollisuuksia, ja jatkaa vittuilemalla jostain saatanan kansiosta jota MINÄ en kuulemma ole saanut järjestettyä päivähoitoon esikoiselle vaikka HÄN on siitä puhunut jo keväästä asti. Mikset sitten oo hankkinu sitä kansiota, kysyin ja vastaus oli ettei hän tommosia hoida. Siis voi jeesus... Onko jollain oikeesti mies joka lukee päivähoidon reissuvihkot ja osallistuu hoitolaukkujen pakkaamiseen ja kaiken maailman piirustuskansioiden ja keltaisten lelujen ja muiden muistamiseen ja pakkaamiseen?!
 
Tähti, minulla on silti pääosin hyviä kokemuksia siitä, miten hoitohenkilökunta suhtautuu ikääni. Kummassakaan keskenmenossa hoitaja ja lääkäri eivät paheksuneet ikääni, olin silloin 42 ja 44. Sanoivat, että niin voi käydä kenelle tahansa. Toisen kerran jälkeen lääkäri kehotti aloittamaan uuden yrityksen heti eikä käskenyt odottaa yksiä kuukautisia. Kehui vielä, että virkeän näköiset munasarjat on :) . Ehkä eniten ihmetyttää se, että riskit tutkitusti kasvavat iän myötä, mutta mitään ylimääräistä seurantaa ei silti ole. Perussairauteni ovat sen verran harvinaisia, että niiden vuoksi minua ei ole määritelty riskisynnyttäjäksi. Kukaan hoitohenkilökunnasta ei tähän mennessä ole tiennyt, miten ne vaikuttavat eivätkä ole osoittaneet mitään kiinnostusta hankkia lisää tietoa. Yksi lääkäriopiskelija kysyi asiasta ja nyt viime kerralla neuvolassa lääkäri alkoi kiinnostua, kun vaivani eivät sovi mihinkään normaaliin raskausoireeseen.

Yölento :) Eli tavallaan sulla ei ole "perussairauksia"... Jos on jotain, niin muita!?

Mä oon perusterve, eikä ole iän vuoksi mitään riskitekijöitä..
 
Tähti, kiitti :)
Alatiesynnytys olisi ensisijainen toive, mutta vaikuttaa siltä, että näin vanhemmiten asia herkästi kääntyy ihan muuksi. En tiiä, asia on osa isompaa kokonaisuutta. Toipumisaikaa mietin ja onko meillä koskaan mahdollisuutta enää sitten yrittää toista lasta. Näin ne ajatukset lentää hirveen pitkälle, kun pääsi perheenperustaminen ihan kohtuuttoman myöhäisille kilsoille.

Katjusha :) Mäkin lähdin liikkeelle, että alatiesynnytys on kyseessä, mutta se muuttui kiireelliseksi sektioksi napanuoran takia..
 
Joo, ei oo halpaa lystiä toi. Yks tuttu makselee pankkilainaa pois kun halusivat vielä toisen ivf-lapsen, mutta eivät onnistuneet ja ikä tuli vastaan. Siinä on pantattu talot ja muu omaisuus.

Mun työkaveri sai IVF-lapsen 43vuotiaana :) Olivat vuosia yrittäneet saada lasta.
 
Supistukset loppui kun menin makaamaan. Nyt on pelkästään epämukava olo. Joku painaa virtsarakkoa ja jalkaa särkee. Plääh.
 
Supistukset loppui kun menin makaamaan. Nyt on pelkästään epämukava olo. Joku painaa virtsarakkoa ja jalkaa särkee. Plääh.
Ei ehkä lohduta, mutta mulla on molemmissa raskauksissa/ synnytyksissä ollut aika epäsäännölliset supistukset. :) Eli vaikea on avaavista supistuksistakaan ollu sanoa, että minkä pituisia ja paljonko välit. Kovemmiksi vaan muuttuneet sitten. Mutta siis voimia!
 
Eikö täällä ollut useammalla ripulia tai muuten suoli tyhjentynyt kunnolla ennen synnytystä? Mä olen vähän kahden vaiheilla pitäiskö soittaa äitiyspolille vai odottaa ja katsoa meneekö tää ohi. Viime yönä alkoi raju ripuli ja juoksin yli 10 kertaa vessassa ja tuli ihan pelkkää nestettä lorisemalla. Paino putosi vuorokaudessa 2kg! Nyt on rauhoittunut niin ettei tarvii juosta koko ajan vessassa mutta kun käyn tulee edelleen pelkkää nestettä. Alkaa olla aika uupunut olo. Oon kyllä nukkunut koko aamupäivän ja yritän juoda mutta tuntuu et jos juon pari kulausta tulee pari desiä ulos. Mun neuvolassa ei ole edes soittotuntia perjantaisin, eli ainut vaihtoehto olis ä-poli. Lähinnä mua mietityttää se, että jos mulla on nestehukkaa niin riittääkö nestettä uusimaan lapsivettä?
Lisäys: oon syönyt samaa ruokaa muun perheen kanssa eikä muilla ole ripulia.
 
Muokattu viimeksi:
Eikö täällä ollut useammalla ripulia tai muuten suoli tyhjentynyt kunnolla ennen synnytystä? Mä olen vähän kahden vaiheilla pitäiskö soittaa äitiyspolille vai odottaa ja katsoa meneekö tää ohi. Viime yönä alkoi raju ripuli ja juoksin yli 10 kertaa vessassa ja tuli ihan pelkkää nestettä lorisemalla. Paino putosi vuorokaudessa 2kg! Nyt on rauhoittunut niin ettei tarvii juosta koko ajan vessassa mutta kun käyn tulee edelleen pelkkää nestettä. Alkaa olla aika uupunut olo. Oon kyllä nukkunut koko aamupäivän ja yritän juoda mutta tuntuu et jos juon pari kulausta tulee pari desiä ulos. Mun neuvolassa ei ole edes soittotuntia perjantaisin, eli ainut vaihtoehto olis ä-poli. Lähinnä mua mietityttää se, että jos mulla on nestehukkaa niin riittääkö nestettä uusimaan lapsivettä?
Lisäys: oon syönyt samaa ruokaa muun perheen kanssa eikä muilla ole ripulia.


Mulla tyhjeni aika huolella semmosen puolitoista viikkoa ennen synnytystä..jos ei olo mene heikoksi niin en näkisi tarvetta soittaa ä-pkl. Perus ripuliin kun ei ole mitn lääkettä, tietty sitten jos olo on kovin heikko niin nestetippaan päivystykseen..

Ja jos ei n ole kuumetta, niin silloin tuskin on mistään pöpöstä kyse, voi ennakoida sitä lähestyvään synnytystä..Mä ravasin kanssa parhaimmillaan varmaan 20 krt vessassa ja sieltä ei sit lopulta tullu enää ku vettä..En olis huolissani, seuraile ja kuulostele vointiasi. Samat ohjeet antaisin, jos tulisit tyyliin vastaanotolle ja kysyisit mitä kannattaa tehdä. Mutta aina voi sinne ä-pkl soittaa, ei siitä haittaa ole ja oma mielenrauha on sitten taattu :-)

Unohtui vielä, et nestehukka ei terveellä aikuisella tule hetkessä. Jos olet nyt yön raivannut vessassa niin tuskin sun elimistöstä on poistunut semmoinen määrä nesteitä, että kärsisit nestehukasta. Kieli on kanssa aika hyvä mittari, jos kieli on kuiva ja halkeilua näkyy, silloin on jo melkoinen nestepuutos elimistössä. Yleensä silloin kun on raju vatsatauti, oksentelu+ripuli ja lisäksi kova kuume, voi mennä nopeastikin heikkoon kuntoon ja tarvitsee iv-nesteytystä. Mä tankkansin mehukeittoa aika monta litraa silloin ku mun suoli tyhjeni ja vaikka melko samantien tuli pois, niin sain siitä kuitenkin energiaa ja sokeria..Tsemppiä!
 
Muokattu viimeksi:
Eikö täällä ollut useammalla ripulia tai muuten suoli tyhjentynyt kunnolla ennen synnytystä? Mä olen vähän kahden vaiheilla pitäiskö soittaa äitiyspolille vai odottaa ja katsoa meneekö tää ohi. Viime yönä alkoi raju ripuli ja juoksin yli 10 kertaa vessassa ja tuli ihan pelkkää nestettä lorisemalla. Paino putosi vuorokaudessa 2kg! Nyt on rauhoittunut niin ettei tarvii juosta koko ajan vessassa mutta kun käyn tulee edelleen pelkkää nestettä. Alkaa olla aika uupunut olo. Oon kyllä nukkunut koko aamupäivän ja yritän juoda mutta tuntuu et jos juon pari kulausta tulee pari desiä ulos. Mun neuvolassa ei ole edes soittotuntia perjantaisin, eli ainut vaihtoehto olis ä-poli. Lähinnä mua mietityttää se, että jos mulla on nestehukkaa niin riittääkö nestettä uusimaan lapsivettä?
Lisäys: oon syönyt samaa ruokaa muun perheen kanssa eikä muilla ole ripulia.

Joo Janna75 :) Aika löysäksi heitti mahan loppuraskaudessa
 
No niin, nyt näyttää siltä, että likka syntyy ensi keskiviikkona sektiolla, painoarvio oli liikaa perätilasynnytykseen. Olo on pettynyt. Elämäntilanne ei millään sallisi sektiota, mutta näillä mennään.
 
Yölento :) Eli tavallaan sulla ei ole "perussairauksia"... Jos on jotain, niin muita!?

Mä oon perusterve, eikä ole iän vuoksi mitään riskitekijöitä..
Perussairauksista on määritelty mm diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta, verenpainetauti yms, joihin lääkäreillä on hoito-ohje raskauden seurantaan. Mutta kun on harvinainen sairaus, sitä ei lasketa miksikään, koska ei tiedetä, miten tulee toimia. Minusta se jos joku on riskitekijä, jolloin pitäisi automaattisesti seurata tarkemmin, vaikka mitään ei lopulta tulisikaan.
 
Kurjia uutisia Novelle, mut varmasti parempi toipumisenkin kannalta se suunniteltu sektio kuin kiireellinen. Toivotaan että kaikki menee hyvin ja tsemppiä! Onko sun mies jäämässä isyyslomalle että voi auttaa aluks?
 
Novelle, ymmärrän pettymyksesi. :( Toisaalta nyt tiedät päivämäärän ja pystyt valmistelemaan asiat mahdollisimman hyvin etukäteen.
Okei, eli tuo suolen tyhjennys on tapahtunut kuitenkin jonkin aikaa ennen synnytystä, ei tyyliin samana päivänä. Sitä mä lähinnä pelästyin et voiko käynnistyä tänään?!? Mä olen aivan puhki enkä todellakaan jaksais synnyttää tänään! Hain kuopuksen päivähoidosta ja pelkästään se että puin hänelle takin ja kengät sai hien virtaamaan. Nyt oon saanut syötyä hiukan ja olen juonut sokerillista Spriteä koko päivän et saan energiaa. Odotan nyt viikonlopun yli ja ellei olo parane tai heikkenee niin sit soitan ä-polille. :)
 
Kurjia uutisia Novelle, mut varmasti parempi toipumisenkin kannalta se suunniteltu sektio kuin kiireellinen. Toivotaan että kaikki menee hyvin ja tsemppiä! Onko sun mies jäämässä isyyslomalle että voi auttaa aluks?

Kyllä on jäämässä, mutta sehän on vain 3 viikkoa, kun 'nostokarenssi' kestää 6 viikkoa. Eli 3 viikon jälkeen olen viikot yksin kahden pienen + leikkaushaavan kanssa. No kyynel, jotenkin siitä on vain selvittävä.

Kiitos tsempistä, eiköhän sen hyvin mene, kun saa taas aivonsa siihen asentoon. Olin vain jo niin psyykannut itseni siihen perätilasynnytykseen, että nyt on vähän tyhjä olo. Parin päivän päästä olo on varmasti jo parempi ja keskiviikkonahan se riemu sitten repeää.
 
Täällä oli mun mielestä vain yksi hätäsektio muumimammalla muistaakseni, muut on olleet kiireellisiä sektioita ja suunniteltuja sektioita. Eniten on noita kiireellisiä sektioita. Mistään ei voi tietää etukäteen, miten synnytys tulee päättymään. Suurin osa noista kiireellisistä sektioista on tehty ensisynnyttäjille käynnistyksen jälkeen. Jokaisessa synnytyksessä on kuitenkin ollut eri syitä miksi käynnistettiin ja miksi päädyttiin sektioon. Katjusha, menisin synnyttämään mieluiten Yliopistosairaalaan tai keskussairaalaan, missä on myös lasten teho/valvonta-osasto. Aluesairaaloissa ei lasten tehoa välttämättä ole. Tosin meillä täällä Turun seudulla on vain yliopistosairaalatasoista hoitoa tarjolla, kun täällä ei ole enää alueellisia synnytyssairaaloita. Olen kuullut, että aiemmin esimerkiksi Salosta siirrettiin vauvat aina saamaan teho-hoitoa TYKS:iin. Synnyttänyt äiti jäi kuitenkin Salon sairaalaan toipumaan.
Näin juuri, kuten maria75 kertoi:)! Me jouduttiin hätäsektioon, kun vauvan napanuora oli vain 30cm pitkä ja esti poikaa laskeutumasta synnytyskanavaan. Imukupilla yritettiin ja kun nuora kirras vastaan, niin sitten lopputulos johti kyseiseen sektioon. Mun kohdalla siis iällä ja käynnistyksellä ei ollut mitään merkitystä asioiden kulkuun, vain ja ainoastaan tuo napanuoran mitta. Jos haluaisin vielä lisää lapsia, niin mitään syytä alatie synnytyksen onnistumiseen ei lääkärin ja kätilön mielestä ole ja jopa vähän kannustivatkin, en kuulemma ole vielä edes yhtään vanha,heh..;)!! :)
 
Takaisin
Top