Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hitto, mä en oo nukkunu pariin yöhön ku katkoen. Nyt on levottomat jalat. Ja koitan pidättää yskää... Yh. Tulin syöttää, mut vauvaa ei kiinnostanu, nyt se nukkuu mun sylkyssä tyynyn päällä. On se hassu.

Joo, kukaan ei oo mun kurkkukivusta sanonu mtn, muistelisin kans ettei mun pöpöt oo vaarallisia vielä vauvalle. Nyt se on ilman ylipaineletkua ja arvot on hienot. Reppanalla on pistojälkiä ympäri kroppaa. Kanyyli on jalassa vaihteeksi.

Keskiyöllä ku pumppasin ni toinenki tissi alko herumaan. Tuli vajaat 10ml. Hurrrjat määrät :)! Kohta siirryn huoneeseen pumppaa. Sain muuten torkuttuukyljellä. Ihme, kyljellä nukkumista on ikävä... Mua vituttaa nää tukisukat, kiristävät jo viidettä päivää.

Mistäs viel valittais? En ny keksi muuta. Herkkuja ei tee mieli, se vituttaa. Sais mielihyvää. Eikä tee muuten bisseekään... Kaukana on vielä normi-Sirpa...

Koitahan jaksella!

Mulla tuli kurkku kipeäksi sairaalassa ihan sen kuivan ilman takia kun siellä ilmastoinnit pauhaa yötä päivää. Sairaalassa olo ei oo kyllä mitään herkkua, tai mä en ole kokenut sitä koskaan kivana asiana.

Varsinkin ekan lapsen kanssa kun jouduin olemaan sen useamman päivän siellä. Likka ei jaksanut imeä tissistä ja hoitajat kiukuttelivat, et jos ei ala syömään niin joutuu keskolaan. Minä ensisynnyttäjänä tietty ihan paniikissa yritin imettää ja ihmettelin hoitajia, koska kyseessä oli imetykseen panostava osasto..hienosti auttoivat joo. Sit yks yökkö keksi rintakumin (silloin en ees tiennyt koko häkkyrästä) ja rupesin imetys sujumaan. Likka söikin sitten sen ajan mitä tissiä söi, kumin avulla. Muut muksut olleet hanakampia imemään.

Toivottavasti Sirpa pääsette pian kotiin aloittelemaan kunnolla perhe-elämää ja tutustumaan pikkuiseen!
 
Mä pöllin ne sairaalan tukisukat ku ois kuulemma roskiin menny...onneks koska mul on jalat ihan sikaturvoksis, oikee pahempi...käytän niitä nyt kotonakin.
Eikö sua Sirpa satu kyljellä nukkuminen? Mun sattuu. Mä luotan tos maitomääräs sihe mitä tääl joku sano että pumpulle ei välttis tuu samaa määrää kun mitä vauva saa sieltä enempi imetty. Ja se ihokontakti homma toimii. Pidät nyt vauvaa sylis niin paljo kun voit ja nuuhkuttelet. Höpötät sille kaikkee niin luo turvallisuutta ja tunnistaa sun äänen. Meidän vauva hiljenee kun alan laulaa. On kyllä kohdussa laulua kuullu riittämiin...ja hieronnasta tykkää, jalkapohjan.erityisesti.
Viime yönä koitin kyljellään ja ku on tyynyjä, ni onnistui. En viel kivuttomasti mee siihen asentoon.

Mulla oli muuten spinaalipuudutus, ei epi. Luin synnytyskertomuksesta. Onko teillä se kertomus sellainen kaavamainen lomake, ettei ole niinku epikriisi-kertomus? Mulla oli kaavamainen lomake. Verta oli menny vaan 350ml.
 
Koitahan jaksella!

Mulla tuli kurkku kipeäksi sairaalassa ihan sen kuivan ilman takia kun siellä ilmastoinnit pauhaa yötä päivää. Sairaalassa olo ei oo kyllä mitään herkkua, tai mä en ole kokenut sitä koskaan kivana asiana.

Varsinkin ekan lapsen kanssa kun jouduin olemaan sen useamman päivän siellä. Likka ei jaksanut imeä tissistä ja hoitajat kiukuttelivat, et jos ei ala syömään niin joutuu keskolaan. Minä ensisynnyttäjänä tietty ihan paniikissa yritin imettää ja ihmettelin hoitajia, koska kyseessä oli imetykseen panostava osasto..hienosti auttoivat joo. Sit yks yökkö keksi rintakumin (silloin en ees tiennyt koko häkkyrästä) ja rupesin imetys sujumaan. Likka söikin sitten sen ajan mitä tissiä söi, kumin avulla. Muut muksut olleet hanakampia imemään.

Toivottavasti Sirpa pääsette pian kotiin aloittelemaan kunnolla perhe-elämää ja tutustumaan pikkuiseen!
Kiiti Satru. Siel valvontahuoneessa on joo vetoa, oon varmaan sieltä saanu kylmää. Pitää aina vetää villasukat jalkaan ku menee sinne.
 
Viime yönä koitin kyljellään ja ku on tyynyjä, ni onnistui. En viel kivuttomasti mee siihen asentoon.

Mulla oli muuten spinaalipuudutus, ei epi. Luin synnytyskertomuksesta. Onko teillä se kertomus sellainen kaavamainen lomake, ettei ole niinku epikriisi-kertomus? Mulla oli kaavamainen lomake. Verta oli menny vaan 350ml.
Mulla oli molemmat epi ja spinaali. Epin sain sii käynnistykses. Mä menetin 600ml ja nyt syön rautaa kun hb oli 107 ja olo hutera.
 
Sirpalle edelleen jaksamista, se on kurjaa olla erillään ja ootella koska vauveli pääsee kotiin. :Heartred Mutta pääasia, että hoitavat hänet kuntoon. Muista muuten laittaa pojan hoitopäivälaskut vakuutukseen, että saat niistä rahat takas.
 
Titti, loistava muistutus! En ois ehkä tajunnutkaan! Kiits!

Rahasta puheenollen, mulle oli tullu vko sitten äitiyspvr. Hirmusumma! Mä tienaan enemmän ä-lomalla ku töissä :grin:grin:grin. Pitääpä kattoo et jos pystyis jatkaakin äitiyslomaa.

Vauva on ilman letkua. Jos hapetus on kohdillaan, voidaan ehkä saada hänet iltapvällä huoneeseen. Sitte ruokintaletku viel veks, kunhan mun tankit lähtee käyntiin.

Aamulla räjäytin pöntönkin kahdesti. Sellaisen ilouutisen halusin kans jakaa :joyful:.
 
Sirpa hyvä hyvä jos saatte pojan omaan huoneeseen! :) Voit sit pitää iholla ihan niin paljon kuin jaksat. Auttaa varmasti imetyksen käynnistymiseen kunnolla kans.
Sektiosta tietämättömän kysymys: käytetäänkö sektion jälkeen aina tukisukkia?
 
On Satru muuten lähellä! Neljää pv laskettuun. Pian kuuluu rääkäsy!

Tääl valvontahuoneessa oli muuten toinenki vauva yhden yön. Se kun alko huutaa, nii kuului "piippiippiippiip!" Mä sanoin et toi on tyttö. Ku meidän poika huutaa ni kuului "ÄÄÄÄ-ÄÄÄÄ-ÄÄÄÄÄ!!!". Ja tyttöhän se olikin :)
 
Mä nukuin aivan päin persettä viime yönä..Tai no nukuin ja nukuin, valvoin enste johki 1, vauva jumppas aika hurjana..Toisaalta onko mikään ihme, kaks lääkäritätiä on tökkiny sen yksiön ovea ja sen päätä ;)

Ja ihan koko vtun yön mun alaselkää ja mahaa sattu niinkuin ois aivan vitulliset kuukautiskivut..En yleensä ota mitn särkylääkkeitä, koska oon joutunu vetää vaikka mitä tohon migreeniin ja paracetamol on pirun maksatoksinen lääke, mut nyt oli aamuyöllä pakko luovuttaa ja ottaa 500mg pamoli..Sain sen kans onneks nukuttua jtn tunteja..Vähän tulee ruskeahkoa vuoto ku käyn vessas merkkaamassa pönttöä..

Kiinnostaa tässä kohtaa aivan saatanasti alkaa pakkailee tavaroita putkiremppaevakkoon ja vituttaa sekin et joutuu lähtee vuokraghettoon evakkoon mun omasta ihanasta, kauniista puhtaasta kodista..Nenäkin on aivan tukossa..Onneks elukat on aika hassuja ja hännystävät mua..Narttu oli hiipiny mun viereen nukkumaan, enkä sit hennonnu sitä siitä pois häätää, oli niin sulonen kun siinä kuorsaa tassu mun jalan päällä..

Kellään muulla ollu näitä menkkakipuja just edeltävästi?Mietin et tulee aika jännät vkot tässä jos A)joutuu kärvistelee näis kivuis ja B)vetää näihib kipuihin sen max 3g/pv paracetamolia..

Sirpa, kiva et o pylly pörähtäny ;) Toivottavasti saat vauvan kohta pois sieltä lasarettiletkuista, mutta pääasia et vauva saa hoivaa ja huolta siellä..
 
Mä veikkaan et joo. Mullakin oli ed. synnytyksen jälkeen tukisukat kun istukka ei irronnut itsekseen ja jouduin leikkaussaliin kaavittavaksi.

Jos menee elektiiviseen sektioon ni ne sukat laitetaan jalkaan leikkausaamuna ja käytetään sit niin kauan kun pääsee liikkeelle, tulppa tulee tosi herkästi myös perusterveelle alaraajaan ja se jos pääsee siitä liikkeelle ja ehtii keuhkoihin niin on ääri vakava juttu..Mä sain jo sukat kotiin, kun mulla on se sektioaika varattuna ellei nyt sit ala käynnistyy ennen sitä itekseen..
 
Sirpalle edelleen isosti tsemppiä, onneksi suunta näyttäs nyt olevan oikea ja kohta se nyytti on sun sylissä ja pääsette toivottavasti kotiinkin pian! :)

Miiulille myös voimia ja jaksamista kipuihin ja muuttorumbaan, paskaan saumaan osui nyt se putkiremppa, plääh!! :(

Mä kävin eilen neuvolalekurin vastaanotolla, joka täällä tehdään tässä rv36-37 paikkeilla. Sinänsä vähän turha käynti, kun toissa päivänä siellä jkl:ssä olin myös lekurin tutkittavana, mutta aattelin, että otetaan nyt hitto soikoon koko rahalla nämä ilmaseks tarjotut mammapalvelut, kun on tässä verojaki maksettu ihan kiitettävät summat 15kesäisestä saakka,heh! :) No teki tää eilinen gyne mulle ekan sisätutkimuksen koko raskausaikana ja totes kaiken olevan kunnossa, kohdunkaulaa hyvin jäljellä ja pikkusen sormelle auki, mutta ei nyt pitäs kai ihan heti sieltä syntyä. Mukelo oli asettunut taas selkeeseen raivotarjontaan, yes! :) Oli vaan aika kovakourainen lekurityttö, kun koplas tosta mahan päältä, niin meinasin jo karjasta, että älä nyt ihan mutkalle sitä vauvaa väännä,prkle! Muutenkin oli taas kaikki arvot ja mittaukset ok, myös ne vasta-aine tulokset, mistä kävin reilu viikko sitten labroissa. :)

Hienoo Sirpa, että sulla tulee äitiyspvärahaa mukava summa!! :) Mulla työnantaja maksaa muutaman kuukauden täyttä palkkaa ja sit putoon vanhempainrahalle, joka ei kyllä vastaa mun palkkaa ja vielä kynivät 25% veroa, joten kyllä pikkusen kirpasee, mutta näillä mennään! Onneksi sain tämän kuun palkan yhteydessä vielä täydet lomarahat, jotka kyllä lähtee sukanvarteen jemmaan! :)

No tokihan heti piti alkaa vähän törsäämääkin ja hifistelemään vauvan hyväksi, kun tilasin ihanan imetyskorun ja vähän laadukkaammat imetysliivit.., ja turhakkeena aivan ihkuja pöllöharsoja, joten kyllä niihin kelpaa sit naperon puklautella! :)
 
Hei kuuluuko sen rintojen pingotuksen tasottua? Mä luulin että maidon tulo jostain syystä loppu tai väheni.kun rinnoista tuli yhtäkkii pehmeät eikä enää piukeet ja siis tää tapahtu nopeesti kun nousi vasta keskiviikkona kunnolla ja nyt to-pe yöstä ihmettelen tätä. Pumpulle ei herunu hirveesti mutta tissit valuu ja vauva on nyt imeny niitä joka syötöllä n. 30min. Nää pienenikin vai kuvitteleks mä...Tää typy kyl tykkää nukkuu...max 4 h saa antaa nukkuu ja äskenki jouduin herättää syömään.
Juu kuullostaa tutulle. Alun pinkeyden jälkeen rinnat pehmeni. Tosin mulla myös seuraavan kuukauden aikana myös vielä isoni yhdellä kuppikoolla. Eli seuraile vaan rauhassa muutoksia.
Mie lopetin muutaman päivän jälkeen ton turhan lapsen herättelyn. Oon sitä mieltä et lapsi nukkuu sen mitä se tarvii ja ehtii kyllä syödä ihan riittävästi hereilläolo aikana. Nyt sekä jo oikeestaan koko ajan meillä nukutaan yöllä ensin noin 5-7h. Pikasyöttö ja sitten vielä zetaa 3-5h. Poikkeusöitä tietenkin on välillä mutta pääsääntöisesti noin. Sairaalasta saatiin ohjeeksi herättää 3h välein vuorokauden ympäri mut mä en nähny siinä ohjeessa mitään järkeä kun tyttö nukkuu hyvät yöunet. Painoa tulee kuitenkin tasaisesti 500g per 2 viikkoa eli maitoa saa ihan riittävästi
 
Eikös se herättelyhomma ookin siksi, että varmistetaan maidon saanti? Ja jos hyvin syö ja kasvaa, niin turhaahan se herättely sit on. Näin mun aivo toimii ja tyttö hoitaa ite herätyksensa myös mallikkaasti. Syntymäpaino saatiin viikossa ylitettyä ja seuraavassa neuvolassa painoa 200g ja seuraavassa 410g lisää. Neuvolat ollu viikon välein tähän asti. Nyt enemmän väliä seuraavaan. :)
 
Jos menee elektiiviseen sektioon ni ne sukat laitetaan jalkaan leikkausaamuna ja käytetään sit niin kauan kun pääsee liikkeelle, tulppa tulee tosi herkästi myös perusterveelle alaraajaan ja se jos pääsee siitä liikkeelle ja ehtii keuhkoihin niin on ääri vakava juttu..Mä sain jo sukat kotiin, kun mulla on se sektioaika varattuna ellei nyt sit ala käynnistyy ennen sitä itekseen..
Mulle ei annettu tukisukkia mutta Koksissa onkin käytäntönä että aloitetaan Klexane pistokset heti seuraavana päivänä ja kotiin saa 30 päivän reseptin piikkeihin. Klexane on siis verenohennuslääke tulppien ehkäisyyn. Eli taas käytännöt vaihtelee sairaaloittain.
 
Mulle ei annettu tukisukkia mutta Koksissa onkin käytäntönä että aloitetaan Klexane pistokset heti seuraavana päivänä ja kotiin saa 30 päivän reseptin piikkeihin. Klexane on siis verenohennuslääke tulppien ehkäisyyn. Eli taas käytännöt vaihtelee sairaaloittain.


Ei sitä Klexanea aloiteta rutiinisti vaan se on tapauskohtainen minihepariinihoito.Pelkästään se ei välttämättä yksistään ennaltaehkäise tulppien syntyä ja voi joutua käyttämään sukkia myös sen rinnalla..Lisäksi kaikki eivät voi sitä käyttää.

Perussairaudet taustalla vaikuttaa kuten myös esim ylipaino tai muut altistavat tekijät.Kaikki eivät edes pysty kotona pistämään, heille on tarjolla tbl versio joka on tosin paljon arvokkaampi kuin valmis annosruisku..

Yleensä tukisukat on hyvä keino ehkäistä tulppien syntyä ja paras keino ehkäistä on liikkeelle lähtö operaation jälkeen mahdollisimman pian kivun sallimissa rajoissa..Näin sairaanhoitajan kokemuksen ja tiedon perusteella lyhyesti tiivistettynä ;)


Niin ja lisäys vielä, että Klexane yleensä kyllä lopetetaan heti kun pääsee liikkeelle ellei sitten ole jtn lääketieteellistä perustetta sille, että sitä on tarvetta jatkaa kotioloissa..
 
On Satru muuten lähellä! Neljää pv laskettuun. Pian kuuluu rääkäsy!

Tääl valvontahuoneessa oli muuten toinenki vauva yhden yön. Se kun alko huutaa, nii kuului "piippiippiippiip!" Mä sanoin et toi on tyttö. Ku meidän poika huutaa ni kuului "ÄÄÄÄ-ÄÄÄÄ-ÄÄÄÄÄ!!!". Ja tyttöhän se olikin :)

No älä muuta sano, kauhee touhu päällä koko ajan (enkä puhu nyt makuuhuonetouhuista, vaikka th sitä niin suositteli :D) että rupeis ees jotain tapahtumaan, mutta ei..välillä supistelee, mutta sitten menee monta tuntia ettei supistele ollenkaan. Sitä limatulppaa mä odottelen, se on mulla ollut ensimerkki synnytyksen alkamisesta..ei vaan näy eikä kuulu SITÄKÄÄN! prkl :D

Mulla on ei-treffit th:n kanssa äitiysneuvolassa 25.7. Sovittiin että silloin ei tavata, vaikka aika on varattu, paree siis tulla sitä ennen :)

Mun eka muksu muuten "määki" kuin pieni karitsa kun syntyi. Ei mitään kunnon rääkynää vaan ä-ä-ä-ä vaimeesti..ihan kuin lammas :D Hoitajat aina vitsailikin, että tietää kenen vauva itkee kun kuuluu mää' intää :) Itseasiassa esikoisella on vieläkin tosi pieni ääni, tällä viimeisimmällä tytöllä oli syntyessään jo tosi miehekäs rääkäisy eikä säästele ääntään nytkään :)
 
Muokattu viimeksi:
Mulle sekä kahdelle kaverille on kuitenkin klexanet määrätty. Toinen oli keskustellut lääkärin kanssa asiasta ja kuullut että koksin uusi anestesialekuri on halunnut sellaisen käytännön että kaikille sektiossa olleille määrätään tuo kuuri. Kuulopuheita mun osalta mutta tälleen on näyttäny olevan käytäntönä pari viime vuotta. Myös huonekaverit jotka oli olleet sektiossa saivat samat piikit. Itse olen ylipainoinen mutta huonekaverit ei olleet.
 
On muuten alkaneet jo sukulaisten pommitus, eikä ole vielä edes laskettuaika. "Joko on tuntemuksia", "eikö vieläkään mitään", "joko kohta lähdet"-kyssäreitä. Mitä se on sitten, jos menee yli..

Muistan silloin v.-97 kun ei ollut vielä kännyköitä ja auta armias jos et ollut kotona vastaamassa puhelimeen, niin alkoi kauhea soittorinki sukulaisten kesken, että onko kukaan kuullut, joko ovat lähteneet yms. :)
 
Mulle sekä kahdelle kaverille on kuitenkin klexanet määrätty. Toinen oli keskustellut lääkärin kanssa asiasta ja kuullut että koksin uusi anestesialekuri on halunnut sellaisen käytännön että kaikille sektiossa olleille määrätään tuo kuuri. Kuulopuheita mun osalta mutta tälleen on näyttäny olevan käytäntönä pari viime vuotta. Myös huonekaverit jotka oli olleet sektiossa saivat samat piikit. Itse olen ylipainoinen mutta huonekaverit ei olleet.


Erikoiselta kuulostaa, että olisi kaikille rutiininomaisesti käytäntönä se aloitus, en toki siis väitä etteikö näin voisikin olla mutta itse paljon leikkauspotilaita hoitaneena kuulosti hieman erikoiselta käytännöltä enkä muista koskaan kenenkään lääkärin "määränneen" vakiona käytäntönä, koska kuten tuossa kirjoitinkin ei tätä hoitoa voida kaikkien kohdalla edes toteuttaa..Yleensä ei kukaan yksittäinen lääkäri voi määritellä ikäänkuin yhtä yksittäistä käytäntöä..

Eikä se ylipaino tosiaan ole se ainoa indikaatio, myös hoikilla ihmisillä voi olla kohonnut riski ja taustatekijöinä voi olla altustavia tekijöitä kuten mm.jokin perussairaus tai aiemmin sairastettu tulppa..Kaikki sairaudet eivät edes näy päällepäin..Yleistä kuitenkin on, että leikkaus altistaa tulpalle myöskin sen terveen ihmisen vaikkei mitn taetta ole, että siihen sairastuu terve tai sitten riskiryhmään kuuluva..Onneksi meillä on hyvä ennaltaehkäisy ;)
 
Takaisin
Top