Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ONNEE **TUSTI :angel4 SIRPA :)
Pakko oli laittaa kun tuli nii mieleen yks muksu tokaisi kaverilleen noin sen synttärinä,haha

Millai muuten fiilikset synnytyksestä,oot aika räväkän tuntuinen nainen,mutta varmaan herkkiä tuntoja löytyy,ja sektion jälkeen ne varmaankin (ei oo kokemusta) nouseekin erilailla ja myöhemmin esiin.

Mutta hyvin meni synnytys siis lopulta,mä en vissii lukenu kunnolla mutta siis miks annettii vaihtoehto sektioon?

MS- tosi kivoja noi lääkeyliherkkyydet. Mulla kanssa toi sama mömmö ei sovi. Mä menetin tajuntani siittä, onneks olin sairaalassa ja suihkussa ja ehin nykästä narusta niin ehtivät hoitsut tulla nostelee miut ylös :( Toienn on valitettavasti jodi,jota käytetään vaarjoaineessa. Siit sain anafylaktisen ja eiku ensiapuun.Sen koommin ei oo kukaa uskaltanu sitä tunkee miun suoniin.

Mun laskettuaika muuten,jos sen tohon listaan halluupi laittaa,niin joskus maaliskuun puolenvälin huitteil,laskuri antoi 14.3. mutta kun mulla ei oo mitään tarkkaa hajuu mun kesäkuun menkoista,kun en niitä enää yrityksen lopettamisen jälkeen,siis noin 2 vuoteen,oo ees miettiny! Ultrassa tarkentuu sit,ja ultraan pääsen/joudun nyjjo viikon sisään sen mun lääkityksen takia.
 
Onnee Sirpalle poikasesta! On kyllä jännää, että pitää osata tehdä tuollaisia päätöksiä kriittisellä hetkellä. Alkaa vähän itteäkin mietityttämään jo koko synnytys... (la 22.10.) Mut tosi hieno homma, että kaikki on hyvin. Unet ja pesut niin ootte taas kuosissa ja pääsette nauttimaan toisistanne. :Heartblue
 
Paljon onnea Sirpa! Tais tosiaan olla oikea valinta se sektio sitten, kun olis varmaan mennyt sektioon joka tapauksessa lisäkärvistelyn jälkeen.

Mikä vointi tänään? Ja entä vauva? Ootteko päässeet imetystä kokeilemaan?
 
Onnee Sirpalle poikasesta! On kyllä jännää, että pitää osata tehdä tuollaisia päätöksiä kriittisellä hetkellä. Alkaa vähän itteäkin mietityttämään jo koko synnytys... (la 22.10.) Mut tosi hieno homma, että kaikki on hyvin. Unet ja pesut niin ootte taas kuosissa ja pääsette nauttimaan toisistanne. :Heartblue
Joo, Napu. Olin kans ihmeissäni tosta päätöksenteosta. Siis että nyt pitää tehdä päätös ja äkkii. Se oli kans se tilanne mitä en ois halunnu, eli mieluummin et jotain ois tapahtunu et se päätös ois syntyny ilman mua. Esim. synnytys ois käynnistyny normisti, ni sektioo ei ois sit tarvinnu miettii, tai, et tulehdusarvot ois ollu kovat, et ois ollu pakko tehdä sektio. Ymmärrätte mitä tarkoitan? Mut hyvä ku oli sotasuunnitelma etukäteen, ni siitäpä oli sit helppo valkata.

Ajna, mä oon aiemmin jo synnytystapa-arviossa ilmoittanu et en ehkä haluu alatiesynnytystä. Meillä on yks sukusairaus, jota mietin ja muutenkin tää ikä. Lääkäri oli sillo niin kiva ja konsultoi spessulekuria, et alatiesynnytys mulle oli sit 1.vaihtoehto, jos käynnistyy normaalisti. Sehän olikin se käynnistäminen ja sen tuoma kipu ja pitkitys, jota pelkäsin, joten suunnitelmaksi muodostui sitte 2. vaihtoehdoksi sektio, jos pitäis käynnistää. Siis mä ite tavallaan suunnittelin ja päätin etukäteen synnytystavan, ja lääkärit kerto vaan mulle mitä mistäkin vaihtoehdosta seuraa. Kukaan ei päättäny mun puolesta mitään. Olin asettanu tuntirajatki, et kuinka kauan kärvistelen ennenku usko normisynntykseen loppuu.
 
En oo vielä saanu vauvaa syliin :sad001. Se on valvontahuoneessa. Ei saa enää extra-happea mut on ylipaineletkussa. Lastenlääkäri tulee aamupvällä kertoo lisää. Mut rakenteellsia ongelmia ei oo, näin ainakin eilen sanottiin. Kuulemma sektiovauvoille tosi yleistä tää. En tiedä. Toivottavasti pääsen tänää tapaa vauvan. Koitan ainakin päästä ylös täs kohta ja sit toivottavasti katetri veks.

Mullon muuten helvetisti ilmaa vattassa tästä makaamisesta, pakko alkaa nousta ylös. Yöllä sain cuplatonin. Ja, kipulääke suun kautta ei ilmeisesti imeydy, sain illalla/yöllä tupla-annoksia, mut vasta lihakseen pistettynä autto. Ja siinä oli kyl codeiiniia, alkoi jamit päässä :woot:. Ihanku ois ottanu kaks panacodia. Sain sit nukuttuu. Vähä oli liskoja...:nailbiting:

Kohtu on napakka, et on ilm.supistunu hyvin. Siltä on kyl tuntunutkin... Et kaikki vissiin ok, kunhan vauva saadaan viel tänne huoneeseen.

Kiitos muuten kaikille tosi paljon onnitteluista ja tsempeistä!
 
En oo vielä saanu vauvaa syliin :sad001. Se on valvontahuoneessa. Ei saa enää extra-happea mut on ylipaineletkussa. Lastenlääkäri tulee aamupvällä kertoo lisää. Mut rakenteellsia ongelmia ei oo, näin ainakin eilen sanottiin. Kuulemma sektiovauvoille tosi yleistä tää. En tiedä. Toivottavasti pääsen tänää tapaa vauvan. Koitan ainakin päästä ylös täs kohta ja sit toivottavasti katetri veks.

Mullon muuten helvetisti ilmaa vattassa tästä makaamisesta, pakko alkaa nousta ylös. Yöllä sain cuplatonin. Ja, kipulääke suun kautta ei ilmeisesti imeydy, sain illalla/yöllä tupla-annoksia, mut vasta lihakseen pistettynä autto. Ja siinä oli kyl codeiiniia, alkoi jamit päässä :woot:. Ihanku ois ottanu kaks panacodia. Sain sit nukuttuu. Vähä oli liskoja...:nailbiting:

Kohtu on napakka, et on ilm.supistunu hyvin. Siltä on kyl tuntunutkin... Et kaikki vissiin ok, kunhan vauva saadaan viel tänne huoneeseen.

Kiitos muuten kaikille tosi paljon onnitteluista ja tsempeistä!

Toivottavasti vauvan olo kohenee pian eikä ole mitään vakavampaa. :) Meillä pojalla tuli sektion jälkeen ilmarinta eli aukko keuhkoissa josta ilma pääsi väärään paikkaan. Oli sitten hoidossa toisella osastolla kolme päivää saamassa happea ja kipulääkettä, valvonnassa. Ja myös yhden yön Lastenklinikan puolella kun meni huonommaksi. Mutta aukko meni kolmessa päivässä umpeen eikä aiheuta enää mitään vaaraa pojalle. Kuulemma tulee helposti sektiossa kun vauva tulee niin nopeasti ulos ja henkäisee liian nopeasti happea.

Tsemppiä!
 
Onnea Sirpa! Kuulostaa hyvältä, että meni suunnitelmien mukaan. (itse en osaa suunnitella tuollaisia etukäteen)
 
Marituuli,ylipaine "letku" onko se nyt c-pap ,on usein keskosilla käytössä,se tehostaa keuhkojen ilmarakkuloiden avautumista eli tukee oman hengityksen alkua ja auttaa lempeästi keuhkoja toipumaan vihreän lapsiveden aiheuttamasta rasitteesta
 
Sirpa, ymmärrän hyvin tuskan kun ei saa vauvaa vierelle, mun esikoinen synty keskosena ja oli 15 vrk keskolassa, mä 6 päivää sairaalassa ja sit potkastiin pihalle. :D Mut toisaalta saat toipua ja levätä rauhassa eikä tuu houkutusta yrittää nostella vauvaa ite ennen kuin se on sallittua ja sujuu edes jotenkuten kivuitta. Pyydät vaan miestä ottamaan paljon kuvia ja videopätkiä vauvasta ellet ite pääse katsomaan. :) Video pyörimään samalla kun lypsät maitoa. :)
Mä laskeskelin kans jo että oon aktiivikirjoittajista listalla yhdeksäs nyt... VASTA yhdeksäs!! :(
Viime raskaudessa en edes miettinyt sektiota mut nyt kun tän palstan sektio-prosentti on jo 40% niin pakko kai sekin on ottaa huomioon... Synnytystoivelistaan pitää lisätä mitä ajattelen sektiosta omalla kohdalla. Huomenna muuten taas neuvola mut on sijainen. Ja helkutti aamupaino oli taas tippunut tänään! Oli jo hyvin nousussa (0,5kg) mut nyt sekin oli taas hävinnyt. Tosin kuopuksestakin paino alko nousta vasta rv 26 jälkeen ja nyt mulla on rv26+4.
 
En oo vielä saanu vauvaa syliin :sad001. Se on valvontahuoneessa. Ei saa enää extra-happea mut on ylipaineletkussa. Lastenlääkäri tulee aamupvällä kertoo lisää. Mut rakenteellsia ongelmia ei oo, näin ainakin eilen sanottiin. Kuulemma sektiovauvoille tosi yleistä tää. En tiedä. Toivottavasti pääsen tänää tapaa vauvan. Koitan ainakin päästä ylös täs kohta ja sit toivottavasti katetri veks.

Mullon muuten helvetisti ilmaa vattassa tästä makaamisesta, pakko alkaa nousta ylös. Yöllä sain cuplatonin. Ja, kipulääke suun kautta ei ilmeisesti imeydy, sain illalla/yöllä tupla-annoksia, mut vasta lihakseen pistettynä autto. Ja siinä oli kyl codeiiniia, alkoi jamit päässä :woot:. Ihanku ois ottanu kaks panacodia. Sain sit nukuttuu. Vähä oli liskoja...:nailbiting:

Kohtu on napakka, et on ilm.supistunu hyvin. Siltä on kyl tuntunutkin... Et kaikki vissiin ok, kunhan vauva saadaan viel tänne huoneeseen.

Kiitos muuten kaikille tosi paljon onnitteluista ja tsempeistä!
Se ilman kierto vattas kuuluu asiaan. Mul on ku vetelis 8-kerroksisen talon vanha viemäriverkosto viimeisiään....mut päivä päivältä parempi. Mee rauhas vessaa istuskelee ja anna palaa. Pyydä tarvittaes lisää helpottavaa lääkettä. Mä sain katetrin vasta seuraava pv pois ja hyvä niin, vähän vaikeuksia sen kunnollaa tyhjenemises.

Hei nyt tytön paino on tasaantunu ja mun rinnat on ihan jäätävän kokoset!!! Kevyet jalkapallot!!! Ei vielä suihkua mutta tulee kyllä. Päästään tänään tai huome kotiin. Mä varasin jo elokuun loppuun ristiäispaikan ja papin.

Voi Sirpa - vahvakin nainen herkistyy kun sen oman vauvan näkee ja sit sitä kummastelee että onko tuo tosiaan mun
 
Huhuh, mä oon listalla jo NELJÄNTENÄ niistä jotka on viime aikoina mitään kirjoitelleet. Ei tunnu yhtään realistiselta että vauva vois periaatteessa syntyä jo kuukauden päästä. En kyllä usko että syntyy. Mulla ei oo mitään merkkejä mistään. Olo on aika normaali, mitä nyt väsyttää ja närästää ja vauva myllää. Mut ei oo pahemmin supistuksia eikä kipuja. Tässä vaan iskee sellanen viime hetken paniikki että oonko mä nyt muka oikeesti valmis tähän? Seuraavat 18 vuotta sinetöity. :eek:

Äitiysloma alkaa viikon päästä. Milloinkohan tässä iskee se kärsimättömyys, että tulis jo? Nyt tuntuu vielä siltä että haluu nauttia kesästä ja viimeisistä kahdenkeskisistä päivistä.
 
Ajna, kiitti infosta! Perkele, tiedä kauanko se ois letkussa, jos punnertaisin oksitosiinilla vieläkin.

Koitettiin äsken ylösnousua. Pääsin, mut en kävelee ku pyörrytti. Tunnin päästä uudelleen. Harmittaa, etten muistanu piereskellä ku olin pystyssä :yuck:!

Kyl täs alkaa herkistyy, jos ei pian nää vauvaa! Mun tilahan ei oo muuttunu mikskään 2pvässä: ei voi liikkuu, supistelee, vatta on pyöree, eikä vauvaa näy. Vaikee totutella ajatukseen äitiydestä... Ainiin, ainoo muutos:nyt ei pysty makaa ku selällään. Ja ei närästä, ei ollenkaan.

Marituuli, kiitos, lohdutti kun muistutit omasta kokemuksesta. Ei hitto ollu sulla helppoo! Eikä monella muullakaan. Ja kyllä mä nostan edelleen hattua teille vauvakoneille! Ei oo mikään pikkujuttu tää koko ruljanssi. Herranjumala! Ja mitä vielä on edessä.

MS74, mä aloin innokkaana lypsää heti ku heräsin, mä oon tietty jo asettanu itelleni lypsyajat :hilarious:. Mut aamulla tuli vaan vähä. Annoin kipon miehelle ja sanoin et vie pojalle! Se katto kippoo ja sano et toi kyl kuivuu matkalla...:shifty: Sitte arvosteli mun lypsytekniikkaa, leikillään. Mä siitä sisuuntuneena tutkin tot yhtä opusta ja vittu laitoin haisemaan! Lypsin tunnin päästä suoraan kolme milliä ja komensin et vie pojalle! Oho, sanoi äijä ja lähti viemään :cat:. Et tällaisia hommia täällä.
 
Sirpa, ihan huippujuttu että maitoa tulee! Se on kuitenkin äidin kokonaisstressin kannalta iso asia ettei sitä tarvitse ajatella liikaa. Luulenpa että parin päivän päästä kuntosi on jo ihan eri tasolla. Minuakin pyörrytti parina päivänä vaikka ei leikattukaan. Etköhän saa jo vauvankin pian kainaloon ja siitä se sitten lähtee. Ja ihan huippua sekin että isä niin aktiivisesti mukana touhuaa. Kyllä se kuule tuosta hyvin suttaantuu! :)
 
Sirpa, ymmärrän hyvin tuskan kun ei saa vauvaa vierelle, mun esikoinen synty keskosena ja oli 15 vrk keskolassa, mä 6 päivää sairaalassa ja sit potkastiin pihalle. :D Mut toisaalta saat toipua ja levätä rauhassa eikä tuu houkutusta yrittää nostella vauvaa ite ennen kuin se on sallittua ja sujuu edes jotenkuten kivuitta. Pyydät vaan miestä ottamaan paljon kuvia ja videopätkiä vauvasta ellet ite pääse katsomaan. :) Video pyörimään samalla kun lypsät maitoa. :)
Mä laskeskelin kans jo että oon aktiivikirjoittajista listalla yhdeksäs nyt... VASTA yhdeksäs!! :(
Viime raskaudessa en edes miettinyt sektiota mut nyt kun tän palstan sektio-prosentti on jo 40% niin pakko kai sekin on ottaa huomioon... Synnytystoivelistaan pitää lisätä mitä ajattelen sektiosta omalla kohdalla. Huomenna muuten taas neuvola mut on sijainen. Ja helkutti aamupaino oli taas tippunut tänään! Oli jo hyvin nousussa (0,5kg) mut nyt sekin oli taas hävinnyt. Tosin kuopuksestakin paino alko nousta vasta rv 26 jälkeen ja nyt mulla on rv26+4.
Mulla tuskanhiki nousee otsalle, kun tuo la lähestyy ja ensimmäistä kun tässä teen, niin olen autuaallisen pihalla kaikesta, mitä nyt yrittänyt opiskella esim. netistä ja kiitos mm.tämän palstan, on kyllä ihan pelastus tällaiselle noviisille!! :) Täytättekö te tuommoiset synnytystoivelistat neuvolassa, vai missä niitä on tarjottu..? Täällä ei ole puhuttu tuommoisista mitään, ei ole juuri kivunlievitystavoista tms.opastettu ja jollei itse lue ja selvitä, niin kyllä putoo kartalta! Täytyypä huomenna kovistella siellä ultrassa lääkäriä, että vähän alkaa informoimaan selvemmin! Mä oon myös alkanut henkisesti varautua tuohon sektioon, kun tosiaan aika monen kohdalla on siihen päädytty ja mä en myöskään halua mitään sulkaa hattuuni siitä, että pitää väkisin yrittää pusertaa alakautta, jos se alkaa käydä mahdottomaksi! Olen aika kaponenkin tuolta alakerrasta, joten jos vauva on kovin iso, niin senhän tietää, että repeilyittä ei selviä, vaikka tässä on yrittänyt rasvailua ja hieromista harrastaakin.. ;)
 
Muumimamma, täältä vaan kysyt kaikkea mitä mietityttää! :D Täällä on monta jo synnyttänyttä vastailemassa. :) Joissakin sairaaloissa voi kai täyttää synnytystoivelistaa netin kautta (?) tai jollakin lomakkeella mutta ite kirjoitin viimeks ihan vaan ruutupaperille ja annoin heti kätilölle käteen kun astuin synnytyssalin ovesta sisään. :D Hyvin pärjää ilmankin mutta selkiyttää omia ajatuksia samalla kun sitä kirjoittelee. Ja jos on heikossa kunnossa synnytyksen aikana eikä pysty puhumaan tai ajattelemaan selkeästi niin auttaa kun on asiat paperilla. Mä kirjoitin mm mitä kivunlievitystä haluan käyttää, missä asennossa olla, missä asennossa ponnistaa, mies ulos epiduraalin laiton ajaks (piikkikammoinen) eikä mies halua leikata napanuoraa, vauva oikealle rinnalle hamuamaan (vasemmasta ei tule maitoa) jne. Nyt täytyy lisätä sektio... Mulla ei siis periaatteessa näin yleensä ole mitään sektiota vastaan mutta omalla kohdalla haluan välttää sitä viimeiseen asti. Mulla kaikkien haavojen paraneminen kestää tuplasti kauemmin autoimmuunisairauden (tai sen lääkityksen) takia. Mutta jos päädytään sektioon vois ehkä tehdä sterilisaation samalla... Viime kerrasta oppineena kirjoitan kyllä tällä kertaa koneella et voi lisäillä juttuja listalle kun tulee mieleen. :D
Näytin eilen miehelle kalenterista et mun toiveena olis et vauva syntyy rv 37-39 välillä, yksikään ei tähän mennessä ole mennyt la:han asti niin tuskin tämäkään.
 
Muumimamma, voit tehdä toivelistasta ihan vapaamuotoisen. Kannattaa osallistua synnytysvalmennukseen joko sairaalassa (jos järjestetään) tai hakeutua yksityiseen valmennukseen. Ainakin isommissa kaupungeissa on yksityisiä kätilöiden pitämiä valmennuksia joissa käydään läpi kipulääkeasiat, rentoutustekniikat, vaihtoehtoiset kivunlievitysmenetelmät jne. Neuvolassahan voi hyvissä ajoin kysyä missä teilläpäin saisi tietoa/valmennusta.
Tein itsekin listan viimeksi mutta en sitä edes esille kaivanut. En muista enää tarkkaan mitä siinä luki mutta ainakin että haluaisin voida liikkua mahdollisimman paljon jos vauvan vointi sen sallii ja että haluaisin yrittää välttää epiduraalia ja spinaalia jos se vaikuttaa järkevältä. Listasta ei kannata tehdä liian jyrkkää kun tilanteet kuitenkin elävät mutta toiveita voi/kannattaa esittää erityisesti jos se lisää omaa turvallisuudentunnetta.
 
Takaisin
Top