Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu mullakin oli lista mutta yksikään toiveista ei toteutunut. Eli asiat voi mennä synnytyksessä ihan miten sattuu. Omalla kohdalla edelleen ketuttaa se että annoin käynnistää cytotecilla ja siitä ei seurannut mitään hyvää. Lisäksi synnäri oli ylitäysi ja jouduttiin olemaan ominemme mun mielestä liikaa vaikka olis ensisynnyttäjänä tarvinnu enemmän tukea ja seurantaa.
 
Ajna, kiitti infosta! Perkele, tiedä kauanko se ois letkussa, jos punnertaisin oksitosiinilla vieläkin.

Koitettiin äsken ylösnousua. Pääsin, mut en kävelee ku pyörrytti. Tunnin päästä uudelleen. Harmittaa, etten muistanu piereskellä ku olin pystyssä :yuck:!

Kyl täs alkaa herkistyy, jos ei pian nää vauvaa! Mun tilahan ei oo muuttunu mikskään 2pvässä: ei voi liikkuu, supistelee, vatta on pyöree, eikä vauvaa näy. Vaikee totutella ajatukseen äitiydestä... Ainiin, ainoo muutos:nyt ei pysty makaa ku selällään. Ja ei närästä, ei ollenkaan.

Marituuli, kiitos, lohdutti kun muistutit omasta kokemuksesta. Ei hitto ollu sulla helppoo! Eikä monella muullakaan. Ja kyllä mä nostan edelleen hattua teille vauvakoneille! Ei oo mikään pikkujuttu tää koko ruljanssi. Herranjumala! Ja mitä vielä on edessä.

MS74, mä aloin innokkaana lypsää heti ku heräsin, mä oon tietty jo asettanu itelleni lypsyajat :hilarious:. Mut aamulla tuli vaan vähä. Annoin kipon miehelle ja sanoin et vie pojalle! Se katto kippoo ja sano et toi kyl kuivuu matkalla...:shifty: Sitte arvosteli mun lypsytekniikkaa, leikillään. Mä siitä sisuuntuneena tutkin tot yhtä opusta ja vittu laitoin haisemaan! Lypsin tunnin päästä suoraan kolme milliä ja komensin et vie pojalle! Oho, sanoi äijä ja lähti viemään :cat:. Et tällaisia hommia täällä.
Tsemppiä! Voi kuvitella, että on oudot fiilikset, ku hyvä ku tajuu, että on tullu äidiksi (mä en tajuu aina vieläkään ihan täysillä... :) ), niin sitten ei näekään vauvaa. Tyhmä kysymys: onko se niin, että vauva on koko ajan kiinni niissä letkuissa/ maskissa, että et todellakaan pääse näkemään vauvaa ennenku pystyt ite käveleen sinne? Eiks voi viedä jollain pyörätuolilla? Voimia <3
 
Kiitos opastuksista ihanaiset! :) Paperille mä oonkin muutamia asioita rustannut ylös, mitkä mietityttää ja mitä mun mielestä pitää huomioida mm.mun karsee veri ja haava kammo,heh.. :) Synnytysvalmennuksia ei Jyväskylässä enää järjestetä, on ainoastaan lyhyitä videoita sairaalan nettisivuilla, joista homman kuulemma voi hoitaa,pöh!! Täällä omalla paikkakunnalla järjestettiin pelkästään tuo neljä kertaa pidetty perhevalmennus ja siellä oli yhtenä kertana kätilö Tays:sta markkinoimassa niiden synnäriä jne. Täällä meinaan saa valita kumpaan mennään synyttämään Jyväskylään vai Tampereelle. Meillä Jkl on luonnollinen valinta, kun on niin paljon lähempänä ja siellä on tehty nämä kaikki ultratkin. :) Isännän suurin stressi taitaa olla se, että mihin se ajaa auton siellä, jos on kauhee kiire päällä, kun mennään,heh.. :)
 
En minä osannu ekaa tehdessäni toivoo etukäteen mitään, kun ei tienny mikä myrsky siitä viel tulee. Kyllä ne kätilöt osas hyvin ehdotella, mutta siihen ne ei suostunut kun sanoin että laittakaa taju kankaalle en kestä tätä tuskaa enää.Eikä muuten mun sektiopyyntöönkään! En viihti kirjoittaa mitää kammotarinoita tänne nyt ettei Muumimamma pelästy, useimmat synnytykset onneksi menee hyvin, kipua lukuunottamatta
 
Oj, mitä ihania uutisia tänne Italian paahtavan auringon alle saapui.:wink

"Ihmeitä täynnä päivän joka hetki, eilen alkoi Sirpan ja pienen poikansa elämän retki."
Tuhannesti onnea Sirpa ihanuudesta ja pikaista toipumista!!:Heartblue
 
Muumimamma, mee juttelee pelkopolille tai mikä teillä siellä nyt on. Mut siis synnytyspelkokeskusteluun. Sitte vaadi et pääset synnytystapa-arvioon. Mä kävin noi molemmat ja niitten pohjalta kartoitin et mitä haluun ja mitä en ja mihin oon valmis/suostuvainen ja mihin en. Ja, juttele tulevan iskän kanssa noi hommat kans läpi, et tietää missä mennään. Ja puhumalla kaikkii vaihtoehtoja ulos, selkiytyy itellekin ne. Tai en ny muista oliko sulla isukki mukana täs projektissa vai miten. Mut joku muu sitte. Tää oli munkin eka lapsi, et ihan urpåna oon ollu.

Ei perkele, meitsi on siirtyny kysyjistä vastaajiin :happy:. Oonko vähä fiksu, mitä häh?? :wink:hilarious:

Mä kävelin vessaan! Sain katetrin veks. Vai kirjoitinko sen jo tänne? En nyt hitto muista. Nomut, vauvauutiset: sillä olikin pikku tulehdus, johtuen pitkittyneestä lapsiveden menosta. Tänä aamuna vasta näkyi arvoissa! Eilen oli viel puhtaat arvot, mut iltavuoron lekuri oli kuitenkin varmuudeksi aloittanu antibiootin, lapsivesitihkumisen takia. Vähän helvetin hyvä! Huomiseen saa antibioottia. Nyt vauva on poistettu letkusta, kokeilevat ilman ja mä pääsen iv:laisen kanssa sinne ja koittaa syöttämistä. Jee! Jännittää!

Myy75, en tosiaan pääse sinne vauvan luo ennenku pystyn liikkuu. Eilen käytiin kattoo matkan varrella sitä, ku kärräsivät mut sängyssä heräämöstä osastolle, mut en nähny ku puolet kasvoista ku kumpikaan ei pystyny liikkuu. Nyt ku kävelin vessaan, ni pääsen ainakin pyörätuolissa tosiaan sinne. Mut lepäilen täs, sain kipulääkettä just. Äijä lähti hakee vaihtovaatteita, se isän sairaalakassi jäi tosiaan pakkaamatta. Mut se onki syöny mun eväät, ku saan kiinteetä vasta tänä iltana.
 
Sirpa, ihanaa kun vauva on toipumaan päin ja pääset kokeilemaan syöttämistä! Maitoakin voi alkaa tulla enemmänkin, kun vauva pääsee sitä itse "tilaamaan".

Moni tuntuu täällä pelkäävän kovasti, että synnytyksessä tulee repeämiä. Mullahan tuli nyt tässä kuopuksen synnytyksessä aika iso (2.asteen 6 cm syvä) repeämä + jouduttiin vähän leikkaamaan välilihaa. Nyt 8 viikkoa synnytyksestä nuo on parantuneet ihan tosi hyvin. Ne paikattiin heti synnytyksen jälkeen huolella, ja jonkin aikaa söin särkylääkettä. Ekat viikot tuntui kiristävältä alapäässä ja kokeillessa tuntui, kun siellä olisi piikkilanka-aita :D Mutta tosiaan, olen positiivisesti yllättynyt, miten kuitenkin mielestäni nopeasti parani. Eli jos vaikka repeääkin, niin se ei välttämättä ole maailmanloppu :) Ja jotkut 4. asteen repeämäthän on käsittääkseni nykyään aika harvinaisia, eli niitä ei varmaan lähtökohtaisesti kannata edes ajatella.
 
Aika erilsisia noi käytännöt syömisenkin suhteen sektion jälkeen sairaaloittain. Mä sain heti syödä ihan normi ruuat. Eli tyttö syntyi noin kahden aikoihin yöllä ja aamulla sain kasin aikoihin ihan normi voikkariaamupalan ja jugurttia.
 
Onks ketään kelle toi cytotec olis ollu ok vauhdittajana?!
Miks v**ussa sellasta annetaan kun tuntuu et siitä seuraa pelkkiä kiireellisiä sektioita.

Ite oon syöny kolmet cytotecit keskenmenoihin (yhteen kahdet kun eka vitun kuuri ei edes tyhjentäny kohtua ja olin niin uuno etten vaatinu päästä tarkistuttamaan ultraan tilannetta vaikka epäilin ettei se ny näin äkkiä voinu tyhjentyä...)
Edit: korjaan. Syöny yhdet ja tunkenu kahdet värkkiin :-p
 
Ihanaa Sirpa että pääset vihdoinkin vauvan luo! Voin vaan kuvitella miten epätodellinen olo tosta tulee.

Mä kävin just ruokiksella hommaamassa ceridalia. Nyt alkaa sit armoton välilihan venyttely. Mä kyllä pelkään repeämiä, vaikka ne pahat oliskin aika harvinaisia. Jollekin ne osuu kohdalle kumminkin. Toisaalta mietin että ei välttämättä olis pahakaan juttu vaikka alakerrassa vähän muuttuis järjestys. Mun anatomialla ei oikein yhdynnässä saa millään, edes kädellä auttamalla, ja olis hienoa jos siihen tulis jotain muutosta. Jotkuthan väittää että niillä seksi tuntuu paremmalta synnytyksen jälkeen mut en tiedä uskoisko tota vai onko se pelkkää propagandaa?
 
Mulla tuskanhiki nousee otsalle, kun tuo la lähestyy ja ensimmäistä kun tässä teen, niin olen autuaallisen pihalla kaikesta, mitä nyt yrittänyt opiskella esim. netistä ja kiitos mm.tämän palstan, on kyllä ihan pelastus tällaiselle noviisille!! :) Täytättekö te tuommoiset synnytystoivelistat neuvolassa, vai missä niitä on tarjottu..? Täällä ei ole puhuttu tuommoisista mitään, ei ole juuri kivunlievitystavoista tms.opastettu ja jollei itse lue ja selvitä, niin kyllä putoo kartalta! Täytyypä huomenna kovistella siellä ultrassa lääkäriä, että vähän alkaa informoimaan selvemmin! Mä oon myös alkanut henkisesti varautua tuohon sektioon, kun tosiaan aika monen kohdalla on siihen päädytty ja mä en myöskään halua mitään sulkaa hattuuni siitä, että pitää väkisin yrittää pusertaa alakautta, jos se alkaa käydä mahdottomaksi! Olen aika kaponenkin tuolta alakerrasta, joten jos vauva on kovin iso, niin senhän tietää, että repeilyittä ei selviä, vaikka tässä on yrittänyt rasvailua ja hieromista harrastaakin.. ;)
Mulla on ollut hyvä tuuri, kun 2 mun terkoista on ollut myös kätilöitä, niin paljon oon ite kans ollu ihan aloitteentekijä ja kysynyt eri juttuja. Esim kaikki käynnistysmenetelmät käytiin juurta jaksain läpi, kun niistä kyselin.
 
En tie miten alatiesynnytys vaikuttaa seksiin. Mäkin oon kuullu et seksi paranis siitä. Se jää ny testaamatta. Mut niin jää moni sitomisleikkikin :grin ja sado-jutut :p. Et tasapeli... Ja kyl se varmaan ihan eniten on kumppanista kiinni, paraneeko seksi vai ei :cat:.

Viime vuonna 2,2% ensisynnyttäjistä, kaikki ikäryhmät, sai 3. tai 4. asteen repeämiä.
 
Mua ärsyttää tänään lähes kaikki.Anoppi on edelleen siinä uskossa, että meillä järkätään jtn nimiäisjuhlia sitten kun vauva on 2kk.On kuulemma pakko nimetä 2kk ikäsenä.Paukutin kyllä sille pari faktaa ettei mikään laki vaadi nimeämään lasta 2kk iässä, isyyskin kun tunnustetaan nykyään etukäteen ja neuvolassa.Ja lisäksi me ei olla järkkäämässä mitn megabileitä jos yhtään mitn kun ei oo lapsella kummejakaan..Ja kaiken lisäksi ollaan viel putkiremppa evakossa ainakin 2kk ellei 3.Hän sitten oli sitä mieltä että heillä, sanoin heti napakan ei:n.Että mä antaisin jonkun muun järkätä omat juhlat, joita siis minä eikä mies haluta.Mulla katkes suoni jo aiemmin ku siellä puhutaan koko ajan vauvasta miehen sukunimellä, sanoin kerran et missäs se on päätetty et se laps saa miehen sukunimen? Tuli aivan hiljasta hetkeks..Menee vittu hermo ja saatana järki.Koko ajan tuputtamassa jtn yli 30v vanhaa faktatietoa ties mistä, ei prkl vaan kestä hermo.Ihan niinkuin en olisi tähän puoli vuotta vajaaseen 40v ikään mennessä oppinut hoitamaan asioita.Sanoinkin sille et kun nykyään voi kaiken tehdä ja hakea etukäteen NETIN kautta kuten mm.lapsilisät ja äitiyspvärahat sun muut, ne vaan sitten maksetaan vasta kun ajankohtaista..Mä en oo ees enää paljoa viittiny käydä kylässä ku menee vaan hermo ja en halua miestä laittaa inhottavaan välikäteen..
 
En tie miten alatiesynnytys vaikuttaa seksiin. Mäkin oon kuullu et seksi paranis siitä. Se jää ny testaamatta. Mut niin jää moni sitomisleikkikin :grin ja sado-jutut :p. Et tasapeli... Ja kyl se varmaan ihan eniten on kumppanista kiinni, paraneeko seksi vai ei :cat:.

Viime vuonna 2,2% ensisynnyttäjistä, kaikki ikäryhmät, sai 3. tai 4. asteen repeämiä.


Mulla yks frendi repes tosi pahasti 3.asteen repeämiä ja hänellä ikää alle 25v.Se hänen synnytyksensä ei muutenkaan menny ihan nappiin, ei jaksan enää kunnolla ponnistaa kun oli kestäny jo pari pvää ja sit supistukset loppu mut eivät sit ehdottaneet sektiota eikä hän sitä tajunnu pyytää,joten vauva vedettiin väkisin imukupilla ja se synty elottomana.Nykyään on kaikki ok, mut hälle jäi niin kovat traumat et jos tekee lisää niin elektiivinen sektio ehdottomasti..
 
Miiuli, lapsi pitää nimetä viimeistään 2kk iässä, siihen mennessä kuuluu joko kastaa tai maistraatin kautta ilmoittaa virallinen nimi jotta esim saa Kela-kortin. Mutta sen ilmoituksen voi siis tehdä vaikka samana päivänä kun on syntynyt, ei tarvii odottaa 2kk. Ja vaikka tuon ilmoituksen tekee 2kk sisällä voi juhlat järjestää myöhemminkin. Eikä kyllä mikään tai kukaan pakota järjestämään minkäänlaisia juhlia ellei vanhemmat sitä halua. :)
 
Miiuli, unohdin kirjoittaa et mun esikoisen ristiäiset järjesti silloinen anoppi. Mä olin nuori enkä tiennyt mitään ristiäisten järjestämisestä eikä meillä olis kotona mahtunut niin annoin anopin järjestää. Joitakin juttuja olisin tehnyt eri tavalla mut toisaalta olin helpottunut kun pääsin helpolla... Kolmannen kohdalla tein kaiken ite enkä kuunnellut kenenkään neuvoja, tein just niin kuin halusin. :D
 
Muumimamma, mee juttelee pelkopolille tai mikä teillä siellä nyt on. Mut siis synnytyspelkokeskusteluun. Sitte vaadi et pääset synnytystapa-arvioon. Mä kävin noi molemmat ja niitten pohjalta kartoitin et mitä haluun ja mitä en ja mihin oon valmis/suostuvainen ja mihin en. Ja, juttele tulevan iskän kanssa noi hommat kans läpi, et tietää missä mennään. Ja puhumalla kaikkii vaihtoehtoja ulos, selkiytyy itellekin ne. Tai en ny muista oliko sulla isukki mukana täs projektissa vai miten. Mut joku muu sitte. Tää oli munkin eka lapsi, et ihan urpåna oon ollu.

Ei perkele, meitsi on siirtyny kysyjistä vastaajiin :happy:. Oonko vähä fiksu, mitä häh?? :wink:hilarious:

Mä kävelin vessaan! Sain katetrin veks. Vai kirjoitinko sen jo tänne? En nyt hitto muista. Nomut, vauvauutiset: sillä olikin pikku tulehdus, johtuen pitkittyneestä lapsiveden menosta. Tänä aamuna vasta näkyi arvoissa! Eilen oli viel puhtaat arvot, mut iltavuoron lekuri oli kuitenkin varmuudeksi aloittanu antibiootin, lapsivesitihkumisen takia. Vähän helvetin hyvä! Huomiseen saa antibioottia. Nyt vauva on poistettu letkusta, kokeilevat ilman ja mä pääsen iv:laisen kanssa sinne ja koittaa syöttämistä. Jee! Jännittää!

Myy75, en tosiaan pääse sinne vauvan luo ennenku pystyn liikkuu. Eilen käytiin kattoo matkan varrella sitä, ku kärräsivät mut sängyssä heräämöstä osastolle, mut en nähny ku puolet kasvoista ku kumpikaan ei pystyny liikkuu. Nyt ku kävelin vessaan, ni pääsen ainakin pyörätuolissa tosiaan sinne. Mut lepäilen täs, sain kipulääkettä just. Äijä lähti hakee vaihtovaatteita, se isän sairaalakassi jäi tosiaan pakkaamatta. Mut se onki syöny mun eväät, ku saan kiinteetä vasta tänä iltana.
Kiitti vinkeistä Sirpa! :) Täytyy huomenna j.kylässä kovistella, että pääsiskö synnytystapa-arvioon jne., sillä täällä kotipaikkakunnalla ei ole muuta mahkua, kuin jutskata noiden neuvolan th:ien kanssa. Kyllä iskä on kuvioissa ja porukassa oltu 7v, se yrittää kovasti tsempata ja olla hengessä mukana, etsii aktiivisesti tietoa netistä jne. :) Sillekin tää lapsi on eka, joten yhtä pyörällä on päästään kuin minä.. :)
 
Mua ärsyttää tänään lähes kaikki.Anoppi on edelleen siinä uskossa, että meillä järkätään jtn nimiäisjuhlia sitten kun vauva on 2kk.On kuulemma pakko nimetä 2kk ikäsenä.Paukutin kyllä sille pari faktaa ettei mikään laki vaadi nimeämään lasta 2kk iässä, isyyskin kun tunnustetaan nykyään etukäteen ja neuvolassa.Ja lisäksi me ei olla järkkäämässä mitn megabileitä jos yhtään mitn kun ei oo lapsella kummejakaan..Ja kaiken lisäksi ollaan viel putkiremppa evakossa ainakin 2kk ellei 3.Hän sitten oli sitä mieltä että heillä, sanoin heti napakan ei:n.Että mä antaisin jonkun muun järkätä omat juhlat, joita siis minä eikä mies haluta.Mulla katkes suoni jo aiemmin ku siellä puhutaan koko ajan vauvasta miehen sukunimellä, sanoin kerran et missäs se on päätetty et se laps saa miehen sukunimen? Tuli aivan hiljasta hetkeks..Menee vittu hermo ja saatana järki.Koko ajan tuputtamassa jtn yli 30v vanhaa faktatietoa ties mistä, ei prkl vaan kestä hermo.Ihan niinkuin en olisi tähän puoli vuotta vajaaseen 40v ikään mennessä oppinut hoitamaan asioita.Sanoinkin sille et kun nykyään voi kaiken tehdä ja hakea etukäteen NETIN kautta kuten mm.lapsilisät ja äitiyspvärahat sun muut, ne vaan sitten maksetaan vasta kun ajankohtaista..Mä en oo ees enää paljoa viittiny käydä kylässä ku menee vaan hermo ja en halua miestä laittaa inhottavaan välikäteen..

Mä niin tiedän tunteen. Meillä anoppi yrittää päättää tulevan lapsen nimenkin! Sillä on tietty mielipide nimistä ja yksi nimi on mitä ei missään nimessä sais antaa ja sen se nimi mikä me just annetaan :D Ei niinkään anopin kiusaksi, vaan perinteiden takia, mutta saattaa se anopista tuntua kiusalta.
 
Takaisin
Top