Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun äiti lähti tänään päivystykseen ,kun hänellä on kauhea yskä. Viime keväänä hänelle oli influenssa ja sanoin siskolle, että en voi tulla häntä katsomaan, jos se onkin influenssaa. Enkä voi lähteä päivystykseen sairaiden ihmisten joukkoon istumaan, kun en ole ottanut influenssarokotusta. Olenkohan ylivarovainen ? Mulla on radi, mutta mulla vain tunnin arvossa yli ylitys, joten olen vain kerran kuussa mitannut sokereita 3 -4 päivää 4-6 kertaa päivässä. Mua ei ole mittailtu synnärillä vielä kertaakaan. Olen käynyt neuvolassa näyttämässä arvoja. Mulla paino pysynyt viikosta 15 eteenpäin alle lähtöpainon tai lähtöpainossa. Ensi viikolla saan neuvolasta lähetteen Tyksiin synnytystapa-ja kokoarvioon.

Kyllä sun on hyvä nyt ollakin vähän varovainen, tyyliin "better be safe than sorry".
Olet kyllä hienosti saanut painon pysymään pienenä, mä en varmaankaan olisi pystynyt-mahtavaa!!
 
Mun Bmi oli/on 35 ja neuvolakorttiin kirjoitettiin, että saisi tulla korkeintaan 7-11 kg painoa. Mä pelästyin sitä, että jos tulisi noin paljon painoa. Alkuraskaudessa ei ruoka maistunut, kun oli ähky ja huono olo. Sitten neuvolalääkärissä oli sokeria virtsassa ja lääkäri kehotti jättämään vehnät ja sokerit pois ruokavaliosta. Sen jälkeen paino on laskenut tai pysynyt samana. Maha on kyllä kasvanut koko ajan käyrien yläpuolella.
 
Mulla myös kumartelu ja kiertely tuntuu pahalta, just imuroidessa ja lakanoita vaihtaessa tuli ikävä olo. Pitää varmaan yrittää välttää.

Nappi alkaa useimmissa löysemmissäkin housuissa painaa ja olen joutunut sitä istuessa availemaan muutaman päivän. Tuloksena on ollut pari vähän epämääräistä tilannetta töissä, kun olen availlut housuja ja yks kaks joku ilmestyy työhuoneeseen ja pitäisi päästä nousemaan tuolista ja huomaamatta sulkea housuja :)

Kilppariarvoja seurataan, mulla on ollut lievää vajaatoimintaa pari vuotta (tsh ja t4v juuri viitearvojen ulkopuolella tai rajoilla) ja jotain oireilua. Raskauden myötä TSH pomppasi saman tien yli 4:n lääkityksestä huolimatta ja lääkitystä korjattiin kiireesti. Tyroksiinimäärä on nyt viikossa 2,5-kertainen verrattuna raskautta edeltävään aikaan. Jatkossa kontrollit 6 viikon välein.

Kuulemma se 4 ei ole vielä syy olla kovin huolissaan (pelkäsin jo kehitysvaurioita), mutta lääkäri rauhoitteli, että olisi eri tilanne, jos arvot olisivat 7, tms. Joka tapauksessa parempi olisi saada TSH pysymään alle 2,5.

Jouduitteko te muut lisäämään tyroksiiniannostusta?
 
Mulla myös kumartelu ja kiertely tuntuu pahalta, just imuroidessa ja lakanoita vaihtaessa tuli ikävä olo. Pitää varmaan yrittää välttää.

Nappi alkaa useimmissa löysemmissäkin housuissa painaa ja olen joutunut sitä istuessa availemaan muutaman päivän. Tuloksena on ollut pari vähän epämääräistä tilannetta töissä, kun olen availlut housuja ja yks kaks joku ilmestyy työhuoneeseen ja pitäisi päästä nousemaan tuolista ja huomaamatta sulkea housuja :)

Kilppariarvoja seurataan, mulla on ollut lievää vajaatoimintaa pari vuotta (tsh ja t4v juuri viitearvojen ulkopuolella tai rajoilla) ja jotain oireilua. Raskauden myötä TSH pomppasi saman tien yli 4:n lääkityksestä huolimatta ja lääkitystä korjattiin kiireesti. Tyroksiinimäärä on nyt viikossa 2,5-kertainen verrattuna raskautta edeltävään aikaan. Jatkossa kontrollit 6 viikon välein.

Kuulemma se 4 ei ole vielä syy olla kovin huolissaan (pelkäsin jo kehitysvaurioita), mutta lääkäri rauhoitteli, että olisi eri tilanne, jos arvot olisivat 7, tms. Joka tapauksessa parempi olisi saada TSH pysymään alle 2,5.

Jouduitteko te muut lisäämään tyroksiiniannostusta?
Mulla Väestöliiton lääkäri nosti Thyroxinin heti kun tein plustestin. Ennen söin 3/4 tbl 0,1mg ja nyt kokonaisen. Tsh mulla oli nyt alle 2 mutta T4V oli 22. Lääkkeen noston jälkeen ekat pari viikkoa oli ihan järkkyjä....sydän hakkas ja huippas ja vatta kural. Nyt hiukan tasottunu.
 
Kiitos tervetulotoivotuksista!
Esikoiselle olen yrittänyt vauvasta puhua, mutta suoraan sanottuna häntä ei oikein näytä kiinnostavan :) Jos siis taputan vatsaani ja sanon, että "täällä on vauva", niin vastaus saattaa olla jotain "tehdään palapeli!". Ehkä sitten, kun vatsa vielä kasvaa...

Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitystä on hieman nostettu heti kun raskaus todettiin. Arvot on pysyneet erinomaisina, joten ei siitä sen suurempaa huolta.

Flunssakausi on tosiaan meilläpäinkin kovana; esikoisen päiväkotiryhmässä on lisäksi enterorokkoa, mikä vähän stressaa; sitä meillä ei ole koskaan ollut, mutta olen kuullut ihan kauheita kertomuksia kivuliaista rakkuloista ja kynsien irtoamisesta... ei oikein houkuttele tässä tilassa varsinkaan!

Mielestäni kukaan, joka noudattaa tarkkaa suositusruokavaliota tai välttää influenssaa sairastavia ihmisiä, ei todellakaan ole ylivarovainen! Jokainen ihminen toimii kuten parhaaksi näkee, ja muiden pitäisi sitä asiaa kunnioittaa. Minua toden teolla ärsyttää sellainen muiden ihmisten taholta tuleva vähättely tyyliin "kyllä ennen vanhaankin syötiin mitä vaan". Tuollaista se muuten sitten on myös vauvan kanssa, hoitaa sitä miten vaan, niin löytyy joku, jolla riittää arvosteltavaa... kannattaa antaa mennä toisesta korvasta ulos,eikä turhaan pahoittaa mieltä!

Kävin tänään vaa'assa, ja itselläni on nyt (rv 19) tullut painoa lisää 6 kg. Tuntuu aika paljolta, mutta täytyy kyllä myöntää, että ruoka on maistunut ja liikunta vähän vähemmän... Täytynee koittaa vähän kiinnittää huomiota...
 
Kiitos tervetulotoivotuksista!
Esikoiselle olen yrittänyt vauvasta puhua, mutta suoraan sanottuna häntä ei oikein näytä kiinnostavan :) Jos siis taputan vatsaani ja sanon, että "täällä on vauva", niin vastaus saattaa olla jotain "tehdään palapeli!". Ehkä sitten, kun vatsa vielä kasvaa...

Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitystä on hieman nostettu heti kun raskaus todettiin. Arvot on pysyneet erinomaisina, joten ei siitä sen suurempaa huolta.

Flunssakausi on tosiaan meilläpäinkin kovana; esikoisen päiväkotiryhmässä on lisäksi enterorokkoa, mikä vähän stressaa; sitä meillä ei ole koskaan ollut, mutta olen kuullut ihan kauheita kertomuksia kivuliaista rakkuloista ja kynsien irtoamisesta... ei oikein houkuttele tässä tilassa varsinkaan!

Mielestäni kukaan, joka noudattaa tarkkaa suositusruokavaliota tai välttää influenssaa sairastavia ihmisiä, ei todellakaan ole ylivarovainen! Jokainen ihminen toimii kuten parhaaksi näkee, ja muiden pitäisi sitä asiaa kunnioittaa. Minua toden teolla ärsyttää sellainen muiden ihmisten taholta tuleva vähättely tyyliin "kyllä ennen vanhaankin syötiin mitä vaan". Tuollaista se muuten sitten on myös vauvan kanssa, hoitaa sitä miten vaan, niin löytyy joku, jolla riittää arvosteltavaa... kannattaa antaa mennä toisesta korvasta ulos,eikä turhaan pahoittaa mieltä!

Kävin tänään vaa'assa, ja itselläni on nyt (rv 19) tullut painoa lisää 6 kg. Tuntuu aika paljolta, mutta täytyy kyllä myöntää, että ruoka on maistunut ja liikunta vähän vähemmän... Täytynee koittaa vähän kiinnittää huomiota...
Mulla on rv 10+2 ja paino pudonnu 2 kiloo. Mä kyllä rupesin pahoinvoinnin vuoks syömää kahden tunnin välein ja olin tosi turvoksissa aluks. Nyt lähinnä vatta ja tissit on paisunu ja posket kaventunu...
 
Mulla oli edellisellä neuvolakäynnillä punnituksessa paino pudonnut kolme kiloa. Nyt kun sen jälkeen pari viikkoa myöhemmin hyppäsin omalle vaa'alle niin näyttäisi siltä että olisi pudonnut kaksi kiloa lisää. :wideyed: Sitä se radi-ruokavalio teettää eli ei juurikaan hiilihydraatteja eikä sokereita. Lisäksi en pysty syömään enää paljoa kerralla, ihan kuin vauva painaisi jo vatsalaukkua pienemmäksi. Myös lääkitys vie ruokahalun.

Mulla oli hemoglobiini laskenut nyt 104:ään joten piti aloittaa rauta. Tuttu vaiva edellisistä raskauksista ja muutenkin on ollut joskus ongelmia hempan suhteen.

Olen kärsinyt nyt tällä viikolla inhottavasta sydämentykytyksestä. En tiedä onko tämä normaalia raskausvaivaa, stressiä (esikoinen sairastaa pahasti ja aiheuttaa suurta huolta), alhaisesta hempasta johtuvaa (luin jostain) vai vakavampaa. Olisikohan aihetta kysyä vaikka neuvolasta jos asia olisi aiheellista tarkistaa?
 
Googletin vähän ja juuri noista asioistahan se sydämentykytys voi johtua eli vaaratonta raskausajan tykytystä tai sitten hempan lasku tekee sitä. Plus se stressi. Mutta ehkä kannattaa silti kysyä vielä neuvolasta asiaa.
 
Onko sulla sitä sydämen tykytystä päiväsaikaan, Marituuli ? Mulla tykyttää sydän, jos nukun vasemmalla kyljellä. Vaikka sitä vasemmalla kyljellä nukkumista kai juuri suositellaan sydämen ja verisuonten takia.
 
Mä oon kyl yksi sekopää vainoharhainen. Mulla on pohje tosi kipee ja olin yön pimeinä tunteina ihan varma että se on veritulppa. Nää univaikeudet tekee just tällaiseksi.
 
Mä oon kyl yksi sekopää vainoharhainen. Mulla on pohje tosi kipee ja olin yön pimeinä tunteina ihan varma että se on veritulppa. Nää univaikeudet tekee just tällaiseksi.

Onko se suonenvetoa? Mulla oli ihan kaameasti niitä kun odotin esikoistani, onneksi magnesium auttoi siihen kipuun..
Kaikenlaiset pikku krempat kai tosiaan kuuluu raskauteen mutta jos mietityttää voisithan sä mainita asiasta ensi kerralla neuvolassa tai soittaa sinne huomenna.
 
Onko se suonenvetoa? Mulla oli ihan kaameasti niitä kun odotin esikoistani, onneksi magnesium auttoi siihen kipuun..
Kaikenlaiset pikku krempat kai tosiaan kuuluu raskauteen mutta jos mietityttää voisithan sä mainita asiasta ensi kerralla neuvolassa tai soittaa sinne huomenna.
Mullakin vetää suonta ja otan säännöllisesti yöks magnesiumsitraattia.
 
Onko sulla sitä sydämen tykytystä päiväsaikaan, Marituuli ? Mulla tykyttää sydän, jos nukun vasemmalla kyljellä. Vaikka sitä vasemmalla kyljellä nukkumista kai juuri suositellaan sydämen ja verisuonten takia.

Tykytystä on nyt melkein koko ajan. Päiväsaikaan nimenomaan. Yöllä en ole huomannut. Tänäänkin tykyttää jatkuvasti ja olo on kipeä ja väsynyt.

Mä taas luin jostain et nimenomaan vasemmalla kyljellä ei olisi niin hyvä nukkua, koska se painaa sydäntä. Mieluummin oikealla kyljellä.

Tässä vielä se linkki mistä luin:
http://m.iltalehti.fi/terveys/2015110920637325_tr.shtml
 
Mä muistelisin myös lukeneeni, että kannattaa nukkua oikealla kyljellä.. Tosin, itse en ole huomannut eroa nukun sitten miten päin tahansa.
 
Ei se kyllä oo suonenvetoa. Se on syvältä pohkeesta kipeä mut ei siinä kyllä näy turvotusta tai muuta. Katson huomiseen. Öisin sitä vaan on vähän pöllö ja kaikki tuntuu pahemmalta.
 
Mulla Väestöliiton lääkäri nosti Thyroxinin heti kun tein plustestin. Ennen söin 3/4 tbl 0,1mg ja nyt kokonaisen. Tsh mulla oli nyt alle 2 mutta T4V oli 22. Lääkkeen noston jälkeen ekat pari viikkoa oli ihan järkkyjä....sydän hakkas ja huippas ja vatta kural. Nyt hiukan tasottunu.

Mulla iski kans kovat tykytykset lääkkeen noston myötä! Ja luulen, että jonkinlaista kierroksilla käyntiä ja ylivireyttä tulee tyroksiinistä myös. Samoihin aikoihin lyheni nimittäin yöunet 4-5 tuntiin, ja vaikka ne on vähän siitä tasoittuneet, nukun aika vähän. Raskauden aikaisesta väsymyksestä ei ole tietoakaan. Toivon, että tuollainen ei vaikuta vauvaan, esim. niin että tyroksiini nostaisi vauvan sykkeitä tavallista korkeammaksi, tms.

Pohjekipuja ei ole ollut, mutta varmasti Sikuriini kannattaa kysyä asiasta, etenkin jos on suvussa verisuonisairauksia.

Puutumista mulla on välillä ollut jaloissa ja käsivarsissa, etenkin ensimmäisillä viikoilla. Se oli välistä aika häiritsevää, mutta onneksi loppui jossakin vaiheessa.

Luulen muuten, että olisin tuntenut tänä viikonloppuna ensimmäisen kerran vauvan liikkeitä!! Neuvolan mukaan syy, miksi ensimmäisen odottajat tuntevat liikkeet yleensä muita myöhemmin on vain se, että ensikertalainen ei niitä tunnista. Olen nyt sitten vähän kiinnittänyt huomiota asiaan ja luulen, että vauva antoi lopulta kuulua itsestään:) En oikein tiedä, mikä se tuntemus muukaan olisi ollut.
 
Mäkin tunsin jo viikolla 15 liikkeitä, vaikka olen ensi synnyttäjä. Nykyään tää vauva monottaa täysillä aina aamuisin ja öisin.
 
Mäkin tunsin jo viikolla 15 liikkeitä, vaikka olen ensi synnyttäjä. Nykyään tää vauva monottaa täysillä aina aamuisin ja öisin.

Haha,:) takaan kanssa tuntevani liikkeitä (rv17), vaikka neuvolalääkäri sanoi, ettei ensisynnyttäjä niitä tunne.. Sanoin lääkärille, että kuvittelen vaan varmaan sitte:laughing025
 
En mä usko Tähti-73, että sä kuvittelet niitä liikkeitä. Mulla istukka takana. Sen takia liikkeet tuntui jo viikolla 15. Noista pohjekrampeista luin eilen, että kalsiumin puutekin voi aiheuttaa suonenvetoa jalassa. En tiedä pitääkö paikkansa. Kalsimiumin tai magnesiumin puute ne varmaan aiheuttaa. Jos kestää kauan, niin kyllä niistä kannattaa varmaan puhua neuvolassa. Mulla ei ole nyt ollut niitä kramppeja jalassa enää. Kädet kyllä saattaa puutua yön jälkeen.
 
Takaisin
Top