Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Otin ekan synnytyksen jälkeen cerazettet käyttöön ja ne ei sopinut mulle kyllä yhtään. Painon putoaminen lakkasi kuin seinään ja muutenkin hormonit heitteli. Jätin ne pois 3 kk:n jälkeen ja sitten käytettiinkin kumia sillä menestyksellä, että LA elokuussa :) No hyvä näin. Kolmatta en halua, joten nyt ajattelin laittaa kierukan. Mut olisko se kuparikierukka parempi kuin hormonikierukka, vai kuin?
 
Otin ekan synnytyksen jälkeen cerazettet käyttöön ja ne ei sopinut mulle kyllä yhtään. Painon putoaminen lakkasi kuin seinään ja muutenkin hormonit heitteli. Jätin ne pois 3 kk:n jälkeen ja sitten käytettiinkin kumia sillä menestyksellä, että LA elokuussa :) No hyvä näin. Kolmatta en halua, joten nyt ajattelin laittaa kierukan. Mut olisko se kuparikierukka parempi kuin hormonikierukka, vai kuin?
Mä oon kans aika pihalla noista kierukoista, kun ei oo koskaan ollut aiemmin ja nyt vahva vaihtoehto. Ekaks olis kans tarjolla noi cerazettet, kun kierukan voi kuulemma laittaa vasta syksyllä tk:ssa. Ekan saa kuulemma ilmaseksi.
 
Onko Teillä kellään migreeniä ? Sain tänään jonkinlaisen migreenikohtauksen, kun päätä särki vasemmalla puolella, silmissä oli valoherkkyyttä ja oksetti. Mulla ei ole koskaan migreeniä diagnosoitu, mutta toi kohtaus vaikutti ihan migreeniltä mun ja miehen mielestä,
 
Muokattu viimeksi:
Onko Teillä kellään migreeniä ? Sain tänään jonkinlaisen migreenikohtauksen, kun päätä särki vasemmalla puolella, silmissä oli valoherkkyyttä ja oksetti. Mulla ei ole koskaan migreeniä diagnosoitu, mutta toi kohtaua vaikutti ihan migreeniltä mun ja miehen mielestä,

Pari viikkoa sitten päänsärkyä, joka kesti useamman päivän, tavalliselta ei tuntunut, mutta tuskin oli migreeniä...

Mulla kerran tai kaksi ollut vuosia sitten, kesti pari tuntia ja silmissä näkyi silloin sahalaitaisia kuvioita ja valon arkuutta
 
Apua! Ootko heti kuitenkin huomannut sen?!

Joo, kyllä sen huomasi kun kierukka tipahti housuihin :D Mutta olin huolissani tietenkin että kuinka kauan oli ollut huonosti kiinni tai vaikka irti mun sisällä ennen kun tuli pois. No onneksi en tullut sen takia raskaaksi, mutta totesin että mun elimistö ei varmaan tykkää siitä laitteesta ja jätin kierukat.
 
Onko Teillä kellään migreeniä ? Sain tänään jonkinlaisen migreenikohtauksen, kun päätä särki vasemmalla puolella, silmissä oli valoherkkyyttä ja oksetti. Mulla ei ole koskaan migreeniä diagnosoitu, mutta toi kohtaua vaikutti ihan migreeniltä mun ja miehen mielestä,


Mulla on ollut migreeniä ja ekan kerran alkoi oikeastaan esikoisen syntymän jälkeen. Kannattaa käydä lääkärissä jos uusiutuu, saat kunnon lääkkeet sen takia. Mä söin Miranax nimisiä pillereitä, jotka otettiin heti kun kohtaus alkoi, silloin jäi oireet tosi vähäiseksi tai kokonaan pois. Hormooni e-pillereitä ei sitten saa syödä jos tulee migreeni..tai ne saattaa laukastakin sen. Mä söin jotain pillereitä (en muista enää nimeä) ja sain usein kohtauksia ja kun menin uusimaan reseptiä ehkäisyneuvojan luo, sanoi heti et ainoastaan minipillerit saan, toiset aiheuttaa painetta aivoissa ja siksi migreenikin sitten tuli.

Ja viime raskaudessa en voinut pahoin ollenkaan mutta kärsin migreenistä koko alkuraskauden.
 
Mulla on tosi ärsyttävä vaiva. Vatsa on löysällä koko ajan ja silti tullut myös peräpukamat. Eli perse on kipeä siitä, että oon kuralla ja istun pytyllä ja sitten siitä, että pukamat vaivaa :)

Loppuraskaudessa voi kuulemma tulla helposti pukamat vaikkei ois ummetusta, kun kohtu painaa isoja verisuonia ja se aiheuttaa turvotusta ja sitä kautta tulee niitä, mutta kyllä on ärsyttävää että pitää tavata vessassa vähän väliä ja sen jälkeen sit olla takapuoli kipeenä. Hain tänään apteekista voidetta siihen, mutta liekö auttaa pukamiin kun joudun pyyhkimään takamusta usein vatsan löysyyden takia..ongelmat on monet :D
 
Mulla oli jossain vaiheessa ulkoinen pukama. Sain sen pois Scheriproctilla ja jättämällä vessapaperin mahdollisuuksien mukaan pois. Eli aina jos pystyin niin pyyhkimisen sijaan suihkutin viileällä vedellä ja taputtelin kuivaks. Jossain neuvottiin tekemään noin. Ei oo uusinut nyt toistaseks kun olen jatkanut suihkuttelua aina kun tulee vähänkin useammin asiaa vessaan.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon kärsinyt tosi haasteellisesta ja vaikeasta migreenistä 5v saakka.Nyt raskauden aikana myös pariin krt tullu niin jäätävä migreenikohtaus ettei mitn tolkkua.Ja kun ei saa mitn varsinaisia migreenilääkkeitä syödä ja paracetamol auttaa ainoastaan kipuun niin eipä siinä ole sitten auttanut kuin maata ja toivoa että menee alle vuorokaudesa itsessään ohi.

Migreeni voi olla särytön, mutta siihen liittyy muita neurologisia oireita kuten sahanlaitakuviot, välkkyvät pallot/välähdykset,harmaat läntit jotka peittävät joko osan tai koko näköalueen ( itsellä nämä) sekä raajojen/kasvojen puutumista/halvaantumista, puheen tuoton vaikeutta tai puuromaisuutta.Toisilla saattaa myös esiintyä pahoinvointia sekä valoherkkyyttä. Toispuoleinen päänsärky on melko varma oire migreenistä.Migreeniä on auratonta sekä aurallista.Jos sairastaa aurallista migreeniä, yhdistelmäehkäisyvalmisteet eivät ole vaihtoehto. Keltarauhashormoonia sisältävät valmisteet sopivat migreenikolle ja niitä voi turvallisesti käyttää vaihdevuosiin saakka.

Raskausmyrkytyksessä voi olla edellä mainitun kaltaisia oireita kyllä, mutta siihen liittyy aina kohonnut verenpaine.Migreenissä ei verenpaine kohoa samalla tavalla vaikka kipu saattaakin nostaa paineita.
 
Mä kärsin migreenistä myös. Ennen raskautta mutta helpottanut nyt. Pahimmat laukasijat mulla on valkosipuli, niskojen jumitus, alkoholi, vahvasti maustetut/suolatut ruuat ja kuukautiset. E-pillerit ei oo käynyt, mutten oo vuosiin uskaltanut koittaakaan ja että käviskö noi keltarauhasta sisältävät. Vähähiilarinen ruoka on auttanut mulla tähänkin.

Kannattaa lääkitä heti kun oireet alkaa kun ne vie koko päiväks toimintakyvyttömäks. Jollei oo raskaana niin voi ottaa yhdes buranan ja panadolin. Jollei vahvempia löydy. Ikävä vaiva.
 
Mulla on just aurallinen migreeni ja kohtaus yleensä alkaa sahalaitakuvioilla. Sitten iskee päänsärky ja sitten oksennus ja usein myös ripuli ja kestää tosiaan monta tuntia ennen kuin tokenee. Koko ilta menee vielä siinä, että päässä vihloo ja on ihan turta. Kamala tauti :(

Nyt tässä raskaudessa ei ole ollut kuin kerran alussa, mutta kyllä sekin ihan tarpeeksi oli kun en Miranaxia saanut ottaa, vaan pelkkää Panadolia mistä ei ollut mitään apua kipuun (noistakin on muuten eri ohjeita, joidenkin lääkäreiden mukaan Miranaxia saa syödä raskausaikana, mutta mulle lääkäri sanoi että ei, koska niiden vaikutusta ei ole tutkittu tarpeeksi ja en sitten ole uskaltanut niitä syödä, eikä onneksi ole nyt tarvinnutkaan).
 
Suosittelen kyllä suihkuttamaan pepun puhtaaksi jos on pukamia. Ehdottomasti ei paperia.

Mulla oli raskaana ollessa iso pukama mutta se ei ollut pahasti kipeä eikä vuotanut. Saattaa johtua siitä että muutenkin aina pesen kakan jälkeen, en käytä paperia.
 
Noi "hanurivaivat" on kyllä viheliäisiä. Mulle ei tullut pukamia missään vaiheessa mut persus jotenki muutti muotoaan synnytyksessä ja tuli jotain ihohetuloita, joka sekin on ärsyttävää. Pylly pitää aina pestä kakan jälkeen että tulee varmasti puhtaaksi. Ehkä turhamaista mut vähän hirvittää jo valmiiks kun/jos toka synnytys repii enemmän paikkoja...
 
Mulla on just aurallinen migreeni ja kohtaus yleensä alkaa sahalaitakuvioilla. Sitten iskee päänsärky ja sitten oksennus ja usein myös ripuli ja kestää tosiaan monta tuntia ennen kuin tokenee. Koko ilta menee vielä siinä, että päässä vihloo ja on ihan turta. Kamala tauti :(

Nyt tässä raskaudessa ei ole ollut kuin kerran alussa, mutta kyllä sekin ihan tarpeeksi oli kun en Miranaxia saanut ottaa, vaan pelkkää Panadolia mistä ei ollut mitään apua kipuun (noistakin on muuten eri ohjeita, joidenkin lääkäreiden mukaan Miranaxia saa syödä raskausaikana, mutta mulle lääkäri sanoi että ei, koska niiden vaikutusta ei ole tutkittu tarpeeksi ja en sitten ole uskaltanut niitä syödä, eikä onneksi ole nyt tarvinnutkaan).


Mulla on kokeiltu kaikki estolääkkeet, ei vastetta..Täsmälääkkeet auttaa satunnaisesti ja ibumax ja joskus ei auta muu kuin Frärkkiläntippa ja päivystys. Joskus pahimmillaan saatto olla 6 krt vkossa kohtauksia ja ne kesti käytännössä koko pvän.Onneks ei nyt enää vuosiin ole ollut noita jaksoja..

Mulla kohtaukseen kuuluu se näön lähteminen kokonaan, halvausoireita ja puheen tuoton vaikeus.Onneks oksentaminen on jäänyt lapsuuteen.."Huvittavaa" tässä on se, että myös mun mies kärsii migreenistä, mutta hänellä se on taas auraton eli pelkkä särky+pahoinvointi..Joku neurologi joskus lohdutti, että migreeni
jää monella pois kun vaihdevuodet alkaa..Joten niitä sitten odotellessa :eek:

Migreenin voi ymmärtää vain toinen migreenistä kärsivä.Kamala sairaus joka pahimmillaan invalidisoi kokonaan..
 
Noi "hanurivaivat" on kyllä viheliäisiä. Mulle ei tullut pukamia missään vaiheessa mut persus jotenki muutti muotoaan synnytyksessä ja tuli jotain ihohetuloita, joka sekin on ärsyttävää. Pylly pitää aina pestä kakan jälkeen että tulee varmasti puhtaaksi. Ehkä turhamaista mut vähän hirvittää jo valmiiks kun/jos toka synnytys repii enemmän paikkoja...

Mä sain yhden pienen pukaman vähän ennen synnytystä. Nyt se on kutistunut pois, ettei enää oikein mitään... Alakerrassa on raskausaikana ilmeisesti painetta sen verran, että nämä vaivat johtuvat siitä.
 
Yhdellä tutulla oli paha migreeni koko nuoruuden ja tosiaan ei kertaakaan enää vaihdevuosien alettua, hävisi pois...
 
Vielä ehkäsyasioista kyssäriä eli onko kellään kokemusta ehkäisykapselista? Näköjään samat hormonit kuin minipillereissäkin mutta eipä tarvis muistaa popsia joka päivä. Ja ilmeisesti hormonikierukkakin toimii samoilla mömmöillä mutta vaikuttaa enemmän paikallisesti niin siitä vissiin tulee sen takia vähemmän sivuoireita. Kierukka ei oikein houkuta kun kuullu riittävästi tutuilta sen asennus ja pysymisongelmista.
 
Takaisin
Top