Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei mulla maitoa tullu sektion jälkee ja tissille silti heti rintakumin kanssa. Pienistä tehopisaroista se sit lähti. Sairaalassa tosi vähän ja vasta noin viikko leikkauksesta alko kunnolla tulla.


Mä sanoin miehelle jo hyvissä ajoin ennen mun sektiota, että muistaa sit pyytää vauvalle maitoa jos eivät sitä automaattisesti osastolla anna. Salissa ei saatu mielestäni, mut se oli sen verta kaoottista toimintaa muutenkin et en voi 100 varma olla mitä siel kävi..

Mullakin alko maitoa tulla vasta kotona ja nyt ihan valuu välillä, jos en pumppaa tai työnnä tissiä vauvan suuhun..
 
Olisi se mullekin yllätys tuo maidon antaminen. Multa ei kyllä tullut maitoa ennen synnytystä tai en kokeillut käsin lypsää maitoa.

Meillä oli niin, että vauva ei saanut maitopisaraakaan, kun vasta 6tunnin päästä syntymästä....
 
Eclipse, meilläpäin ei yli nelikymppisille odottajille tarjota enää mitään ylimääräistä. Siis rakenneultra on viimeinen ultra, jos mitään erityistä ei ilmene. Ei myöskään yhtään ylimääräistä neuvolakäyntiä jne. Siinä mielessä on mukavaa olla omituinen, niin saan paremmat tutkimukset.

Siteeraan Yölentoa, täälläkään ei ole enää mitään, kun 40v. mittarissa. Mulle esim. terveyskeskuslääkäri sanoi, ettei lapsia pidä hankkia enää tässä iässä (= olin silloin 41v.)..mutta sanoi, että jos hankit, niin tee se nopeasti! He eivät voi enää auttaa lapsen hankinnassa, koska yli 40v. ei enää auteta julkisella puolella)...:sad001 Pelkästään tutkitaan, mutta ei auteta.
 
Mä sanoin miehelle jo hyvissä ajoin ennen mun sektiota, että muistaa sit pyytää vauvalle maitoa jos eivät sitä automaattisesti osastolla anna. Salissa ei saatu mielestäni, mut se oli sen verta kaoottista toimintaa muutenkin et en voi 100 varma olla mitä siel kävi..

Mullakin alko maitoa tulla vasta kotona ja nyt ihan valuu välillä, jos en pumppaa tai työnnä tissiä vauvan suuhun..

Miiuli77 :) Sama juttu :)
 
Vaikuttaa siltä, että (hätä)sektioksi monella on mennyt ja menee, niin omaa ja lapsen turvallisuutta tässä pohdin. Kommentit tervetulleita!
Katjusha rv. 27+5

Katjusha, ensinnäkin hienoa, että olet täällä :) Miksi ajattelet hätäsektiota? Yritätkö synnyttää alateitse? Minusta on niin upeeta, kun teistä tulee vanhemmat, olen suunnattoman onnellinen siitä!!:Heartred:Heartbigred:love7:love7
 
Tähti, minulla on silti pääosin hyviä kokemuksia siitä, miten hoitohenkilökunta suhtautuu ikääni. Kummassakaan keskenmenossa hoitaja ja lääkäri eivät paheksuneet ikääni, olin silloin 42 ja 44. Sanoivat, että niin voi käydä kenelle tahansa. Toisen kerran jälkeen lääkäri kehotti aloittamaan uuden yrityksen heti eikä käskenyt odottaa yksiä kuukautisia. Kehui vielä, että virkeän näköiset munasarjat on :) . Ehkä eniten ihmetyttää se, että riskit tutkitusti kasvavat iän myötä, mutta mitään ylimääräistä seurantaa ei silti ole. Perussairauteni ovat sen verran harvinaisia, että niiden vuoksi minua ei ole määritelty riskisynnyttäjäksi. Kukaan hoitohenkilökunnasta ei tähän mennessä ole tiennyt, miten ne vaikuttavat eivätkä ole osoittaneet mitään kiinnostusta hankkia lisää tietoa. Yksi lääkäriopiskelija kysyi asiasta ja nyt viime kerralla neuvolassa lääkäri alkoi kiinnostua, kun vaivani eivät sovi mihinkään normaaliin raskausoireeseen.
 
Täällä oli mun mielestä vain yksi hätäsektio muumimammalla muistaakseni, muut on olleet kiireellisiä sektioita ja suunniteltuja sektioita. Eniten on noita kiireellisiä sektioita. Mistään ei voi tietää etukäteen, miten synnytys tulee päättymään. Suurin osa noista kiireellisistä sektioista on tehty ensisynnyttäjille käynnistyksen jälkeen. Jokaisessa synnytyksessä on kuitenkin ollut eri syitä miksi käynnistettiin ja miksi päädyttiin sektioon. Katjusha, menisin synnyttämään mieluiten Yliopistosairaalaan tai keskussairaalaan, missä on myös lasten teho/valvonta-osasto. Aluesairaaloissa ei lasten tehoa välttämättä ole. Tosin meillä täällä Turun seudulla on vain yliopistosairaalatasoista hoitoa tarjolla, kun täällä ei ole enää alueellisia synnytyssairaaloita. Olen kuullut, että aiemmin esimerkiksi Salosta siirrettiin vauvat aina saamaan teho-hoitoa TYKS:iin. Synnyttänyt äiti jäi kuitenkin Salon sairaalaan toipumaan.
 
Muokattu viimeksi:
Tähti, kiitti :)
Alatiesynnytys olisi ensisijainen toive, mutta vaikuttaa siltä, että näin vanhemmiten asia herkästi kääntyy ihan muuksi. En tiiä, asia on osa isompaa kokonaisuutta. Toipumisaikaa mietin ja onko meillä koskaan mahdollisuutta enää sitten yrittää toista lasta. Näin ne ajatukset lentää hirveen pitkälle, kun pääsi perheenperustaminen ihan kohtuuttoman myöhäisille kilsoille.
 
Maria75, joo noista lasten tehoista en tiedä. Vaikuttaa siltä, että monissa pääkaupunkiseudun isoissa sairaaloissa on vuorotellen sulkuja päällä, että en tiiä millä suunnitelmalla johonkin tiettyyn pääsisi. Että voipahan sitä suunnitella johonkin menevänsä, mutta mihin sitten päätyykään. Meitä ei toistaiseksi millään luokiteltu riskiraskaudeksi yms. perustelua ei ole päästä suuremmalla varmuudella esim kätilöopistolle, missä lastenklinikka on lähellä.
 
Haluaisitko mennä kätilöopistolle synnyttämään, jos saisit valita ? Mun mielestä suurin osa näistä tämän ketjun vauvoista on syntynyt siellä. Ei sitä helposti pääse riskisynnyttäjäksi. Pitää olla jotain oireita.
 
Maria75, joo noista lasten tehoista en tiedä. Vaikuttaa siltä, että monissa pääkaupunkiseudun isoissa sairaaloissa on vuorotellen sulkuja päällä, että en tiiä millä suunnitelmalla johonkin tiettyyn pääsisi. Että voipahan sitä suunnitella johonkin menevänsä, mutta mihin sitten päätyykään. Meitä ei toistaiseksi millään luokiteltu riskiraskaudeksi yms. perustelua ei ole päästä suuremmalla varmuudella esim kätilöopistolle, missä lastenklinikka on lähellä.
Helsingissä siis riskisynnytykset ohjataan Naistenklinikalle. Kättäri on niin sanotusti "normaali" synnäri. Tosin toimivat sillä tavalla yhteistyössä, että jos Naistenklinikalla on hyvin tilaa, niin toki sitten sinne saattavat ottaa muitakin. Sulut ovat harmillisia ja mahdottomia ennustaa. Mun annettiin tänä keväänä ymmärtää, että pääkaupunkiseudun ulkopuolelle en kuitenkaan olisi joutunut lähtemään, vaikka sulkuja olisi ollutkin. Eri asia ehkä sitten, jos asuu muun kunnan puolella, en tiedä. Itselläni on käynyt tuuri ja olen päässyt sinne Kättärille, kuten olen toivonutkin. Ja tässä esimerkki sujuvista synnytyksistä 38- ja 40-vuotiaana - tarkoitan siis sitä, että hyvinkin voi mennä, kunpa sen etukäteen tietäisi. :) <3
 
Kättäri synnytyksessä oli ihan jees 2015 mutta osaston henkilöt ihan hanneksesta ! Neuvoivat ihan eritavalla jokainen ja vaikka mitä . Sit annettiin pullosta maitoa ja sabotoitiin imetys totaalisesti!
 
LMä oon toipunut sektiosta hyvin, mulla se oli suunniteltu synntyspelon takia. Vaikka siinä nyt tapahtui vähän kaikkea, koen silti et se oli juuri mulle oikea tapa synnyttää..En olisi pystynyt alakautta synnyttämään, pelkkä ajatuskin on niin ahdistava ja pelottava.

5 päivänä päästiin kotiin ja jo seuraavana päivänä lähdin ulkoilemaan ja mulla ei tullut minkäänlaista jälkivuotoa, on kuulemma mahdollista joskin melko harvinaista. Mitn särkylääkkeitä en ole kotona tarvinnut ja haava parani niin hyvin et 6 pvänä otin tikit pois. Toki se on arka ja jos vauva siihen potkasee niin tuntuuhan se ja noustessa huomaan et arkuutta on mut en sitä kivuksi sanoisi.

Toki nämä on aina niin yksilöllisiä juttuja, mutta minun kohdalla on toipuminen sujunut hyvin.

Tästä on sitten taas eri koulukuntia, mutta suunnilleen vuosi pitäisi varttua ennen uutta raskautta mutta lääkäri se sen osaa sitten tarkemmin määritellä. Meillä on tavoitteena toinen lapsi ja meille ainakin vuosi taukoa kuulostaa ihan sopivalta. Meinaan kyllä seuraavankin sektiolla synnyttää mikäli ei ole siihen mitn estettä ja mikäli ns luoja suo uuden raskauden..Vaikka tämän lapsen alulle saattaminen oli helppoa, niin en oleta mitenkään itsestään selvyytenä sitä, että tulisin raskaaksi silloin kun haluan.
 
Kättäri synnytyksessä oli ihan jees 2015 mutta osaston henkilöt ihan hanneksesta ! Neuvoivat ihan eritavalla jokainen ja vaikka mitä . Sit annettiin pullosta maitoa ja sabotoitiin imetys totaalisesti!
Tyksissäkin oli samanlainen meininki oman synnytyksen jälkeen. Susamama, syntyikö sun esikoinen sektiolla vai alateitse ?
 
Niin, voihan olla että yksi lapsi riittää, mutta meillä on pakastimessa kaksoset. En näin keski-ikäisenä kovin pitkään haluaisi odotella vihonviimeistä yritystä, kun tuloksena voi olla kaksoset. Toista alkiota ei viitti kuitenkaan roskiin heittää, kun tarttumis% yhdellä on max. 30-40%. Ehkä menen liian pitkälle. Kun sais edes yhden lapsen maailmaan.
Alatiesynnytyksen jälkeen alkionsiirtoa voidaan harkita kierron palauduttua eli esim imetyksestä riippuen jossain esim 8-10 kk kohdalla.
Emme asu Hki-Espoo -alueella joten Kättäri voi olla pois laskuista. Täällä tuetaan synnyttämistä Lohjalla tai Jorvissa. Tuo imetyshomma ei mee putkeen aina Jorvissakaan joten siksi myös pohdin vaihtoehtoja.
 
Muokattu viimeksi:
Niin, voihan olla että yksi lapsi riittää, mutta meillä on pakastimessa kaksoset. En näin keski-ikäisenä kovin pitkään haluaisi odotella vihonviimeistä yritystä, kun tuloksena voi olla kaksoset. Toista alkiota ei viitti kuitenkaan roskiin heittää, kun tarttumis% yhdellä on max. 30-40%. Ehkä menen liian pitkälle. Kun sais edes yhden lapsen maailmaan.
Alatiesynnytyksen jälkeen alkionsiirtoa voidaan harkita kierron palauduttua eli esim imetyksestä riippuen jossain esim 8-10 kk kohdalla.
Emme asu Hki-Espoo -alueella joten Kättäri voi olla pois laskuista. Täällä tuetaan synnyttämistä Lohjalla tai Jorvissa. Tuo imetyshomma ei mee putkeen aina Jorvissakaan joten siksi myös pohdin vaihtoehtoja.
Kävittekö Väestöliitolla Hesassa? Me käytiin Turussa mutta tutkimusten lisäks ei ehditty kun kertarysäys Clomifenia saamaan ja siellä oli kans kaksoset tai kolmoset mahdollisuutena. Nyt on tää kohta 7 viikkonen prinsessa kaiken tuloksena onneks.
 
MS74, onnea pienokaisesta!!!
joo käytiin 7 vuotta ja 6. IVF-kierroksesta ollaan nyt paksuna, lahjamunasoluista (tai mikä lahja? Maksaa 7.000€ :) )
Joo, ei oo halpaa lystiä toi. Yks tuttu makselee pankkilainaa pois kun halusivat vielä toisen ivf-lapsen, mutta eivät onnistuneet ja ikä tuli vastaan. Siinä on pantattu talot ja muu omaisuus.
 
Sirpa40, monella tulee juuri nämä syyt eteen, vaikka monia ehditään auttaa lompakon venyvyyden ja iän rajoissa. Meillä oli kans ihan vihonviimeinen yritys päällä, ja onneksi lähti onnistumaan. Kymmenen vuotta tuossa meni tahkotessa, joten voin todeta varmaan - että meillä ei tarvita ehkäisyä synnytyksen jälkeenkään :)
 
Takaisin
Top