Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kysyin jo tuolla synnyttäneis mut kysyn vielä täältäkin te joilla lapsia ennestään...onko rajoitettava vauvan kanssa liikkumista? Tää typy nyt 2vk 1pv ja me on vaunuiltu Cittariin, oltiin bussilla kaupungilla ja mummuloissa...en toki anna vaunuissa kenenkää koskea ja passitan isovanhemmatkin ens käsipesulle. Ei ees terkka sanonu kotikäynnillä mitään kun kerroin että vaunuiltiin Cittariin...
Varmaan eri kantoja tähänkin. Ite olin ekan kanssa vähän varovaisempi, nyt oltiin tämän tokan kanssa aika aikaisin jo kaupassa ja muuta ja joitain vieraitakin kävi aika varhaisessa vaiheessa. Tyttö tais olla 2 vkoa, kun oltiin Korkeasaaressa :) Käsipesuista mäkin oon ollu aika tiukka ja siitä, että vierailijat on olleet suht terveitä, ettei ehdoin tahdoin levitellä viruksia. Toisaalta, harvapa kipeenä ois tulossakaan vauvaa kattoon.
 
Naapurin ukko sanoi eilen, et jos ei meinaa nukkuu, ni koita ite mennä nukkuu toiseen huoneeseen, et äidin tuoksu saa sen imurefleksin aktivoituu. Heillä ku äiti meni yövuoroon töihin ni lapsi nukkui koko yön heräämättä. Eilen se näytti toimivan meillä, eli ei nukahda mun rinnalle välttis. Tällaisia vinkkejä täältä.

Mä haluisin hommaa sen kätkyt-hälyn, mut äijä pihistelee, tietty. Ku muutenki se heikon happisaturaation takia vauva oli valvonnassa, ni rauhoittais mua kyllä...

Mä luulen et toi naapurin ukon neuvo pätee vasta sitten myöhemmin, kun vauva ei oikeesti tarvii yöllä enää evästä. Olisko jostain 3-4 kk eteenpäin?? Eikös se nyt alkuun tarviikin maitoa parin...muutaman tunnin välein??

Tietty voin olla väärässä ja tässäkin on varmaan eri näkökantoja.
 
Meillä sama vauvanpesä. Mut mä käytän sitä kyllä toisinpäin.. eli ne klipsut on tarkoitus avata jalkopäästä kun vauva kasvaa eikä mahdu sinne enää muuten. Näin mä olen käsittänyt.
Joo Marituuli, siinä kuvassa tais olla tää toisin päin. Musta se oli väärinpäin :joyful:, ni käänsin sen. Munkin pitää avata ne klipsut, alkaa oleen ahdas jo.

Mä tein eilen syöttöpunnistuksen ku nietin saako vauva tarpeeksi ruokaa. Sitte punnitiin vauvakin, mut ei ollu paljoo tullu painoo sen nla käynnin jälkeen. Viime yö meni taas jees. Sama hommakuin ed.yönä, helposti nukahti kyljelleen. Aamulla kannattaa syöttää ensin ja sitte vasta aamupesulle. Tänään tuli aamutortut hoitopöydälle, kahdesti :wtf:. Vauva on tosi hyväntuulinen aamuisin, ihan ku äitinsä. Mä en oo ikinä huonolla tuulella aamulla.
 
Mä aloin nyt kans sit kuitenkin miettii tota kätkythälyä, kun yhellä puolitutulla olis myynnissä Nanny merkkinen aika edullisesti. En tiedä.., kyllä sitä tämmöinen noviisi mamma saa pään pyörälle näiden härveleiden maailmassa, kun muutenkin kaikki on uutta, ihmeellistä ja jännittävää! :)

Nyt pitäs myös tankata kuulemma rautaa kunnolla, vaikka mun hb on hyvä 130, niin seerumin rauta on alhaalla vain 8. Oon syöny rautatabuja koko raskauden ajan, kun mulla on ennenkin ollut tuo seerumiarvo alhaalla reilu vuosi sitten. En tiedä, eikö sit oikein imeydy kunnolla, vai mikä on!? Täytyy vissiin vielä extrana alkaa popsii pinaattia, persiljaa, rusinoita, mansikoita yms.! :)

Täytyy nyt oikein kysyä että miten olet saanut seerumin raudan mittauksen neuvolasta? Minuakin kiinnostaisi tuo arvo mutta aika huonosti suostuvat neuvolassa ylimääräisiä kokeita ottamaan.
 
Mä luulen et toi naapurin ukon neuvo pätee vasta sitten myöhemmin, kun vauva ei oikeesti tarvii yöllä enää evästä. Olisko jostain 3-4 kk eteenpäin?? Eikös se nyt alkuun tarviikin maitoa parin...muutaman tunnin välein??

Tietty voin olla väärässä ja tässäkin on varmaan eri näkökantoja.
Varmaan imeminen sit just loppuu kokonaan. Mut meillä ihan selvästi vatta on ihan täynnä ja kipee ja silti hamuaa lisää. Kaveri sanoi et niin voi just käydä et se lohdutukseen hamuaa tissiä kun on kipee. Sit ku tarpeeks paljon syö, ni hirvee huuto. Meillä on pari pvää toiminu, varsinkin illalla. Syötän tiheemmin, mut jos tulee vatta kipeeks ni tauko ja isälleen. Sit ku helpottaa ni katotaan hamuuko lisää ja sit syötän lisää.
 
Täytyy nyt oikein kysyä että miten olet saanut seerumin raudan mittauksen neuvolasta? Minuakin kiinnostaisi tuo arvo mutta aika huonosti suostuvat neuvolassa ylimääräisiä kokeita ottamaan.
Mulla otettiin kontrolli mielessä, kun se on aiemminkin laskenut tuohon 8 tasolle ja olen joutunut syömään rautatabletteja. Sinänsä erikoista, kun mulla on aina ollut hyvä veri ja hb 130-150. Oon siis aina itse ottanut asian puheeksi ja päässyt sen myötä tarkempiin rauta arvoja mittaaviin kokeisiin. Ihmettelen vaan, miksi se on noin alhainen, kun tosiaan obsidania popsinut koko raskausajan ja myös tuossa multivita raskaus&imetys monivitamiini tabletissa on rautaa. Terppari kyllä tuumasi, että myös b12 vitamiinin puutos voi aiheuttaa sen, ettei rauta imeydy kunnolla, mutta ei mulla nyt pitäs sitäkään ongelmaa olla, kun multivitassa tulee sitäkin ja toki tavallisen ruuankin mukana. Kahvia, teetä tai maitotuotteitakaan ei sais nauttia yhtäaikaa rautatabun kanssa, nekin estää imeytymistä, mutta c-vitamiini puolestaan edistää, joten oon sitten ottanut esim.appelsiinimehua, sitrushedelmää tms. Saa nähdä, mihin suuntaan lukemat laskee/nousee sitten synnytyksen jälkeen, varmaan rautatankkaus jatkuu vielä pitkään..!? :)
 
Kävin tänään taas neuvolassa. Mun hb oli nyt 102 ja pakko ruveta syömään taas rautaa, vaikka saan siitä aina vatsakipuja. Vatsaystävällisin on kuulemma nykyisin Maltofer, eikä Obsidan, mitä tähän asti aina tarjottu. Sitä sitten naamaan. Paino oli pudonnut kun ei ruoka oikein maistu. Edelleen poika aika ylhäällä. On kiinnittynyt mutta ei laskeutunut. Sf - mitta 35cm, kasvanut edellisestä vielä 2,5cm.

Ylihuomenna soitto sairaalaan yliaikais-aikaa varaamaan.

Tänään 40+6
 
Kävin tänään taas neuvolassa. Mun hb oli nyt 102 ja pakko ruveta syömään taas rautaa, vaikka saan siitä aina vatsakipuja. Vatsaystävällisin on kuulemma nykyisin Maltofer, eikä Obsidan, mitä tähän asti aina tarjottu. Sitä sitten naamaan. Paino oli pudonnut kun ei ruoka oikein maistu. Edelleen poika aika ylhäällä. On kiinnittynyt mutta ei laskeutunut. Sf - mitta 35cm, kasvanut edellisestä vielä 2,5cm.

Ylihuomenna soitto sairaalaan yliaikais-aikaa varaamaan.

Tänään 40+6
Voi viddu, tsemppiä! Miten se ei nyt tajuu lähtee tulemaan! On perseestä toi odottelu.
 
Sitä tässä on ihmetelty ja mulla on ihan hermo menny kyseleviin ihmisiin...juu en v i e l ä k ä ä n ole poksahtanut.. Poika tykkää olla äitinsä suojissa, en mä muuta syytä keksi :)

No hei, kuka sitä tälläseen hulluun maailmaan nyt haluaisikaan tulla kun voi rauhassa kölliä mamman masussa. Sanoisin, että viisas pieni miehen alku sulla.:wink
 
Näin sen täytyy olla :grin Tajusin just etten saanutkaan rapupoikaa, vaan leijonakuningas sieltä tulee :p

Satru :) Mä tykkään ajatella, että asiat on ennalta määrättyjä ja hän syntyy, kun syntymäpäivä on tullut :)

Meillekin odotettiin kaksospoikaa, mut härkäpä saatiin :) En olisi ikimaailmassa uskonut, että syntyy 2viikkoa aiemmin, kun koko raskausaika oli täysin ongelmaton ja helppo ;=)
 
Nyt on hankittuna tuplarattaat eli uusi vauva voisi vaikka jo tulla :) No joo, 1 kk 1 pv laskettuun aikaan, joka mun tapauksessa edes merkkaa mitään :P

Noista miehistä sen verran, että muuttuukohan ne oikeesti kusipäiksi raskauden loppusuoralla vai alkaako tässä hormonit heitellä, kun kaikki rassaa?

Että mä kärsin kun mulla ei toimi noi hymiöt.
 
Nyt on hankittuna tuplarattaat eli uusi vauva voisi vaikka jo tulla :) No joo, 1 kk 1 pv laskettuun aikaan, joka mun tapauksessa edes merkkaa mitään :p

Noista miehistä sen verran, että muuttuukohan ne oikeesti kusipäiksi raskauden loppusuoralla vai alkaako tässä hormonit heitellä, kun kaikki rassaa?

Että mä kärsin kun mulla ei toimi noi hymiöt.
Muuttuu kusipäiksi. Ei muuta ku annat tulla pihalle kaikki! :sick006
 
Nyt on hankittuna tuplarattaat eli uusi vauva voisi vaikka jo tulla :) No joo, 1 kk 1 pv laskettuun aikaan, joka mun tapauksessa edes merkkaa mitään :p

Noista miehistä sen verran, että muuttuukohan ne oikeesti kusipäiksi raskauden loppusuoralla vai alkaako tässä hormonit heitellä, kun kaikki rassaa?

Että mä kärsin kun mulla ei toimi noi hymiöt.

Mä taas sanon että 50/50. Eli kyllä ne hormonitkin vaikuttaa.. :wink
 
Mulla on varmaan sitten outo mies, kun en ole hänessä moista vikaa huomannut..Olen saanut jalkahieronnan eilen ja tänään ja muutoinkin on kovin huomaavainen koko ajan..En saa suunnilleen ees vessapaperirullaa vaihtaa ;) ku mun pitää kuulemma nyt levätä..
 
Takaisin
Top