Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on yks frendi joka on synnyttänyt Lohjalla. Siitä on tosin 11 vuotta jo aikaa... Eli tuskin käy referenssiksi tänä päivänä :)
 
Kättärillä muuten ei annettu mitään lisämaitoa, vaikka mulla oli se radi-diagnoosi. Ei vauvan arvoissa kyllä laskua sitten ollutkaan.

Sama kokemus 2013. Vauvan vs-arvoja kyl seurailtiin ekat 12-16 h mut se lopetettiin sit kun arvot oli ok. Ei annettu lisämaitoa. Mullakin oli siis silloin radi.
 
Kimaira, neuvolassa kuulin, että Tammisaaren lopettamisen jälkeen Lohjalle on viritelty vaikka mitä, ja ovat saaneet lapsiystävällisyyssertifikaatin. Oma terkkarini on ollut Jorvissa töissä pitkään ja suosittelee tällä hetkellä mulle sitä Lohjaa kumminkin. Päivystysvalmius on ja leikkaussali synnytyssalien läheisyydessä.
 
Kävin viime viikolla neuvolalääkärissä niiden kutinoiden takia ja tuli puheeksi seuraava kohtaaminen rv 36. Totesin, että samalla viikolla mulla on synnytystapa-arvio KOKSissa. Lääkäri ihmetteli, että miksi ihmeessä. No ehän mie tiiä! Luulin että tehdään kaikille, luulin että kuuluu ikään. No käyn sit molemmissa. Kivahan se on käydä kurkkaamassa tyyppiä ultralla ennen face to face -kohtaamista. Mut sinne on vielä 5 viikkoa aikaa...
Koksissa tehdään kaikille 39+ ikäisille ylimääräiset ultrat. Ite kävin rv 28 ja 36. Näin ainakin mulle selitettiin neuvolassa sekä Koksissa.
 
No, mä vähän yllätyin viime synnytyksen jälkeen kun ennen kuin vauvan vs:ää edes mitattiin lykättiin muistaakseni 10ml luovutettua maitoa tuttipullolla ja kätilö sano vaan et näin tehdään kaikille, joiden äidillä ollut radi! Sit mittailtiin kyllä vs:ää ja seurailtiin mut kaikki oli kunnossa. Mietinkin tällä kertaa et voisinko lypsää ite joko ennen tai synnytyksen aikana sen 10ml ja se annettais vauvalle...? Mulla on aika imetyspolille parin viikon päästä niin täytyy kysyä tuota samalla.
 
Kimaira, neuvolassa kuulin, että Tammisaaren lopettamisen jälkeen Lohjalle on viritelty vaikka mitä, ja ovat saaneet lapsiystävällisyyssertifikaatin. Oma terkkarini on ollut Jorvissa töissä pitkään ja suosittelee tällä hetkellä mulle sitä Lohjaa kumminkin. Päivystysvalmius on ja leikkaussali synnytyssalien läheisyydessä.

Uskon kyl et Lohja on jees. Ainakin se mun kaveri tykkäsi, tosin hänen synnytyksestä on aikaa eikä ole muualla synnyttänytkään. Järjestetäänkö Lohjallakaan enää tutustumiskäyntejä synnärille?

Mä oon käyny uä:t Jorvissa ja mulle aiemmin sanottiin nlassa et ne pitäs käydä siellä missä suunnittelee synnyttävänsäkin. Tänään sit kuitenkin nla-th kysyi et oonko miettiny missä haluan synnyttää?! Et kaipa tässä viel vois sitäkin harkita uudestaan... Eka syntyi Kättärillä ja siitä mulle jäi hyvät fiilikset. Jorvi on vaan nykyään paljon lähempänä kotia kuin Kättäri.
 
Koksissa tehdään kaikille 39+ ikäisille ylimääräiset ultrat. Ite kävin rv 28 ja 36. Näin ainakin mulle selitettiin neuvolassa sekä Koksissa.
Ja mie en päässyt rv28 sinne, erikseen oikein kysyin. Mun samanikäinen kaveri kävi silloin, siks osasin kysyä. Hän tosin on ensari ja mulla takana 2 normaalisti edennyttä raskautta ja synnytystä. Mut jännä, että terkkulan lääkäri ei tiennyt käytännöstä.
 
Maria, annettiinko vauvalle heti synnytyksen jälkeen tilkka maitoa pullosta? Mun kuopukselle annettiin joku 10ml maitoa tuttipullosta heti synnytyssalissa ja sanoivat et kaikille radi-vauvoille annetaan ettei vs laske liikaa. Mä olen ollut kaks kertaa rasituksessa tässä raskaudessa ja kuulemma jos on kaksi ylitystä rasituksessa passitetaan Tyksin diabeteshoitajalle (ekassa rasituksessa paastoarvo ylittyi, toisessa 1h arvo ylittyi).

Joo annettin heti pullosta luovutettua maitoa lämpiössä sektion jälkeen. Osastolla ihmettelivät mulle, että miksi oli annettu pullosta maitoa. Olisi kuulemma pitänyt antaa pipetillä. En tiedä sotkiko tuo pullon antaminen meiän imetyskuviot, kun poika ei oppinut imemään rintaa suoraan.
 
Maria, mua ei niinkään se pullo haitannut, oli niin hellyyttävää katsoa kun tuore isä sai syöttää pikkuista. <3 Jotenkin mua vaan häiritsi se et siitä ei oltu kerrottu etukäteen ja mulla tuli jo raskauden aikana maitoa niin et varmaan olisin saanut sen 10ml lypsettyä ja se oltais voitu antaa eikä luovutettua maitoa.
 
Olisi se mullekin yllätys tuo maidon antaminen. Multa ei kyllä tullut maitoa ennen synnytystä tai en kokeillut käsin lypsää maitoa.
 
Ja mie en päässyt rv28 sinne, erikseen oikein kysyin. Mun samanikäinen kaveri kävi silloin, siks osasin kysyä. Hän tosin on ensari ja mulla takana 2 normaalisti edennyttä raskautta ja synnytystä. Mut jännä, että terkkulan lääkäri ei tiennyt käytännöstä.
Voi kyllä olla että koskee vaan ensisynnyttäjiä :think005
 
Uskon kyl et Lohja on jees. Ainakin se mun kaveri tykkäsi, tosin hänen synnytyksestä on aikaa eikä ole muualla synnyttänytkään. Järjestetäänkö Lohjallakaan enää tutustumiskäyntejä synnärille?

Mä oon käyny uä:t Jorvissa ja mulle aiemmin sanottiin nlassa et ne pitäs käydä siellä missä suunnittelee synnyttävänsäkin. Tänään sit kuitenkin nla-th kysyi et oonko miettiny missä haluan synnyttää?! Et kaipa tässä viel vois sitäkin harkita uudestaan... Eka syntyi Kättärillä ja siitä mulle jäi hyvät fiilikset. Jorvi on vaan nykyään paljon lähempänä kotia kuin Kättäri.
Mulla on kaks hyvää kokemusta Kättäriltä :) mutta en tiedä, oliko se Katjushan vaihtoehdoissa. Siis kätilöt olleet tosi tosi yes ja jäänyt hallittu ja osaava kuva tilanteesta, vaikka aika hässäkkää on omalla kohdalla ollut suht vauhdikkaiden synnytysten kanssa. Tosin mitään komplikaatioita ei ole ollut eli hyvä tuuri ollut myös.
 
Joo annettin heti pullosta luovutettua maitoa lämpiössä sektion jälkeen. Osastolla ihmettelivät mulle, että miksi oli annettu pullosta maitoa. Olisi kuulemma pitänyt antaa pipetillä. En tiedä sotkiko tuo pullon antaminen meiän imetyskuviot, kun poika ei oppinut imemään rintaa suoraan.
Maria75 - ens kerralla pyydät kaiken avun imetykseen. Kyllä meilläkin tyttö oppi vaikka alku oli kaoottinen kotona. Nyt roikkuu tisseissä kokoajan. On se niin sulosta kun joka syötöllä ens kauhee kiukuttelu ja huitominen ja örinä tissille ja sit lähtee onnellinen lutkutus. Nyt on tyttö ruvennu syömää käsiään jollei saa tissii heti. Tutti ei tähän kelpaa. Ristiäisissä teki kauheen fritsun itelleen ranteeseen.
 
Maria, mua ei niinkään se pullo haitannut, oli niin hellyyttävää katsoa kun tuore isä sai syöttää pikkuista. <3 Jotenkin mua vaan häiritsi se et siitä ei oltu kerrottu etukäteen ja mulla tuli jo raskauden aikana maitoa niin et varmaan olisin saanut sen 10ml lypsettyä ja se oltais voitu antaa eikä luovutettua maitoa.
Ei mulla maitoa tullu sektion jälkee ja tissille silti heti rintakumin kanssa. Pienistä tehopisaroista se sit lähti. Sairaalassa tosi vähän ja vasta noin viikko leikkauksesta alko kunnolla tulla.
 
Joo kyllä ne saa imetyksen sekasin jos antavat pullosta. Näin mulle kävi kättärillä.
 
Mä oon käyny uä:t Jorvissa ja mulle aiemmin sanottiin nlassa et ne pitäs käydä siellä missä suunnittelee synnyttävänsäkin. Tänään sit kuitenkin nla-th kysyi et oonko miettiny missä haluan synnyttää?! Et kaipa tässä viel vois sitäkin harkita uudestaan... Eka syntyi Kättärillä ja siitä mulle jäi hyvät fiilikset. Jorvi on vaan nykyään paljon lähempänä kotia kuin Kättäri.
Mähän olin nyt Kättärille menossa (esikoinenkin syntyi siellä), mutta oli sulku ja niin jouduin/pääsin Jorviin. En ollut aluksi innoissani (matkakin pidempi), mutta lopuksi olin vain tyytyväinen. Kättäri kokemukseen verrattuna Jorvi oli jotenkin rauhallisempi, kiireettömämpi, henkilökunnalla enemmän aikaa, vähemmän odottelua. Suosittelen siis. :)
 
Mä kävin ultrat Jorvissa, kun ajattelin päivystysvalmiuden vuoksi sen turvallisemmaksi synnytyssairaalaksi. Meidän kunnan lapsista valtaosa syntyy Lohjalla ja koska tiedän nyt, että siellä on nyt se leikkaussali ja sieltä poistuneet on opetettu imettämään, alkoi Lohja vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta. Ensisynnyttäjien opastus on lukemani mukaan osin sattumanvaraista Jorvissa. Terkkarini ei korjannut käsitystäni. Lohjalle pääsee tutustumaan.
 
Eclipse, meilläpäin ei yli nelikymppisille odottajille tarjota enää mitään ylimääräistä. Siis rakenneultra on viimeinen ultra, jos mitään erityistä ei ilmene. Ei myöskään yhtään ylimääräistä neuvolakäyntiä jne. Siinä mielessä on mukavaa olla omituinen, niin saan paremmat tutkimukset.
 
Yölento tuo on niin totta. Mulle annettiin Väestöliiton klinikalta lähtiessä tieto, että kohonnut Raskausmyrkytysriski - ei oo vaikuttanut millään lailla mihinkään niin kuin ei ikäkään meikäläisen kohdalla. Onneksi mulla on verenpainemittari kotona ja teen sokeriseurantaa, ja lisäksi pääsen tiheästi neuvolaan - että sen suhteen turvallinen olo. Nyt tulee neuvolaväliksi vajaa kolme viikkoa. Ja kahden viikon välein aletaan varmaan siitä eteenpäin käymään. Nyt olen käyny kerran kuussa, alussa jopa 2 viikon välein kuuntelemassa sydänääniä. (Terkkarini tietää, millaisten pelkojen kanssa tämmöinen pitkän linjan toivoja voi elää, onneksi kunnassa on tähän resursseja)
 
Katjusha, minulla on ollut joka kerralla neuvolassa eri ihminen. Nyt onneksi kaksi kertaa sama lääkäri. Ymmärtäisin nuo pitkät välit, jos olisi kyseessä perusterve ihminen, mutta en taida olla. No nyt on jo vaivoja, niin käyn lähes joka viikko.
 
Takaisin
Top