Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä rakastan kaupan maksalaatikkoa - sitä Saarioisten laktoositon ja rusinaton. Kun tulin kotiin, söin laatikollisen koiran kanssa sitä. En samalla haarukalla

Mäkin synnytyksen jälkeen söin sitä, kun raskausaikana sitä ei oikein saanut syödä. Mutta ei se kotona valmistettua hyvää ruokaa korvaa:p
 
Mä rakastan kaupan maksalaatikkoa - sitä Saarioisten laktoositon ja rusinaton. Kun tulin kotiin, söin laatikollisen koiran kanssa sitä. En samalla haarukalla
Kyllä mäkin sitä välillä popsin, tosin rusinoilla höystettynä;)! Voi hitto kun alkoikin tehä mieli, kun tuli puheeksi ja nyt kun sitä ei oo pitkään aikaan voinu syödä! :) Tiedänkin nyt, mitä meillä voidaan parina ekana päivänä popsia kotona sitten, kun joskus kotiudun nyytin kanssa.., saa mieskin sulan hattuun, kun saa lämmittää mulle pannulla maksista..;)!! :)
 
Dodiin! Imetyspäiväkirja, osa 74: Menee vähä paremmin. Otin vauvan spontaanisti rinnalle ilman tyynyjä ja siitä se tarttui tissiin. Meillä on vaaka huoneessa syöttöpunnituksia varten. Se veteli 60ml tossa iltapäivällä ja 70ml nyt. Laskennallinen maitotarve on sille 320/vrk.

Ne lupaili et päästäis huomen himaan. Tulehdusarvo oli 10, ei tarvi enää seurata. Mun pitää nyt koiralle sitä nuttua pitää mun ja vauvan hajuille.
 
On muute vittumoosin asia synnytyksen jäläkee ku mies valittaa väsymystään,tai oikeestaa koko sinä aikana kun vauva on rintaruokinnalla eli käytänössä äidin vastuulla. Onneks en enää muista,kun siit on jo 4v ;) Mun mies on kyl aina hoitanu kotihommii (paitsi siivousta,se on 95% mun juttu ja mies vaa sotkee) joten pitää olla kiitollinen.

Viisautta ON,jos osaa pitää mölyt mahassa tai sanoo rauhassa. Väsyneenä sitä vaan ei useinkaan jaksa


Ajna : samaa mieltä! :) Ei väsyneenä, vaan vaikka seuraavana päivänä. Keskustelu on hyvä olla rakentavaa, muuten siitä ei ole hyötyä
 
MS74, miten sun koira reagoi vauvaan? Päästitkö haistelee vauvaa? Sitte kyselit kantamista, ni mulle sanottiin et 2-3 vkoo pitää ottaa tositosi rauhallisesti. Ei turhia kumartelujakaan. Sitte 8vkon jälkeen ei pitäis enää olla mtn riskejä, jos haavakin on parantunu. Pystytkö liikkuu kuinka paljon?

Onks muuten nyt jotain ruoka-aineita ku ei vieläkään voi syödä ku imettää?

Millonkohan pääsee saunaan tän haavan kanssa?
 
Sirpa, nyt imettäessä on vähän eri kielletyt ruuat, eli semmoiset mitkä saa vauvalle ilmaa vatsaan,ja kukapa nyt suotta haluis vauvaa itkettää.
Mä en oo kyl koskaan ollu imetysdietillä,mut toisten vauvat on kovin herkkii.Ainakaa kahvii ei kannata kauheesti kitata ja olikohan kaali ja sit jos sattuu et beibe alkaa reagoida sun juomalle maidolle tms.
 
Dodiin! Imetyspäiväkirja, osa 74: Menee vähä paremmin. Otin vauvan spontaanisti rinnalle ilman tyynyjä ja siitä se tarttui tissiin. Meillä on vaaka huoneessa syöttöpunnituksia varten. Se veteli 60ml tossa iltapäivällä ja 70ml nyt. Laskennallinen maitotarve on sille 320/vrk.

Ne lupaili et päästäis huomen himaan. Tulehdusarvo oli 10, ei tarvi enää seurata. Mun pitää nyt koiralle sitä nuttua pitää mun ja vauvan hajuille.

Hieno uutinen Sirpa :) Ja hienoa, että pääsette pian kotiin :) Teidän vauva syö kyllä tosi paljon, meillä söi tuossa iässä vain 10-20ml luokkaa
 
Tuosta imetysdieetistä saa kyllä tehtyä vaikka taidetta jos hyvin sattuu. Tiedän äitejä jotka siirtyi korvikkeisiin kun meni hermot sen oman ruokavalion kyttäämisen kanssa. Samoin oon kuullu äideistä jotka eli imetyksen ajan suunnilleen 4-5 ruoka-aineella, kun kaikki muu tuntui aiheuttavan vauvalle jotain vatsa- tai iho tm. oiretta.

Ei mitään stressiä kuitenkaan kannata ottaa - viina ja monet lääkkeet on varmaan selkeimmin kiellettyjä.
 
Tuosta imetysdieetistä saa kyllä tehtyä vaikka taidetta jos hyvin sattuu. Tiedän äitejä jotka siirtyi korvikkeisiin kun meni hermot sen oman ruokavalion kyttäämisen kanssa. Samoin oon kuullu äideistä jotka eli imetyksen ajan suunnilleen 4-5 ruoka-aineella, kun kaikki muu tuntui aiheuttavan vauvalle jotain vatsa- tai iho tm. oiretta.

Ei mitään stressiä kuitenkaan kannata ottaa - viina ja monet lääkkeet on varmaan selkeimmin kiellettyjä.
Nii, ja millo saa juopotella??? Vittu ku on TYLSÄÄ! Vauvakin vaan nukkuu ja nukkuu. Mä kävin kävelee vähä käytävillä, mut ei saatana, en pysty oleen pystyssä ku sen 10-15 minuuttia. En tajua ku torstaina toi yks hoitsu ehdotti et oitais äijän kaa käyty pihalla kävelee tai kaupassa. Millä vitulla kauppaan lähen, jos ei pysty oleen pystyssä kunnolla? Puhumattakaan istumisesta, oon syöny huoneessa puolimakaavassa, ei pysty ihan istumassa oleen, sen verran mitä pöntöllä käy.

Tähti-73 ja muut sektiopotilaat, kauanko olitte sairaalassa ja miten se toipuminen himassa meni? Mullon burana ja paramax -lääkkekuurit 10 päiväksi. Miten teillä oli? Oli muuten vittumainen lekuri ku kävi täs eilen, ei ollu edes mut leikkanut vaan joku muu. Ihan ihme homma. Sekin tuli tänne, et sulla oli leikkauksesta jotain kysyttävää? Mä kun luulin, et leikkaava lääkäri tulee niinku kotiuttaa potilaan... Vai oonko kattonu liikaa emmerdalea...?
 
Kuulostaa Sirpa aika hankalalle sun elo :(
Mulla ei oo kokemusta sektiosta ja pyydän ettei tulisikaan enää!! On sen verran kivuliaan kuuloista. Onhan se alatiesynnytyksestäkin toipuminen ekan jälkeen vallankin,mutta varmaan ihan eri juttu.
Kysyppä joltain hoitsulta, ne tietää parhaiten tosta toipumisesta!

Juopotella voi sitten kun ei imetä enää :D
Alkoholi palaa äidinmaidosta samaa vauhtia kuin sun omasta verestä.
 
Dodiin! Imetyspäiväkirja, osa 74: Menee vähä paremmin. Otin vauvan spontaanisti rinnalle ilman tyynyjä ja siitä se tarttui tissiin. Meillä on vaaka huoneessa syöttöpunnituksia varten. Se veteli 60ml tossa iltapäivällä ja 70ml nyt. Laskennallinen maitotarve on sille 320/vrk.

Ne lupaili et päästäis huomen himaan. Tulehdusarvo oli 10, ei tarvi enää seurata. Mun pitää nyt koiralle sitä nuttua pitää mun ja vauvan hajuille.
Meidän koiravanhus sai kans etukäteen vauvan ja mun hajuisen liinan. Nukku ja nukkuu edelleen sen kanssa. On ottanut tosi hyvin vauvan vastaan. Ei tuu edes lähelle.

Päivä päivältä olo parempi. Sairaalasta lähties en pysyny tolpillani 10min kauemmin ja huippas koko ajan. Syön 3x pv Burana 600 ja Panadol 1g yhdessä ja hb oli vähän matala ni rautalisää. Paljon nesteitä (4litraa juon) ja ruokaa. Haava aristaa heti kun unohdan ottaa särkylääkkeet ja nyt viikko kulunut mutta tänään pystyin jo miehen kans vauvan ekalle vaunulenkille. Päivä kerrallaan.
 
Muokattu viimeksi:
Sirpa, nyt imettäessä on vähän eri kielletyt ruuat, eli semmoiset mitkä saa vauvalle ilmaa vatsaan,ja kukapa nyt suotta haluis vauvaa itkettää.
Mä en oo kyl koskaan ollu imetysdietillä,mut toisten vauvat on kovin herkkii.Ainakaa kahvii ei kannata kauheesti kitata ja olikohan kaali ja sit jos sattuu et beibe alkaa reagoida sun juomalle maidolle tms.
Mä oon nyt juonu kahvii 3-4 kuppii per pvä, eli enempi. Jaja, on alkanu närästää, tänää menny yks rennie. Mut joo, tosta ruokavaliosta johtuu varmaan ku syön lohtuuni naksuja ja suklaata ja pepsiä.

Tää vauva on läpipaskova :cat:, heti ku alkaa syöttää ni hirvee pierasu ja sinapit vaipassa. Se ettii raivokkaasti nänniä ja jos ei heti osu kohdille, ni sen naama menee ruttuun ja näyttäis et se suuttuu nännille ja ääntely on " äääh". Hassu.
 
Hyvinhän sulla nyt tulee maitoa Sirpa! Auttoi näköjään heti kun sai pojan samaan huoneeseen. :) Tuosta sektiosta paranemiseen en osaa kommentoida mitään mut seuraan mielenkiinnolla jos se sattuu omalle kohdalle kans.
On tää elämänvaihe välillä niin outoa... Mä olen raskaana ja kuopuksella puskee NELJÄ hammasta samaan aikaan esiin (nukkuu levottomasti ja kolmatta päivää kuumetta, oikea sylivauva taas) ja samalla mä surffailen fb-kirppareilta esikoiselle lukiokirjoja käytettynä ja suunnitellaan toisen rippijuhlia... Tänään kävin naapurikaupungissa hakemassa kirppislöytöinä 7 lukiokirjaa ja 2 mahdollista rippijuhla/ristiäismekkoa toiselle. Onneks alkaa loma niin ei tarvii miettiä vielä työasioitakin tähän päälle! :D
 
Mua jännittää tosi paljon tuo sektio, jos siihen joutuisin!! Ei niinkään se itse leikkaus, vaan just tuo toipuminen. Mua ei ole onneksi jouduttu koskaan operoimaan, niin siksi hirvittää entistä enemmän. Kaikki haavat, tikit, veri yms.tekee mulle jo ajatuksena huonon olon ja esim.töissäkin, jos joltain muksulta tulee verta nenästä tms., niin menen ihan veltoksi ja työkaveri saa tulla hoitamaan tilanteen loppuun. Mä en varmaan uskaltas inahtaakaan sängystä sen sektiohaavan kanssa, kun pelkäisin, että se repee ja että kipu on jotain sanoin kuvaamatonta. Tämä on ihan pölhöä näitä miettiä ja sairastaa etukäteen, mutta minkäs teet, kun on tämmöinen hoopo! :( Toki myös alatie synnytys tekee kipeetä ja toipuminen voi olla hidasta, jos oikein repeää tms.!

No nyt ajatukset johonkin mukavampaan.., vauva monotti mua äsken tohon tissien alle niin mojovasti, että teki oikeen kipeen kohdan vattalle. :) Kyllä tuntuu kolmikilosella pötkylällä ainakin voimaa olevan.., liekö pikku Ronaldon alku sieltä tulossa..;)! :)
 
Nii, ja millo saa juopotella??? Vittu ku on TYLSÄÄ! Vauvakin vaan nukkuu ja nukkuu. Mä kävin kävelee vähä käytävillä, mut ei saatana, en pysty oleen pystyssä ku sen 10-15 minuuttia. En tajua ku torstaina toi yks hoitsu ehdotti et oitais äijän kaa käyty pihalla kävelee tai kaupassa. Millä vitulla kauppaan lähen, jos ei pysty oleen pystyssä kunnolla? Puhumattakaan istumisesta, oon syöny huoneessa puolimakaavassa, ei pysty ihan istumassa oleen, sen verran mitä pöntöllä käy.

Tähti-73 ja muut sektiopotilaat, kauanko olitte sairaalassa ja miten se toipuminen himassa meni? Mullon burana ja paramax -lääkkekuurit 10 päiväksi. Miten teillä oli? Oli muuten vittumainen lekuri ku kävi täs eilen, ei ollu edes mut leikkanut vaan joku muu. Ihan ihme homma. Sekin tuli tänne, et sulla oli leikkauksesta jotain kysyttävää? Mä kun luulin, et leikkaava lääkäri tulee niinku kotiuttaa potilaan... Vai oonko kattonu liikaa emmerdalea...?

Sirpa40 : mä paranin nopeesti, söinkö kipulääkkeitä vain noin viikon sairaalasta kotiuduttua.

Juopottelusta: vähän voi ottaa, muttei paljoo :) Mullakin mies toi shampanja tarjoilut kotona suoraan sänkyyn, koska meillä jäi häät juhlimatta:coffee2:icescream:happy
Tässä ei muuten oikeita hymiöitä olekkaan, mitä käyttäis :)
 
Muuta Sirpa tänne Iitaliaan, täällä mua katsotaan kieroon, jos en ota illallisella viiniä ja naapurin rouva, joka on kätilö sanoi mulle etteihän viini edes ole alkoholia, se on ruokajuoma.:)
Tosin kyllä mulle neuvolan terkkakin sanoi esikoisesta, että voi silloin tällöin lasillisen ottaa..
 
Tähtipölyä, muuttaisin mieluusti! Oon melki 20 v. sitte osannutkin italiaa :). Ja yks tooosi hieno Rooman-vko on silloin tullu vietettyä :joyful:. Ja kato, onhan viinietikkakin alkoholia ja kyl mä sitä salaattiin laitoin raskausaikana...:wink

Onksiellä millaset kelit? Miten jaksat ja miten vauva jaksaa? Mä tuuletan tät huonetta vähän väliä, ei tääl mikään helle oo ollu, mut riitää ku aurinko paistaa iltapäivän just tähän. Onneks se imetyshiki on vähän laskenu.

Tähti-73, pystytkö oleen pystyssä ihan hyvin ja kuinka pitkään ku olit kotiutunu?
 
Muuta Sirpa tänne Iitaliaan, täällä mua katsotaan kieroon, jos en ota illallisella viiniä ja naapurin rouva, joka on kätilö sanoi mulle etteihän viini edes ole alkoholia, se on ruokajuoma.:)
Tosin kyllä mulle neuvolan terkkakin sanoi esikoisesta, että voi silloin tällöin lasillisen ottaa..
Muistan kun esikkoo ootin, oli juhannus ja mul oli la vajaan 2kk päästä, niin anoppi "pakotti" miut ja tyttärensä,joka oli kans raskaana, ottaa pullollisen sidua puokkiin,ja voi jessus millanen morkkis mul oli koko loppuraskauden!!!!
 
Äidinmaitoon menee kumminkin tosi mitätön pitoisuus alkoholia, ei se oo yhtään sama kuin raskaana juominen. Lähinnä siks ei saa paljoo juopotella, että vauvaa ei pitäis käsitellä päihtyneenä.
 
Takaisin
Top