Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Että sitä taas tunsi tänää ittesä vanhaksi kun puhuttiin lääkärin kanssa että mun ei Knnata ees sitä seulaa ottaa kun pelkästään iän takia seula hälyttää. Sinne ne jäi hoitaja ja lekuri puhumaan että laitetaanko mut suoraan johonkin nip-testiin vai meenkö perusseulan läpi .koska "43 vuotias odottaja"
No, ne puhuu, mitä puhuu, ei se ikäkään kaikille automaattisesti merkitse samaa, tilastoihinhan ne kaiken perustaa. Tsemppiä ja ihanaa, kun sait varhaisultrasta rohkaisua :)
 
Ajna, onpa tyhmästi sinulle sanottu iästä! Minä olen 44 ja ehdin täyttää 45 ennen kuin vauva syntyy. Silti ei mitään erityisiä tutkimuksia iän vuoksi tehdä. Normaali seulonta ja np-ultra, joiden perusteella laskettiin riskiluku, mikä ei ollut yhtään hälyttävä. Edellisen keskenmenon jälkeen lääkäri kannusti jatkamaan yritystä eikä pitänyt siinäkään ikää syyllisenä keskeytymiseen.
 
Täällä kanssa odottavalla kannalla, rv 38+3 ja la 7.8! Mitään merkkejä ei edelleenkään ole ilmassa, maha pysyy niin ylhäällä kuin vain voi olla, vauva liikkuu ja potkii aktiivisesti ja hikat tuntuu eri paikoissa, onneks tuolla alaosaston suunnassa kuitenkin! Supistuksia ei ole tullut ollenkaan, jos ei niitä mahan kovettumis harkkareita lasketa. Olo muuten loistava, mutta tämä helvetin kuumuus alkaa kyrsiä ihan tosissaan!!

Sain tänään sen Nannyn kätkythälyn 30€:lla ja ei kyllä uudelle häpee,yes! :) Sit sain vielä samalta henkilöltä pari kapaloo, toinen Alvi ja toinen Swaddle me merkkiset, semmosia simppeleitä käyttää, mut kattoo sitten, kuinka paljon niitä tulee loppujen lopuksi hyödynnettyä..;)!? :)

Tsemppiä kohti synnytystä, kohta se sullakin alkaa tapahtua!!:Heartred:hello2
 
Ajna, onpa tyhmästi sinulle sanottu iästä! Minä olen 44 ja ehdin täyttää 45 ennen kuin vauva syntyy. Silti ei mitään erityisiä tutkimuksia iän vuoksi tehdä. Normaali seulonta ja np-ultra, joiden perusteella laskettiin riskiluku, mikä ei ollut yhtään hälyttävä. Edellisen keskenmenon jälkeen lääkäri kannusti jatkamaan yritystä eikä pitänyt siinäkään ikää syyllisenä keskeytymiseen.
Juu mulle kyllä jo edellisellä käynnillä tehtiin selväksi kuinka vanha olen. Tuli jopa fiilis että sori siitä. No pakkohan se on myöntää että vanha vauvan äidiksi vallankin kun tuo ulkoinen habituskaan niin freesi enää oo. Mut näillä ny mennään
Mun lääkitys siis vaihdettiin . Tulee maksamaan 250e kuussa kunnes lääkekatto...jeps. peruskorvattava lääke Kelasta. No mitäpä sitä ei sen eteen tekisi että saa Nyytin turvallisesti kainaloon. Toiset joutuu jo hedelmöitysvaiheessa laittaa paljon rahaa likoon. Semmosia valintoja. Mut olen kyllä niin kiitollinen että vielä tähän seikkailuun pääsin mukaan.
 
Ihanaa Ajna!

Kyllä mullekin Jorvin naistentautien polilla vanhempi naislääkäri teki keskenmenon yhteydessä vuosi sitten selväksi, että ikä tässä on iso riski. Tosin samassa paikassa oon kohdannu myös tosi asiantuntevia ja tsemppaavia lääkäreitä aiemmin, joten ei voi ainakaan hoitopaikan ja kohtelun välille vetää korrelaatiota...
 
Ilmeisesti vaihtelee paikkakunnittain, koska mulla äitiyspolille aika sunnuntaina, silloin on rv 41+5. Jos kaikki on hyvin, niin saattaa olla ettei mullakin käynnistetään kun Hyvinkää on ruuhkainen. Mä kyllä pyydän, että mahdollisimman nopeesti. .oon mielestäni odottanut ihan tarpeeksi :)

Jätin tän tekstin tähän (saamarin automaattinen tekstinsyöttö) kun repesin kauheeseen nauruun :D :
Niin ja sairaalapastori kannattaa ottaa mukaan, jos vaikka käynnistävät :)

Ota kuitenkin mieluummin se sairaalakassi mukaan kuin pastori :laughing002
No toi sairaalapastori kuulostikin hiukan pahaenteiseltä. :wink

En tarvinnut sairaalakassiakaan vielä. Käynnistys maanantaina rv 41+4, jos ei sitä ennen kuulu. Mutta koska kaikki on hyvin, voisin kuulemma vielä siitäkin halutessani muutamalla päivällä siirtää... enpä taida haluta. :-)
 
Miten sulla meni? Me ollaan siis saman ikäisiä hyvin pitkälti :)

Mulla ei ollut yhtään mitään ongelmia raskausaikana, vaikka sukuriski 2-tyypin diabetes.
Miten meni raskausaika, niinkö? No niin hyvin, ettei meinaa kehdata "hehkuttaa", kun joillakin on niin paljon vaikeuksia. ;-) Mulla on kans äidillä kakkostyypin diabetes ja jäin itsekin kiinni paastoarvosta sokerirasituksessa. Se oli siis 5,5 eli hippusen vaan koholla. Ja hienoisella ruokavalion tarkkailulla oon selvinnyt ihan hyvillä arvoilla eli ei oo tarvittu erityisseurantaa tai lääkityksiä. Olen voinut ihan hyvin loppuu asti, vaikka kuinka on ennusteltu että sitten sulla on heinäkuun helteillä ihan kaamea olo turvotusten kanssa ja tervetuloa vaan kokemaan sekin hirveys. Nytkään en tässä yliajalla myönnä mitenkään kärsiväni. Tietenkin kaikenlaista pientä kremppaa sopien ikääntyneeseen kroppaan ja raskauteen on ollut, muttei mitään oikeasti hankalaa tai huolestuttavaa. En tietenkään pidä tätä omana ansionani vaan ennemminkin ihmeenä ja olen kiitollinen siitä, että olen saanut näin hyvin voida koko ajan. Raskaudesta on pystynyt nauttimaan ja siksi en nytkään näillä viikoilla (41+0) pysty valittamaan mistään. :-) Hirveen yksilöllistähän tämä on ja raskaus on niin mutkikas asia että saapi olla kiitollinen, että tämä on ylipäätään näillä ikälukemilla onnistunut. :Heartred
 
Miten meni raskausaika, niinkö? No niin hyvin, ettei meinaa kehdata "hehkuttaa", kun joillakin on niin paljon vaikeuksia. ;-) Mulla on kans äidillä kakkostyypin diabetes ja jäin itsekin kiinni paastoarvosta sokerirasituksessa. Se oli siis 5,5 eli hippusen vaan koholla. Ja hienoisella ruokavalion tarkkailulla oon selvinnyt ihan hyvillä arvoilla eli ei oo tarvittu erityisseurantaa tai lääkityksiä. Olen voinut ihan hyvin loppuu asti, vaikka kuinka on ennusteltu että sitten sulla on heinäkuun helteillä ihan kaamea olo turvotusten kanssa ja tervetuloa vaan kokemaan sekin hirveys. Nytkään en tässä yliajalla myönnä mitenkään kärsiväni. Tietenkin kaikenlaista pientä kremppaa sopien ikääntyneeseen kroppaan ja raskauteen on ollut, muttei mitään oikeasti hankalaa tai huolestuttavaa. En tietenkään pidä tätä omana ansionani vaan ennemminkin ihmeenä ja olen kiitollinen siitä, että olen saanut näin hyvin voida koko ajan. Raskaudesta on pystynyt nauttimaan ja siksi en nytkään näillä viikoilla (41+0) pysty valittamaan mistään. :) Hirveen yksilöllistähän tämä on ja raskaus on niin mutkikas asia että saapi olla kiitollinen, että tämä on ylipäätään näillä ikälukemilla onnistunut. :Heartred

Voi miten ihana kuulla ja kaiken tämän kruunaa kohta maailmaan saapuva pikkuinen rakkauspakkaus!!:Heartred
 
Miten meni raskausaika, niinkö? No niin hyvin, ettei meinaa kehdata "hehkuttaa", kun joillakin on niin paljon vaikeuksia. ;-) Mulla on kans äidillä kakkostyypin diabetes ja jäin itsekin kiinni paastoarvosta sokerirasituksessa. Se oli siis 5,5 eli hippusen vaan koholla. Ja hienoisella ruokavalion tarkkailulla oon selvinnyt ihan hyvillä arvoilla eli ei oo tarvittu erityisseurantaa tai lääkityksiä. Olen voinut ihan hyvin loppuu asti, vaikka kuinka on ennusteltu että sitten sulla on heinäkuun helteillä ihan kaamea olo turvotusten kanssa ja tervetuloa vaan kokemaan sekin hirveys. Nytkään en tässä yliajalla myönnä mitenkään kärsiväni. Tietenkin kaikenlaista pientä kremppaa sopien ikääntyneeseen kroppaan ja raskauteen on ollut, muttei mitään oikeasti hankalaa tai huolestuttavaa. En tietenkään pidä tätä omana ansionani vaan ennemminkin ihmeenä ja olen kiitollinen siitä, että olen saanut näin hyvin voida koko ajan. Raskaudesta on pystynyt nauttimaan ja siksi en nytkään näillä viikoilla (41+0) pysty valittamaan mistään. :) Hirveen yksilöllistähän tämä on ja raskaus on niin mutkikas asia että saapi olla kiitollinen, että tämä on ylipäätään näillä ikälukemilla onnistunut. :Heartred

Samallai mullakin meni, mulla sokereissa ei ollut mitään sanottavaa missään vaiheessa sukurasitteesta huolimatta. Raudankaan kanssa ei ollut ongelmia, pysyi itsestään hyvänä loppuun asti:happy: Ei siis ollut pahoinvointeja eikä selkäsärkyjä, ei yhtään mitään!!:happy::grin

En halua hehkuttaa, mutta täytyy todeta, että raskaus meni oikeasti helposti iästä huolimatta:grin:grin

Anoppikin sanoi, ettei usko mua, vaan sanoi, etten kehtaa vaan valittaa:arghh:.. Hän teki lapset nippa nappa 20+ iässä ja oli todella sairas molempien raskauksien ajan, välillä tiputuksessakin hemoglobiinin takia ja pahoinvoinnin vuoksi...:eek: Niin erilaisia ihmiset vaan on, hän luuli, että kaikki on huonovointisia raskaana ja oli muhunkin sen luulon iskostanut, ennen kuin itse totesin, ettei pidä paikkansa!:joyful::joyful::joyful: Oma äitinikin oli huonovointinen raskausaikana, tosin ei siitä koskaan puhunut.
 
Samallai mullakin meni, mulla sokereissa ei ollut mitään sanottavaa missään vaiheessa sukurasitteesta huolimatta. Raudankaan kanssa ei ollut ongelmia, pysyi itsestään hyvänä loppuun asti:happy: Ei siis ollut pahoinvointeja eikä selkäsärkyjä, ei yhtään mitään!!:happy::grin

En halua hehkuttaa, mutta täytyy todeta, että raskaus meni oikeasti helposti iästä huolimatta:grin:grin

Anoppikin sanoi, ettei usko mua, vaan sanoi, etten kehtaa vaan valittaa:arghh:.. Hän teki lapset nippa nappa 20+ iässä ja oli todella sairas molempien raskauksien ajan, välillä tiputuksessakin hemoglobiinin takia ja pahoinvoinnin vuoksi...:eek: Niin erilaisia ihmiset vaan on, hän luuli, että kaikki on huonovointisia raskaana ja oli muhunkin sen luulon iskostanut, ennen kuin itse totesin, ettei pidä paikkansa!:joyful::joyful::joyful: Oma äitinikin oli huonovointinen raskausaikana, tosin ei siitä koskaan puhunut.


Mulla ei oo kanssa ollu mitn probleemaa koko raskauden aikana.Alkuraskauden aikana oli aivan jäätävä väsymys.Mulla on tasan 2vkoa sektioon ja vaikka nyt o ollu aivan mielenvikasen kuuma niin ei o turvotuksia, vaikka niistä kaikki tutut, nlan tädit ja lekurit on muistuttanut et niitä sitten tulee.No ei o saatana tullu ;) uskokaa nyt prkl! Painoa tullu just hikiseen (kirjaimellisesti ;) 9-10kg ja oon vaappunu tuolla koirien kanssa joka pvä vähintään 45min kerran pväs..Eilen kävin kolme krt..Jos ei ulkoista itseään täältä torpasta, tulee ihan pöpiks..Hyvin jaksan siivota, tosin nyt oon kyllä vähän päästelly valkosia valheita ja orjuuttanu miestä :)

Suurin ihmetyksen aihe on nykyään tutuilla et miten mä oon kyenny lakkaamaan mun varpaankynnet vai onko mies joutunu pedikyristin jobiin ;)

Mä nukun hyvin 10h-12h ja selälläni myös..Sitä ihmetteli lääkärikin, että eikö tule paha olo.No ei tule. Vauva jumppaa iltaisin mut posottaa ztaa yöt.Ollaan miehen kanssa molemmat oltu vauvoina helppoja, nukuttu yöt ja aamulla pitkään.Toivotaan et tämä vauva peris sen..

Kaikki on niin kovin yksilöllistä ja jos tämän esikoisen kanssa menee kaikki hyvin, niin haluan ehdottomasti toisen, mutta aikasintaan 2v päästä..Tsemppiä kaikille viimemetreillä oleville, sinne tähtääville ja heille joilla jo pissa-kakkapistooli löytyy kotoonta ihastuttamasta, hämmästyttämästä sekä kummastuttamasta!
 
Mulla ei oo kanssa ollu mitn probleemaa koko raskauden aikana.Alkuraskauden aikana oli aivan jäätävä väsymys.Mulla on tasan 2vkoa sektioon ja vaikka nyt o ollu aivan mielenvikasen kuuma niin ei o turvotuksia, vaikka niistä kaikki tutut, nlan tädit ja lekurit on muistuttanut et niitä sitten tulee.No ei o saatana tullu ;) uskokaa nyt prkl! Painoa tullu just hikiseen (kirjaimellisesti ;) 9-10kg ja oon vaappunu tuolla koirien kanssa joka pvä vähintään 45min kerran pväs..Eilen kävin kolme krt..Jos ei ulkoista itseään täältä torpasta, tulee ihan pöpiks..Hyvin jaksan siivota, tosin nyt oon kyllä vähän päästelly valkosia valheita ja orjuuttanu miestä :)

Suurin ihmetyksen aihe on nykyään tutuilla et miten mä oon kyenny lakkaamaan mun varpaankynnet vai onko mies joutunu pedikyristin jobiin ;)

Mä nukun hyvin 10h-12h ja selälläni myös..Sitä ihmetteli lääkärikin, että eikö tule paha olo.No ei tule. Vauva jumppaa iltaisin mut posottaa ztaa yöt.Ollaan miehen kanssa molemmat oltu vauvoina helppoja, nukuttu yöt ja aamulla pitkään.Toivotaan et tämä vauva peris sen..

Kaikki on niin kovin yksilöllistä ja jos tämän esikoisen kanssa menee kaikki hyvin, niin haluan ehdottomasti toisen, mutta aikasintaan 2v päästä..Tsemppiä kaikille viimemetreillä oleville, sinne tähtääville ja heille joilla jo pissa-kakkapistooli löytyy kotoonta ihastuttamasta, hämmästyttämästä sekä kummastuttamasta!

Miiuli77 :) Meillä perhevalmennusryhmässä kiellettiin selällä nukkuminen. Mä nukuin alussa, mutta en sitten enää, myös vatsa alkoi painaa, mutta ei tullut huonoa oloa, sitä vaan sanottiin, että istukan toiminta heikentyy selällään, eikä ole hyväksi vauvalle:stop: Mä en raskausaikana nukkunut, kuin muutaman tunnin yössä, ei vaan väsyttänyt ja olin silti virkkuna töissä.

Mäkin yritän suunnittella jo toista, kun raskaus oli niin helppoa aikaa, töissä ei tarvinnut tehdä täysillä ja kotona mies passasi, voi autuasta:notworthy

Hihh, nyt ei oikein osaa nukkua enää selällään, eikä mahallaan, kun tottui jo nukkuun kyljellään:sorry::joyful:
 
Toi selällään nukkuminen on kans yks aihe, josta ei tunnu saavan selvyyttä. Näistä tulee ihan hulluksi kun ammattilaisillakin on erilaisia mielipiteitä. Mulla ei kans tunnu mitenkään pahalta olla selällään ( tai oikeella kyljellä joka kuulemma pitäis myös tuntua pahalta) ja vaikka oon nyt pyrkinyt nukkumaan kyljelläni vaikka pidänkin sitä vähän turhana niin herään sit kumminkin vähän väliä selältäni.
Mulla on myös ollu tosi helppo tää raskaus. Ei turvota eikä supistele edelleenkään, rv36+0. Jalat, lonkat ja nivuset alkaa kyllä väsyä iltaa kohti mut ihan hyvin oon jaksanut lomamenossa mukana.
 
Mä nukun kanssa paljon selälläni ja myös lueskelen, eikä se ole tehnyt huonoa oloa. Öisin vaihtelen asentoja kyljeltä toiselle ja välillä olen selälläni, mikä parhaimmalta tuntuu. Neuvolassa tätä asiaa taas kerran viikko sitten kysyin ja th sanoi, että jos ei tee huonoa oloa, niin voi nukkua miten vaan. Kyllä siihen kuulemma herää, jos on selällään ja se aiheuttaisi vauvalle oireilua mahassa. No nää on näitä, monta mielipidettä, mutta täytyy luottaa omiin tuntemuksiin.. :)
 
Naiset on nukkuneet vuosituhansia selällään ilman ongelmia.Mun istukka toimii ihan hyvin eikä sen toiminnassa ole ollut mitn probleemaa.Kuitenkin ihminen vaihtaa nukkuessaan asentoa, kukaan ei nuku täysin samassa asennossa koko yötä.Jos selällään oleminen ois niin hengenvaarallista kuin jotkut hysteerikot väittää, silloin samalla logiikalla esim tv:n katselu sohvalla aiheuttas välitöntä hengenvaaraa.

Varmaankin heillä jolla iso vatsa/kookas vauva, painaa isoja suonia ja/tai valtimoita ja silloin selällään oleminen voi aiheuttaa ongelmia, mutta en jaksa mitenkään päin uskoa siihen, että jos olo on hyvä selällään se vauva siellä mahassa vaarantuu riskirajoilla.Voidaan vertailuna miettiä heitä jotka tupakoivat koko raskauden ajan.Sydänlihas on hetkellisesti happivajareissa ja varmasti istukan toiminta heikkenee/häiriintyy.Lisäksi kiistattomasti tutkimustulokset osoittavat, että tupakoinnilla on sekä lyhyt että pitkäkestoisia haittavaikutuksia.No, tämän nyt pitäisi olla kaikille raskaana oleville itsestään selvyys.

Omalla maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle sekä kuuntelemalla omaa kehoa.Perhevalmennuksessa on varmaan paljon hyvää ja hyödyllistä, mutta myönnettäköön nyt suoraan myös se, että on siellä myös sitä turhaa hysterisointia ja ensiodottajien "pelottelua".Miten ihmeessä ollaankaan pärjätty ennen kaikkea tätä ei saa sitä tai älkää nyt tätä..
 
Mulla tulee ihan törkeen pahaolo kun oon selälleen ees lääkäritutkimuksen ajan. Johtuu varmaan siitä että istukka takaseinässä ja tuntuu että happi loppuu samantein!
 
Takaisin
Top