Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten sä pääsit heti suihkuun? Multa katetri otettiin vasta päivän päästä ja epiduraali parin pv päästä.

Päästiin tänään kotiin mutta vauvan syömistä ja painoa pitää kontrolloida ylimääräsillä neuvolakäynneillä jotta saa maitoa riittävästi...en tiedä oisko pitäny jäädä huomiseen sairaalaan...toisaalta ei ne oo mua kotioloissa auttamassa....alku meni persiilleen ja mä jo parun täällä kun oon ihan pihalla....kadotin sen rintakumin tai jäiköhän sairaalaan. No mulla oli kotona mutta erilainen enkä saanu tyttöä sillä syömään. Ei löytynyt yhtään sopivaa asentoa ja vauva vaan huutaa. Toki hän saattaa olla vähän hämillään muutenkin että missä ollaan....passitin miehen kauppaan ja apteekkiin ja huutava vauva sylissä steriloin rintapumppun ja pumppasin sen verran että sai pahimman nälkänsä taltutettua ruiskun kautta imemällä ja nukahti...sit unohdin ottaa kipulääkkeet jotka menee nyt kolmesti...en meinannu äsken päästä pytyltä ylös....nyt pumppasin valmiiks 20ml yötä varten jollen saa rintakumilla syömään. On tää jotenkin kaoottista! No huomenna pv uus...

MS74 :) Tuolla tavalla se lähtee liikkeelle! Alku tuntuu kaaosmaiselta, mutta siihen alkaa oppia ja tottua :) Syöntimäärät kasvaa...meidän poika juo nyt 140ml ihan 3tunnin välein, huomenna täyttää tasan 2kk :)
 
Vitsi, vauva on ylisöpö! Sain sen iholle. Se haisto heti tissin ja alko hamuumaan. Kätilö autto sille tissin suuhun ni se lähti syömään :woot:. Käsittämätöntä! Oli se pieni. Isot silmät ja se piti niitä paljon auki. Hyvät pisteet oli saanu, on virkeä ja jäntevä. Huomenna pitäis keuhkot olla kuivat, ja jos tulehdusarvot ok, ni saadaan vauva meidän jengiin :)! Vitsinvitsi! Sitä hoiti eilinen kätilö, joka oli leikkauksessa. Kysyi, että oonko tyytyväinen ja sanoin et oon. Käynnistyksellä oisin varmaan vieläkin aukeemassa ja sydänäänet ois laskussa... Oli samaa mieltä sektiopäätöksestä, että ihan oikea oli.
Ihana kuulla, että tilanne nyt näin hyvä - nauttikaa toisistanne! :) <3
 
Miten sä pääsit heti suihkuun? Multa katetri otettiin vasta päivän päästä ja epiduraali parin pv päästä.

Päästiin tänään kotiin mutta vauvan syömistä ja painoa pitää kontrolloida ylimääräsillä neuvolakäynneillä jotta saa maitoa riittävästi...en tiedä oisko pitäny jäädä huomiseen sairaalaan...toisaalta ei ne oo mua kotioloissa auttamassa....alku meni persiilleen ja mä jo parun täällä kun oon ihan pihalla....kadotin sen rintakumin tai jäiköhän sairaalaan. No mulla oli kotona mutta erilainen enkä saanu tyttöä sillä syömään. Ei löytynyt yhtään sopivaa asentoa ja vauva vaan huutaa. Toki hän saattaa olla vähän hämillään muutenkin että missä ollaan....passitin miehen kauppaan ja apteekkiin ja huutava vauva sylissä steriloin rintapumppun ja pumppasin sen verran että sai pahimman nälkänsä taltutettua ruiskun kautta imemällä ja nukahti...sit unohdin ottaa kipulääkkeet jotka menee nyt kolmesti...en meinannu äsken päästä pytyltä ylös....nyt pumppasin valmiiks 20ml yötä varten jollen saa rintakumilla syömään. On tää jotenkin kaoottista! No huomenna pv uus...
Mun täytyy tässä kohtaa jakaa tämä neuvo, jonka aikanaan sain ja joka on yksi parhaista: kaikki - siis ihan kaikki - tunteet ovat vauva-aikana normaaleja, eikä niitä kannata pelästyä. Ahdistavimmilla hetkillä ajattelen, että tämä on vain aivojen kemiaa ja hormoneja ja huonokin fiilis menee ohi. Voimia siis ja rohkeutta, olet paras äiti vauvallesi :) <3
 
Vitsi, vauva on ylisöpö! Sain sen iholle. Se haisto heti tissin ja alko hamuumaan. Kätilö autto sille tissin suuhun ni se lähti syömään :woot:. Käsittämätöntä! Oli se pieni. Isot silmät ja se piti niitä paljon auki. Hyvät pisteet oli saanu, on virkeä ja jäntevä. Huomenna pitäis keuhkot olla kuivat, ja jos tulehdusarvot ok, ni saadaan vauva meidän jengiin :)! Vitsinvitsi! Sitä hoiti eilinen kätilö, joka oli leikkauksessa. Kysyi, että oonko tyytyväinen ja sanoin et oon. Käynnistyksellä oisin varmaan vieläkin aukeemassa ja sydänäänet ois laskussa... Oli samaa mieltä sektiopäätöksestä, että ihan oikea oli.

Ihanaaaaa!!!! :Heartred Hienoa, että hän pieni on nyt jengin jäsen:grin
 
Last edited by a moderator:
Mun täytyy tässä kohtaa jakaa tämä neuvo, jonka aikanaan sain ja joka on yksi parhaista: kaikki - siis ihan kaikki - tunteet ovat vauva-aikana normaaleja, eikä niitä kannata pelästyä. Ahdistavimmilla hetkillä ajattelen, että tämä on vain aivojen kemiaa ja hormoneja ja huonokin fiilis menee ohi. Voimia siis ja rohkeutta, olet paras äiti vauvallesi :) <3

Myy75 :) Hyvä neuvo, tuon kun saisi isillekkin jotenkin perille... Miehet kuvittelee, että naiset kestää mitä vaan ja saattaa kritisoida tuoretta Äitiä, jos ei heti mene putkeen...

Jatkan tähän, että olen kuullut sellaisesta:silent

Meillä isi on ottanut tosi hyvin kyllä äidin huomioon ja aivan haltioitunut pienestä pojasta!:Heartpink
 
Last edited by a moderator:
Äh, mä niin tiedän ton tunteen. Mulla on uskovainen anoppi niin voitte siitä kuvitella loput kun tyttöä ei kasteta. Vauvajuhlat kyllä pidetään ens viikonloppuna. Tytön nimi me kerrottiin jo syntymäviestissä joten nimiäiset ne ei ole. Paras oli appiukko kun kysyi että pitääkö meidän mennä maistraattiin jossa joku pitää nimenanto seremonian. Eli ihmisillä ei oikeesti ole mitään käsitystä siitä että esim virallisesti nimen antamisella ja kasteella ei ole mitään tekemistä keskenään. Kirkko vaan lisäpalveluna toimittaa sen kaikkien vanhempien saaman maistraatin nimilapun perille. Ristiäiset on lapsen seurakuntaan liittämis- ja siunausjuhla. Suomeen on vaan jostain syystä tullut tavaksi ilmoittaa lapsen nimikin vasta silloin ja varsinkin vanhemmat ihmiset luulee ettei ilman pappia tai muuta virallista tyyppiä voi nimeä saada. Vähän sama kun kuulee joskus maistraatissa naimisiin menneiltä kysyttävän että koska meette oikeesti naimisiin kun eihän ilman pappia se ole mahdollista :rolleyes: Lapsen nimen ilmoittamista rekisteriim pitää muuten odottaa niin kauan että maistraatista tulee esitäytetty lomake sitä varten. Se tuli muistaakseni kolmannella viikolla meille. Täytettiin se ja mies palautti sen maistraattiin kauppareissulla. Saa myös lähettää postitse. Siitä noin kaksi viikkoa ja tytölle saapui kela-kortti postissa.


Nyt tuli kyllä paras setti ikinä, kun käytiin kylässä.Ehdotti et mä järjestäisin babyshowerit et vois sit pyytää ihmisiä tuomaan esim vaippoja ja muuta.Että mitähän vittua?Mun naamasta varmaan näky just mitä mä sillä hetkellä kelasin ja vähän päälle. Mä siis katoin hetken ja sanoin et ei todellakaan ole tulossa mitn vitun showereita, ei ole ensinnäkään mun tyylistä ja mun frendit varmaan repeis jos edes ehdottaisin moista..Ja jos ei mulla ole varaa ostaa lapselleni vaippoja ni sit mä vaikka saatana teen niitä itse..

Onneks me muutetaan nyt ens vkl toiseen kaupunkiin pariks-kolmeks kuukaudeks niin saa olla aivan rauhas kenenkään tee sitä ja osta tätä paapatukselta..kai se haluis et mä vaan hössöttäisin kaiket ajat vauvavauvavauva liirumlaarumia ja järkkäilisin kaikenlaista kestiä ja kutsua niin että sais akat istua ringissä ja päästää ilmoille ihastuneita kiljahduksia samalla kun availtas kaikkia ihania paketteja..Mies onneks tajus et nyt katkee suoni ja sano et meil o sauna lämpeemäs et me lähetään nyt..
 
Tsemppiä Sirpalle, vauvan saamiseen osastolle ! Oletko synnyttäneiden osastolla vai vuodeosastolla ? Onko Teillä toivomuksessa perhehuone ? MS74, ekat viikot on aika kaaosta ja väsymys voi olla kova. Kannattaa yrittää muistaa itsekin syödä, juoda ja nukkua. Kyllä niistä ensimmäisistä viikoista selviää. Sirpa ja MS74, Teiän vauvoilla ei ilmeisesti ole mitään imemisongelmia sektion jälkeen. Onko teiän vauvat pelkästään rintamaidolla tällä hetkellä ? Ettei heille ole annettu korviketta tai luovutettua äidinmaitoa. Meiän pojalle annettiin heti lämpiössä pullosta luovutettua äidinmaitoa. Enkä vieläkään tiedä miksi, niin tehtiin. Luultavasti sokerien takia, kun mulla oli ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes.
 
Nyt tuli kyllä paras setti ikinä, kun käytiin kylässä.Ehdotti et mä järjestäisin babyshowerit et vois sit pyytää ihmisiä tuomaan esim vaippoja ja muuta.Että mitähän vittua?Mun naamasta varmaan näky just mitä mä sillä hetkellä kelasin ja vähän päälle. Mä siis katoin hetken ja sanoin et ei todellakaan ole tulossa mitn vitun showereita, ei ole ensinnäkään mun tyylistä ja mun frendit varmaan repeis jos edes ehdottaisin moista..Ja jos ei mulla ole varaa ostaa lapselleni vaippoja ni sit mä vaikka saatana teen niitä itse..

Onneks me muutetaan nyt ens vkl toiseen kaupunkiin pariks-kolmeks kuukaudeks niin saa olla aivan rauhas kenenkään tee sitä ja osta tätä paapatukselta..kai se haluis et mä vaan hössöttäisin kaiket ajat vauvavauvavauva liirumlaarumia ja järkkäilisin kaikenlaista kestiä ja kutsua niin että sais akat istua ringissä ja päästää ilmoille ihastuneita kiljahduksia samalla kun availtas kaikkia ihania paketteja..Mies onneks tajus et nyt katkee suoni ja sano et meil o sauna lämpeemäs et me lähetään nyt..

Täällä anoppi myös vouhkasi tekevänsä kassillisen pestäviä vaippoja pojalle samantien, kun kuuli mun olevan raskaana...Hankki harsokangastakin 16metriä vaippoja varten.:dead:.. Nyt ei vaan niitä vaippoja näy, onko joku tainnut puhua järkeä hälle....:joyful::joyful::joyful:
 
Maria, mun kuopukselle annettiin kans luovutettua maitoa olikohan 10ml heti synnytyksen jälkeen mun radin takia. Toisaalta harmitti, etenkin kun siitä ei kerrottu etukäteen mut toisaalta oli hellyyttävää katsoa kun tuore isä sai syöttää tytärtään. :) Miten mahtaa olla, jos tulis maitoa jo ennen synnytystä ja sais ennen tai synnytyksen aikana lypsettyä maitoa niin voisko antaa omaa maitoa pullosta?
Miiuli, eiks sitäpaitsi vauvakutsut kuuluis olla kavereiden sulle järjestämät? Siis sun anoppi haluaa juhlat vauvan kunniaksi, oli ne sitten ristiäiset, nimiäiset tai vauvakutsut, kunhan on jotku juhlat!
 
Tähti, sähän voit pyytää et ompelee harsoja siitä kankaasta, niitä tarvitaan ja paljon. Ja ne voi helposti värjätä eri värisiksi kans jos ei tykkää ihan valkoisista.
 
Maria, mun kuopukselle annettiin kans luovutettua maitoa olikohan 10ml heti synnytyksen jälkeen mun radin takia. Toisaalta harmitti, etenkin kun siitä ei kerrottu etukäteen mut toisaalta oli hellyyttävää katsoa kun tuore isä sai syöttää tytärtään. :) Miten mahtaa olla, jos tulis maitoa jo ennen synnytystä ja sais ennen tai synnytyksen aikana lypsettyä maitoa niin voisko antaa omaa maitoa pullosta?
Miiuli, eiks sitäpaitsi vauvakutsut kuuluis olla kavereiden sulle järjestämät? Siis sun anoppi haluaa juhlat vauvan kunniaksi, oli ne sitten ristiäiset, nimiäiset tai vauvakutsut, kunhan on jotku juhlat!

Janna75 :) Kuitenkin hyvä, että sai maitoa heti ;) Meidän poika jäi täysin ilman maitoa ensimmäiset 6tuntia, kun mulla ei maitoa alkanut heti tulla :sad001
 
Tähti, sähän voit pyytää et ompelee harsoja siitä kankaasta, niitä tarvitaan ja paljon. Ja ne voi helposti värjätä eri värisiksi kans jos ei tykkää ihan valkoisista.

Sanos muuta...mutta mä en kehtaa ottaa koko asiaa esille... En tiedä miksi hän ei olekkaan tehnyt niitä vaippoja, eikä puhu enää koko asiasta mitään:eek:
En tiedä mitä kankaalle on tapahtunut.

Mutta hyvä niin, en olisi piitannut pestävistä vaipoista:grin
 
Meillä kans esikoinen oli yli 3h ilman maitoa sektion jälkeen. Mua pidettiin tarkkailussa heräämössä ja mies oli vauvan kanssa jo viety edeltä lapsivuodeosastolle. Vauva oli huutanut koko sen ajan eikä ollu henkilökuntaa edes käynyt huoneessa kattomassa. :sad001 Sai ensi tipat vasta kun mut tuotiin sinne.
 
Mä aion laittaa synnytystoivelistaan että vauvalle saa antaa lisämaitoa vain lääketieteellisestä syystä eikä silloinkaan pullosta vaan hörppyyttämällä tai ruiskusta. En halua että tästä radihömpötyksestä aiheutuu ongelmia imetykselle. Ne seuraa vauvan verensokereita joka tapauksessa ja tietty jos ne on hirveän alhaiset niin maitoa on annettava, mutta en usko että on kun ei mun sokerit ole mitenkään korkeita. Joten en haluu, että ne rupee mitenkään oletuksena tarjoomaan sitä maitoa vaan ainoastaan jos on pakko. Toivottavasti toi menee perille kans.
 
Täytyy kans kysyä tuon lisämaidon tarpeellisuudesta. Mulla on kuitenkin joka kerta noussut maito hyvin ja tihkunut jo ennen synnytystä. Ja siis hyvin lievä radi.
 
Marituuli :) Onko sun anoppi muslimi?

Kysyt siis just multa vaikka lainasit Eclipsen tekstin? :grin No vastaan silti. :grin

On anoppi muslimi. Ja niin on mun mieskin, kuten koko sukunsa. :wink Pojasta tulee myös muslimi ja siksi meillä ei ollut ristiäisiä vaan nimi ilmoitettiin vain maistraattiin ja pidettiin nimiäiset. Mitään muslimien perinteisiä juhlia ei siis kuitenkaan ollut. Miehen koko suku asuu Algeriassa, ei ketään täällä Suomessa. Joten ei hirveesti haittaa.. mies on hyvin eurooppalaistunut ja meillä eletään hyvin suomslaisittain. :wink
 
Mulla oli tullu yökkäriin maitotippoja jo himassa ennen synnytystä. Äsken utelin mieheltä tota maitohommaa, ni vauva ei oo saanu ekan parin tunnin aikana maitoa ku mä oon ollu heräämössä. Niiden piti tulla sinne mun luo, mut sitte todettiin et vauvalla on kosteet keuhkot ja sille laitettiin letku. Sille on annettu luovutettua maitoa. Myös tuttia on annettu, vauva ei kauheesti siitä kyl välitä. Eikä mulla ollu tutista mielipidettä etukäteen. On himassa pari tuttia. Ja hyvä et saa maitoa, eihän me oo nähty vauvan kaa ku vasta nyt illalla. Ja siis tissiä hamus heti ja söikin, vaikka oli just syötetty. Lypsin illalla 5ml, jonka iskä vei vauvalle. Me ollaan synnytysosastolla, kaikki hoitajat on kätilöitä. Mä oon lypsäny tänää jotain 7-8 krt. Välillä tulee enemmän tippoja, välillä vähemmän. Mut siis ei mtn suihkua vielä tuu, eikä pumpun pulloon saakka riitä. Käytän pumppua vaan stimuloidakseni maidonnousua.

Ainiin, sokerit on vauvalla ollu koko ajan ok ja seuranta on ny lopetettu.

Vielä, tuttipullot oon kieltäny, eikä niitä oo annettu. Pipetillä tai lusikalla tai sitte letkusta on saanu.
 
Täällä anoppi myös vouhkasi tekevänsä kassillisen pestäviä vaippoja pojalle samantien, kun kuuli mun olevan raskaana...Hankki harsokangastakin 16metriä vaippoja varten.:dead:.. Nyt ei vaan niitä vaippoja näy, onko joku tainnut puhua järkeä hälle....:joyful::joyful::joyful:

:D;)
 
Mulla oli tullu yökkäriin maitotippoja jo himassa ennen synnytystä. Äsken utelin mieheltä tota maitohommaa, ni vauva ei oo saanu ekan parin tunnin aikana maitoa ku mä oon ollu heräämössä. Niiden piti tulla sinne mun luo, mut sitte todettiin et vauvalla on kosteet keuhkot ja sille laitettiin letku. Sille on annettu luovutettua maitoa. Myös tuttia on annettu, vauva ei kauheesti siitä kyl välitä. Eikä mulla ollu tutista mielipidettä etukäteen. On himassa pari tuttia. Ja hyvä et saa maitoa, eihän me oo nähty vauvan kaa ku vasta nyt illalla. Ja siis tissiä hamus heti ja söikin, vaikka oli just syötetty. Lypsin illalla 5ml, jonka iskä vei vauvalle. Me ollaan synnytysosastolla, kaikki hoitajat on kätilöitä. Mä oon lypsäny tänää jotain 7-8 krt. Välillä tulee enemmän tippoja, välillä vähemmän. Mut siis ei mtn suihkua vielä tuu, eikä pumpun pulloon saakka riitä. Käytän pumppua vaan stimuloidakseni maidonnousua.

Ainiin, sokerit on vauvalla ollu koko ajan ok ja seuranta on ny lopetettu.

Vielä, tuttipullot oon kieltäny, eikä niitä oo annettu. Pipetillä tai lusikalla tai sitte letkusta on saanu.

Saitteko perhehuoneen?Oliko teillä toiveena se vai miten se meni?Mä haluan ehdottomasti perhehuoneen ja sen jo ilmoitinkin sillo sype-tapaamisessa.Jos ei oo Hys:ssä siihen mahdollisuutta, niin sitten Jorviin tai naistenklinikalle.

Mulla ois tällä vkolla tapaaminen sen leikkaavan lekurin kanssa, että täytynee varmaan jtn listaa kirjotella ettei puolet unohdu sit siellä lekurissa..Ootko saanu rauhassa riehuu tissien ja imetyksen kanssa ettei oo kukaan siellä painostanu tai hiostanu imettämään?Oon päättäny etten ota tressiä siitä alkaako sektion jälk tissihommat pelittää vai mennäänkö korvikkeilla..Sen oon päättäny et kukaan ei tuu siihen mua hiostamaan, jos ei tuu niin ei sit tuu..Miehelle muuten täytyy sanoa tosta et huolehtii sen et vauva saa maitoa sillä aikaa kun olen heräämössä..Onhan tässä vaikka mitä kelattavaa vielä ja oma lähtölaskenta sektioon vaan lähestyy..

Vietkö koiralla jtn vauvan sälää sieltä lasaretista kotiin etukäteen haisteltavaksi?Mä meinaan viedä tai siis mies vie, koirat menee mun eksälle hoitoon sairaalaolon ajaksi..
 
Täytyy kans kysyä tuon lisämaidon tarpeellisuudesta. Mulla on kuitenkin joka kerta noussut maito hyvin ja tihkunut jo ennen synnytystä. Ja siis hyvin lievä radi.
Mulla oli kans just ja just todettu radi, eikä mulle edes puhuttu mitään lisämaidosta. Vauvan arvoissa ei kyllä sitten ollutkaan mitään häikkää ja imettäminen lähti hyvin käyntiin. Mutta siis ei sellasesta vaihtoehdosta ees keskusteltu. Voiko tässäkin olla kuntakohtaisia eroja?!
 
Takaisin
Top