Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä Miiuli, mä oisin unohtanu ton koirarievun! Mulla käy naapuri ja yks kamu käyttää koiraa pihalla 3 x pvä.

Me saatiin perhehuone. Ei muistettu sitä pyytää, mut meille oli sellainen järkätty, kuulin vasta ku mut siirrettiin osastolle. Paitsi ettei oo parivuodetta, ku mun sänky on siirrettävä. Äijällä on paska retkisänky. Mut eiköhän se kestä... Ei tarvii sentää 9kk nukkuu huonosti... :shifty:

Sit toi imetyshommakin meni jotenki siinä sivussa. Mä olin kysyny jo ennen leikkausta kätilöltä neuvoo pumpun kanssa. Sitte ku tulin osastolle ni aloin häärää pumpun kans. Mut kärränny kätilö oli viel tässä ja ku huomattiin et tuli pari tippaa, ni se näytti miten lypsätään käsin. Se sit lypsäski multa 2-3 ml ja vei ne vauvalle. Sen jälkeen opettelin ite lypsämään. Kukaan ei oo kyselly siitä mitään, eikä mun tekniikka viel mikään paras oo. Ja niinku sanoin, välil tulee helpommin tippoja välil vaikeemmin. Kai ne antaa ne vauvalle ku äijä niitä millejä sinne roudaa. Kutsuu itseään tankkiautoksi :joyful:. Pääasia täs varmaan on se, et saan rauhassa lypsää ku vauva on siel valvonnassa. Siinä mielessä tosi hyvä tilanne, et oon saanu toipuu ja levätä rauhassa. Kyl se iholle ehtii.

Tota ruokintaa en ees ajatellu etukäteen, siis et kuka sen hoitaa ku oon heräämössä. Ei kait ne ny ilman ruokaa jätä tällaisessa paikassa? Mut toi meni multa ihan ohi. Ja äsken vasta kysyin äijältä et mites se hoidettiin. Äijä olikin sitä kysyny eilen sektion jälkeen. Et sen verran tajus ajatella enempi ku mä. Kerrankin.

Mut siis kaikki on menny tääl niin jouhevasti. Kunhan vaan muistaa avata suunsa joka paikassa. Pari info-katkosta oon korjannu ihan vaan sillä et oon hölöttäny kätilöiden ja lääkäreiden kanssa. Vauvaa kutsutaan täällä sillä sen työnimellä. Mies sanoi et vauvan pedin päätyyn oli ilmestyty nyt illalla kortti, jossa oli sen työnimi ja teräsmiehen kuva :hilarious:. Näin siitä vaan kuvan. Tääl osastolla ei oo ruuhkaa, ni ne ehtii askarrella tollasia...:happy:
 
Ihania ensihetkiä Sirpalla :Heartblue ja beibellä

MS toi alku ekan kanssa on kamalin.Ei siihen voi olla valmistautunut!!!!!!! Ja vaikka oot seuraavan kanssa valmistautunut,niin kamalaa se silti on. Oma kroppa on jonku alienin joka on jyrän alla käytetty, sit mietit mitä se ötökkä haluu kaikilla itkuilla ja äänillä ja tuhinoillaan,ja pitelet sitä sylissä kun et raaski laskee,ja sit kun ajattelet että ehkä mä syön jotain ja lasket vaik sohvalle,niin se herää,ja saat jokatapauksessa syödä ruokani yhdellä kädellä koska toinen käsi pitää vauvaa ja jalka hytkyttää,niin että lopulta ne ketsuppiset makaroonilootat on sun muutenkin hikisten tissien välissä :finger002

Väsyttäis ehkä mutta oon niin ylikierroksilla onnesta etten voi ees ajatella nukkumista :excited001

Huomenna ä-polille, vai sanoinko jo. Kiva alkaa toi ravaaminen siellä jo viikolla 5+ :gen053
 
Muakin väsyttää aivan helvetisti, mut jännittää niin huominen ettei malttais nukkuu. Ja, tää on vika yö ku saa nukkuu... :eek::eek::eek:. Huomenna alkaa vauvaelämä! Toivottavasti ny vihdoin! Panokaan ei ny oikee tuu kyseeseen, et kai se on alettava nukkuu. Sain piikinkin, et hönö olo on...

Ajna, tsemppi ä-polille!
 
Kiitos!!!!!! Harmittaa et viikot on niin pienet että ultralla ei nää viel mitään, mutta pakko ton lääkityksen takia mennä äkkii kun nykyinen on myrkkyy beibelle
Nymmä koitan mennä nukkuu. Harmi että pakko herää ajoissa kun on hieronta jo aamulla, kun ei ois ees kuopus häiriköimässä mua yöllä (eikä mieskään)
 
MS toi alku ekan kanssa on kamalin.Ei siihen voi olla valmistautunut!!!!!!! Ja vaikka oot seuraavan kanssa valmistautunut,niin kamalaa se silti on. Oma kroppa on jonku alienin joka on jyrän alla käytetty, sit mietit mitä se ötökkä haluu kaikilla itkuilla ja äänillä ja tuhinoillaan,ja pitelet sitä sylissä kun et raaski laskee,ja sit kun ajattelet että ehkä mä syön jotain ja lasket vaik sohvalle,niin se herää,ja saat jokatapauksessa syödä ruokani yhdellä kädellä koska toinen käsi pitää vauvaa ja jalka hytkyttää,niin että lopulta ne ketsuppiset makaroonilootat on sun muutenkin hikisten tissien välissä :finger002

Väsyttäis ehkä mutta oon niin ylikierroksilla onnesta etten voi ees ajatella nukkumista :excited001

Huomenna ä-polille, vai sanoinko jo. Kiva alkaa toi ravaaminen siellä jo viikolla 5+ :gen053

Komppaan Ajnaa, alku on kamalin ja sit viä sukulaiset sun muut haluu tunkee kotiin katsomaan vauvaa ja pyydetään kyläilemään sinne sun tänne...Kannattaa olla vaan kotona ja sopeutua uuteen elämänjärjestykseen, kun varmasti väsyttää syötöt yöllä jne:wacky:

Siinä ne ekat 6viikkoo oli minusta vaativimmat:singing:
 
Pitääkin muistaa kirjata tuo maitohomma toivelistaan! Minulla kävi kakkosen kanssa niin, että hänelle oli annettu maitoa kysymättä ja kertomatta minulle. Ihmettelin vaan, että kumma kun ei kersalla ole nälkä ja tissejä pakottaa. Minulla on sellaiset vauvantahtiset rinnat, jotka on pakko tyhjentää aina nälän tullen tai muuten tulee tukos ja tulehdus. Kauhea riesa ja tuska tuli siitä, että ei ollut vaivauduttu tuomaan vauvaa syömään, vaan oli annettu luovutettua maitoa. Siitähän on vasta reilut 18 vuotta. En ihan vielä ole antanut anteeksi.
 
Nyt mua alkaa pikkuhiljaa vituttaa. En tie saadaanko tänäänkään vauvaa huoneeseen. On yöllä ollut vielä siinä letkussa. Juttu on niin, ettei tääl oo varsinaista lastenpolia, vaan se on muualla. En tie milloin pitäis alkaa vaatii et se siirretään sinne tarkempiin tutkimuksiin. Kellään kokemusta tällaisista kosteista kehkoista??? Sitä vettä on ollu aika vitusti siellä. Maanantaina sanottiin, et yleensä vuorokausi ylipineletkussa, on kohta ollu vittu kaks. Nyt on taas vähä tunne et meiltä pimitetään tietoja. Kysyin niistä keuhkokuvista maanantaina, ni vastaus oli taas oppikirjasta "tilanteeseen sopiva". Eilen oli siistimmät kuvat. Vitun vittu. Taas joutuu näköjään sittenki suuttumaan, et alkaa jotain edustystä tapahtuu. Tänään lastenlääkärille ei hymyillä.
 
Mä just tajusin miten hepposin eväin ne mut lähetti kotiin oletuksena että maitoa tulee riittävästi ja vauva syö sen suoraan rintakumilla. Kaikki se meni persiilleen..Auttakaas.
1. Ei syö tissistä rintakumilla, sairaalassa alku saatiin joka kerta glukoositipalla ruiskusta suuhun. Nyt ei oo tarjolla ni ei kelpaa. Joudun pumppaamaan.
2. Maitoa ei tuu riittävästi vauvan tarpeisiin. Miten mä saan sitä tulee enempi? Saan kerta-annoksen pumpattua molemmista rinnoista yhteensä 20-30ml. Syö sen kyllä innoissaan mutta jää nälkäseksi ja rupee huutaa. 2-4h välein pumppasin illalla ja yöllä ja annoin sen. Nyt aamulla oli niin nälkänen etten saanut kun 20ml pumpattua ja passitin miehen kauppaan kun vauva vaan huusi nälissään. Mitä korviketta ostan? Ei mitään hajua. Mies toi Tuuti1 ja annoin siitä 40ml niin nyt vasta nukahti itse tyytyväisenä vatsa täynnä. Minkä verran 5pv vanhan pitäs syödä?

Ihanaa kun ootte olemassa
 
MS, mä en valitettavasti muista tai tiedä määriä mut ootko kokeillut lämmintä rintoihin et tulis paremmin maitoa? Siis lämmin suihku tai lämpöpussi. Eikä ole paha vaikka vähän korvikeella avittais alussa, kyllä ne rinnat pikkuhiljaa alkaa tuottaa enemmän.
Sirpa, vaadit lisää tietoja!
Mä ootan nyt neuvolasn pääsyä... Kuopus juoksee jaloissa...
 
Muistaakseni noin 20-30ml kerralla.netistä varmasti löytyy taulukko jos eivät osastolta antaneet opasta?
 
Luotat itseesi ja jos antaa pullosta niin saattaa lopettaa kokonaan tissin. Lisämaito tulisi antaa hörpyttämällä
 
Mä oon suunnitellut, että jos imetyksen kanssa tulee käynnistymisongelmia niin otan heti tosi matalalla kynnyksellä yhteyttä Imetyksen tuen faceryhmään tai neuvontapuhelimeen ja yritän vaikka saada sellasen tukihenkilön neuvomaan kädestä pitäen. Mä kestän tosi huonosti imetysfanaatikkoja enkä oo lähtökohtaisesti hirveän innoissani imetyksestä, ja siksi suhtauduin koko yhdistykseen aika varautuneesti, mutta nyt kun oon vähän lukenut juttuja ja törmännyt niihin muilla foorumeille niin ne koulutetut tukihenkilöt vaikuttaa tosi asiallisilta ja ratkaisukeskeisiltä. Miten sä suhtaudut MS74, voisitko ajatella soittavas tuonne tms?
 
Mun vauvalle määrättiin juuri 5 vrk ikäisenä lisämaitoa 15-25 ml x 8 kertaa vuorokaudessa. Tuo oli lääkärin määräys, kätilö sitten sanoi, että kannattaa suoraan tarjota 20-25 ml, vauva oli sen verran pudottanut painoa syntymästä.

Meillä lisämaitona NAN, mutta varmaan kaikki korvikkeet yhtä hyviä.

Edit: tuo määrä oli siis lisämaitoa rintamaidon lisäksi, ei koko vauvan tarvitsema määrä.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ei siis tullut aluksi maitoa tarpeeksi, kroppa oli ihan sekaisin kun menetin aika reippaasti verta synnytyksessä. Nyt maitoa tulee hyvin. Mun kohdalla auttoi seuraavat niksit (huom, voi olla tosi yksilöllistä mikä kenelläkin auttaa):

1. Ihokontakti vauvan kanssa. Vauva vaippasilleen paljasta rintaa vasten nukkumaan aina kun vaan mahdollista, siis päivälläkin vaan lojut sohvalla "pesimässä" peiton alla vauvan kanssa.
2. Syö ja juo hyvin. Erityisesti vettä pitää juoda ihan koko ajan vaikka ei ole jano.
3. Lypsä/ pumppaa maitoa aina kun vaan pystyt. Mulla ei herunut lainkaan pumpulle, mutta käsin lypsäen sain pisaran kerrallaan ja pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Hyvä, jos max 2 tunnin välit alussa.
4. Hiero ja hölskytä rintoja. Tää oli vähän ehkä koomisen oloista aluksi, mutta mulla oikeasti auttoi se, että kunnolla (lempeästi) hieroin, hölskytin ja puristelin rintoja... Myös silloin, kun on lämpimässä suihkussa.

Tuossa nuo, mitä tuli nopeasti mieleen ja mitkä auttoi mulla. Luin myös paljon täältä juttuja

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa
 
MS74 soita imetystukeen, jos sulla n nro jossain. Tai sitte teidän synnärille! Joo, ei mullakaan mitään hajua vielä määristä tai korvikkeista. Vauva saa nyt 25ml kerralla siellä. Klo 12 meen ekaa krt syöttää sen. Maitohan ei oo kunnolla vielä ees noussu ku ei vauva oo ollu tissillä.

Lettuhei, se on just näin. En mäkään jaksa ottaa stressiä imetyksestä. Kiva, jos lähtee sujumaan, mut jos ei, ni en tapa mun tissejä. Tää käsin lypsäminen on aika väkivaltaista touhua. Äsken taas ei meinannu tulla, mut sitte ku vaan runnoin ni tuli muutama tippa kerrallaan. Et hitaasti lähtee liikkeelle ainakin mulla.
 
Me lähdettiin sairaalasta kotiin ohjeella 30ml x 8 päivässä jos maitoa ei tule riittävästi. Mä sain tytön aluksi syömään niin että laitoin rintakumiin pari tippaa korviketta. Sairaalassa tehtiin tota glukoosijekutusta. Mulle kaveri neuvoi aluksi ostamaan NAN HA korviketta.se on ns varmanpäälle kun on joku allergiaversio. Siitä ollaan kyllä jo siirrytty Tuutiin koska on kotimainen tuote. Annetaan korvike pullosta ja meillä tyttö syö rintaa ja pulloa kumpaakin yhtä hyvin. Nykyisin imetän suoraan rinnasta. Kumia jouduin käyttämään pari ekaa viikkoa. Neuvoiko kukaan sulle MS74 kainalo otetta? Eli vauva on tyynyjen päällä sun vieressä jalat sun selkään päin. Sillä asennolla me mennään edelleen ja kunhan tyynyt on oikealla korkeudella niin vauva saa hyvin nännistä kiinni ja mulla on imetyksen aikana kummatkin kädet vapaana ja voin tehdä kaikenlaista kunhan varaan tavarat viereen.
Ja jos mietit missä vaiheessa rinnoista alkaa tulemaan riittävästi maitoa niin tee syöttöpunnitus. Neuvottiinko sitä sulle sairaalassa? Siihen tarvitset keittiövaakan ja tarjottimen tms. Eli punnitset vauvan, syötät sen ja punnitset uudelleen. Grammat ja millit vastaa toisiaan riittävän tarkasti. Mä lisäksi punnitsin vauvan nakusillaan joka aamu ekat kaks viikkoa jotta näin että paino nousee.
 
Muokattu viimeksi:
Niin lisäyksenä vielä että tyttö on nyt 6 viikkoa vanha ja syö korviketta vain kun ollaan kyläilemässä tai nälkä iskee kesken kauppareissun. Mä en julkisesti tissejäni esille kaivele ja toisaaltaan imetyskin sujuu hyvin vain kainalo otteella niin se ei onnistu kuin kotona.

Muoks. Ne alun pari viikkoa tuntuu kaaokselta mut sit helpottaa imetyksen suhteen.
 
Mä oon suunnitellut, että jos imetyksen kanssa tulee käynnistymisongelmia niin otan heti tosi matalalla kynnyksellä yhteyttä Imetyksen tuen faceryhmään tai neuvontapuhelimeen ja yritän vaikka saada sellasen tukihenkilön neuvomaan kädestä pitäen. Mä kestän tosi huonosti imetysfanaatikkoja enkä oo lähtökohtaisesti hirveän innoissani imetyksestä, ja siksi suhtauduin koko yhdistykseen aika varautuneesti, mutta nyt kun oon vähän lukenut juttuja ja törmännyt niihin muilla foorumeille niin ne koulutetut tukihenkilöt vaikuttaa tosi asiallisilta ja ratkaisukeskeisiltä. Miten sä suhtaudut MS74, voisitko ajatella soittavas tuonne tms?
Voisin. Mä liityin sihen ryhmään jo. Aattelin kans että haluisin jonkun tänne neuvoo. En mä haluis pelata tolla rintakumilla vaan haluisin että tyttö söis suoraan mun rinnasta sitä maitoa.
 
Mä just tajusin miten hepposin eväin ne mut lähetti kotiin oletuksena että maitoa tulee riittävästi ja vauva syö sen suoraan rintakumilla. Kaikki se meni persiilleen..Auttakaas.
1. Ei syö tissistä rintakumilla, sairaalassa alku saatiin joka kerta glukoositipalla ruiskusta suuhun. Nyt ei oo tarjolla ni ei kelpaa. Joudun pumppaamaan.
2. Maitoa ei tuu riittävästi vauvan tarpeisiin. Miten mä saan sitä tulee enempi? Saan kerta-annoksen pumpattua molemmista rinnoista yhteensä 20-30ml. Syö sen kyllä innoissaan mutta jää nälkäseksi ja rupee huutaa. 2-4h välein pumppasin illalla ja yöllä ja annoin sen. Nyt aamulla oli niin nälkänen etten saanut kun 20ml pumpattua ja passitin miehen kauppaan kun vauva vaan huusi nälissään. Mitä korviketta ostan? Ei mitään hajua. Mies toi Tuuti1 ja annoin siitä 40ml niin nyt vasta nukahti itse tyytyväisenä vatsa täynnä. Minkä verran 5pv vanhan pitäs syödä?

Ihanaa kun ootte olemassa


Niin siis. Anna vaivan imee tiheästi se nostaa lisää maitoo
Pumppaamalla ei tuu niin paljoo ku imemään
Usein vauvaa opetetaan myös tiristämällä tippaa maitoo rinnasta että saa hajua ja makua heti ja innostus imemään.eli vrt glukoositippa- eli makeus
Juo riittävästi
Kumi ehkäisee rinnan stimulaatiota eli kuten muutenkin (heh heh) Paljaana paras!
Ja siis 2 tuntii imetysväli alussa on EXTRA OK!
 
Takaisin
Top