Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En tarkoittanut että pitäisi olla sellaiset jotenkin "sotilaalliset" pelisäännöt tai päiväohjelma. Jos kommunikointi on normaalilla tasolla niin asiat sujuvat kuin itsestään eikä tarvitse pingottaa. Meillä kuitenkin mies puuhaa ihan omiaan eikä kertonut muuten kuin kysyttäessä onko vauvalle esim. vaippa vaihdettu tai tehty jotain muita hoitotoimia. Jouduin kyselemään kaiken erikseen. Lopulta oli pakko ottaa käyttöön vihko johon tein omat sarakkeet kaikille hoitotoimille ja mies pystyi sitten rastin laittamaan sen mukaan mitä oli tehnyt. On vain kamalan väsyttävää jos toisen toiminta ei ole kovin ennakoitavaa eikä hän kerro vapaaehtoisesti mitään. Sinänsä kyllä arvostin sitä kovasti että hän osallistui hoitamiseen mutta ulospäinsuuntautuneemman ihmisen kanssa se vain olisi niin paljon helpompaa.
 
Tyhjä olo! Miehet kyllä osaa suoltaa noita sammakoita suustaan huomaamatta ite mitään. :facepalm: Melkein liikkistä ellei olis niin ärsyttävää.

Mulla on huomenna viimeinen työpäivä. Olis vielä vaikka mitä tekemistä mut motivaatio on aika lailla kadoksissa. Surrealistista että seuraavaks on töitä vasta joskus pitkällä ens vuoden puolella kun tehdään miehen kanssa vahdinvaihto.
Niinpä. Ja huom.huom., mä pidin suuni kiinni! En läheskään joka ärsyttävästä asiasta sano. Mut sitte niitä kasaantuu ja mulla keittää reippaasti yli. Et kyl sitä armoakin annetaan ihan tarpeeksi. Ja hyvä, et jotain avautui omista tuntemuksistaan. Ja pohti just sitä, et millaiseksi arki nyt muodostuu.
 
Sirpa, teillä on sitten ihan sama pelisääntöongelma kuin meillä. Meilläkään mies ei sitoudu mihinkään yhteisiin pelisääntöihin. Sillä lailla saa näppärästi valtaa itselleen ja saa toisen väsytettyä ihan täysin. Säästyisi valtavasti energiaa jos edes vähän tietäisi mitä kulloinkin on tulossa. Minusta ei ole kovin asiallista muistella menneitä jos olette juuri saaneet yhdessä vauvan. Miesten synnytyksen jälkeinen masis on ilmeisesti ihan todellinen ilmiö vaikka näin naisnäkökulmasta kuulostaa ...hmmm... naurettavalta. Tsemppiä täältä! Luulenpa että mieskin järkiintyy kun arki asettuu uomiinsa mutta on todella ikävää että juuri kun itsellä alkaa pahin stressi laueta niin mies alkaa ikäväksi. Meillä mies mökötti kaksi viikkoa vauvan syntymän jälkeen ja skarppasi vasta sitten kun lopulta sanoin että voi etsiä itselleen uuden asuinpaikan jos tyyli ei välittömästi muutu.

Voi, kun kurjaa tuollainen käytös mieheltä. Meillä mies entistä ihanampi, kun vauva tuli :) Niin hyvä isä:Heartred

Evelin76 : ei meilläkään mitään sääntöjä ole, asiat vaan luontaisesti hoituu, molemnat tekee sen minkä paremmin taitaa:joyful: Ilmeisesti nuorena olin riittävän kranttu miesten suhteen ja lapsi oli kriteerinä mielessä, kun hänet valitsin:p
 
Evelin76, toi on väsyttävää. Mäkin oon just tollanen taulukko-ihminen. Tääl ei ois siivottu, eikä sillä varmasn ois ollu turvakauloa mukana eilen, ellen olisi laittanu sille listaa keittiön pöydälle.

Mä väsyn siihen, et jos mun pitää joka kerta pyytää vaihtaa vaippa. Kun vauva herää tai on suötetty, ni vaippa vaihdetaan. Sen voi mieskin vaihtaa ihan pyytämättä. Näyttää siltä, et täst tulee just sellainen intti ja mä oon marsalkka. Juurikin sellaisen aivottomuuden takia oon ottanu avioeron. Tiedän, etten tuu sitä jaksamaan.
 
Tähti, Olenkin miettinyt kun olet jotain miehestäsi kertonut että hän kuulostaa aika unelma-puolisolta joten ole onnellinen. :happy: Ja niin tunnut olevankin! :happy:
 
Sirpa: nyt sanot ukolles että kasvattaa vähän selkärankaa! Ei tod ole oikein ruveta ruikuttamaan jostain existä, kun ootte just yhteistä tulevaisuutta rakentamassa.

Mun esikoinen on nyt 19v ja toinen 16v, kolmas 1v7kk kun tämä viimeinen syntyy. Aloitin kierroksen uudestaan uuden miehen myötä :)

Mulla on mennyt ruokahalut. Ei oo ollenkaan nälkä ja vatsa taas löysällä. Tänään supistellut taas enemmän, mutta ei säännöllisesti. Ylihuomenna laskettuaika!

Sirpa : mä oon Satrun kanssa samaa mieltä, että existä ei puhuta, kun rakennatte omaa tulevaisuutta ja vauvakin vielä :happy:
 
Ihana kuva. Mä en kestä. Miten pitkälle tuo menee? Voiko sitä vaikka pikkulapsi käyttää myöhemmin telkkarilökötuolina?

Hei ja onko suositella matkarattaita? Haluisin kolmipyöräiset joilla vois myös pidempää kävelylenkkiä tehdä. Ei siis mitkään kevyimmät. Britaxilla on jotkut ja mun ystävällä on sellaset. Niiden 1,5v nukkuu ulkona päikkäritkin niissä.
Meillä on baby jogger city mini 3. Just koht lähetään koittaa niitä ku mennään pehmikselle! Ne on ainoot, jotka saa yhdellä kädellä pystyyn ja kasaan. Niihin saa adaptereita, joilla turvakaukalon saa kiinni. Meillä on britax-babysafe shr kaukalo, adaptereita tuli vasta vähän aikaa sitte britaxille, et niit ei ollu vielä käytettynä.

Rattaita on kehuttu paljon. Löysin torista käytetyt, 120€ mut ne helvetin adapterit oli 58€. :mad:
 
Joo, mäkään en halua joutua miksikään käskyjä jakelevaksi päälliköksi tässä vauva-asiassa. Oon katsonut sellaista kavereiden perheissä ja se olis mulle ihan painajainen. Mua vähän huolestuttaa se kun oon nyt odotusaikana ottanut paljon enemmän selvää asioista. Mies vaan luottaa että ne hoituu sit ja me pärjätään. Ehkä pitää vaan viileesti antaa miehen ite huomata mitä pitää tehdä. Kai se Siperia opettaa. En vaan haluis sitäkään että meidän vauvan ensi viikot on joku Siperia...

Mun mies on kyllä ollut tosi ihana jo nyt raskausaikana ja uskon että hänestä tulee hyvä ja osallistuva isä. Välillä vaan tulee jotain ihme aivopieruja. Mut se kun tietomäärä mitä oon tässä ehtinyt omaksua on aika paljon sille kirittäväks.
 
En tarkoittanut että pitäisi olla sellaiset jotenkin "sotilaalliset" pelisäännöt tai päiväohjelma. Jos kommunikointi on normaalilla tasolla niin asiat sujuvat kuin itsestään eikä tarvitse pingottaa. Meillä kuitenkin mies puuhaa ihan omiaan eikä kertonut muuten kuin kysyttäessä onko vauvalle esim. vaippa vaihdettu tai tehty jotain muita hoitotoimia. Jouduin kyselemään kaiken erikseen. Lopulta oli pakko ottaa käyttöön vihko johon tein omat sarakkeet kaikille hoitotoimille ja mies pystyi sitten rastin laittamaan sen mukaan mitä oli tehnyt. On vain kamalan väsyttävää jos toisen toiminta ei ole kovin ennakoitavaa eikä hän kerro vapaaehtoisesti mitään. Sinänsä kyllä arvostin sitä kovasti että hän osallistui hoitamiseen mutta ulospäinsuuntautuneemman ihmisen kanssa se vain olisi niin paljon helpompaa.

Evelin76 :) Meillä asiat luistaa, koska kommunikaatio toimii:joyful:...Ilman toimivaa kommunikaatiota, en olisi tämän miehen kanssa.

Mutta huom: meillä on sotilaallisetkin säännöt hyväksyttyjä, eli mikäli toinen lusmuaa tai rupee ärsyttämään. Mä osaa pitää kovan jöön, pistän miehen vaikka maanrakoon, jos tarvis:mad: Samat säännöt miehellä, saa käskeä mua jos pystyy/haluu.

Mutta hei, vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa ja kumppanuutta:grin:wink
 
Evelin76, toi on väsyttävää. Mäkin oon just tollanen taulukko-ihminen. Tääl ei ois siivottu, eikä sillä varmasn ois ollu turvakauloa mukana eilen, ellen olisi laittanu sille listaa keittiön pöydälle.

Mä väsyn siihen, et jos mun pitää joka kerta pyytää vaihtaa vaippa. Kun vauva herää tai on suötetty, ni vaippa vaihdetaan. Sen voi mieskin vaihtaa ihan pyytämättä. Näyttää siltä, et täst tulee just sellainen intti ja mä oon marsalkka. Juurikin sellaisen aivottomuuden takia oon ottanu avioeron. Tiedän, etten tuu sitä jaksamaan.

Juurikin tämä marsalkka-aspekti on se mikä vie voimat. Olen normaalisti todella rauhallinen ja ystävällinen ihminen eikä ole minulle normaali olotila olla nykyisin lähestulkoon koko ajan jollain tasolla ärtyisä ja se on kamalan väsyttävää. Samoin minulle on vaikeaa joutua puuttumaan aikuisen ihmisen asioihin kun välillä on pakko vaikka se väärältä tuntuu. Meillä nyt vaan on kokonaistilanne sellainen että kannattaa nyt vain yrittää kestää toistaiseksi ainakin. Huonomminkin voisi olla. Jälkikasvun turvaverkot ovat niin ohuet että en kovin pienestä halua ruveta perhettä jakamaan.
 
Evelin76, toi on väsyttävää. Mäkin oon just tollanen taulukko-ihminen. Tääl ei ois siivottu, eikä sillä varmasn ois ollu turvakauloa mukana eilen, ellen olisi laittanu sille listaa keittiön pöydälle.

Mä väsyn siihen, et jos mun pitää joka kerta pyytää vaihtaa vaippa. Kun vauva herää tai on suötetty, ni vaippa vaihdetaan. Sen voi mieskin vaihtaa ihan pyytämättä. Näyttää siltä, et täst tulee just sellainen intti ja mä oon marsalkka. Juurikin sellaisen aivottomuuden takia oon ottanu avioeron. Tiedän, etten tuu sitä jaksamaan.

Sirpa :) Kyllä miehiä pitää käskeä, ei ne muuten käsitä.

Mutta tohon siivoomiseen, meillä mies on kova siivoon ja tosi tarkka, että lattialistojen kulmatkin on pyyhitty...mä oon kakkonen siinä ja aina hän tulee lisää siivoon, silloin kun mä siivoon, sillä sen mielestä ei paikkoja ole riittävän hyvin puunattu, hihh:smug:
 
Sirpa :) Kyllä miehiä pitää käskeä, ei ne muuten käsitä.

Mutta tohon siivoomiseen, meillä mies on kova siivoon ja tosi tarkka, että lattialistojen kulmatkin on pyyhitty...mä oon kakkonen siinä ja aina hän tulee lisää siivoon, silloin kun mä siivoon, sillä sen mielestä ei paikkoja ole riittävän hyvin puunattu, hihh:smug:
Meillä on kanssa isäntä tosi tarkka siivoomaan ja järjestelemään paikkoja kuntoon ja siinä hommassa kyllä kieltämättä olen jonkin sortin pilkun viilaaja itsekin;)! MUTTA, se on kyllä sitten satakertaa järjestelmällisempi pitämään myös kaappinsa, omat tavaransa, paperinsa yms. tarkassa järjestyksessä, mitä taas minä en ole!! :) Mulla järjestelmällisyys loppuu just tohon, mitä sitten löytyy kaappien yms. kätköistä, joissa vallitsee vähän semmonen hallittu kaaos, eli kaikki on kyllä tallessa, mutta voi viedä tovin jos toisenkin, että mä löydän etsimäni ja heti muistan, että missäs se nyt olikaan..;)! Syynä tähän on myös se, että kun on tämä liki 400neliötä tilaa levittää rojuja, lisäks vintti, kellarit ja piharakennukset, joissa myös pitkälti mun juttuja jemmassa, niin kyllähän kaiken muistaminen jo työstä käy,heh;)!! Joten tämän suhteen mulla olis kyllä skarpattavaa!! Niin ja mähän oon jo aiemmin tainnut kertoo, että oon myös hamsterien sukua, joten kaikkea löytyy ja vähän enemmän;)! Isäntä aina toteaa, että mitä tästä huushollista ei sun jemmoistas löydy, niin sitä ei ees tarvita. Mutta ainahan pitää olla kaikkea ns.pahan päivän varalle, vaikken sota-aikoja ole elänytkään..;)! :)
 
Minä en osaa kuvitella mitään pelisääntökeskustelua miehen kanssa. Ollaan kyllä jo nyt juteltu siitä, millaisia vanhempia todennäköisesti ollaan ja millaisista kasvatusperiaatteista halutaan pitää kiinni. Nämä alkavat yleensä siitä, että nähdään, miten joku tekee meidän mielestä hassusti.
Mitään aikataulua tai työjärjestystä tai vuorojen jakamista en osaa kuvitella. Kaksi aikaisempaa vauvaa ovat olleet keskenään niin erilaisia, että en osaa ennakoida, millainen tämä kolmas mahtaa olla.

Toisaalta meillä ei miehen kanssa yleensä ole erimielisyyksiä mistään. En pysty kuvittelemaan, mistä niitä tulisi muuta kuin siitä, jos molemmat ovat väsyneitä.

Samaa mieltä! :) Kyllä aikuiset pystyy keskustelemaan asioista.
 
Meillä on Britax B-Agile matkarattaat. Oon tykännyt, noihin saa myös Britaxin kaukalon kiinni. Meidän on nelipyöräiset, mut samaa ratasta saa myös kolmipyöräisenä. Ja sit astetta parempi ja kalliimpi B-Motion on olemassa ilmakumipyörillä (paremmat noita kävelylenkkejä ajatellen).
Noita B-motioneja himoitsen. Taidan pyytää ne. Taikka käyn ensin testailee kaupoissa.
 
Tsiisus minkä vuosihinnan OP Pohjola laski sille syntymättömän lapsen vakuutukselle :wtf
... kaikkine keskittämisalennuksineen yli 660 eur/v.
Toki se sisältää kaikki herkut kampanjan mukaisesti, että on ekan vuoden ilmainen, mutta silti... Ja ne herkut voi "riisua" sitten vuoden päästä. Esikoisella (nyt 2 v 10 kk) terveysvakuutus on noin 350 e/v. mutta se sisältääkin suunnilleen vain tapaturma- ja sairausvakuutuksen sekä hammasvakuutuksen.
 
Tähti, Olenkin miettinyt kun olet jotain miehestäsi kertonut että hän kuulostaa aika unelma-puolisolta joten ole onnellinen. :happy: Ja niin tunnut olevankin! :happy:

Evelin76 : mä en usko unelmapuolisoihin!

Miehen pitää olla riittävän hyvä. Me kaikki ollaan jollain tavalla epätäydellisiä ja usein kannattaa katsoa myös peiliin.
 
Marituuli, nyt vasta tajuan mikä tilanne teillä on synnärillä ollut. Ihan hirveetä varmasti. Ja onneks kaikki kääntyi hyväksi!

Kiitos. :Heartred Eihän se helppoa ollut. Varsinkin kun ensin ei tiedetty miksi poika hengittää niin kiivaasti ja huonosti. :( Siksi osaan eläytyä teidänkin tilanteeseen sun sektion jälkeen. Ei ollut helppoa kun vauvaa ei saanut viereen moneen päivään vaan piti muualla käydä katsomassa. Mä en saanut aina edes syliin ettei poika väsynyt.. Ja aluksi mies tai hoitajat kärräsivät pyörätuolilla sinne kun itse ei kyennyt kävelemään sektion jälkeen. Onneksi pojan tilanne oli kuitenkin ohimenevä. :)
 
Mä taas en koskaan käskytä miestä. Kyllä se tekee käskyttämättäkin. Itse asiassa siivoaa enemmän nyt kuin minä koska mulla on päävastuu vauvasta. Auttaa kuitenkin myös vauvan kanssa. Ja mä en edes usko että käskyttämällä seuraa mitään hyvää.. riitoja vain. Parempi on neuvotella tai pyytää nätisti.
 
Tsiisus minkä vuosihinnan OP Pohjola laski sille syntymättömän lapsen vakuutukselle :wtf
... kaikkine keskittämisalennuksineen yli 660 eur/v.
Toki se sisältää kaikki herkut kampanjan mukaisesti, että on ekan vuoden ilmainen, mutta silti... Ja ne herkut voi "riisua" sitten vuoden päästä. Esikoisella (nyt 2 v 10 kk) terveysvakuutus on noin 350 e/v. mutta se sisältääkin suunnilleen vain tapaturma- ja sairausvakuutuksen sekä hammasvakuutuksen.
Ne varmaan laskee ton tarjouksen takia sen oudon ylös et saavat näyttämään hyvältä. Mä otin ton Pohjolan vakuutuksen talvella kaikilla herkuilla niin että omavastuu on 100 eur eli se perusmalli. Hintaa tuli 320 eur/v.
 
Takaisin
Top