Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä käytössä myös mallasuute (apteekista) jos maha kovalla. Masuhieronta myötäpäivään! Äidin siskon tyttö kuoli kätkyt kuolemaan 9kk ikäisenä . Luulin aikasemmin minäkin että ei niin vanhana enään...
 
Mun mies on algerialainen ja sen äiti ja siskot vinkkasi että anna vauvalle kamomillateetä. Tai en ole varma millaista teetä se niiden vauvatee on mutta googlesta sit kaivoin että ainakin kamomillateetä voi kokeilla ja jotkut Suomessakin on sitä antaneet. Tiedän että tätä voi moni ihmetellä.. mutta kuuluu monen muun maan ohjeisiin ja kulttuuriin. Meillä on Cuplatonit ja muut, heillä teet ja muut. Ajattelin sitten kokeilla. Nyt laitan teetä aina iltaisin vähän maidon joukkoon. En ole varma tehosiko se, rotalääkkeen vaikutus lakkasi vai samoihin aikoihin aloitetut Rela-tipat. Mutta pojan maha ei vaivaa enää ja kamomilla myös kuulemma auttaa parempaan uneen.
 
Mullakaan ei oo koskaan ollut mitään hälyttimiä. Aina oon nukuttanut vauvat kyljellään ja joka syötön jälkeen aina vaihtanut eri kyljelle, ettei tule pään muotoon eroavaisuuksia kuten neuvolatäti varoitteli, jos nukuttaa aina samalla kyljellä.
Meillä lapset oli oikealla kyljellä syömisen jälkeen, jotta takaisinvirtaus oli vähäisempää. Silloin harvoin, kun nukkui niin, ettei ollut juuri syönyt, nukkuivat myös vasemmalla kyljellä. Tasaiset sievät päät on molemmilla.

Tälle vauvalle hankitaan kätkythälytin. Silloin ennen ei sellaisia ollut enkä nuorena osannut ajatella sellaista omalle kohdalle, vaikka erityisesti kuopuksella oli hengitysvaikeuksia usein.
 
Meillä asiat menee entistä enemmän solmuun. Nyt riidellään vauvanhoidosta. Ei vittu, mulla menee ihan hermot, koko ajan on paha olla.

Ostin toissa pvä ne cuplatonit, meidän piti hakee ne yhdessä jo ed.pvänä mut ei muistettu. Eilen illalla poika sit huusi. Ei nukkumaan millään ja lopulta huusi sylissäkin. Äijä sit siihen, et ne cuplatonit voi sit aiheuttaa liikaa sitä kuplintaa. Ja se tuli sellaisella äänensävyllä, ettei jääny epäselväksi kenen syy. Vittu mikä kusipää. Tänään kysyin et aletaanko kuitenkin rytmittää vauvaa ku mun mielestä se nukkuu liian vähän. Et jos pidetään hereillä pari timmaa ja sit nukkuu kolme, ja syötöt herättyään ja mennessä nukkumaan. Jotenkin tuntuu, et rytmi sitä rauhoittaisi. Ja ainakin voi kokeilla, ennenku meillä on koliikkivauva hyppysissä. Ni äijä ei siihen mun ehdotukseen sanonu mitään. Sit mä räjähdin. Et nyt kehität vittu tällä sekunnilla mielipiteen kun mä sitä kerran sulta kysyn. Sehän on vitun hyvä taktiikka, olla ottamatta kantaa ja sitte jälkeen päin sanoo, et niin joo muuten mun mielestä ne cuplatonit on paskoja. Vittu, et keitti yli. Miksei sanonu mielipidettään ENNEN ku ne vitun cuplatonit ostettiin. Lopulta äijä sanoi, et ok kokeillaan rytmittää. Ja mun mielestä vauvalla ei liikkunu paska yhtä hyvin ku normisti ku sai cuplatonia. Et nyt ei anneta sitä.

Nii, äijä rauhotteli vauvaa pari tuntia keskiyöllä. Välillä itku taukosi, mu nukkumaan sänkyyn ei millään. Mä tulin sit nukkuu, ni syötin vauvan sängyssä ja annoin sen nukahtaa tissille mun viereen. Siitä siirrettiin vauvapesään kyljellään meidän keskelle. Nukkui viis tuntia putkeen. Puol seiska imetys sängyssä mun vieressä ja taas siirto kyljellään vauvapesään. Ei tarvinnu röyhtäyttää edes ?!?! Miksei? Auttaks toi kylkiasento? Ne nukutti sairaalassakin aika paljon kyljellään.

Tuttia ei oo muuten viel annettu, se ässä mullon viel takataskussa...

Sirpa :) Alussa kaikki on enemmän tai vähemmän "kaoottista"...Se menee ohi, luota siihen :)
 
Puuh. On odottavan aika pitkä täälläkin. Tänään 40+5... Parina yönä kipeitä supisteluita ja menkkajomottelua muutama tunti ja siinä se. Ja alkaa hiljaksiin ärsyttämään hyvää tarkoittavat kavereiden/työkavereiden/sukulaisten utelut joko nyt kun la:kin oli ja meni... No kaipa tässä viikon sisään on pakko tapahtua itsekseen tai käynnistettynä :D

Hienoa kuulla sinustakin Minni71 :)
Tsemppiä synnytykseen:smiley-bounce005:hello2
 
Niin ja eiks se kylkiasento oo turvallisin??? Mä oon kaikki nukuttanu kyljelleen sit kun ne itte kääntyy ni kääntyy. Ja mun esikon neuvolantäti oli kätilö joka neuvoi mua että vauvan päästä tulee kaunis kun ne saa luutua loppuun niin et nukkuu kyljellään ja aina kehu mun lasten päiden mallii sanoi että selällään ku nukkuu ni tulee lattana takaraivo ja se on kyl totta- mul oli ystävä jonka vauvan takaraivo oli ku lapiolla lyöty kun se nukku ain selällään.

Ja vatsanväänteisiin tee lapselle hierontaa!!!!!
Hieno kevyesti vatsaa suoliston mukaisesti. Sit käsittele jalkapohjat ihan vaan hierotaan kaikki paikat itse suoliston alue on tuossa keskellä jalkaterää siin mihin aikuiselle muotoutuu päkiänkuoppa ja holvikaari tai ne. Mut kun hieroo koko jalan ok. Sit viel vauva omien jalkojen päälle vatsalleen ja siinä hieroa alaselkää.
Hei hyvä! Mä olin ihan unohtanut ton jalkapohjan hieronnan :) esikoiselle sitäkin tein. Täytyy se ottaa tälle toisellekin vielä proseduureihin mukaan.
 
Vauvapesää kutsutaan myös unipesäksi tai babynestiksi;). Se on tuommoinen pieni pesä, jossa pieni vauva tuntee olonsa turvalliseksi, kun se ei ole ihan niin iso kuin tavallinen pinnis. Pesä voidaan siis laittaa pinnikseen, äitiyspakkauksen lootaan, vaunuihin tai vaikka vanhempien väliin sängylle. :) Tässä kuva meidän vauvapesästä. :)View attachment 40129
Hei saanko kysyä, mistä ootte ton norsu-reunapehmusteen ostanu? Ihana on myös pesä :)
 
Meillä ei ole hommattu noita kätkythälyttimiä vauvalle, joten kai mä sitten ihan hermona kyttään ja valvon ainakin ens alkuun, että sillä on kaikki ok! Itkuhälyttimet, tai semmoiset radiopuhelimet saatiin miehen veljeltä, on kuulemma kätsyt ja kestää hyvin mm.pakkasta talvella, tosin eipä sitä nyt kovin kylmällä hirvene vauvaa pihalla nukuttaakaan!

Tänään on ollut kyllä vähän pitkänletkeä päivä! Vauva piti yöllä masujumppaansa taas ihan kiitettävästi ja enpä siinä sitten osannut nukahtaa ennen pikkutunteja! :) Tänään en ole juuri mitään aikaiseksi saanut, muuta kuin järkkäsin nuo vauvanvaatteet lipastonlaatikoihin koon mukaan, kun nyt ne on olleet vielä vähän sikin sokin isot ja pienet. Ja kaalilaatikkoa tein useamman vuokan, joten jää vähän pakastimeenkin jemmaan synnäriltä kotoutumisen jälkeiseen aikaan,heh;)! Mies ja mun äiti ovat olleet koko päivän tuossa lähimetässä vatussa ja kantavat valmiiksi pakastusrasioihin kerättyjä marjoja sisälle, jotka mä kelkon suoraan pakastimeen. Anoppi lupasi kerätä meille mustikat, kun niitä on kuulemma paljon heidän lähiympäristössä. Voi näitä kultaisia mummoja! :) Vähän on kyllä huono omis, kun en pysty ite nyt lähtee kökkii tuonne pusikkoon, mutta ei vaan jaksa olla samassa asennossa kauan, kun pitäs välillä istua tai päästä oikaseen;)! Seli,seli, en mä koskaan ole ollutkaan mikään himo marjastaja ja mulla on niin karsee käärmefobia, että oon ihan hermona siellä mättäällä pyllistellessäni;)! :) Joten ihan mielelläni otan tämän marjojen perkuun ja pakastuksen omalle kontolleni;)! :)

Meilläkään ei ole hälyttimiä, pitää vaan itse seurata ja olla kärryillä tilanteissa..
 
Heippa! Täällä olis vielä yks 40+++ -ikäinen ensimmäisen odottaja. Laskettu aika oli kyllä jo toissapäivänä. :)

Vertaistuki ikätovereista on jäänyt puuttumaan, vaikka pikkulapsia lähipiirissä onkin. Nyt vasta osuin tähän ketjuun, vieläkö otatte jengiin?

Tervetuloa Jengiin Gromit73 !!:flower Tsemppiä kohti synnytystä:wav
 
Eikö sellaisia "vahinkokääntymisiä" voi tulla jo aiemmin ja sitten sellaista tahdonalaisempaa toimintaa muutaman kuukauden iässä, hyvin yksilöllisesti kuitenkin. Lähipiirissä pari noin 3 kk:n ikäistä on kääntyny selältä mahalleen.

Millä kääntymisen voi estää? Riittävän pieni unipesä, ettei pääse kääntymään?
 
Meillä lapset oli oikealla kyljellä syömisen jälkeen, jotta takaisinvirtaus oli vähäisempää. Silloin harvoin, kun nukkui niin, ettei ollut juuri syönyt, nukkuivat myös vasemmalla kyljellä. Tasaiset sievät päät on molemmilla.

Tälle vauvalle hankitaan kätkythälytin. Silloin ennen ei sellaisia ollut enkä nuorena osannut ajatella sellaista omalle kohdalle, vaikka erityisesti kuopuksella oli hengitysvaikeuksia usein.

Joo, toi neuvolatäti joka tuota pään muotoa höpötteli on sellanen vanhan ajan hoitaja :) Mutta kyllä mä nukuttelin tota meidän taaperoa molemmilla kyljillä vuorotellen, ainakin aluksi. Sitten huomasin jossain vaiheessa että nukahti toiselle kyljelle paremmin kuin toiselle. Nythän se pyörii tuolla pinnasängyssä itsekseen välillä melkein päällään seisoen :dance018

Mä olen luovuttanut! Mä kannan tätä poikaa vatsassa hamaan tappiin saakka! Miten tommosessa pimeessä ja ahtaassa paikassa voi olla noin kivaa, ettei halua pois?o_O Huomenna joudun kuitenkin sitten neuvolaan menemään nöyränä, vaikka "uhosin" sille terkkarille, ettei me silloin nähdä..kunhan ei joutuis käynnistämään, en tykkää! :sad001 Supistuksia ei tullut eilen juuri ollenkaan, ainoastaan vatsassa oli, varsinkin illalla, hirveät bileet. :dance011


40+5 tänään.. *syvä huokaus*
 
Satru, tsemppiä ! Toivottavasti vauva syntyisi pian. Etkä joutuisi yliaikakontrolliin ja käynnistykseen, kuten mulle kävi.

Kiitos tsempeistä! Niin, sitä mäkin "pelkään". Tosin mun esikoinen syntyi 40+6 viikolla, ettei tää ihan uusi tilanne ole, mutta kaikki on käynnistyneet itsestään..mä alan olla vaan jo kärsimätön kun ajan kuluessa kaikki vaivat van lisääntyy, mutta supistukset vähenee. Ei sen näin pitänyt mennä! :)
 
http://antakeearmoo.blogspot.fi/2013/07/helpotusta-vauvan-masuvaivoihin.html?m=1
Tässä myös tähän ketjuun tää vauvahieronta ohje linkki joka oli jo tuolla synnyttäneiden puolella kun aiheesta keskustelua oli. Itse huomasin tytön pitävän erityisesti jalkapohjien hieronnasta.
Mä hieron kans vauvan jalkapohjia ja tykkää. Tiistaina mennään vyöhyketerapeutille ja se lupas näyttää mulle noita vauvahierontaotteita ja käsittelee vauvan ja mut samalla. Ihana nähdä miten vauva rentoutuu ammattilaisen käsissä.
 
Joo, toi neuvolatäti joka tuota pään muotoa höpötteli on sellanen vanhan ajan hoitaja :) Mutta kyllä mä nukuttelin tota meidän taaperoa molemmilla kyljillä vuorotellen, ainakin aluksi. Sitten huomasin jossain vaiheessa että nukahti toiselle kyljelle paremmin kuin toiselle. Nythän se pyörii tuolla pinnasängyssä itsekseen välillä melkein päällään seisoen :dance018

Mä olen luovuttanut! Mä kannan tätä poikaa vatsassa hamaan tappiin saakka! Miten tommosessa pimeessä ja ahtaassa paikassa voi olla noin kivaa, ettei halua pois?o_O Huomenna joudun kuitenkin sitten neuvolaan menemään nöyränä, vaikka "uhosin" sille terkkarille, ettei me silloin nähdä..kunhan ei joutuis käynnistämään, en tykkää! :sad001 Supistuksia ei tullut eilen juuri ollenkaan, ainoastaan vatsassa oli, varsinkin illalla, hirveät bileet. :dance011


40+5 tänään.. *syvä huokaus*
Satru! Tiedän tunteen! Toi yliajalle meneminen on tuskasta ja turhauttavaa odottelua.
 
Kapalo lisää riskiä?

Minäpä rimpautin kaverille.:wink
Hän sanoi, että jonkin tutkimuksen mukaan kapalointi yhdistettynä vatsallaan tai kyljellään nukuttamiseen lisää riskiä kätkytkuolemaan jonkin verran. Ystäväni kyllä muistutti, että vaikka kätkytkuolema onkin terveiden imeväisten yleisin kuolinsyy pohjoismaissa, on se silti verrattain harvinaista.
 
Mä hieron kans vauvan jalkapohjia ja tykkää. Tiistaina mennään vyöhyketerapeutille ja se lupas näyttää mulle noita vauvahierontaotteita ja käsittelee vauvan ja mut samalla. Ihana nähdä miten vauva rentoutuu ammattilaisen käsissä.
Vyöhyketerapia on niin ihanaa!! Mä kävin kuopuksen raskaudessa koko ajan .Lopulta tehtiin viimeinen voitelu Oiskohan ollu keskiviikko kun teki sen hidon mulle ja pe alkoi vedet lirua mut sunnuntaina vasta käynnistettiin.
 
Takaisin
Top